Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'


Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Stream jij veel muziek op je smartphone? Dan ben je zeker niet de enige en daarom bieden wij Datavrije Muziek aan. Dit betekent dat je dan geen MB’s meer verbruikt wanneer je muziek streamt via onze partners! Ideaal natuurlijk om data over te houden voor andere zaken! 😃

Wil jij jouw suggestie doorgeven voor de muziekstreamingdiensten die we moeten toevoegen of kijken hoe het toevoegen van de muziekdiensten staat? Check dan dit topic voor de laatste updates!

Update 23 december 2016:

Goedemorgen iedereen,

De ACM heeft vandaag inderdaad het definitieve besluit over Datavrije Muziek gepubliceerd. Dit besluit bepaalt dat T-Mobile volgens de Nederlandse wet deze dienst niet zou mogen aanbieden. T-Mobile blijft van mening dat er géén sprake is van een overtreding omdat zero rating volgens de Europese regels onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan is. T-Mobile voldoet aan de Europese voorwaarden en zal de zaak daarom aan de rechter voorleggen. We wachten op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. In dit artikel in de Newsroom vind je er meer informatie over. We zijn op een missie!

 

 


Wat is muziekstreaming?

 

 

 

Muziekstreaming is het beluisteren van muziek via het internet. Vooraf je favoriete nummers downloaden voordat je kan luisteren is dan niet meer nodig. Indien je dus online bent kun je altijd en overal je gewenste muziek luisteren. Er zijn verschillende soorten muziekstreamingdienst. Veelgebruikte diensten in Nederland zijn Spotify, Deezer en Tidal. Maar ook online radiostreaming is een vorm van (live-) muziekstreaming, Als je offline muziek streamt download je nummers op het geheugen van je smartphone en werkt het ook zonder dat je online bent. Als je online muziek streamt verbruik je hiermee MB’s. Het verschilt per dienst hoeveel data je hiermee verbruikt. Indien je veel muziek streamt onderweg, dus over mobiel internet, kan je mobiele dataverbruik snel oplopen.


Wie kan er gebruik maken van Datavrije Muziek?

 

• Al onze klanten met een Go 10 GB abonnement of Stel Samen & Stel Bij abonnement van 6 GB of 20 GB. 
• Zowel bestaande als nieuwe klanten
• Go en Stel Samen & Stel Bij zakelijk en particulier
 


Wat kost Datavrije Muziek?

 

Niets! Het is standaard onderdeel van je databundel vanaf een Go 10 GB of Stel Samen & Stel Bij-abonnement met 6 GB of 20 GB. Let wel op dat je abonnement op de muziekdienst niet gratis is.


Waarom doet T-Mobile dit?

 

Datavrije Muziek is een onderdeel van Live Forward. We proberen continu te vernieuwen en barrières te doorbreken. Onbeperkt muziek streamen is hier de volgende stap in. Dit is iets wat in ons contact met klanten veel naar voren komt en wij willen dit dan ook graag mogelijk maken!


Ik heb geen Go Up of Stel Samen & Stel Bij abonnement. Hoe krijg ik Datavrije Muziek?

 

Wanneer je verlengt met een Go 10 GB -abonnement start je nieuwe contract gelijk met Datavrije Muziek. Als je al een geldig abonnement hebt kun je jouw databundel omhoog bijstellen, zodat jij ook gebruik kunt maken van Datavrije Muziek.

Heb je op dit moment geen Go-abonnement én kun je nog niet verlengen? Neem vooral contact op met ons, dan kijken we naar de mogelijkheden. 


Waarom zit Datavrije Muziek niet bij alle databundels?

 

We zien dat klanten die veel muziekstreamen meestal ook veel andere applicaties gebruiken en veel browsen. We hebben er daarom voor gekozen alleen bij de hogere databundels Datavrije Muziek te geven. Daarnaast is Datavrije Muziek ook geen onderdeel van een Unlimited abonnement. Hoewel het Unlimited abonnement een aanvulconstructie kent, is dit verder kosteloos, waardoor het bij dit abonnement niet dezelfde toegevoegde waarde heeft als bij een abonnement met een datalimiet (die niet kosteloos is aan te vullen voor datagebruik op dezelfde snelheid). 


Hoe kunnen jullie zien wat muziekstreaming is?

 

We hebben de adressen van de aangesloten muziekdiensten op een speciale lijst gezet en we brengen de data daarvoor niet in rekening.


Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?

