Vraag

Consumentenbond start petitie behoud beltegoed

Reputatie 5
De tegoeden voor bellen, sms'en en internetten zijn niet onbeperkt houdbaar bij de mobiele abonnementen. De Consumentenbond vindt dit onzin en wil dat dit tegoed minimaal een jaar behouden blijft. Daarom is deze de petitie '#beltegoed, mijn tegoed is van mij!´ gestart die aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden.

Lees het hele artikel op http://www.hcc.nl/webzine/nieuws/consumentenbond-start-petitie-behoud-beltegoed 

Steunen jullie dit initiatief?

Voor mij is het niet opportuun, ik gebruik T-M bijna niet vanwege de slechte dekking (een moderator is hier druk mee bezig, bedankt Dennis), dus ik ben toch zo snel mogelijk weg bij T-M.

Countdown: nog 257 dagen tot ik weg ben bij T-Mobile.

18 reacties

Reputatie 5
Badge +11
@franswon
Geen probleem, we gaan proberen met een goede oplossing te komen. :)

Als ik het als klant bekijk vind ik dat we een middenweg moeten zoeken. Als ik bij de slager kom en ik bestel 3 kilo vlees, maar ik eet vervolgens maar één kilo, dan zal de rest op een gegeven moment gaan bederven. Ik heb gewoon te veel ingekocht en zal daar rekening mee moeten houden. Zo bekijk ik dat ook voor mobiele abonnementen: als ik een bundel van 500 minuten koop en ik gebruik er maar 100, dan zal dat op een gegeven moment ook komen te vervallen. De periode van 1 maand vind ik dan wel een beetje kort, dus die zou best verlengd mogen worden naar 6 maanden. Zo krijgen we een wat langere 'houdbaarheidsdatum'. Zeker als je kijkt naar de veranderende focus op mobiel internet, worden belminuten steeds minder belangrijk voor de omzet van mobiele providers en mag de houdbaarheidsperiode best een beetje opgerekt worden.

De Consumentenbond wil volgens het artikel een houdbaarheid van minstens 1 jaar, maar het lijkt mij dus een goed begin als we daar tussenin gaan zitten. Een houdbaarheid van een jaar lijkt me dan ook een beetje overdreven, want dan moet je van al dat opgespaarde tegoed dagenlang met je tante aan de andere kant van Nederland gaan zitten bellen... 😉
Reputatie 5
Houdbaarheid van een jaar vind ik nou ook een beeeeeeetje te ver gaan....
Krijg je daarna het gezeik weer dat het komt te vervallen bij een verlenging of overstap. Alsof de mensen daar mee geholpen zijn..

Laten we houden bij 3 maanden en je maakt eerst het oude tegoed op. Dat lijkt mij het fairst 🙂 .
Reputatie 5

Houdbaarheid van een jaar vind ik nou ook een beeeeeeetje te ver gaan....
Krijg je daarna het gezeik weer dat het komt te vervallen bij een verlenging of overstap. Alsof de mensen daar mee geholpen zijn..

Laten we houden bij 3 maanden en je maakt eerst het oude tegoed op. Dat lijkt mij het fairst 🙂 .

Ik sluit me aan bij iamPuk, eerst FiFo terug en 3 maanden is perfect.
Mijn Flex heeft 12 maanden maar LiFo, dus af en toe nog zaak dat je even flink aan je tegoed rammelt.
Reputatie 5
De heren moderators (vrijwilligers) steunen het in principe, los van 12, 6 of 3 maanden, nu T-Mobile zelf nog, directie/management Nederland!
Reputatie 6
Badge +8
Geld moet ergens vandaan komen , als ze behoud beltegoed gaan invoeren dan worden de abonnementen weer duurder.
Voor sommige onregelmatige bellers zou het goed uitkomen.

Ik heb 2 abonnementen PASSEND bij mijn belgedrag.

Het is verleidelijk om een hoge bundel te nemen omdat het toestel dan goedkoper is.
Die korte termijn kijkers hebben er het meeste last van.

Er is de laatste jaren genoeg uit de kast gekomen (geen echt onbeperkt internet meer, afronding per minuut, altijg houdbaar beltegoed enz enz)
Wil je dingen terugdraaien dan zal daar een prijskaartje aan hangen.
Reputatie 5
Geef alleen mijn eigen idee erover maar deel de mening van de consumentenbond niet. Ik doe niet mee aan de petitie.

