Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'



Toon eerste reactie

221 reacties

Hallo, de afgelopen dagen heb ik redelijk wat uurtjes Spotify gebruikt. Telkens hetzelfde playlistje van pakweg 30 nummers. Ik heb vandaag zeker minimaal 3 uren Spotify gebruikt, hoeveel MB’s zou dit ongeveer kunnen kosten?
Ik vraag dit omdat mijn Data Vrije Muziek verbruik amper of zelfs niet op loopt, terwijl mijn normale internetbundel nogal hard naar beneden gaat.

Mijn verbruik ligt de afgelopen periode zo rond de 300 tot 400 MB per dag, terwijl dit in de laatste dagen(vanaf dat ik Spotify heb gebruikt) is verdubbeld. Mijn Data Vrije muziek verbruik staat volgens mij al een paar dagen vast op 238 MB.
Is het ook mogelijk om per dag in te zien hoeveel Data Vrije muziek(in MB’s) je hebt gestreamd, net als met de normale bundel?

Daarnaast heb ik Wifi vaak uitstaan omdat het bereik niet zo denderend is, maar dit heeft hier niets mee te maken lijkt me.

Ik ben zeer benieuwd, zelf heb ik het idee dat het streamen alsnog van mijn normale bundel af gaat.

Met vriendelijke groet,
Kevin
(tegenwoordig geen Xperia maar een iPhone X, al zal dat er ook wel niets mee te maken hebben)
Reputatie 5
Badge +17
Hoi Robert,

Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. Zou je in het vervolg je vraag in 1 topic willen stellen? Alvast bedankt!
Hallo!

Ik lees de afgelopen dagen over het besluit van ACM over het aanbieden van Datavrije muziek en dat er op dit moment wordt gewacht op een antwoord van de rechter.

Het is waarschijnlijk een onnodige vraag maar worden wij als gebruikers op de hoogte gehouden dmv email of sms als datavrije muziek stopt? Ik kijk nu namelijk elke dag op de site om te kijken of het besluit al binnen is of niet.
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,
Navjot
Ik heb een vraag over het datavrij streamen van muziek. Is dit alleen geldig voor de normale streaming kwaliteit van Spotify of ook voor hoge en extreme kwaliteit?
Zojuist heb ik via de chat contact gehad met uw medewerkers, maar ik ben daar totaal niet tevreden over.
Ten eerste is er niet eens naar een mogelijke oplossing of controle van mn vraag gezocht.
Ten tweede wordt mijn chat zomaar beëindigd, en nog aangegeven dat ik dat zelf heb gedaan....
Het gesprek is als volgt gegaan:

Hallo, ik ben Nathasja. Wat kan ik voor je doen vandaag?
User: Goedemorgen, ik heb gisteren alleen gebruik gemaakt van mijn internet om datavrije muziek te streamen op radioguide.com (om dit te testen). Waarom zijn er alleen MB's verminderd bij mijn datagebruik en niet bij mijn datavrije muziek?
’Nathasja’ verbinding verbroken (’Transferred to Queue’).
Hallo, ik ben Wilma. Wat kan ik voor je doen vandaag?
DL Ly: Goedemorgen, ik heb gisteren alleen gebruik gemaakt van mijn internet om datavrije muziek te streamen op radioguide.fm (om dit te testen). Waarom zijn er MB's verminderd bij mijn datagebruik en niet bij mijn datavrije muziek?
Wilma: Goedemorgen DL
Wilma: Helaas kunnen wij je verbruik niet zien hier, dit heeft te maken met de Wet op de Privacy
Wilma: Ik kan wel zien wat er tot nu verbruikt is, maar niet waaraan
DL Ly: Radioguide.fm behoort toch tot datavrije muziek? Waarom is dat niet in vermindering gegaan?
DL Ly: Kan het zijn dat het ergens fout gaat daarin?
Wilma: Ja deze is sinds kort inderdaad datavrij te beluisteren
DL Ly: Ik vind het vreemd dat het dan niet het geval is bij mij, ik had namelijk een flauw vermoeden dat het fout ging, en heb dat dus gisteren expres getest
’DL Ly’ verbinding verbroken (’Afgerond door eindgebruiker’).

Dit lijkt mij geenszins de manier om een vraag van een klant te beantwoorden.

