Sticky

Brandstichting zendmasten is risico voor bereikbaarheid

• 10 april 2020
  • 5 reacties
  • 2545 Bekeken

Reputatie 3
  • T-Mobile Medewerker
  • 6 reacties

De afgelopen week zijn de Nederlandse mobiele operators (KPN, T-Mobile, VodafoneZiggo) geconfronteerd met meerdere gevallen van brandstichting bij mobiele zendmasten.

Een aantal zendmasten, onder meer in Liessel (gemeente Deurne), Beesd, Rotterdam en Nuenen zijn daardoor ook uitgevallen. Dit soort incidenten heeft gevolgen voor de mobiele dekking in de regio waardoor 112 in de regio mogelijk niet meer bereikbaar is, met alle gevolgen van dien.

De beschikbaarheid van een betrouwbare digitale infrastructuur is van essentieel belang. Dat geldt in algemene zin en juist in een tijd waarin de verbindingen hard nodig zijn voor bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Het mobiele netwerk is meer dan ooit onmisbaar om Nederland verbonden te houden.

De Nederlandse mobiele operators, verenigd in Monetvinden het onacceptabel en te gek voor woorden dat moedwillig mobiele zendmasten worden vernield. De verschillende voorvallen zijn inmiddels gemeld bij de relevante autoriteiten, ook is er aangifte gedaan.

5 reacties

Is 112 nu wel weer bereikbaar in Rotterdam of alleen in een deel van de stad niet?

Reputatie 7
Badge +10

Dit is gewoon bizar! Er was ook al iemand die op de vliegbasis de palen om wou zagen tegen 5G

Op een plaats waar de bewaking op scherp schiet.

Dan zou je beter naar Burum kunnen gaan waar een grond station zit (de reden waarom boven de lijn Zwolle de 5g ferquenties niet gebruikt mogen worden.

Reputatie 7
Badge +18

Is 112 nu wel weer bereikbaar in Rotterdam of alleen in een deel van de stad niet?

Als één zendmast uitvalt zal de telefoon een andere in de buurt opzoeken voor verbinding met 112. Voor dit nationale noodnummer kan de telefoon netwerken van alle operators gebruiken. Maar het blijft natuurlijk bizar dat deze idioten vitale telecom infrastructuur moedwillig aan het vernielen zijn.

Reputatie 7
Badge +20

@Nick_Crest 

Het is inderdaad zoals @Folkert hier aangeeft, maar zodra er een mast in de brand wordt gestoken waar meerdere providers op werken, dan kan dit een serieus probleem worden natuurlijk.

Dat zijn behoorlijk fanatieke lui. Ik heb daarmee wel eens te maken gehad op een chalet park. Toen was er alleen nog 3g. Ze wilden dat ik mijn telefoon uitzette, vanwege de straling.

Ze zaten op het chaletpark, omdat daar de minste straling was en waren uit hun huis gevlucht omdat de buren een magnetron gebruikten waar ze last van hadden.

Nu geloof ik best dat bepaalde mensen gevoelig zijn voor de straling en dat dat goed onderzocht moet worden of de straling schadelijk is.

Reageer