VOIP werkt niet 100%


Wij hebben 2 voip telefoons via een extern bedrijf en werken met t-mobile ivm internet.
Nu blijkt 1 van de telefoons niet te werken: kan wel connecteren met andere telefoon maar geeft geen geluid.

Het voip bedrijf heeft dit onderzocht en geeft aan dat het waarschijnlijk aan de modem/router ligt.
Hoe kunnen we dit oplossen? Alvast bedankt.

Groet, Stefaan


This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5

meer informatie lijkt toch gewenst.

b.v. merk type toestel en welke modem/router?

bij voip moeten beide toestellen geregistreerd zijn bij de aanbieder (provider)

Via welke poorten word de verbinding gemaakt?

Het wijzen van de aanbieder naar de Tmobile modem is namelijk de makkelijkste oplossing.
Hier in huis een Gigaset N300A-IP (dect) en een Linksys vast toestel die beide prima verbinden via een Zyxel T50 modem en een niet Tmobile voip account.

Beste Yalerta,

Dank voor je input en hulp alvast. De telefoontoestellen zijn Grandstream GXP2130, De modem/router is een zyxel T-50. Beide toestellen zijn geregistreerd bij de VOIP provider. Heb ik het goed voor dat deze nog ergens geregistreerd moeten worden?

Het is onduidelijk via welke poorten de telefoon contact maakt - waar kan ik dat zien? De telefoons zijn direct verbonden met de LAN connecties op de modem via UTP, eerst een netgear switch switch en dan LAN4 op de modem. 

Groet, Stefaan

Reputatie 7
Badge +5

Wat ik bedoel is dat beide toestellen een “eigen” registratie moeten hebben bij de voip aanbieder.

poorten is een later redmiddel om verbindingen aan het de gang te krijgen. 

Algemeen is poort 5060 de standaard hiervoor, maar indien er conflicten optreden kan dit vaak omgezet worden naar andere poorten als 5070 of dergelijke.

Wat ik bedoel is dat beide toestellen een “eigen” registratie moeten hebben bij de voip aanbieder. >>. die hebben ze
Algemeen is poort 5060 de standaard hiervoor, maar indien er conflicten optreden kan dit vaak omgezet worden naar andere poorten als 5070 of dergelijke. >> duidelijk, kan ik dat het beste via de modem of de telefoon software checken?

Reputatie 7
Badge +5

Wat ik bedoel is dat beide toestellen een “eigen” registratie moeten hebben bij de voip aanbieder. >>. die hebben ze
Algemeen is poort 5060 de standaard hiervoor, maar indien er conflicten optreden kan dit vaak omgezet worden naar andere poorten als 5070 of dergelijke. >> duidelijk, kan ik dat het beste via de modem of de telefoon software checken?

Andere poort stel je in in het toestel, maar de aanbieder moet dit ook ondersteunen.

Handleiding (engels)

SIP Server

The URL or IP address, and port of the SIP server.

This is provided by your VoIP service provider (ITSP).

Dan wordt het iets als b.v. http://mijnvoipaanbieder:5070 of http://123.456.789.10:5072

En probeer eens te spelen met de netwerk instellingen in de modem. Alhoewel dit niet nodig zou moeten zijn omdat 1 van de toestellen functioneert. 🤔
 

 

Top, ik zal dit maandag nagaan op kantoor. Ik vrees alleen dat ik geen instellingen in de modem kan aanpassen. Heb het idee dat dat geblocked is. Dank voor zover.

  • We blijken te werken met poort 5060.
  • SIP ALS staat uit, heb ik aangezet. Gaf geen uitkomst.

Allicht tefefoons keer op 5070 laten zetten?

Reputatie 7
Badge +5
  • We blijken te werken met poort 5060

Allicht tefefoons keer op 5070 laten zetten?

Vraag eerst bij de provider welke poorten ze als extra hebben. 
Echter begrijp ik nog niet waarom 1 toestel werkt en de andere in de fout gaat. Lijkt meer op een instelling in het toestel zelf. Is er een mogelijkheid om van toestel 1 een backup te maken en die in toestel 2 te zetten? 

Kreeg volgende reactie vd provider:
 

"Helaas hebben wij geen alternatief poort die we kunnen gebruiken.

Bij ons is het standaard de aangegeven poorten en kunnen wij dit niet zomaar wijzigen i.v.m. andere gebruikers.

 

Wat we eventueel wel kunnen doen is het delen van de internet verkeer tussen ons en uw netwerk.

En daarnaast nog het verkeer vanaf uw toestel naar uw router toe (Ik ga er vanuit dat uw internet provider dit wel kan zien)

 

Mijn vermoede lijkt niet dat het issue perse met de poorten te maken heeft, aangezien uw toestel wel gewoon een registratie heeft met ons netwerk en er wel een verbinding tot stand komt bij het bellen maar er alleen geen audio is.

 

Zou u anders misschien aan uw provider kunnen vragen over er in die router de volgende subnetjes (Deze zijn van ons) te white listen.

Misschien dat niet alle verkeer binnen mag komen vanaf ons?

-ip1
-ip2

 

Mocht de internet provider nog meer info nodig hebben dan verneem ik dat graag."

Inet Provider: "Het doel daarvan is dat wij maar ook uw leverancier het verkeer daarin kan zien en te loggen van wat er fout gaat.

Nu kan ik natuurlijk niet al ons verkeer met de leverancier delen maar het zal eventueel kunnen helpen met het vinden van de oorzaak.

 

Wat wij namelijk al hebben geprobeerd is het bepalen van volgorde van codecs (Talen waarmee gecommuniceerd word met het toestel en het netwerk). Op de grandstream staan de benodigde codecs al juist in het lijstje.

 

Wat ook nog een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn is dat het netwerk het ip adres van het toestel ergens onder water niet herkend en de audio naar het verkeerde ip adres wordt verstuurd."

Reputatie 7
Badge +5

@ssaghijs 

Een andere optie is om na de Tmobile router een andere router te plaatsen die het interne netwerk verkeer afhandeld.

Internet → Tmobile router/modem → Eigen router → Eigen netwerk
                   In Tmobile router DMZ instellen naar eigen router → Alle verkeer afhandelen in eigen router

Op deze wijze kan de Tmobile router nergens de oorzaak van de falende telefoon zijn.

Betreft het een glasvezel aansluiting? In dat geval kan de Tmobile router er tussenuit genomen worden als er geen telefonie van Tmobile gebruikt wordt. Andere router ertussen met VLAN 300 instel mogelijkheid en compleet baas over “eigen” internet aansluiting 🤗

Maar zoals eerder gezegd, 1 toestel werkt, de andere niet, dan zal de oorzaak eerder gezocht moeten worden in het niet werkende toestel. Dus onder water blokkades en verkeerde IP afhandeling lijken mij vreemd. … maar zeg nooit nooit ...