Aangezien het ook nog eens om datavrije muziek gaat, heb ik het hier geplaatst.
Mijn vraag is dan ook waarom dit datavrije muziekgebruik van mijn databundel is af gegaan?
Ik heb gisteren bewust 4g gebruikt voor het muziek draaien bij www.radioguide.fm via de link van t-mobile.
Wat kan hieraan fout zijn gegaan dan?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Dilily,

Dat is inderdaad niet de manier waarop wij vragen beantwoorden! Ik heb de chat er even bij gepakt en zie dat de verbinding vanuit jouw kant verbroken lijkt, wellicht even een internetverbinding die weg was gevallen. Het was in ieder geval zeker niet de bedoeling van mijn collega Wilma om jouw vraag op deze manier af te kappen!

Heb je de interne datateller naast de teller van My T-Mobile gelegd? Ik zie hier een dataverbruik van 20 MB terug, wat zie jij terug bij het verbruik van de datateller? Gebruik je de website of de app van Radioguide? Van een andere luisteraar begreep ik dat de app nogal verouderd is en eigenlijk niet meer voldoet. Als je het via de website probeert, kun je dan het verbruik wat op jouw telefoon wordt gemeten naast de teller van My T-Mobile kunnen leggen om dit te vergelijken? Houd er dan wel rekening mee dat het verbruik niet á la minute op My T-Mobile staat en dit dus nog even kan afwijken van het daadwerkelijke verbruik.

We zijn erg benieuwd naar de uitkomst en zien jouw reactie dan ook graag spoedig tegemoet!
Dag David,

Het was inderdaad heel vreemd dat de chat uit het niets verbroken is, ik ben blij dat het op deze manier toch bij jullie aankomt.

Wat betreft Radioguide: ik heb alleen gebruik gemaakt van de website. In de bijlage ziet u dat ik 210 MB heb verbruikt via de Chrome browser (vanaf 23 april), hierbij zit natuurlijk ook nog ander gebruik dan radioguide inbegrepen, maar dit is miniem, omdat ik de afgelopen 2 weken veelal thuis was (met WiFi), en buitenshuis minimaal gebruik maak van de browser.
Bij mij staat inderdaad ook 20 MB aan datavrije muziek in totaal vanaf 23 april (begin van mijn maandelijkse data), toevallig heb ik dit ook bijgehouden, en staat deze hoeveelheid er al sinds 1 mei, terwijl ik daarna dus ook nog naar radioguide heb geluisterd op de website. Vandaar dat het me opviel dat het verwerken hiervan niet goed gaat. Bij mijn normale databundel is gisteren wél 45 MB af gegaan, en dat is volledig te danken aan het testen hiervan.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Dilily,

Yes, ik ben ook blij dat we je in ieder geval op deze manier kunnen helpen! 🙂

Dat is inderdaad wel een opvallend verschil! Ik heb dit direct voor je doorgezet, zodat er gekeken kan worden of hier iets aan te doen is. Ik kan echter geen 100% oplossing garanderen, omdat wij dus niet mogen inzien waar jij je data aan verbruikt. Misschien kunnen we echter wel iets anders ontdekken! Als jij nog nieuwe bevindingen hebt, wil je die dan met ons delen?

Heb je overigens ook eens een andere muziekdienst getest? Gewoon om te kijken of dit wel lekker werkt? Ben ik best benieuwd naar!
Die eerste 20 mb zijn volgens mij via Qmusic website verbruikt, maar ik zal het vandaag eens testen, ik laat het nog weten. Thanks David!
Reputatie 4
Badge +4
Hoi allemaal,

Ik wil even inhaken op de melding van Dilily. Zouden jullie mij een privébericht kunnen sturen als jullie soortgelijke ervaringen hebben? Ook op onze social kanalen(Facebook en Twitter) zien we mondjesmaat wat soortgelijke signalen. Ik ben op de achtergrond in ieder geval wat zaken aan het controleren. Ik heb even contact gezocht met Tidal om duidelijk te krijgen of zij wellicht een ander(e) hostname/ip adres hanteren, omdat ik vooral signalen zie in combinatie met Tidal.

Het zou mij enorm helpen als je vooraf goed nagaat of het inderdaad lijkt te gaan om het onterecht gebruik van data. In dit forumtopic en op deze pagina kun je alles nalopen. Belangrijk is dat je de juiste databundel hebt en luistert naar een dienst die is aangesloten.