 

Jazeker, sinds enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van Datavrije Muziek in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk. Met een Go abonnement (of Stel Samen en Stel Bij) kun je 12 GB per maand gebruiken voor Datavrije Muziek.  Lekker toch, voor een flinke roadtrip of reis! 🙂

Datavrije muziek in de EU gaat niet uit de gewone internetbundel, maar je moet wel 'gewone' MB's over hebben. Als de internetbundel op is, en je hebt alleen nog Datavrije Muziek, dan werkt de dienst niet. Dan kan je uiteraard een MB/GB-aanvuller aanschaffen om weer jouw normale MB's aan te vullen.


Wat valt er onder Datavrije muziekstreaming?

 

Alleen het daadwerkelijke streamen van muziek valt hier onder. Het zoeken naar nummers of artiesten, een playlist downloaden voor offline gebruik, albumhoesjes downloaden, reclames tijdens het streamen of zelf muziek uploaden vallen buiten Datavrije Muziek. De MB’s die je daar voor gebruikt gaan gewoon uit je databundel. Je kunt in My T-Mobile altijd je verbruik bekijken, zowel je normale bundelgebruik als de MB’s die je hebt verbruikt voor Datavrije Muziek.


Wat gebeurt er met online videostreaming?

 

Videostreaming, bijvoorbeeld op Youtube, of het kijken van filmpjes op bijvoorbeeld Facebook gaat gewoon uit je databundel.


Maakt het uit of ik via een app of website stream?

 

Nee, hier wordt geen enkel onderscheid in gemaakt.


Welke muziekstreamingpartners zijn er nu en wordt dit nog uitgebreid?

 

We zijn begonnen met Deezer, Spotify, Nederland.FM, Napster, Tidal en Hits.nl, maar er zijn alweer een hele reeks diensten bij!
We staan open voor alle muziekstreamingpartners, klein en groot! In dit topic vind je de huidige stand van zaken over de muziekstreamingdiensten die we hebben benaderd. Als je nog een dienst mist kun je dan in dat topic laten weten!


Kan ik Datavrije Muziek ook uitzetten?

 

Ja, dat kan via je blokkades in My T-Mobile. Mocht je het later weer aan willen zetten, dan kan dat natuurlijk ook. Deze blokkade plaatsen/opheffen brengt geen extra kosten met zich mee.


Hoe kan ik zien hoeveel Datavrije Muziek ik heb beluisterd?

 

In My T-Mobile kun je bij je verbruiksstatus zien hoeveel MB’s je hebt gebruikt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Let op dat je de laatste versie van de My T-Mobile app gebruikt.


Zijn Deezer, Spotify en andere muziekdiensten nu gratis?

 

Nee, de kosten voor het daadwerkelijke abonnement, van bijvoorbeeld Deezer of Spotify, zijn niet inbegrepen bij Datavrije Muziek. Je betaalt deze gewoon zoals je dat altijd al deed. Datavrije Muziek zorgt er dus enkel voor dat het streamen van de muziek niet uit je bundel gaat.


Waarom wordt de snelheid van Datavrije Muziek verlaagd als mijn databundel op is?

 

Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Providers zijn verplicht al het internetverkeer binnen een abonnement dezelfde snelheid te geven. Dit betekent dat als de snelheid voor je normale bundel wordt verlaagd als deze op is, dat ook geldt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Voor 6GB en 20GB (de L- en XL-bundels) is deze snelheid 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om naar hoge kwaliteit muziekstreaming te luisteren. Voorheen was de verlaagde snelheid 64 Kbps bij deze bundels. Dus dit is een verbetering die we voor je hebben doorgevoerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook sneller browsen als je door je bundel heen bent.


Werkt Datavrije Muziek ook via tethering of via een MB-Verdeler?

 

Ja, Datavrije Muziek werkt ook als je je verbinding of internetbundel deelt met meerdere apparaten via een MB-Verdeler of via tethering.

icon

Beste antwoord door Dave 10 October 2016, 16:13

Bekijk origineel

224 reacties

@David, ook in mijn T-Mobile-account zie ik niet terug dat de dienst bij mij is geactiveerd. Graag hulp! Heel veel dank alvast.

Staat dit er niet bij bij jouw dan ???

@ruudsma, bij mijn staat wel '+ datavrije muziek' maar er word nog wel mbs af gehaald als ik deezer gebruik..
Vreemd, bij mij niet.
Is die wel gekoppeld aan je account?
Ziet er misschien leuk uit "gratis" muziek streamen....

