Zendmasten inefficiënt geconfigureerd

  • 16 January 2023
  • 12 reacties
  • 259 Bekeken

Het valt mij op dat het bereik van T-Mobile binnen bij mij thuis slecht is. Terwijl ik in de randstad woon. Telefoon gaat merkbaar sneller leeg als ik binnen ben. Meer dan normaal is. Op kantoor is dit probleem niet aanwezig, omdat T-Mobile daar inpandige antennes actief heeft. Na fieldtest mode op de iPhone te hebben gebruikt, zie ik de reden: om een of andere manier zet de zendmast mij steeds op een hogere frequentie (meestal 1800mhz, band 3). Hogere frequenties dringen slecht door muren en hebben een beperkter bereik. Op antennekaart.nl kan ik zien dat er ook band 20 (800mhz) beschikbaar is op alle masten in mijn omgeving. Waarom zet de mast mij dan niet op de lage frequentie als ik binnen ben?? Dit is frustrerend want het zuipt de batterij leeg, omdat de telefoon harder moet werken om verbinding te houden. Wifi bellen is geen optie omdat het zeer onbetrouwbaar is gebleken voor mij. Ik heb regelmatig dat inkomende gesprekken direct naar de voicemail gaan terwijl ik op mijn telefoon gewoon zie staan dat wifi bellen aan staat. Kunnen de zendmasten niet anders afgesteld worden? Thuis wil ik een goed bereik. Ik heb een proef abonnement bij KPN lopen en daar is de zendmast wel goed afgesteld. Ik ben thuis overwegend op band 20 verbonden daar.


12 reacties

Volgens deze informatie: https://antennekaart.nl/page/frequencies kan het per aanbieder verschillen of een specifieke frequentie voor 4G of 5G gebruikt wordt. Zou het misschien daaraan kunnen liggen of de ene aanbieder wel en de andere niet van bepaalde frequenties gebruik maakt voor jouw specifieke toestel?

Zowel KPN als T-Mobile maken gebruik van band 20 voor 4G, dus daar kan het probleem niet in zitten. Volgens antennekaart is die band ook actief op de zendmasten bij mij in de buurt.

Ok dan kan die theorie in ieder geval de prullenbak in in jouw geval. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe dit werkt, want ik heb zelf een telefoon bij t-mobile die heel lang op een batterij kan, terwijl mijn zoontje juist vaak supersnel zijn telefoon leeg heeft ook als hij hem niet gebruikt. Nu zag ik dat bij ons huis een mast staatmet alle frequenties, maar bij zijn school een antenne staat met alleen hogere frequenties, dus ik vraag me af of zijn telefoon daarom ‘aan die mast’ blijft hangen omdat hij op school daarmee verbind, ondanks dat de betere zendmast wel dichter bij ons huis in de buurt staat.

Dus ook hij heeft last van een snel leegtrekkende batterij, ik was me er helemaal niet van bewust dat dat met de frequentie te maken had. Een telefoon reset hielp met de snel leeglopende batterij, maar nu je het er zo over hebt zou het dus best wel kunnen dat de reset zorgt voor een verbinding met de dichts bij zijnde mast met lage frequenties en dat daarom de batterij dus langer meegaat na een reset...

Even op flight mode en weer van flight mode af dwingt je telefoon in ieder geval om de meest optimale zendmast en band op te zoeken. Helaas in mijn geval schiet ie dan na ± 10 seconden naar Band 3 1800mhz en heb ik weer 1 streepje. ….

hoge frequenties zijn goed voor capaciteit (hogere snelheden) maar dringen minder goed door muren en hebben kleiner bereik. Lage frequenties zijn juist goed voor het bereik door muren heen maar bieden lagere capaciteit.

Ga ik dat straks eens proberen als mijn zoontje thuiskomt, bedankt voor de tip. Alleen jammer dat het jou niet helpt. Ik heb ook geen idee of een lage frequentie op een zendmast in een stad ook vol kan lopen en dat daarom alleen de hogere frequentie overblijft, ik woon zelf maar in een klein plaatsje… Misschien dat iemand van t-mobile er een licht over kan laten schijnen.