Ik hoop jullie (daarmee) zo snel mogelijk te voorzien van duidelijkheid!

@Dilily

Jouw melding heb ik uiteraard al meegenomen.

Dank!
Goedemiddag,

Door de drukte ben ik er in het weekend niet aan toe gekomen om hier te posten.
In bijgevoegde foto's heb ik geluisterd naar streams van Qmusic.nl.
Zoals je kunt zien, is er volgens de data op mijn telefoon 261-219 = 43 mb verbruikt via chrome (en dus de stream, ik heb verder geen gebruik gemaakt van de browser).
Bij verbruik van datavrije muziek is het 58-20 = 38 mb.
Dus dit zal wel aardig kloppen.
Ik denk dat het inderdaad niet goed gaat bij radioguide.fm (Tidal?). Hoe staat het daar nu mee?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Dilily,

Bedankt voor jouw reactie! Er is inmiddels contact geweest met Tidal en er bleek inderdaad iets niet goed te gaan. Dit probleem is inmiddels opgelost, dus alles zou weer moeten werken 🙂 Mocht je toch nog iets tegenkomen, trek dan gerust aan de bel!

Voor wie niet om netneutraliteit geeft zal dit een best aardige dienst zijn… Aangezien ik geen gebruik maak van online-muziek diensten (MP3@telefoon blijft lekker afspelen ook al is er geen internet) deerd mij deze dienst absoluut niet.

Wat wel irriteerd is dat er zogenaamd een mogelijkheid bestaat deze dienst uit te zetten, maar dat deze optie niet terug is te vinden in "My T-Mobile".

Verder is het zwaar irritant dat ik deze dienst wel al minimaal 3 keer door de klantenservice uit heb laten zetten alleen om deze weer terug zien te komen.

T-Mobile: IK WIL JULLIE DATAVRIJE MUZIEK DIENST NIET! IS HET ZO MOEILIJK OM DAT TE BEGRIJPEN?

Bandcamp en DI.fm bleken MBs uit mijn databundel te gebruiken i.p.v. dat de gebruikte MBs optelde onder Datavrije Muziek. Na contact met de helpdesk is dit nu voor DI.fm opgelost, maar Bandacamp blijft hardnekkig MBs consumeren uit mijn databundel. Willen jullie hier actie op nemen? Zijn er trouwens meer mensen die dit probleem ondervinden?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Leeuwenburcht,

Ik heb jouw vraag even verhuisd naar het algemene topic over Datavrije Muziek, dan kan iedereen meelezen die interesse heeft in dit onderwerp en houden we alles netjes bij elkaar :)

Terug naar jouw vraag! Toevallig hadden we van iemand anders ook al deze vraag gekregen over Bandcamp en mijn collega Mitch heeft daarom contact opgenomen met onze IT-afdeling om het te laten onderzoeken. Als er meer over bekend is, laten we dat aan je weten!

Als ik in de tussentijd nog ergens bij kan helpen, hoor ik het graag!
Nee, het betekent dat JIJ noch de EU verorderning hebt gelezen noch begrip hebt van wat netneutraliteit in totaliteit betekent.... Dan een drogredenatie als 'ik kan als ICT'er' gaan posten geeft zeer duidelijk aan dat je je diep moet schamen, want dit zou jij vanuit die 'expertise' echt moeten weten.

In kort, netneutraliteit is in Nederland als term op vrij grove wijze misbruikt voor allemaal toevoegingen die én al werden opgevangen in bestaande wetten (b.v. monopolie verbod, oneerlijke concurrentie) én die dusdanig slecht is geschreven dankzij ronduit incompetente groeperingen als "Bits of Freedom" dat je nu eindigt met iets wat niet alleen niet naar de EU wetgeving is, maar beschamend is als resultaat. Een wetgeving die bekrompen en in strijd is met wat er als minimale wetgeving is opgelegd vanuit de EU verorderning. Ik herhaal, want bij tegenstanders komt dit maar niet over... Het is in strijd met wat er vanuit de EU als minimale veroderning is opgelegd....

