Beantwoord

VoWifi (voice-over-wifi) problemen

  • 19 November 2021
  • 26 reacties
  • 636 Bekeken

Reputatie 2

Beste mensen,

Ik heb een interessant probleem waar ik niet mee verder kom. Hopelijk hebben jullie nog ideëen, misschien dat T-mobile ook wat dingen kan nakijken.

Ik woon in een huis waar de ontvangst van T-mobile, binnen, niet best is. Als ik al kan bellen, is het hakkelend, soms moet de tuindeur open voor een goede verbinding. Daarom was ik erg blij met de aankondiging van VoWiFi (voice-over-wifi).

Zelf heb ik een Samsung Galaxy S20, mijn vrouw heeft een Galaxy S10. Mijn S20 is dual sim en heeft een simkaart van T-mobile (slot 1) en KPN (slot 2). De S10 heeft alleen een simkaart van T-mobile.

VoWifi aangezet op mijn telefoon (S20), op beide simkaarten en werkt, twee icoontjes van een telefoonhoorntje met wifi-signaal erbij. Bij de S20 aangezet en daar werkt het ook.

Nu komt het. Op de S10 blijft het gewoon werken. Op mijn S20 blijft sim 2 (KPN) ook gewoon werken. Sim 1 (T-mobile) stopt echter steevast na een periode van 5 tot 30 minuten. Ik krijg het dan ook niet meer aan door de instelling uit te zetten en daarna weer aan (maakt niet uit hoe lang ik wacht). De enige manier om het (tijdelijk) weer aan te krijgen is: 1) VoiWifi uitzetten 2) toestel herstarten 3) VoWifi weer aanzetten. Dan werkt het weer even.

Mijn eerste gedachte was dat het ligt aan de twee sims tegelijk met VoiWifi. Daarom heb ik de hele procedure ook een aantal keer geprobeerd met VoWifi alleen op sim 1 aan (T-mobile). Dat maakt niks uit. Het werkt even en stopt na een tijdje.

Een lokaal netwerk-probleem kan het niet zijn, daar heb ik uitgebreid naar gekeken. Geen drops op m’n firewall, alle verkeer van de S20 gaat netjes naar T-mobile. Ik zie ook verkeer heen gaan en weer terug. Helaas kan ik er inhoudelijk niks aan zien omdat het versleuteld is (IPsec). Interessant is ook dat als het VoWifi icoontje weg is, er op dezelfde manier verkeer blijft tussen mijn S20 en T-mobile. Het is net of T-mobile de optie voor mij na enige tijd bewust uitzet.

Ik heb ook nog bedacht dat het probleem misschien is dat we twee toestellen hebben waar ik VoWifi heb aangezet. Aangezien ik uiteraard één extern (internet) IP adres heb, heb je dan dus twee toestellen die een sessie opzetten met T-mobile vanaf één IP adres. Op netwerk-niveau zie ik dat het helemaal goed gaat, maar ik weet niet wat de servers van T-mobile doen hiermee. Echter, als ik bij het tweede toestel (S10) VoWifi uit zet, dan blijft het probleem.

Iemand enig idee?

icon

Beste antwoord door Waqqas 19 November 2021, 12:55

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

26 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @erikslagter 

VoWiFi gebruik je als er geen tot slecht bereik is, als je VoWiFi aan hebt staan en het bereik wordt wat beter dan schakelt VoWiFi zichzelf automatisch uit.

Wellicht kan dit een oorzaak zijn?

Zet eens vliegtuig stand aan, dan WiFi en dan VoWiFi om te kijken of het dan ook wegvalt want zo heb je geen bereik.

Reputatie 2

Hallo @Waqqas,

Daar dacht ik ook aan, maar lijkt niet gerelateerd.

De ontvangst hier in huis voldoende slecht (0-1 streepje) dat VoiWifi actief zou moeten worden. Ik zie ook bij het andere toestel (S10) dat VoiWifi continu gewoon netjes aan staat.

Ik heb inderdaad ook eens airplaine mode gebruikt (en daarna WiFi weer aangezet), dat wordt hier en daar aangeraden. Gevolg is: nog steeds geen VoiWifi icoontje en niet meer bereikbaar. Als je m’n nummer belt, wordt je meteen opgehangen, niet overgaan, geen voicemail, niks.