De realiteit is dat hiermee die belachelijk kleine dure databundels in stand worden gehouden.
T-Mobile stop met deze onzin en maak die bundels groter!! :@


Je kan overstappen naar een grotere bundel, mocht je niet voldoende hebben. Dat de prijs misschien niet interessant is, dat ligt niet aan T-Mobile maar aan je portemonnee.
Reputatie 7
Hey allemaal,

Ik probeer op zoveel mogelijk vragen antwoord te geven, het kan zijn dat er natuurlijk iets doorheen glipt. Gebeurt niet expres, maar laat het gewoon nog even weten, dan reageer ik alsnog! :)

Gisteren heeft iedereen, die recht heeft op Datavrije Muziek een e-mail ontvangen. Daarnaast kun je in je My T-Mobile kijken of het erbij zit. Er staat dan '+ Datavrije Muziek' bij je databundel. Ik zag dat Ruudsma hier ook een screenshot van had geplaast, helemaal top!

Zoals ook al door anderen is aangekaart, staan we open voor alle streamingdiensten. Het gaat er wel om dat dit legale diensten zijn en de rechten hebben om deze muziek te streamen. Deze diensten kunnen zichzelf aanmelden.

Over netneutraliteit en uitspraak Eerste Kamer had ik al eerder een bericht over geplaatst. Wij zijn van mening dat we met Datavrije Muziek in ons recht staan en gaan hier dan ook mee door. Op deze pagina kun je ons statement lezen.

Mocht je geen behoefte hebben aan Datavrije Muziek dan kun je dit spoedig uitschakelen via My T-Mobile. Deze optie wordt hoogst waarschijnlijk morgen geactiveerd. Je hoeft hier niet je databundel voor uit te schakelen.

@Alex81 & @RAGN89: Jullie hebben allebei geen Stel Samen & Stel Bij, maar Stel Samen. Hier zit dus geen Datavrije Muziek bij. In de openingspost zie je hoe je over kunt stappen naar Stel Samen & Stel Bij.

@Erwinn

Ik ga even voor je op onderzoek uit, ik kom erop terug bij je!
Je kan overstappen naar een grotere bundel, mocht je niet voldoende hebben. Dat de prijs misschien niet interessant is, dat ligt niet aan T-Mobile maar aan je portemonnee

@serviceweb, wat een onzin is dat zeg! Als het echt een service zou zijn, dan ook voor de kleinere klanten. Dat ligt dus WEL aan Tmobile.... Vaat gewoon om geld. Kleintjes moeten dan maar zwaarder, lees duurder abbo nemen. Voor meer data snap ik dat heus wel, maar waarom de 6gb klanten dan wel? Die kunnen ook omhoog... #nieteerlijk
Reputatie 7
@Jacques_

We hebben ervoor gekozen om Datavrije Muziek bij 6 en 20 GB toe te voegen, omdat hier de behoefte het grootste bleek te zijn. Ik zou op de databundels letten, want de prijzen zijn regelmatig erg scherp en dan is het wellicht de moeite waard om de databundel te verhogen!

@Erwinn

Ik heb het even bij de technische afdeling gevraagd en er worden MB's bij Datavrije Muziek in rekening gebracht. Dit staat dus aan bij jou. 🙂 Als je in je My T-Mobile nog niets terug ziet, zou je dan een screenshot kunnen sturen? Dan zet ik dit gelijk door voor je.
Reputatie 5
@David & @Erwinn

Er wordt altijd een kleine hoeveelheid mb's in rekening gebracht.. i.v.m laden foto's (album) etc.. dit heb ik ook. Niks aan de hand
@Jacques_

Het leven is nooit eerlijk, maar daar moeten we nu eenmaal mee leven. Als ik nu een auto koop en daar een extra pakket op neem, lees, dit kan alleen op het duurdere model, dan is dat ook niet eerlijk. Want ik zou die dingen ook wel willen maar dat kan niet op mijn goedkopere model. En wat nog erger is, dan neem je het duurdere model en dan krijg je een dag later het pakket gratis ipv dat ik, een dag eerder, er nog voor moest betalen.

Ja jongen, het leven zit niet altijd eerlijk in elkaar maar dat is eenmaal zo. T-Mobile heeft er voor gekomen om alleen de groot gebruikers te belonen, terwijl ze al een groot abonnement hebben met veel data, maar dat is nu eenmaal hun keuze. Misschien ook wel om je over de streep te trekken om ook een 6GB data bundel te nemen ipv daar onder. Noem het tactiek, slim en gedurfd :$

Ik weet wel, zodra ik kan verlengen, een 6GB abonnement neem om wel gratis gebruik te kunnen maken van datavrij muziek. En wie weet moet T-Mobile het dan wel terug trekken van de regering en loop ik weer met een duur abonnement waar ik dan geen extra datavrij muziek op heb. Het kan maar zo... niets is zeker in het leven 🙂
Het zou natuurlijk mooi zijn als ook Apple zijn muziek gaat aanmelden bij T-Mobile. Deze komt vast al voor in het lijstje van graag geziene Datavrije muziek 😛
Reputatie 1
Hoe kan het dat ik nog geen datavrije muziek heb?
Hoe kan het dat ik nog geen datavrije muziek heb?