Ben echter wel eens met centaur. Voor iedereen is er wel een geschikt abonnement ongeacht welke provider je kies.
Reputatie 4
Ik ben het er deels mee eens.

Toen ik mijn Sim Only ging kiezen was er welgeteld 1 provider waar het beltegoed niet aan het einde van de maand weg was. Drie keer raden waar ik nu klant ben...
Een houdbaarheid van 3 maanden is net mooi, een jaar vind ik te lang. 1 maand daarentegen is echt te kort.

Ik vind namelijk wel dat veel mensen niet goed kiezen bij het uitzoeken van een abonnement.
Daarmee bedoel ik dat veel mensen eerst een leuke telefoon kiezen en dan pas een abonnement.
Beter doen ze dat andersom, juist door de 'gratis' dure toestellen met abonnement wordt veel tegoed opgespaard.
Het afschaffen van deze abonnementen zou eigenlijk best een goed idee zijn, dan komen mensen minder snel in de verleiding (met als gevolg heel veel opgespaard tegoed, want veel te groot abonnement) en is het inzicht in de werkelijke kosten veel beter. Daarnaast is het wellicht handig om eerst een paar maanden je belgedrag te meten, soms heb je ineens een tijdelijke piek waardoor je een te groot abonnement kiest.

Maar ontopic: ik ben het er wel mee eens dat de termijn nu te kort is, maar een jaar is te lang. Een maand 3 of tot 6 vind ik prima, hopelijk helpt dit mensen om beter te kiezen, want volgens mij zit daar ook een probleem bij velen met een groot opgespaard tegoed. Waarbij de providers dan ook niet meehelpen door telkens de abonnementen aan te passen of foutieve informatie te verstrekken, dat moet ik er wel bij zeggen.
Reputatie 5
FiFO i.p.v. LiFo is belangrijker dan 3 of 6 maanden. Zelfs bij 2 maanden kom je dan nog goed weg.
Reputatie 4
Dat is zeker waar edro, maar een jaar geldigheid vind ik erg lang (zie vorige reactie voro toelichting).
Reputatie 4
Ik sluit me aan bij wat Dennis eerder vermeld heeft,
een abonnement is zoiets als een vaste bestelling. Als je iedere week 3 kilo gehakt koopt, maar niet meer dan 1 kilo gebruikt, ja, das gewoon niet echt slim.

Ook zie ik niet echt in wat het opsparen van je beltegoed voor zin heeft, als je belgedrag maanden onder je abonnements minuten ligt, dan is de kans erg klein lijkt me, dat je daarna ineens wel veel gaat gebruiken?
Reputatie 5
Kijk je naar landen om ons heen, ook daar waar T-M zelf netwerken onderhoudt, je ziet overal al flatrate-abo's. Daarmee wordt houdbaar beltegoed in de toekomst minder belangrijk onderwerp.

In de kern blijf ik een voorstander van houdbaar beltegoed. Je kunt er kleine pieken mee opvangen en daarmee voorkomen veel bellers dat ze worden afgestraft voor incidenteel "buiten-de-bundel" gebruik.

Het per IDeal kunnen ophogen van je beltegoed, zou ook een mooie nieuwe postpaid innovatie zijn.
Je geeft gebruikers daar echt een stuk cost-management. Daarnaast wordt het ook veel makkelijker om klanten op de geboden alternatieven te wijzen en ze daarmee aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid.
Reputatie 2

@franswon
Geen probleem, we gaan proberen met een goede oplossing te komen. :)

Als ik het als klant bekijk vind ik dat we een middenweg moeten zoeken. Als ik bij de slager kom en ik bestel 3 kilo vlees, maar ik eet vervolgens maar één kilo, dan zal de rest op een gegeven moment gaan bederven. Ik heb gewoon te veel ingekocht en zal daar rekening mee moeten houden. Zo bekijk ik dat ook voor mobiele abonnementen: als ik een bundel van 500 minuten koop en ik gebruik er maar 100, dan zal dat op een gegeven moment ook komen te vervallen. De periode van 1 maand vind ik dan wel een beetje kort, dus die zou best verlengd mogen worden naar 6 maanden. Zo krijgen we een wat langere 'houdbaarheidsdatum'. Zeker als je kijkt naar de veranderende focus op mobiel internet, worden belminuten steeds minder belangrijk voor de omzet van mobiele providers en mag de houdbaarheidsperiode best een beetje opgerekt worden.