Toch ook interessant dat het bij de KPN simkaart wel gewoon blijft werken!

Overigens kies ik voor “prefereer Wifi”, dus die zou, als die beschikbaar is, altijd actief moeten zijn.

Hallo @erikslagter 

VoWiFi gebruik je als er geen tot slecht bereik is, als je VoWiFi aan hebt staan en het bereik wordt wat beter dan schakelt VoWiFi zichzelf automatisch uit.

Wellicht kan dit een oorzaak zijn?

Niet meer, inmiddels is het op diverse telefoons mogelijk om een prioriteit (voorkeur) in te stellen. Zo heb ik de afgelopen paar maanden op diverse Samsung's al voorbij zien komen dat de voorkeur op Wi-Fi, mobiele netwerk of VoIP kan worden gekozen. Waar?

->Ga naar Telefoon

→ 3 puntjes bovenin

→ Instellingen

→ Bellen via Wi-Fi AAN

→ Tik ervoor op “Voorkeur …..” (waarbij …. het huidig geselecteerde is)

Toch ook interessant dat het bij de KPN simkaart wel gewoon blijft werken!

Overigens kies ik voor “prefereer Wifi”, dus die zou, als die beschikbaar is, altijd actief moeten zijn.

Misschien kan een moderator ( en anders kan je dit telefonisch even doen ) een reset forceren. Als ik het goed begreep wordt er dan via het netwerk een signaal naar je mobiel gestuurd waardoor je mobiel weer in sync komt met het netwerk en je telefoon daardoor de nieuwe configuratie geforceerd binnen moet halen.

Reputatie 2

Ja zoiets :-)

Reputatie 7
Badge +15

@Gerrit078 

Ik heb nog een Samsung Galaxy S9 en bij het aanzetten van bellen via WiFi kan ik geen voorkeur kiezen (je kan VoWiFi wel de voorkeur geven via een externe app).

Ik zat voorheen nog met thuis bij T-Mobile en VoWiFi verscheen alleen bij geen of slechts bereik.

Nu zit ik bij KPN thuis en VoWiFi werkt ook gewoon als ik 3 of 4 streepjes bereik heb 🤷🏽‍♂️

Ofcourse wel T-Mobile mobiel klant.

Reputatie 2

Ja, da’s dus ook bij de S10. Alleen bij de S20 wil het maar niet blijven werken.

@Waqqas Hier eens even de S9 een factory reset gegeven en mijn simkaart om geprikt vanuit de S20 FE 5G. Guess what? Geen voorkeur meer in te stellen. S20 FE 5G eveneens een factory reset gegeven en daar gewoon weer VoWiFi.

Ik weet dat enkele mensen in mijn omgeving sinds april/mei dit jaar ook kunnen bellen via Wi-Fi ( toestellen van Huawei, Sony, iPhone etc.). Ik ga ze maar niet vragen om de boel even een reset te geven om te experimenteren of het daarna nog steeds werkt, maar ik krijg sterk het vermoede dat er bij T-Mobile is gerommeld aan het netwerk.

Het zou mooi zijn als ze nu voor eens en altijd gewoon alle klanten de mogelijkheid biedt om zelf een voorkeur op te geven en die te respecteren. Bij steeds meer mensen verdwijnt de vaste telefoon maar met een beroerde dekking binnenshuis en een niet goed functionerende VoWiFi is de kans dat klanten vertrekken naar de concurrent natuurlijk ook reëel.

Hopelijk kan één van de moderators hier eens wat dieper in duiken en uitsluitsel geven over wat nu de plannen zijn rondom VoWiFi, ondersteunende telefoons en of er nog verder gerommeld gaat worden. En dan expliciet ook of T-Mobile de consument nu eens echt zelf een voorkeur mogen geven.

@erikslagter Na reset van de S9 geen voorkeur meer op te geven, simkaart inmiddels weer terug in mijn S20 FE 5G en werkt weer. Lijkt er dus op dat er gerommeld wordt aan de infra.

Zelfs Galaxy M21 biedt de mogelijkheid een voorkeur op te geven en er ook daadwerkelijk gebruik van te maken - zonder timeouts etc. - zoals ook bij een tweetal Galaxy S20 FE 5G het geval is hier.