Waarom wordt netneutraliteit dan niet geschonden?
Simpel, alle data wordt gelijk behandeld in het doorgeven / behandelen. Alle data... Alle data krijgt dezelfde snelheid bij bundel en na bundel. Alle data wordt ongeacht van wie het komt of vanuit welke bron gelijk doorgegeven. Er is geen NET schending, maar een neutrale behandeling van data. Als je dan wil muggeziften zou je eerder over QoS moeten beginnen, doch dat is ook in dezelfde verorderning opgevangen.

Wat mag naar EU verorderning?
De EU geeft aan dat onder zeer expliciete voorwaarden, een provider de facturering van data mag nalaten. Hier moet je dus heel goed van realiseren dat dit geheel los staat van het bovenstaande wat eist dat netneutraal gedrag moet blijven plaats vinden. Het ontheffen van factureren, het zero-raten, mag ook niet voor een enkele leverancier gelden. KPN's voorbeeld met Spotify was dus geheel in strijd met de al bestaande wetten van monopolie vorming én oneerlijke concurrentie. We hadden dus geen 'netneutraliteit wet' nodig om dit te verbieden, doch dankzij mijn eerdere mening over de groeperingen die hieraan 'gewerkt' hebben werd dit toch nog maar toegevoegd.

Nog explicieter, het zero-raten mag dus ook alleen als alle leveranciers die de gespecificeerde dienst leveren hierop gratis en kosteloos op kunnen aansluiten. Let wel, T-Mobile heeft zowel het recht als de plicht om zeker te stellen dat ze alleen deze dienst aanbieden (of in ieder geval altijd gescheiden, het mag niet verwateren). Zo vervallen dus leveranciers als Plex, Youtube, Netflix etc. omdat die meer aanbieden / niet uitsluitend muziek over 1 te specificeren kanaal kunnen bieden.

Dit is dus iets waarbij 'concurrenten' elkaar vrij en geheel legaal kunnen gaan bevechten. Youtube zou, als ze een muziekstream (in het voorbeeld van T-Mobile overigens... een ander zou bijvoorbeeld uitsluitend videostreams kunnen toestaan) expliciet kunnen definieren, in de toekomst gewoon deel kunnen maken van de huidige selectie.

Elk persoon dat nu hier tegenin gaat, moet dat doen om de juiste redenen. Er zijn meerdere redenen, maar het heeft niets met een slippery slope te doen, niets met 'onze rechten' aangezien die nergens in dit verhaal ter sprake komen (er is al een verbod op DPI dankzij de privacy wetgeving, dus een niet privacy schendende oplossing is whitelisten... Het is daarmee ook later niet te achterhalen welke mb je van welke bron hebt gehaald, puur dat mb's via whitelisting zijn vrijgesteld van kosten). Dit soort redenen tonen van te weinig diepgang in de materie of verkeerde voorlichting.

Het is ook niet T-Mobile die fout is, als je het niet eens bent met het bestaan van zero-raten moet je bij de EU zijn. Daar kan de Nederlandse wetgeving ook niets aan veranderen (dat mogen ze niet). Ga dan daar ook onderbouwen met argumenten en niet onzin als dat de ACM (of Consumentenbond of Brein) voor jou bezig is. De ACM heeft eerst met bombarie T-Mobile lopen veroordelen en nu komen er verhaaltjes dat ze het naar de rechter wilden laten gaan om zodoende een gerechtelijke uitspraak (en 'helderheid') te kunnen krijgen. Dat soort draaiingen tonen dat hun belang niet die van jou is, net zoals je moet betalen voor de Consumentenbond of het feit dat Brein tot op heden zijn boeken niet open doet....

Nu als voorbeeld van een goede reden tegen zero-rating is dat de huidige vereiste controle (door de ACM als voorbeeld) wel continu moet zijn en dit geld / tijd kost. Hiervan kan je stellen dat de geleverde bredere vrijheid op je databundel ten koste gaat van onkosten die niet per se noodzakelijk zijn en die met bijvoorbeeld een snelheidsbundel (zoals vaste lijnen doen) zouden zijn opgelost....

Wat dat betreft, gok eens waar ik op wacht: Nee nee, eerst gokken en dan pas klikken
Reputatie 6
Badge +17
@Leeuwenburcht,

Ik heb inmiddels een update: de problemen met Bandcamp in combinatie met Datavrije Muziek zijn inmiddels bekend. Bandcamp heeft iets aangepast in hun systeem waardoor het niet meer in lijn ligt met ons. We hebben inmiddels contact met hen opgenomen en we verwachten dat het eind deze week is opgelost. We doen in ieder geval ons best om het zo snel mogelijk op te lossen! We houden je op de hoogte 🙂
Sorry, maar je leest een aantal zaken toch echt verkeerd.