Ik woon zelf ook niet in de stad. Een dorp ;)

Zou iemand van T-Mobile mij van een reactie en hulp kunnen voorzien? Ik wacht al 11 dagen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @balken07 , welkom bij de community. 

T-Mobile netwerk heeft de meeste abonnees en verwerkt 50% van alle mobiele data in Nederland.  (Bron ACM). Dit netwerk heeft ook door de overname van Tele2 het meeste frequentie spectrum beschikbaar. 

Je kunt er dus op vertrouwen dat er een zeer efficiënte configuratie is om dit mogelijk te maken.

Welke frequentie band wordt gekozen hangt mede af welk toestel je gebruikt. Toestellen verschillen bijvoorbeeld in de mogelijkheden om frequenties te combineren.  Ook geeft het toestel actief naar het netwerk terug welke banden het ontvangt, de kwaliteit en tevens wat de bandbreedte behoefte is. Daar wordt in de scheduler van de radio allemaal rekening mee gehouden.

Omdat de behoefte en de nieuwe frequentie veiling dit jaar nog meer mogelijkheden biedt is t-mobile al begonnen met een totale swap. Dat is hier in een uitgebreid artikel te lezen. 

Bedankt voor je reactie. Het is echter niet helemaal een antwoord op mijn vraag. 
Ik heb geen klachten over het netwerk als ik buiten ben. En vrijwel nergens. Wel als ik thuis ben. Dat mooie lage spectrum waar ik het zelf al over had, krijgt mijn telefoon namelijk niet als ik binnen ben (800 mhz, band 20). De standaard band waar ik door de zendmast op aangesloten ben, is band 3 (1800 mhz). Hoog spectrum dus. Leuk als ik buiten ben, maar binnen om te huilen in mijn geval. Dus efficiënt kan ik dit niet noemen en daarom mijn vraag nogmaals: waarom is dit het geval. Soms krijg ik enkele seconden even een aansluiting op band 20, en dan is de RSRP meteen -95 of hoger. Top dus. Op het hoge spectrum is de RSRP -115 of lager. Erg slecht. Mijn telefoon is een iPhone SE 2022. Die is volledig compatible met alle banden. Bedankt en een goed weekend verder.

Reputatie 7
Badge +14

Dit soort zaken worden dus niet per abonnement ingeregeld maar zijn instellingen voor het hele netwerk. Daar worden geen specifieke aanpassingen voor klanten in aangebracht. Op die 800 MHz band zit minder capaciteit dan op de 1800 mhz wat bij de hoofd band is . Allemaal zaken die invloed hebben op de schedular. Iphone ondersteund ook vowifi voor bellen en sms mocht je op een specifieke indoor plek mindere dekking hebben.

Goedemiddag,

Ik heb niet aangegeven en ook niet de indruk willen wekken dat ik op abonnement niveau anders ingeregeld ben. Ik weet dat dit netwerk algemeen gebeurd. Het is jammer dat 1800 mhz zo hard gepusht is door de zendmasten. Je zou zeggen dat het logischer is dat men naar die band overgezet wordt als de telefoon actief in gebruik is. Dan zou er geen capaciteitsprobleem op band 20 zijn gok ik. Het zal voor mij dus wachten worden op de lancering van standalone 5G in Nederland (Eind dit jaar maar waarschijnlijk 2024). Het meerverbruik van een 5G verbinding zal in mijn geval waarschijnlijk opwegen tegen het leeglopen van de batterij nu op mijn thuisadres.

Gezien geen enkele T-Mobile medewerker de moeite heeft willen nemen om met een reactie te komen, heb ik besloten per direct naar Simyo over te stappen. De groeten. Ik voel me op deze manier niet een klant, maar een €25 omzet post. 👋🏻

Reageer