 

Reputatie 2

Hoi @Gerrit078,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met problemen. Jij bent flink aan het uitzoeken geweest!

Bij is overigens niet het probleem dat ik niet geen VoWifi kan kiezen, het probleem is dat het “uit” gaat na korte tijd. De instelling is er nog steeds en die blijft ook op VoWifi staan (voorkeur: WiFi), maar het icoontje in de statusregel gaat weg en hij gebruikt geen VoWifi meer (op diverse manieren getest).

Het netwerk-verkeer naar T-mobile blijft, voor zover ik dat kan beoordelen (allemaal versleuteld), hetzelfde, dus het is duidelijk géén netwerk (WiFi of internet) probleem. Het is net of T-mobile aan hun kant gewoon de stekker er uit trekt (bewust of onbewust: bug).

Ik zal binnenkort eens een case openen bij de klantenservice. Ik wilde eerst eens weten of het geen bekend probleem is, wat misschien eenvoudig op te lossen is.

Reputatie 7
Badge +15

@erikslagter 

Als ik via de website inlog op My T-Mobile dan zie ik dit onder abonnement & instellingen, (was er eerder niet denk ik):

Wat staat er bij jou?

Reputatie 2

Er staat “Je kunt gebruikmaken van de optie bellen via 4G en wifi”

Lag ook wel een beetje voor de hand, omdat het voor een korte tijd wel werkt.

Maar we checken alles uiteraard ;-)

Interessant overigens dat ik ook een optie “wijzigen” krijg, maar die doet niks.

Reputatie 7
Badge +15

@erikslagter 

Trouwens ooit getest bij iemand anders thuis met een andere provider (thuis) of het dan ook wegvalt?

Reputatie 2

Ja, zie bovenste post.

KPN werkt en blijft werken (op dezelfde telefoon).

T-mobile werkt op een andere telefoon (en blijft werken).

Reputatie 2

Laatste nieuws: chatsessie met de klantenservice gehad. Uitkomst:

  • ze kunnen niks zien over de VoWifi sessies (wat op zich natuurlijk flauwekul is, dat moet ergens te vinden zijn, maar kennelijk kan de eerstelijn er niet bij).
  • suggestie om de simkaarten om te wisselen tussen beide toestellen. Dat heb ik gedaan en toen viel na een tijdje weer de VoWifi weg op toestel #1. Het ligt dus niet aan de simkaart en vermoedelijk ook niet aan T-mobile dan.
  • simkaarten weer teruggewisseld en nu lijkt het actief te blijven (famous last words...)

Ik denk dat als hij nu weer wegvalt dat ik Samsung maar eens moet gaan pesten?

Reputatie 2

Toch weer interessant nieuws (maar nog steeds geen oplossing).

Omdat ik dacht dat het misschien aan de simkaart lag (ofwel fysiek, ofwel de koppeling bij T-mobile) heb ik een eSim aangeschaft. Dat had wat voeten in de aarde, kennelijk was er iets mis met mijn account bij My T-mobile waardoor ik de eSim niet kon activeren en de servicedesk ook niet… Na twee rondes aan chatsessies had ik iemand die even meedacht en die heeft m’n account gereset. Kon weer goed inloggen en ook de eSim activeren.

Helaas heeft dat het probleem niet opgelost. De situatie is nu dat KPN in slot #1 (fysiek slot 1) zit (kan niet anders) en T-mobile in slot #2 (eSim slot 1). Daardoor zitten ze nu in feite andersom. Ik heb daarvoor alles aangepast, maar nog steeds blijft KPN het netjes doen en T-mobile stopt steeds.

Je zou zeggen iets van een bug of incompatibiliteit van de S20 met T-mobile, maar dan zou je zeggen dat er wel iets over is terug te vinden op internet, maar helemaal niks.

