Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'


Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Stream jij veel muziek op je smartphone? Dan ben je zeker niet de enige en daarom bieden wij Datavrije Muziek aan. Dit betekent dat je dan geen MB’s meer verbruikt wanneer je muziek streamt via onze partners! Ideaal natuurlijk om data over te houden voor andere zaken! 😃

Wil jij jouw suggestie doorgeven voor de muziekstreamingdiensten die we moeten toevoegen of kijken hoe het toevoegen van de muziekdiensten staat? Check dan dit topic voor de laatste updates!

Update 23 december 2016:

Goedemorgen iedereen,

De ACM heeft vandaag inderdaad het definitieve besluit over Datavrije Muziek gepubliceerd. Dit besluit bepaalt dat T-Mobile volgens de Nederlandse wet deze dienst niet zou mogen aanbieden. T-Mobile blijft van mening dat er géén sprake is van een overtreding omdat zero rating volgens de Europese regels onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan is. T-Mobile voldoet aan de Europese voorwaarden en zal de zaak daarom aan de rechter voorleggen. We wachten op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. In dit artikel in de Newsroom vind je er meer informatie over. We zijn op een missie!

 

 


Wat is muziekstreaming?

 

 

 

Muziekstreaming is het beluisteren van muziek via het internet. Vooraf je favoriete nummers downloaden voordat je kan luisteren is dan niet meer nodig. Indien je dus online bent kun je altijd en overal je gewenste muziek luisteren. Er zijn verschillende soorten muziekstreamingdienst. Veelgebruikte diensten in Nederland zijn Spotify, Deezer en Tidal. Maar ook online radiostreaming is een vorm van (live-) muziekstreaming, Als je offline muziek streamt download je nummers op het geheugen van je smartphone en werkt het ook zonder dat je online bent. Als je online muziek streamt verbruik je hiermee MB’s. Het verschilt per dienst hoeveel data je hiermee verbruikt. Indien je veel muziek streamt onderweg, dus over mobiel internet, kan je mobiele dataverbruik snel oplopen.


Wie kan er gebruik maken van Datavrije Muziek?

 

• Al onze klanten met een Go 10 GB abonnement of Stel Samen & Stel Bij abonnement van 6 GB of 20 GB. 
• Zowel bestaande als nieuwe klanten
• Go en Stel Samen & Stel Bij zakelijk en particulier
 


Wat kost Datavrije Muziek?

 

Niets! Het is standaard onderdeel van je databundel vanaf een Go 10 GB of Stel Samen & Stel Bij-abonnement met 6 GB of 20 GB. Let wel op dat je abonnement op de muziekdienst niet gratis is.


Waarom doet T-Mobile dit?

 

Datavrije Muziek is een onderdeel van Live Forward. We proberen continu te vernieuwen en barrières te doorbreken. Onbeperkt muziek streamen is hier de volgende stap in. Dit is iets wat in ons contact met klanten veel naar voren komt en wij willen dit dan ook graag mogelijk maken!


Ik heb geen Go Up of Stel Samen & Stel Bij abonnement. Hoe krijg ik Datavrije Muziek?

 

Wanneer je verlengt met een Go 10 GB -abonnement start je nieuwe contract gelijk met Datavrije Muziek. Als je al een geldig abonnement hebt kun je jouw databundel omhoog bijstellen, zodat jij ook gebruik kunt maken van Datavrije Muziek.

Heb je op dit moment geen Go-abonnement én kun je nog niet verlengen? Neem vooral contact op met ons, dan kijken we naar de mogelijkheden. 


Waarom zit Datavrije Muziek niet bij alle databundels?

 

We zien dat klanten die veel muziekstreamen meestal ook veel andere applicaties gebruiken en veel browsen. We hebben er daarom voor gekozen alleen bij de hogere databundels Datavrije Muziek te geven. Daarnaast is Datavrije Muziek ook geen onderdeel van een Unlimited abonnement. Hoewel het Unlimited abonnement een aanvulconstructie kent, is dit verder kosteloos, waardoor het bij dit abonnement niet dezelfde toegevoegde waarde heeft als bij een abonnement met een datalimiet (die niet kosteloos is aan te vullen voor datagebruik op dezelfde snelheid). 


Hoe kunnen jullie zien wat muziekstreaming is?

 

We hebben de adressen van de aangesloten muziekdiensten op een speciale lijst gezet en we brengen de data daarvoor niet in rekening.


Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?

