Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'


Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Stream jij veel muziek op je smartphone? Dan ben je zeker niet de enige en daarom bieden wij Datavrije Muziek aan. Dit betekent dat je dan geen MB’s meer verbruikt wanneer je muziek streamt via onze partners! Ideaal natuurlijk om data over te houden voor andere zaken! 😃

Wil jij jouw suggestie doorgeven voor de muziekstreamingdiensten die we moeten toevoegen of kijken hoe het toevoegen van de muziekdiensten staat? Check dan dit topic voor de laatste updates!

Update 23 december 2016:

Goedemorgen iedereen,

De ACM heeft vandaag inderdaad het definitieve besluit over Datavrije Muziek gepubliceerd. Dit besluit bepaalt dat T-Mobile volgens de Nederlandse wet deze dienst niet zou mogen aanbieden. T-Mobile blijft van mening dat er géén sprake is van een overtreding omdat zero rating volgens de Europese regels onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan is. T-Mobile voldoet aan de Europese voorwaarden en zal de zaak daarom aan de rechter voorleggen. We wachten op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. In dit artikel in de Newsroom vind je er meer informatie over. We zijn op een missie!

 

 


Wat is muziekstreaming?

 

 

 

Muziekstreaming is het beluisteren van muziek via het internet. Vooraf je favoriete nummers downloaden voordat je kan luisteren is dan niet meer nodig. Indien je dus online bent kun je altijd en overal je gewenste muziek luisteren. Er zijn verschillende soorten muziekstreamingdienst. Veelgebruikte diensten in Nederland zijn Spotify, Deezer en Tidal. Maar ook online radiostreaming is een vorm van (live-) muziekstreaming, Als je offline muziek streamt download je nummers op het geheugen van je smartphone en werkt het ook zonder dat je online bent. Als je online muziek streamt verbruik je hiermee MB’s. Het verschilt per dienst hoeveel data je hiermee verbruikt. Indien je veel muziek streamt onderweg, dus over mobiel internet, kan je mobiele dataverbruik snel oplopen.


Wie kan er gebruik maken van Datavrije Muziek?

 

• Al onze klanten met een Go 10 GB abonnement of Stel Samen & Stel Bij abonnement van 6 GB of 20 GB. 
• Zowel bestaande als nieuwe klanten
• Go en Stel Samen & Stel Bij zakelijk en particulier
 


Wat kost Datavrije Muziek?

 

Niets! Het is standaard onderdeel van je databundel vanaf een Go 10 GB of Stel Samen & Stel Bij-abonnement met 6 GB of 20 GB. Let wel op dat je abonnement op de muziekdienst niet gratis is.


Waarom doet T-Mobile dit?

 

Datavrije Muziek is een onderdeel van Live Forward. We proberen continu te vernieuwen en barrières te doorbreken. Onbeperkt muziek streamen is hier de volgende stap in. Dit is iets wat in ons contact met klanten veel naar voren komt en wij willen dit dan ook graag mogelijk maken!


Ik heb geen Go Up of Stel Samen & Stel Bij abonnement. Hoe krijg ik Datavrije Muziek?

 

Wanneer je verlengt met een Go 10 GB -abonnement start je nieuwe contract gelijk met Datavrije Muziek. Als je al een geldig abonnement hebt kun je jouw databundel omhoog bijstellen, zodat jij ook gebruik kunt maken van Datavrije Muziek.

Heb je op dit moment geen Go-abonnement én kun je nog niet verlengen? Neem vooral contact op met ons, dan kijken we naar de mogelijkheden. 


Waarom zit Datavrije Muziek niet bij alle databundels?

 

We zien dat klanten die veel muziekstreamen meestal ook veel andere applicaties gebruiken en veel browsen. We hebben er daarom voor gekozen alleen bij de hogere databundels Datavrije Muziek te geven. Daarnaast is Datavrije Muziek ook geen onderdeel van een Unlimited abonnement. Hoewel het Unlimited abonnement een aanvulconstructie kent, is dit verder kosteloos, waardoor het bij dit abonnement niet dezelfde toegevoegde waarde heeft als bij een abonnement met een datalimiet (die niet kosteloos is aan te vullen voor datagebruik op dezelfde snelheid). 


