Beantwoord

voWifi werkt niet meer, sinds provider publiek IP verandering

  • 14 April 2022
  • 4 reacties
  • 153 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

voWifi heeft altijd goed voor mij gewerkt. Een paar weken geleden heeft mijn glasvezel provider het publieke IP adres gewisseld van mijn vaste verbinding. Sindsdien werkt voWifi niet meer voor mij.

Het nieuwe publieke IP adres stond tot november 2021 geregistreerd bij een britse hostingprovider. Maar staat sinds november geregistreerd bij Freedom Internet in NL.

Ik heb sterk het vermoeden dat T-Mobile nog steeds denkt dat IP leeft in de UK en daarom geen toegang meer geeft tot voWifi, want volgens de FAQ vond ik:

Bellen via 4G en wifi wordt vanuit het buitenland niet ondersteund. Je gesprek zal automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider verlopen.

 

Nu is mijn vraag, kan ik iemand van T-Mobile mijn IP adres DMen zodat  bovenstaande kan worden bevestigd en mogelijk T-Mobile het ip-adres/subnet kan accepteren als Nederlands?

Om eerder gestelde servicedesk vragen voor te zijn. Ja, bij andere wifi verbindingen kan mijn toestel nog steeds over wifi bellen met T-Mobile enkel thuis werkt het niet meer. Mijn Wifi signaal thuis is sterk genoeg, en heb naast mijn accesspoint gezeten. En er is echt niets anders veranderd bij mij thuis dan alleen het publieke IP adres.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 April 2022, 17:13

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @NiB 

Welke locatie hoort er bij jouw IP adres volgens deze website? En hebben andere toestellen ook geen VoWiFi bij jou?

 

Netherlands, Unknown, Unknown

 

Dat lijkt dus nu goed, bij bijna alle ip locator websites, staat nu Nederland overigens. Maar bij sites die hun ipdb gegevens wat minder frequent updaten staat: (bijvoorbeeld ipv6-test.com onder het kopje  IPv4 connectivity, ISP)

Clouvider Limited, United Kingdom

 

Antwoord op je tweede vraag heb ik nog niet geprobeert en dus niet paraat. Ik zal bezoek eens vragen :)


@edit ik heb een Ip location history site gevonden:

https://deepnote.com/@komosny/Historical-IP-Location-N3lB_ryZTxme1m1ML0Elnw

geeft aan:

Lat Lon City Country Date
0 52.3824 4.8995 NaN NL 2022-04-07
1 51.5095 -0.0955 London GB 2022-01-11

MIjn vraag is niet beantwoord en ga het nu heel concreet maken. Ik heb het publieke IP veranderd thuis en dat werkt voWIFI gewoon weer. Als ik het terug verander (outbound NAT) naar een reeks binnen de publieke reeks 45.80.168.0/22 dan gaat het stuk.

 

Kan iemand de reeks toevoegen als NL voor voWIFI?

Uit radeloosheid (had al gebeld met de helpdesk waar ik niet verder kom) tag ik @Ginny  omdat ze eerder blijk gaf van een oplossing richt dit probleem in:

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Er is geen handmatige tabel update voor de NL IP adressen waardoor VoWifi wordt toegestaan. Dit wordt uit die publieke databases geladen en inderdaad, als er IP blokken worden gekocht/verkocht door partijen duurt het veel langer dan bij DNS records eer dit allemaal geupdate is. Het is dus toch een kwestie van lange adem, of tijdelijk een VPN dient, of je eigen workaround gebruiken. Je kunt Freedom ook vragen om te zorgen dat hun IP adressen overal als NL wordt aangemerkt.