 

Jazeker, sinds enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van Datavrije Muziek in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk. Met een Go abonnement (of Stel Samen en Stel Bij) kun je 12 GB per maand gebruiken voor Datavrije Muziek.  Lekker toch, voor een flinke roadtrip of reis! 🙂

Datavrije muziek in de EU gaat niet uit de gewone internetbundel, maar je moet wel 'gewone' MB's over hebben. Als de internetbundel op is, en je hebt alleen nog Datavrije Muziek, dan werkt de dienst niet. Dan kan je uiteraard een MB/GB-aanvuller aanschaffen om weer jouw normale MB's aan te vullen.


Wat valt er onder Datavrije muziekstreaming?

 

Alleen het daadwerkelijke streamen van muziek valt hier onder. Het zoeken naar nummers of artiesten, een playlist downloaden voor offline gebruik, albumhoesjes downloaden, reclames tijdens het streamen of zelf muziek uploaden vallen buiten Datavrije Muziek. De MB’s die je daar voor gebruikt gaan gewoon uit je databundel. Je kunt in My T-Mobile altijd je verbruik bekijken, zowel je normale bundelgebruik als de MB’s die je hebt verbruikt voor Datavrije Muziek.


Wat gebeurt er met online videostreaming?

 

Videostreaming, bijvoorbeeld op Youtube, of het kijken van filmpjes op bijvoorbeeld Facebook gaat gewoon uit je databundel.


Maakt het uit of ik via een app of website stream?

 

Nee, hier wordt geen enkel onderscheid in gemaakt.


Welke muziekstreamingpartners zijn er nu en wordt dit nog uitgebreid?

 

We zijn begonnen met Deezer, Spotify, Nederland.FM, Napster, Tidal en Hits.nl, maar er zijn alweer een hele reeks diensten bij!
We staan open voor alle muziekstreamingpartners, klein en groot! In dit topic vind je de huidige stand van zaken over de muziekstreamingdiensten die we hebben benaderd. Als je nog een dienst mist kun je dan in dat topic laten weten!


Kan ik Datavrije Muziek ook uitzetten?

 

Ja, dat kan via je blokkades in My T-Mobile. Mocht je het later weer aan willen zetten, dan kan dat natuurlijk ook. Deze blokkade plaatsen/opheffen brengt geen extra kosten met zich mee.


Hoe kan ik zien hoeveel Datavrije Muziek ik heb beluisterd?

 

In My T-Mobile kun je bij je verbruiksstatus zien hoeveel MB’s je hebt gebruikt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Let op dat je de laatste versie van de My T-Mobile app gebruikt.


Zijn Deezer, Spotify en andere muziekdiensten nu gratis?

 

Nee, de kosten voor het daadwerkelijke abonnement, van bijvoorbeeld Deezer of Spotify, zijn niet inbegrepen bij Datavrije Muziek. Je betaalt deze gewoon zoals je dat altijd al deed. Datavrije Muziek zorgt er dus enkel voor dat het streamen van de muziek niet uit je bundel gaat.


Waarom wordt de snelheid van Datavrije Muziek verlaagd als mijn databundel op is?

 

Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Providers zijn verplicht al het internetverkeer binnen een abonnement dezelfde snelheid te geven. Dit betekent dat als de snelheid voor je normale bundel wordt verlaagd als deze op is, dat ook geldt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Voor 6GB en 20GB (de L- en XL-bundels) is deze snelheid 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om naar hoge kwaliteit muziekstreaming te luisteren. Voorheen was de verlaagde snelheid 64 Kbps bij deze bundels. Dus dit is een verbetering die we voor je hebben doorgevoerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook sneller browsen als je door je bundel heen bent.


Werkt Datavrije Muziek ook via tethering of via een MB-Verdeler?

 

Ja, Datavrije Muziek werkt ook als je je verbinding of internetbundel deelt met meerdere apparaten via een MB-Verdeler of via tethering.