Hoe kunnen jullie zien wat muziekstreaming is?

 

We hebben de adressen van de aangesloten muziekdiensten op een speciale lijst gezet en we brengen de data daarvoor niet in rekening.


Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?

 

Jazeker, sinds enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van Datavrije Muziek in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk. Met een Go abonnement (of Stel Samen en Stel Bij) kun je 12 GB per maand gebruiken voor Datavrije Muziek.  Lekker toch, voor een flinke roadtrip of reis! 🙂

Datavrije muziek in de EU gaat niet uit de gewone internetbundel, maar je moet wel 'gewone' MB's over hebben. Als de internetbundel op is, en je hebt alleen nog Datavrije Muziek, dan werkt de dienst niet. Dan kan je uiteraard een MB/GB-aanvuller aanschaffen om weer jouw normale MB's aan te vullen.


Wat valt er onder Datavrije muziekstreaming?

 

Alleen het daadwerkelijke streamen van muziek valt hier onder. Het zoeken naar nummers of artiesten, een playlist downloaden voor offline gebruik, albumhoesjes downloaden, reclames tijdens het streamen of zelf muziek uploaden vallen buiten Datavrije Muziek. De MB’s die je daar voor gebruikt gaan gewoon uit je databundel. Je kunt in My T-Mobile altijd je verbruik bekijken, zowel je normale bundelgebruik als de MB’s die je hebt verbruikt voor Datavrije Muziek.


Wat gebeurt er met online videostreaming?

 

Videostreaming, bijvoorbeeld op Youtube, of het kijken van filmpjes op bijvoorbeeld Facebook gaat gewoon uit je databundel.


Maakt het uit of ik via een app of website stream?

 

Nee, hier wordt geen enkel onderscheid in gemaakt.


Welke muziekstreamingpartners zijn er nu en wordt dit nog uitgebreid?

 

We zijn begonnen met Deezer, Spotify, Nederland.FM, Napster, Tidal en Hits.nl, maar er zijn alweer een hele reeks diensten bij!
We staan open voor alle muziekstreamingpartners, klein en groot! In dit topic vind je de huidige stand van zaken over de muziekstreamingdiensten die we hebben benaderd. Als je nog een dienst mist kun je dan in dat topic laten weten!


Kan ik Datavrije Muziek ook uitzetten?

 

Ja, dat kan via je blokkades in My T-Mobile. Mocht je het later weer aan willen zetten, dan kan dat natuurlijk ook. Deze blokkade plaatsen/opheffen brengt geen extra kosten met zich mee.


Hoe kan ik zien hoeveel Datavrije Muziek ik heb beluisterd?

 

In My T-Mobile kun je bij je verbruiksstatus zien hoeveel MB’s je hebt gebruikt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Let op dat je de laatste versie van de My T-Mobile app gebruikt.


Zijn Deezer, Spotify en andere muziekdiensten nu gratis?

 

Nee, de kosten voor het daadwerkelijke abonnement, van bijvoorbeeld Deezer of Spotify, zijn niet inbegrepen bij Datavrije Muziek. Je betaalt deze gewoon zoals je dat altijd al deed. Datavrije Muziek zorgt er dus enkel voor dat het streamen van de muziek niet uit je bundel gaat.


Waarom wordt de snelheid van Datavrije Muziek verlaagd als mijn databundel op is?

 

Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Providers zijn verplicht al het internetverkeer binnen een abonnement dezelfde snelheid te geven. Dit betekent dat als de snelheid voor je normale bundel wordt verlaagd als deze op is, dat ook geldt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Voor 6GB en 20GB (de L- en XL-bundels) is deze snelheid 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om naar hoge kwaliteit muziekstreaming te luisteren. Voorheen was de verlaagde snelheid 64 Kbps bij deze bundels. Dus dit is een verbetering die we voor je hebben doorgevoerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook sneller browsen als je door je bundel heen bent.