Expertise/ervaring/functie is geen argument en het is zo valide als de individuele erkenning van die expertise. Daarmee is het feitelijk een drogredenatie, niets meer, niets minder en doet het niets af aan de validiteit van alle argumenten die iemand maakt. Het noemen van een dergelijke status is wel degelijk een drogredenatie en is i.m.o. gewoon zwak en leid af van wat er wel besproken moet worden.

Daarna noem je het voortrekken van bepaald verkeer terwijl dat expliciet niet is toegestaan. Zo staat het in zowel de EU wetgeving als zelfs het "Tweakers verhaal nadrukkelijk benoemd.

Zero-rating is en mag geen enkele vorm van 'voortrekken' opleveren. Het mag enkel en uitsluitend, geheel los van netneutraliteit / data, ingaan op prijsafspraken/zero-rating van de data in een 'naderhand' situatie. Die data dient echt voor de rest geheel gelijk aan alle andere data te worden behandeld en verwerkt op het net.... Hence, netneutraliteit.

De regels die NL heeft opgesteld waren gewoon te triest voor woorden, dat heb ik uitgelegd dus i.m.o. klaar. Zero-rating heeft technisch niets met netneutraliteit te maken en door die verwatering is het alleen maar erger geworden. Het voorbeeld van KPN was een pijnlijke incorrecte situatie met deep package inspection, prijsdiscriminatie en monopolie vorming met Spotify, drie keer een wetgeving schending die niets met netneutraliteit / data versturen te maken heeft en die met al bestaande wetten op te vangen zijn. Schending van privacy, verbod op monopolievorming en prijsafspraken... (niet in die volgorde) Helaas heeft juist het niet erkennen van dat de wetgevingen er al waren ervoor gezorgd dat de netneutraliteit voor verkeerde doeleinden is misbruikt/opgesteld.

T-Mobile heeft in deze kwestie echter echt geen macht, als ze iets hebben is het nu een flinke verplichting... Ze moeten alle diensten die voldoen toevoegen, ze hebben de verplichting te controleren dat die diensten kloppen aan hun gestelde eisen en moeten alles bijhouden. Sluiten ze iets uit wat daarna door de ACM als legaal zou worden bestempeld, hebben ze een flink probleem. Vanuit dat oogpunt is het een marketing stunt met flinke haken, ogen, valkuilen en drempels.

Ter illustratie, ook een stream die wordt beluisterd door 1 abonnee moet toegevoegd worden, als die voldoet aan de eisen. Plex is niet uitsluitend muziek en (alhoewel ik dit enkel vermoed) een illegale zender zou ook afvallen (dus een thuisstream) i.v.m. rechten afdragen.

Wat dat betreft zal T-Mobile onder een zeer groot vergrootglas liggen van de ACM, zoals het hoort. Dat juich ik toe, maar laat de ACM zijn werk correct doen. Niet beweren dat ze blij zijn met een rechtszaak die ze op voorhand wisten te gaan verliezen. Had dan ook op voorhand al gezegd dat ze de uitspraak wilden hebben en had T-Mobile gewoon een uitspraak/waarschuwing gegeven zonder hoge boetes want.... dan had je eerst duidelijkheid gegeven alvorens de ander te beschuldigen met een hoge straf. Dat was gewoon populistisch de aandacht vestigen en hopen op media-support. Precies zoals de Consumentenbond, Brein en programma's als Radar, Kassa etc. Niet werkelijk voor mensen opkomen, puur de illusie wekken.

En wat betreft je link naar die jurist... Hij snapt het inderdaad niet, iets wat je vrij snel had moeten zien bij het lezen van zijn vrij vroege opmerkingen in het artikel:
Uit het bovenstaande blijkt duidelijk dat internetverkeer bij het aanbieden van internettoegang in principe gelijk moet worden behandeld. Het toepassen van een datalimiet op bepaalde soorten verkeer, maar niet op andere soorten verkeer (wat zero-rating normaliter inhoudt), is moeilijk te beschouwen als het ‘gelijk behandelen’ van internetverkeer.