icon

Beste antwoord door Dave 10 October 2016, 16:13

Bekijk origineel

224 reacties

Wellicht al vaak gestelde vraag maar hoelang duurt het voordat iedereen met het juiste abonnement een bericht heeft ontvangen? Ik luister dus hele dagen spotify en heb volgens mij het juiste (data)abonnement maar heb nog geen bericht ontvangen.....
Reputatie 2
@Hajar. Ik heb jouw stappen gevolgd en heb nog steeds hetzelfde probleem. Dit was bij TIDAL tot vorige week dinsdag nooit het geval. Met spotify premium gaat het prima.ik zal het later ook op mijn iPad op 4G testen.
Weer jammer van een misselijk misleidende reclame... dit had veeeeel beter geweest voor lagere data bundel aangezien JUIST DIE MENSEN de DATA HARDER nodig hebben! Wat een groot voorbeeld weer van "rijken worder rijker en arme worden armer" altijd mijn abbo en sim only via orange over naar tmobile gehad maar begin de laatste tijd erg te twijfelen.. zelfs na dit nog erger.. eerst bereik steeds minder in grote gebouwen zoals winkels etc waarvan vrienden met vodafone en telfort etc daar dan gewoon juist vol op bereik hebben.. vervolgems zijn ze goedkoper uit met MEER dan wat ik steeds heb en dan dit nog horen/lezen.. beetje jammer. Echt jammer.
Reputatie 2
@soulfames, waarom heb je in eerste instantie niet voor een wat hogere bundel gekozen? Het prijsverschil is tegenwoordig te verwaarlozen.
Te verwaarlozen voor jou misschien maar daar pak je precies mn put wat ik aangeef. Nvm
Reputatie 2
Het gaat om vier euro per maand. Vroeger was het inderdaad veel meer. Gelukkig verandert er regelmatig wat in telecomland.
Punt* phone zit ook niet mee
Weer jammer van een misselijk misleidende reclame... dit had veeeeel beter geweest voor lagere data bundel aangezien JUIST DIE MENSEN de DATA HARDER nodig hebben! Wat een groot voorbeeld weer van "rijken worder rijker en arme worden armer" altijd mijn abbo en sim only via orange over naar tmobile gehad maar begin de laatste tijd erg te twijfelen.. zelfs na dit nog erger.. eerst bereik steeds minder in grote gebouwen zoals winkels etc waarvan vrienden met vodafone en telfort etc daar dan gewoon juist vol op bereik hebben.. vervolgems zijn ze goedkoper uit met MEER dan wat ik steeds heb en dan dit nog horen/lezen.. beetje jammer. Echt jammer.

Is dat niet een beetje kromme redenering? Dus omdat ik per maand meer betaal voor mijn (data)abonnement heb jij meer recht op gratis data? Als je meer boodschappen haalt krijg je meer airmiles, als je vaker vliegt krijg je meer kortingen als ik in een dure auto rij wil jij korting krijgen op je brandstof? Zo werkt het toch nergens dus waarom is dat mbt data oneerlijk?
Reputatie 7
@Applehead

Ik ga het direct voor je navragen, ben benieuwd waar dit aan kan liggen!

@Soulflames

Jammer om te lezen dat je negatief over Datavrije Muziek denkt. Zoals eerder al aangegeven was de behoefte bij de grotere bundels het grootst en bij kleinere bundels zagen we dit veel minder terug.

Het verschil in databundels is redelijk klein en je kunt dan zelf de afweging maken of de investering voor een grotere bundel het waard is. Je krijgt er natuurlijk wel datavrij streamen van muziek bij!
Reputatie 2
@David, dankjewel.
Ik kom wel in aanmerking voor datavrije muziek heb 6gb internet, wanneer ik via deezer mijn nummer invul voor een code krijg ik een sms met als antwoord "Sorry maar je mobiel abonnement bevat geen toegang tot Deezer Premium+." Hoe kan dit?
Reputatie 2
joeyrsn, je moet dan Deezer wel apart afsluiten naast jouw abonnement bij T-Mobile. Heb je dat niet, dan kun je Deezer niet gebruiken.
Ik heb al wel een premium account op Spotify maar ik kan verder niks op de app vinden over een code ofzo kunt u me daar mee helpen dan?
Sorry klinkt misschien een beetje dom heb ook niet alle berichten gelezen maar zijn de al aangemelde diensten zoals Spotify nu al beschikbaar als vrije data? Want ik heb geen bevestiging of iets gekregen en weet het dus niet zeker.
Reputatie 5
Hey Joeyrsn,

Fijn dat Applehead je al van een reactie voorzien heeft. Om gebruik te kunnen maken van Deezer Premium heb je inderdaad ook een Deezer abonnement nodig. Deze heb jij momenteel niet in je abonnement zitten. Je kunt deze voordeelbundel gemakkelijk aanvragen via My T-Mobile.

Maar ik zie dat je al gebruik maakt van Spotify. Je kunt met Sportify ook gebruik maken van Datavrije Muziek. Je hoeft hier verder zelf niets voor te doen. Zodra je Spotify streamt zal dit niet uit je databundel gaan! 🙂
Ik heb een stel samen en stel bij abbonement met 6gb is het nu zeker dat mijn mbs die ik gebruik met spotify gratis zijn? Of moet ik nog iets aanzetten ofzo?
Reputatie 7
@OutSide1

Amy heeft jouw vraag niet overgeslagen, maar ik heb jouw bericht vanuit het andere topic verplaatst. Het past hier beter dan bij de nieuwe muziekdiensten.