Werkt Datavrije Muziek ook via tethering of via een MB-Verdeler?

 

Ja, Datavrije Muziek werkt ook als je je verbinding of internetbundel deelt met meerdere apparaten via een MB-Verdeler of via tethering.

icon

Beste antwoord door Dave 10 October 2016, 16:13

Bekijk origineel

224 reacties

Reputatie 2
We willen iedereen de mogelijkheid bieden om van deze dienst gebruik te maken, hiervoor is echter wel gekozen om dit bij het nieuwste abonnement toe te voegen.

Waar is mijn mogelijkheid om van deze dienst gebruik te kunnen maken?
Of verwacht je dat ik even 600 euro neerleg om dit te kunnen doen. Dat noem ik niet de mogelijkheid bieden.

Nee je hebt me nog steeds niet overtuigd dat dit geen klant en prijs discriminatie is

@Serviceweb

Je laatste toevoeging snap ik niet helemaal? Via My T-Mobile kun je vanaf 4 maanden voor het einde zien dat je kunt verlengen, middels een grote banner. Zo proberen we iedereen hier alert op te maken.

Maar mijn contract kan ik pas verlengen vanaf 23 oktober 2016 (haha... ongeduldig...)


Tenzij je natuurlijk voor die overstap kiest, in plaats van een verlenging. :)

Ik heb nu een Stel samen Sim Only '13 abonnement. Ik kan deze nu toch niet zomaar afkopen, moet nog t/m 23 Februari 2017. Dus ik kan nu toch niet al voor een overstap kiezen, al zou ik het willen. Of geef je bij deze aan dat ik nu gewoon kan overstappen en mijn huidige contract kan laten vervallen, desnoods met een boete betaling? Zeg niet dat ik het doe... maar ik bedoel maar. Want ja, ongeduldig... misschien is er eind oktober wel een super aanbieding en dan zit ik weer, haha


Gratis Spotify valt hier ook onder, daar maken we geen onderscheid in. Het streamen wordt niet van je data gehaald, dat geldt voor de aangesloten dienst en dan maakt het niet uit of het gratis of betaald is.

Kijk, dat is nog eens goede info! Daar maak je mijn partner al heel blij mee
@andytuinman3
Ik snap je echt nog steeds niet. Als je toch een toestel hebt genomen met een abonnement dan moet je toch wachten tot die klaar is. En wil je dat niet dan moet je het toestel in 1x betalen, afkopen. Je weet toch dat je een toestel niet krijgt maar moet betalen in je contract. Begrijp niet dat je daar geen begrip voor hebt. Contract ben je aangegaan, iedereen toch.

En zal je zeggen, ik ben toch ook een contract aangegaan en wilde heel graag een nieuw contract afsluiten voor als ik straks mijn 2 jaar heb uitgezeten. Maar dat mocht ook niet, want dat mag pas binnen de 4 maanden voor je eind contract. Vond ik ook niet eerlijk, maar het is wel normaal. Dan had ik er een tweede contract naast moeten nemen, maar dat doe ik natuurlijk niet. Dat is het lastige van een contact afsluiten...
Reputatie 2
https://tweakers.net/nieuws/116627/eerste-kamer-stemt-voor-strenge-netneutraliteit.html

Mooi bericht. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit feest helemaal niet door.
We willen iedereen de mogelijkheid bieden om van deze dienst gebruik te maken, hiervoor is echter wel gekozen om dit bij het nieuwste abonnement toe te voegen.

Waar is mijn mogelijkheid om van deze dienst gebruik te kunnen maken?
Of verwacht je dat ik even 600 euro neerleg om dit te kunnen doen. Dat noem ik niet de mogelijkheid bieden.