Hier wordt dus wederom netneutraliteit / het werkelijk behandelen van data verwisseld met het verwerken van een abonnementsbundel en tevens ook de gevolgen van wat er na de bundel gebeurt. Dat betekent dat deze jurist noch begrijpt hoe belangrijk een technische scheiding tussen de werkelijke data en een factureringssysteem is in de juridische afhandeling noch begrijpt wat er geschreven staat over die verwatering (het staat namelijk beschreven dat dat juist niet mag. Dat zal ook de reden zijn dat T-Mobile, bij einde databundel, alle data nu terug laat vallen naar de 384kbps lijn, omdat dat de verplichting is tot het altijd gelijk behandelen van alle data. Iemand zal hun daar al op gewezen hebben, want dat was niet zo in de allereerste communicatie ;)

Dan is de rest van zijn artikel enkel een voortzetting op deze insteek en wordt deze mening niet gedeeld door de bredere set experts die door Tweakers zijn benaderd. Daarmee, stuur mijn mening lekker door, het is niet relevant want het is al prima uiteengezet.


Als laatste, wat betreft mijn NL... die is zeer bekend niet nauwkeurig genoeg op spelling (of bij grammatica de d / t kwestie) en het NL 'we plakken alles aan elkaar' regeltje doe ik liever fout omwille van mijn overige talen. Wat dat betreft is NL mij te ongestructureerd qua taal en zijn er te veel uitzonderingen, daar kan ik met mijn autisme niet tegen 😛
Ha, heerlijk we kunnen kort verder ;)

Het noemen van een expertise is in zijn basis een drogredenatie, zelfs als jij het niet zo bedoelde (daarover geen discussie, dat geloof ik) wekt het een illusie op van expertise die een waarde aan de mening hecht. Anywho, zo staat die gedefinieerd en het is de eerste waar ik over val. Derhalve even eerst mijn waardering voor de nette aanhoudendheid van deze discussie die, uit ervaring leert, meer aan jou te danken valt dan aan mij.

Persoonlijk blijf ik er bij dat netneutraliteit geheel en zonder enige nuance over puur de data en niet de factuurmatige verwerking van data gaat en ook zou moeten gaan. Dus die mening zullen we niet bijleggen en dan blijft er weinig over qua rest. Jouw laatste uitleg keert terug op voortrekken op basis van facturering en niet pure ongenuanceerde gelijke verwerking van de data zelf. Alle data loopt gelijk, alle data wordt geknepen aan einde bundel. Alleen de snelheid van de bundel loopt niet gelijk aan de hoeveelheid data, dat is in mijn optiek puur factuurmatig.

Een eigen streamingsdienst die niet legaal is maar wel aan de eisen van puur muziekstream zou voldoen... Tja, er is inderdaad wat voor te zeggen, maar dan zijn er wel weer andere wetten dat je niet willens en wetens mee mag werken aan het verspreiden van auteurs beschermde werken. Irritant genoeg komt die ene tent dan toch weer langs als voorbeeld. Dat gezegd, je punt valt zeker wat voor te zeggen en het is een leuke om eens dieper in te gaan. Het probleem zit hem dan in het niet legaal openbaren (benodigd voor het controleren van de stream) vs. een niet geopenbaarde maar wel legale stream van je eigen legale content (even los houden 😉 ).

Als laatste, de ACM is te hard bezig met aandacht, populisme en 'kijk ons goed bezig zijn'. Dat is verkeerd en hoeft niet. Vanuit die optiek acht ik ze gezakt tot hetzelfde niveau als de anderen (waar de term non-profit kriebels veroorzaakt) in aandacht en alles behalve primair opkomen voor de consument. Dat is echter een mening/redenering op basis van hun media gedrag.
Wordt youtube-music in de toekomst ook toegevoegd?
Reputatie 7
Badge +20

Hoi Kees,

We willen natuurlijk ook graag dat alle diensten optimaal werken, maar zijn hierin nou eenmaal erg afhankelijk van de aangesloten diensten en of zij hun wijzigingen doorgeven. We bieden hier geen compensatie voor aan, ook omdat we nog een flinke lijst andere diensten hebben die onder Datavrije Muziek vallen waar je gebruik van kunt maken.

In de tussentijd gaan wij er alles aan doen om dit zo snel mogelijk uit te zoeken en recht te zetten met Tidal. 

Reageer