Ligt eraan wat voor abonnement je hebt bij T-Mobile.
Het is alleen btandaard bij een Stel Samen & Stel Bij-abonnement met een internetbundel van 6 GB of hoger. Mocht je deze niet hebben dan kan het kloppen dat je nog geen datavrije muziek tegen bent gekomen. Heb je wel zo'n abonnement dan hoop ik dat er snel iemand van T-Mobile voor je kijkt. Aangezien iedereen nu toch deze dienst zou moeten kunnen gebruiken (mits juiste abonnement)
Reputatie 1
Stel samen 20gb extra snel en onbeperkt bellen is wat ik heb... maar nog geen datavrij muziek...
@fluxsystem dat wist ik, maar er gingen redelijk veel (50mb) van mijn abonnement af, terwijl ik deezer 3 minuten aan had staan 😕 maar gister middag stond er een extra blokje 'datavrije muziek' bij de my tmobile app, dus nu doet hij het wel 🙂
Reputatie 5
@fluxsystem dat wist ik, maar er gingen redelijk veel (50mb) van mijn abonnement af, terwijl ik deezer 3 minuten aan had staan 😕 maar gister middag stond er een extra blokje 'datavrije muziek' bij de my tmobile app, dus nu doet hij het wel :)

Mooi om te horen
Geniet er van!!, en natuurlijk veel luister plezier

^Diego
Reputatie 7
Badge +9
Stel samen 20gb extra snel en onbeperkt bellen is wat ik heb... maar nog geen datavrij muziek...

Hi Ferdi1,

Ik heb gelijk je gegevens erbij gepakt en zie dat je een Stel Samen abonnement hebt en dus kan je geen gebruik maken van datavrijemuziek. Dat kan alleen met een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Bekijk ook de openingspost in dit topic. Daar geven wij dat ook aan.

Mocht je hier toch gebruik van willen maken dan kun je ervoor kiezen om over te stappen op het Stel Samen & Stel Bij prijsplan. Bekijk dit topic voor meer informatie. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
@fluxsystem dat wist ik, maar er gingen redelijk veel (50mb) van mijn abonnement af, terwijl ik deezer 3 minuten aan had staan 😕 maar gister middag stond er een extra blokje 'datavrije muziek' bij de my tmobile app, dus nu doet hij het wel :)

Nice! Super dat het bij jou ook goed werkt. Ik wens je veel luisterplezier. :8
Stel samen 20gb extra snel en onbeperkt bellen is wat ik heb... maar nog geen datavrij muziek...

Dat klopt, is niet geldig voor je abonnement. Best vervelend en snap dat je het vreemd vind maar T-Mobile heeft er voor gekozen om het niet aan Stel Samen abonnementen te geven.
Reputatie 3
Hallo, kunnen 4G voor thuis gebruikers hier ook gebruik van (gaan) maken?
Als T-Mobile waarde hecht aan netneutraliteit, dan wordt het dus ook mogelijk om "datavrij" mijn eigen muziek van mijn eigen server te streamen? Want dan gaan jullie natuurlijk geen onderscheid maken tussen commerciële aanbieders en andere vormen van muziekstreaming.

Ik hoor graag wanneer ik in "Mijn T-Mobile" het IP-adres van mijn eigen server kan toevoegen.
Reputatie 7
@Peter4GT

Leuk je op het forum te zien! 🙂 Op het moment nog niet, maar ik begreep van Dennis dat ze hier wel naar aan het kijken zijn om dit toe te voegen!

@Patrickhubers

Als je de rechten hebt en het een openbare stream betreft, dan is dit inderdaad mogelijk. Als dit echter privé is of je hebt de rechten niet, dan is het helaas niet mogelijk.

Mocht je hiervoor in aanmerking komen kun je via deze link je dienst aanmelden: https://www.t-mobile.nl/aanmelden-muziekdienst
Reputatie 3
Bedankt voor je antwoord David
Reputatie 1
Ik vraag mij juist af welk recht T zichzelf geeft om de Nederlandse wet te overtreden en in welke mate worden klanten gecompenseerd als deze diensten als apple music gebruiken of moeten wij verplicht dubbele kosten maken?
Ik was tevreden over T... tot T zich als een maffia bedrijf is gaan gedragen.
Reputatie 3
TM beroept zich op Europees recht. Klanten maken dubbele kosten, welke.

Reageer