Nee je hebt me nog steeds niet overtuigd dat dit geen klant en prijs discriminatie is



Je krijgt Datavrije Muziek vanaf 11 oktober automatisch bij je abonnement. Heb je een Stel Samen & Stel Bij abonnement met een internetbundel van 6 GB of hoger? Je kunt het leuk vinden of niet, maar daar heeft T-Mobile nu een voorwaarden aan vast gemaakt. Uiteraard zit ik daar ook buiten en dat is voor mij ook jammer. T-Molibe heeft ook wel eens het aantal GB omhoog gedaan voor bepaalde klanten. Kunnen we ook aangeven dat we daar net buiten vallen, maar zo zijn de regels nu eenmaal.

Weet je... op alles valt wel wat te zeggen. Koop je nu een spijkerbroek in de winkel van 149,- euro, morgen (of misschien vanavond wel tijdens een extra koopavond) ligt die zelfde broek er voor 79,- euro. Niet eerlijk zou je dan zeggen... Maar zo is het leven toch. Even uitzingen, moet ik ook, en dan zien we wel weer verder wat we gaan doen.

En geloof me... ik zit al jaren bij T-Mobile, een betere netwerk, en klantenservice, is er echt niet!! Ja, dat moest ik er toch even aan toevoegen en NEE ik ben niet van T-Mobile en ook NIET iemand van de klantenservice.
https://tweakers.net/nieuws/116627/eerste-kamer-stemt-voor-strenge-netneutraliteit.html

Mooi bericht. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit feest helemaal niet door.



Wel jammer, omdat jij nu niet gebruik kan maken van deze dienst, dat je dit zo schrijft. Er is nog helemaal niets besloten en T-Mobile gaat, als het echt moet, naar de rechter.
Ik val. Ik sta op. Ik maak fouten. Ik ben mens. Ik ben niet perfect. Ik leef en ik leer.
Wat wijn trouwens de voorwaarde (ik hoef geen details, slechts de grote lijnen) om aan te sluiten als aanbieder?
Alleen legale content lijkt me een open deur.
Maar zijn er ook kosten aan?
Ik heb nog geen bericht gehad, maar lees wel bij My T-mobile dat ik een "L - 6 GB incl. 250 MB EU + Datavrije Muziek"-bundel heb. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik van Datavrije Muziek kan gebruik maken?
Reputatie 5
Ik heb nog geen bericht gehad, maar lees wel bij My T-mobile dat ik een "L - 6 GB incl. 250 MB EU + Datavrije Muziek"-bundel heb. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik van Datavrije Muziek kan gebruik maken?

Beste..

Nee helaas niet.. de sms bevestigd dat het is doorgevoerd..
Nu zou het nog vanaf de mbs gaan

^Diego
Reputatie 7
@All

Er zijn al een flink aantal klanten aangemeld voor Datavrije Muziek! 😃 Je kunt in je My T-Mobile kijken of dit bij jou het geval is en je ontvangt hier nog bericht over. Het kan zijn dat de aanmelding in My T-Mobile en aanmelding elkaar kruisen, maar je kunt er dan wel gebruik van gaan maken. Enjoy!

@Mat_64

Nee, hier zitten geen kosten aan verbonden. De meest voorname reden voor aanmelding is dat het een legale dienst betreft en dat je de rechten hebt om deze muziek te streamen. Dit is even kort door de bocht, maar komt het op neer. 🙂
Reputatie 5
@All

Er zijn al een flink aantal klanten aangemeld voor Datavrije Muziek! 😃 Je kunt in je My T-Mobile kijken of dit bij jou het geval is en je ontvangt hier nog bericht over. Het kan zijn dat de aanmelding in My T-Mobile en aanmelding elkaar kruisen, maar je kunt er dan wel gebruik van gaan maken. Enjoy!