De Consumentenbond wil volgens het artikel een houdbaarheid van minstens 1 jaar, maar het lijkt mij dus een goed begin als we daar tussenin gaan zitten. Een houdbaarheid van een jaar lijkt me dan ook een beetje overdreven, want dan moet je van al dat opgespaarde tegoed dagenlang met je tante aan de andere kant van Nederland gaan zitten bellen... ;)

Ik vind dit toch een wat kromme vergelijking, als ik bij de slager 3 kilo vlees koop,dan is het aan mij of ik dat direkt opeet of 2 kilo invries voor later,punt is en blijft: ik heb het gekocht en dus is het van mij,het is dus ook aan mij wanneer ik het opeet ^^.
Dat tegoeden niet onbepert houdbaar zijn blijft vreemd maar 6 maanden tot een jaar zou i.e.g. een stuk klantvriendelijker zijn, evenals mensen 1malig de kansen te geven hun teveel aan tegoed in te ruilen op een nieuwe telefoon.
Reputatie 5
Simyo heeft ook wel een aardige oplossing voor SimOnly:

Nog een voordeel van simyo sim only abonnementen is dat je deze SimOnly maandelijks kosteloos omhoog of omlaag mag bijstellen.

Dus het voorkomen van opsparen of van bellen buiten je tegoed heb je zelf beter in de hand.

Ik vind dit toch een wat kromme vergelijking, als ik bij de slager 3 kilo vlees koop,dan is het aan mij of ik dat direkt opeet of 2 kilo invries voor later,punt is en blijft: ik heb het gekocht en dus is het van mij,het is dus ook aan mij wanneer ik het opeet ^^.
Dat tegoeden niet onbepert houdbaar zijn blijft vreemd maar 6 maanden tot een jaar zou i.e.g. een stuk klantvriendelijker zijn, evenals mensen 1malig de kansen te geven hun teveel aan tegoed in te ruilen op een nieuwe telefoon.

Ik dacht hetzelfde over die slager/vleesinkoop vergelijking!!
En ik kom er net achter dat ik belazerd wordt waar ik zelf bij sta 😞 Overgebleven belminuten zijn weg in de nwe maand.
Werd me niet verteld bij het afsluiten van huidige sim only ab.

Dat was ik niet gewend bij mijn vorige dure ab...
@Mashab:

Toen ik mijn Sim Only ging kiezen was er welgeteld 1 provider waar het beltegoed niet aan het einde van de maand weg was. Drie keer raden waar ik nu klant ben..

En welke provider is dat dan? Jij bent hier toch niet voor niets moderator?

.

Waarbij de providers dan ook niet meehelpen door telkens de abonnementen aan te passen of foutieve informatie te verstrekken, dat moet ik er wel bij zeggen.

Precies!
Reputatie 5
@edro

Het per IDeal kunnen ophogen van je beltegoed, zou ook een mooie nieuwe postpaid innovatie zijn.
Je geeft gebruikers daar echt een stuk cost-management.

Zoiets heeft Telfort al. Daar kun je met de abonnementen afgesloten na april 2012 niet meer internetten zonder internetbundel of als de internetbundel op. Is de bundel op dan kun je MB's bijkopen.

@franswon

Nog een voordeel van simyo sim only abonnementen is dat je deze SimOnly maandelijks kosteloos omhoog of omlaag mag bijstellen.

Ook dit is een trend die je bij steeds meer providers zie opbloeien. KPN heeft het al. Bij Telfort kun je altijd weer downgraden tot de bundel waarmee je gestart bent. Daar heb je ook het 0 euro abonnement. Dit is een abonnement zonder bundels en dan kun je zelf up en downgraden.
In de winter (min 6 maanden) gebruik ik mijn beltegoed bijna niet, maar in de zomer , dan zit ik in mijn buitenhuis, ik heb daar geen telefoonaansluiting dus gebruik mijn telefoon en dan gebruik ik de opgespaarde belminuten, dat ik dat kon was voor mij de enige reden om een abonnement te nemen bij T-MOBILE, zeker niet vanwege de beruikbaarheid want die is onder de maat. Nu het beltegoed niet meer opgespaard kan worden , is er voor mij geen enkele reden meer om bij T-MOBILE te blijven.:(
Reputatie 5
@Rijk je kunt er ook voor kiezen om je Relax 130 gewoon door te laten lopen na je contractperiode. Je huidige voorwaarden blijven dan behouden!

Reageer