Het zou dus nog steeds heel erg fijn zijn als een medewerker van T-mobile even nakijkt wat er nou gebeurt met mijn VoWifi sessies. Als ik meekijk met het netwerk verkeer zie ik niks bijzonders, dat blijft precies hetzelfde (af en toe een IPsec-UDP-keepalive packet, af en een toe ESP (IPsec payload) packet en af en toe een ISAKMP packet (IKE key negotiation). Het enige wat ik me kan bedenken is dat mijn MTU net iets lager is dan “normaal” (1492 vs 1500) omdat ik met PPPoE op internet zit. Dat zou niks mogen uitmaken, maar misschien dat aan de kant van T-mobile IP fragments gedropped worden (wat niet slim is). Mijn firewall laat al dit verkeer 1:1 door.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @erikslagter 

Misschien dat ik er overheen heb gelezen maar op advies van de klantenservice had je een sim swap gedaan, T-Mobile van de S20 in de S10 resulteerde in dat de VoWiFi nog steeds weg viel.

Viel VoWiFi ook weg bij de T-Mobile simkaart van de S10 in de S20 of bleef het dan wel werken?

Zo weet je zeker of het een toestel probleem is of toch iets met jouw abonnement.

Reputatie 2
  toestel 1 (S20) toestel 2 (S10)

sim kaart 1 (T-mobile, nummer 1)

werkt niet werkt
sim kaart 2 (T-mobile, nummer 2) werkt niet werkt

sim kaart 3 (eSim vervanging van kaart 1, nummer 1)

werkt niet (niet getest)
sim kaart 4 (KPN) werkt (niet getest)

 

Reputatie 7
Badge +15

@erikslagter 

Als ik het zo bekijk dan heeft het niets te maken met je simkaart of abonnement maar er gaat iets niet goed in de Galaxy S20.

Reputatie 2

Daar lijkt het inderdaad op, ik heb ook al bij Samsung geklaagd.

Wel interessant dat de KPN simkaart het wel altijd doet!

Reputatie 2

Ik heb nu “Wi-Fi-spaarstand” (“Verminder batterijgebruik door patronen van Wi-Fi-verkeer te analyseren”) uitgezet en nu blijft hij het al een paar uur achter elkaar doen, fingers crossed!

Reputatie 7
Badge +14

Die paar uur kan maximaal 2 uur zijn. Dat is de tijdsbescherming op elk mobiel netwerk.

Reputatie 2

Met deze instelling heeft hij het de hele nacht volgehouden, maar in de loop van de ochtend toch weer weg. Ik vermoed dat dat komt omdat op mijn vaste plekje de WiFi ontvangst is erg slecht is, geheid dat als ik ‘m uit m’n broekzak haal en ‘m op tafel neerleg dat het wel goed blijft gaan.

(voordat iedereen met “tips” komt om de WiFi te “verbeteren”, de sterkte van het signaal is niet het probleem, die is -55 dB, wat heel netjes is, er is hier waarschijnlijk ergens een storingsbron, een meter verderop geen enkel probleem).

Reputatie 2

Waar het op lijkt (en wordt bevestigd door “afgekeken” netwerk-verkeer) is dat als je VoWifi tijdelijk uit zet, óf als de server van T-mobile enige tijd niet bereikbaar is (bijvoorbeeld omdat de telefoon geen WiFi ontvangst heeft), dat de (IPsec) verbinding niet netjes afgesloten wordt, met als gevolg dat als VoWifi weer aangezet wordt, of als WiFi weer bereikbaar is, geprobeerd wordt op de bestaande IPsec associatie verder te gaan, wat de server van T-mobile zo te zien weigert, en de telefoon niet probeert opnieuw een associatie op te zetten maar blijft proberen door te gaan op de oude associatie. Misschien activeert dat zelfs wel een beschermingsfunctie bij T-mobile. Dat verklaart waarom ik de hele telefoon moet herstarten om weer VoWifi te krijgen bij T-mobile.

Dus volgens mij een probleem aan zowel de kant van T-mobile als Samsung. KPN gaat hier kennelijk netter mee om, aangezien ik daar niet dit probleem heb.

Reputatie 2

Niemand met een S20 die dit even kan uitproberen? Bellen over Wifi aanzetten met een T-mobile abonnement?

Reputatie 2

Iemand met een andere telefoon die hier ervaring mee heeft dan?

Reputatie 2

Deze vraag is niet beantwoord en ik heb geen “beste antwoord” aangegeven. Laatste stand is dat Samsung naar het probleem aan het kijken is.