@Mat_64

Nee, hier zitten geen kosten aan verbonden. De meest voorname reden voor aanmelding is dat het een legale dienst betreft en dat je de rechten hebt om deze muziek te streamen. Dit is even kort door de bocht, maar komt het op neer. :)


Zelf heb ik nog niks binnen gekregen..
Reputatie 2
Weet niet of deze vraag al beantwoord is, maar... 6gb bezig ik al sinds het begin van mijn abonnement. Er staat nu al namelijk:

L - 6 GB incl. 250 MB EU + datavrije muziek. Houdt dat dus in dat ik al gebruik kan maken van deze dienst?
Ik heb een "Altijd iPhone" abbonement met 20 GB internet.
Ik begrijp dat ik dus niet in aanmerking kom voor gratis streamen?
@fluxsystem & drumsdennis: Kijk in je My T-Mobile app of omgeving bij je Verbruiksstatus of er een teller is genaamd "Datavrije Muziek", als die er is werkt het.
@MrDirkiee: Staat er achter nog '13 dan geldt het als een Stel Samen. Staat er niks achter (zoals bij mij) dan betreft dan krijg je het wel. Je kan even kijken bij in je My T-Mobile app/omgeving bij Bundels en daarna zoals ik hierboven schreef bij Verbruiksstatus of het bij jou al actief is.
Reputatie 5
Er staat nog niks.. ik stream altijd muziek en mbs gaan gewoon weg
Reputatie 2
Zit er een limiet aan het data vrij muziek streamen? Ik heb sinds kort TIDAL (lossless muziek) en ik stream aardig wat. Ik kan mij voorstellen dat het aardig op kan lopen.
@ mat_64 er staat inderdaad een teller bij het overzicht.
Ook bij bundel overzicht staat inmiddels een notitie bij me internet bundel.
Thnx!

Misschien handig als t-mobile dit bij de FAQ zet.
In mijn directe omgeving waren er meer met deze vraag.
Kom ik er toevallig ook voor in aanmerking? Alvast bedankt.
Heb geen Facebook maar bij deze dan mijn suggestie :SOUNDCLOUD. De allerbeste!
SOUNDCLOUD dus..
@fluxsystem: Dan ben je waarschijnlijk nog niet omgezet.

@Applehead: Nee, er word zelfs niet gesproken over een Fair Use Policy niet alle streaming diensten doen op dit moment mee.

@MrDirkiee: Fijn dat het voor jouw al werkt.

@Randydean83: Het hangt af van je abonnement en bijbehorende bundels. Je moet een Stel Samen & Stel Bij hebben met L Databundel (6 GB) of groter.
Voor Altijd iPhone (Voordeel) geldt als er niks achter staat dat die geldt als een Stel Samen & Stel Bij. Staat er achter nog '13 dan geldt het als een Stel Samen. Staat er een ander jaartal achter heb je hele oude voorwaarde en kan je zeker verlengen.
Je kan even kijken bij in je My T-Mobile app/omgeving bij Bundels om te zien welk abonnement je hebt met welke bundels (kijk bij de internetbudel daar staat het ook bij) en daarna zoals ik hierboven schreef bij Verbruiksstatus of het bij jou al actief is.
Hoe voorkomen jullie gemekker van BoF en ACM? Want netneutraliteit is niet altijd in het belang van de klant, dat blijkt wel.

Hopelijk hebben jullie een goede oplossing waardoor we nog lang van jullie mooie plan kunnen genieten!
@aapje23: Bedoel je met BoF, Bits of Freedom?
Ik ben net neutraliteit, maar ik zie hier persoonlijk geen schending daar van. Er is niemand die expres word buitengesloten (iedereen die legaal een streamingdienst aanbiedt kan mee doen, na wat papierwerk). En de diensten worden niet anders behandelt dan de andere, de gebruiker betaald alleen niet voor het gebruik van data voor de gestreamde muziek (word ook wel zero rate genoemd).
Reputatie 2
Wordt "Qobuz" ook ondersteund?

Reageer