Beantwoord

Waarschuwingssignaal filipijnen? Wordt mijn telefoonnummer misbruikt?

  • 15 December 2021
  • 3 reacties
  • 605 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste,

Zojuist pakte ik mijn telefoon op en moest ik de pincode van mijn simkaart (gewoon het normale scherm op mijn telefoon, niet een gekke website of iets dergelijks dus daar zit het hem niet in) invoeren. Ik weet niet precies waarom, ik dacht dat de telefoon misschien perongeluk in mijn zak een paar keer de foute pincode in heeft gevoerd.  Voordat ik dit pincode wilde invoeren, starte ik eerst mijn telefoon opnieuw op om er zeker van te zijn dat er niks geks aan de hand was. Na het opnieuw opstarten van mijn telefoon moest ik zoals gewoonlijk mijn pincode weer invoeren. Het zou kunnen dat het niets te maken heeft met het volgende maar misschien is het relevant.

Na het opnieuw opstarten zag ik iets vreemds, ik kreeg een waarschuwingssignaal te zien (op dezelfde manier als ik een nl-alert zou krijgen) met daarin een weeralarm van de Filipijnen. Toen ik er op klikte opende google met als zoekopdracht “Openbaar waarschuwingssignaal 1 wegens storm”. Nu weet ik dat er veel fraude met telefoonnummers in de Filipijnen wordt gepleegd en nu ben ik bang dat mijn telefoonnummer misbruikt wordt (ik krijg namelijk de laatste maanden continu robotstemmen aan de telefoon). Maak ik mij druk om niets of is er inderdaad iets geks aan de hand?

Met vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 December 2021, 15:35

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Borzo 

Welke telefoon heb je?

Je kan je telefoon misschien eens controleren/scannen op malware.

En die telefoontjes met robotsyemmen zijn dat meerdere nummers? Anders kan je het nummer gewoon blokkeren.

Hoi @Waqqas,

Ik heb een Google Pixel 3a, ik heb een scan gedaan maar er werd niks geks gevonden. Overigens heb ik  nergens last van op mijn telefoon. Ik vond het gewoon heel bijzonder dat ik een alarm kreeg wat alleen relevant is voor de Filipijnen. Wellicht was het gewoon een foutje ergens in een systeem.

Die robotstemmen zijn van meerdere nummers en ik blokkeer ze allemaal. Overigens denk ik dat dit niet een probleem is bij T-Mobile als provider want van mensen die niet bij T-Mobile zitten hoor ik het vaker dat zij ook gebeld worden.

 

Hallo @Borzo,

 

Ik heb ook tot mijn verbazing deze melding vanmiddag binnengekregen. Ook gecheckt of er spam op telefoon staat. Dit was niet het geval. Ben geen klant van T-Mobile en maar wel ook een Google pixel telefoon (pixel6).

Zal straks is na vragen bij mijn vriendin of zij ook de melding heeft gehad. Die is NL in het bezit van een pixel3a. Dus wie weet ligt het bij google.

 

Met vriendelijke groet