Ik heb het even gecontroleerd en zie dat jij ook Datavrije Muziek hebt. 🙂 Je kunt dit zelf controleren via My T-Mobile. Iedereen die ervoor in aanmerking komt heeft een e-mail gehad, wellicht heb je deze over het hoofd gezien of is deze in je spam beland?

@Aniekfab

Je hoeft zelf niets aan te zetten! Ik heb het nagekeken en zie dat je Stel Samen & Stel Bij zakelijk hebt met een bundel van 6 GB. Je kunt dus los met Datavrije Muziek, enjoy! 😃
Hallo, als ik t goed begrijp onder 6 gb heb je daar niks aan? Dat vindt ik erg triest mensen met een laag abbo hebben t ook nodig. Jullie kunnen makelijk zeggen dat we dan maar een 6 gb abbo moeten nemen maar der zijn ook nog mensen die t laagste abbo nemen om t tog iets te hebben en hoger niet kunnen kwa geldt. mensen met een hoog gb kunnen makelijk muziek luisteren en dan laat je de mensen die een laag abbo hebben zo zitten die alleen met wifi muziek kunnen luisteren! Ik vindt dit niet egt orgineel van t-mobile. Fijne dag.
hai,

Kom ik in aanmerking voor datavrije muziek met mijn abo? Ik hoor het graag. Ik begrijp dat ik sowieso zou moeten opwaarderen naar 6gb, maar klopt mijn abo-vorm wel?
Goedemiddag, Ik ben nu een tijdje muziek aan het streamen van Deezers. Ik kan nu ook via Deezers inloggen omdat ik een T-Mobile abo hebt. Dit heb ik echter een paar keer geprobeerd met een code die ik dan via een smsje krijg maar Deezer herkent die code niet! Weten jullie hoe dat komt en kunnen jullie me helpen?
Reputatie 7
Badge +9
@Naomy; Jammer dat je er zo over denkt. Voor nu is dit alleen geldig voor een Stel Samen & Stel Bij abonnement met een 6GB bundel of hoger. Ik zie dat jij een basis sim abonnement hebt en dus kom je hier niet voor in aanmerking. Mocht je hier toch gebruik van willen maken dan kun je ervoor kiezen om over te stappen naar een Stel Samen & Stel Bij abonnement. In de openingspost kun je hier meer informatie over vinden.

@Petervroegrijk; Ik ben gelijk voor jouw gaan kijken en ik zie dat je op dit moment gebruik maakt van een Stel Samen abonnement. Het is met jouw abonnement niet mogelijk om gebruik te maken van deze dienst, maar wees niet getreurd je kan namelijk https://about:blank en dan kun je lekker gratis muziek streamen. Laat maar weten of je daar interesse in hebt dan maken wij dat in orde. 🙂

@l.Altay;

Wat vreemd dat je steeds een foutmelding te zien krijgt bij het activeren van Deezer. Heb je al de stappen die op deze pagina worden weergegeven gevolgd? Het zou hiermee wel moeten lukken.

Laat ons even weten of dat zo is. Ik wens je alvast veel muziekplezier! 🙂
@Hajar;
Het is gelukt om in te loggen dank je wel voor het link .
Hoi!

Ik luister nu al ongeveer twee weken best veel ''datavrije muziek'' via napster, maar ik zie in mijn overzicht dat ik ''maar'' 185 mb van datavrije muziek heb gebruikt. Verder ben ik deze maand veel sneller door mijn gewone bundel gegaan.. Het lijkt mij dat ik veel meer mb's van datavrije muziek verbruikt zou moeten hebben.

Gaat er iets fout bij het streamen van muziek waardoor mb's toch uit mijn gewone bundel gaan?
Reputatie 7
Hey Irisvg,

Welkom op ons forum! :)

Hoeveel stream je gemiddeld per dag? Dit mag een ruwe schatting zijn hoor, maar dan hebben we een idee van hoeveel muziek je streamt. Wij kunnen helaas niet inzien waar jouw MB's verder aan verbruikt zijn, maar je kunt dit zelf wel checken. Heb je wellicht een datateller die iets anders aangeeft dan je My T-Mobile?

Het zou verder geen enkel verschil moeten maken, maar luister je via de browser of de app? Heb je de laatste versie van Napster op jouw telefoon staan als je de app gebruikt?

We horen het graag van je, hopelijk kunnen we hier meer duidelijk in scheppen!
Reputatie 2
Hoe krijg ik dit op mijn telefoon?., ik heb geen idee hoe het werkt..maar ik heb wel stel samen en 6gb..

Reageer