[FAQ] T-Mobile introduceert 'eSIM'

  • 21 augustus 2019
  • 77 reacties
  • 10291 Bekeken

Reputatie 3
  • T-Mobile Medewerker
  • 4 reacties
Vanaf 21 augustus 2019 ondersteunt T-Mobile de nieuwe technologie eSIM. eSIM staat voor ‘embedded sim’ en is de opvolger van de traditionele plastic simkaart. Een eSIM doet hetzelfde als je vertrouwde simkaart, maar is digitaal: de gegevens van je mobiele aansluiting download je op de in je telefoon ingebouwde chip.


Hoe download ik een eSIM?Heb je een nieuw T-Mobile abonnement afgesloten, dan krijg je de QR-code op een plastic kaartje. Heb je je T-Mobile abonnement verlengd, dan krijg je de QR-code op een brief. Vervolgens scan je de eSIM QR-code met de eSIM QR-codescanner via de instellingen van je telefoon. Daarmee download je direct je eSIM-gegevens op je telefoon. Bestaande klanten kunnen een simswap aanvragen. Dit kan via My T-Mobile, de T-Mobile Shop of de klantenservice.
Hoeveel kost eSIM?Als je je normale simkaart wilt omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag (€ 5,09) voor een nieuwe eSIM. Wel kan je als je eSIM hebt, tot twee keer per jaar een nieuwe eSIM aanvragen. Dit is handig als je bijvoorbeeld van telefoon wilt wisselen.
Is eSIM wel veilig?Voor eSIM hanteren we dezelfde strenge veiligheidseisen als voor een normale simkaart. eSIMs zijn goed beveiligd tegen bijvoorbeeld hacken en andere vormen van fraude.
Welke telefoons ondersteunen eSIM?Kijk voor actuele informatie op onze website.
Gaat T-Mobile ook eSIM voor Apple Watches aanbieden?In sommige landen kan een Apple Watch met eSIM gebruikmaken van het mobiele netwerk zonder verbonden te zijn met een iPhone. eSIM van T-Mobile is een eerste stap om dat ook in Nederland op het T-Mobile netwerk mogelijk te maken. Op dit moment ondersteunt T-Mobile het gebruik van Apple Watch zonder verbinding met een iPhone nog niet. Zodra dit wel kan, laten wij dit weten.
Wat is het verschil tussen Dual sim en duo sim?Dual sim, duo sim. Het lijkt op elkaar, maar het zijn twee totaal verschillende diensten. Duo sim betekent dat je twee simkaarten hebt voor één mobiel nummer. Zo kan je één nummer gebruiken in twee verschillende telefoons. Bel je met één van die simkaarten, dan is de andere niet actief. Met dual sim kan je bellen en gebeld worden met twee verschillende nummers op één telefoon. Beide nummers zijn tegelijkertijd actief.
Werkt WhatsApp ook met dual sim?WhatsApp ondersteunt het gebruik van twee mobiele nummers op één WhatsApp-account niet. Alleen Android is momenteel een uitzondering. Maar, niet getreurd, als je op je dual simtelefoon ook de WhatsApp Business app installeert, dan kan je met beide nummers op één telefoon appjes sturen en ontvangen.
Ik gebruik dual sim op mijn iPhone, maar iMessage werkt maar voor één nummer, wat moet ik doen?iMessage ondersteunt de dual simfunctionaliteit nog niet. Dat wil zeggen dat je inderdaad maar één nummer op iMessage kan hebben per telefoon. Dit wordt waarschijnlijk opgelost bij iOS13.
Kan ik apparaten uit het buitenland hier met eSIM gebruiken?Dat kan, maar houd er wel rekening mee dat sommige toestellen aangeschaft in het buitenland nog niet met ons netwerk gebruikt kunnen worden. Alle toestellen die je direct bij T-Mobile koopt (zowel met en zonder eSIM), werken met ons netwerk.
Kan ik meerdere eSIM-profielen op mijn toestel hebben?Zeker! Je kan meerdere eSIM-profielen op je toestel downloaden. Dit betekent dat je meerdere telefoonnummers op je toestel kan gebruiken. Dat is een van de voordelen van eSIM. Je kan naast het nummer van je normale simkaart één eSIM-profiel tegelijk actief hebben. Wisselen tussen eSIMs doe je eenvoudig via de instellingen van je telefoon.
Hoe werken pin- en pukcode met eSIM?Precies hetzelfde als bij een normale simkaart. Op het kaartje met de QR-code staan ook de pin- en pukcode van het eSIM. De pincode staat bij eSIM standaard uit; wil je zelf een pincode instellen, dan voer je de standaard PIN 0000 in om daarna de PIN te veranderen naar een zelfgekozen code. Vul je drie keer de verkeerde pincode in, dan moet je de pukcode invullen. Vul je 10 keer de verkeerde pukcode in, dan wordt de eSIM onbruikbaar en moet je een nieuwe eSIM bestellen.
Ik heb eSIM en wil mijn telefoon laten repareren, hoe werkt dat?Geen probleem! Je kan het standaard reparatieproces volgen. Heeft je vervangende telefoon geen eSIM? Dan kan je eenvoudig een nieuwe simkaart aanvragen in de T-Mobile winkel of bellen naar onze Klantenservice. Komt je gerepareerde telefoon weer terug? Wissel dan je simkaart ook weer om naar eSIM. Deze simswaps zijn kosteloos.
Kan ik nog een normale simkaart gebruiken in nieuwe toestellen?Ja, je kan er nog steeds een normale T-Mobile simkaart in stoppen. De komende jaren ondersteunen de meeste toestellen waarschijnlijk én eSIM én normale simkaarten.
Wis ik mijn eSIM wanneer ik mijn telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen?Nee. Wanneer je je telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen zal de vraag gesteld worden of je je eSIM wilt behouden of ook wilt wissen (iOS).
Kan je je eSIM overzetten op een ander toestel?Nee, dit kan niet omdat elke eSIM eenmaal te downloaden is. Dat doen we voor jouw veiligheid. Wanneer je je gegevens toch wilt overzetten op een andere eSIM-telefoon, dan moet je een nieuwe eSIM bestellen en activeren. Dit kan via My T-Mobile, de T-Mobile Shop of de klantenservice.
Kan je na het wissen je eSIM nog een keer downloaden?Nee, een eSIM is eenmaal te downloaden. Dat doen we voor jouw veiligheid.
Ik wissel vaak tussen twee telefoons, moet ik dan telkens een nieuwe eSIM aanvragen?Ja. Je eSIM kan maar op één telefoon tegelijk actief zijn. Bij het wisselen van telefoons moet je dus telkens een nieuwe eSIM bestellen. Je kunt op dat moment jouw huidige simkaart blijven wisselen of kiezen voor een duo sim. Je krijgt dan twee simkaarten voor hetzelfde nummer.
Heb ik een nieuwe eSIM nodig als ik mijn abonnement verleng?Nee, dit is niet nodig tenzij je een verlenging met nieuw toestel doet: dan heb je een nieuwe eSIM nodig. Deze eSIM krijg je van T-Mobile.
Kan ik mijn eSIM alvast downloaden als mijn abonnement pas in de toekomst ingaat?Ja, dit is mogelijk. Je kan gebruikmaken van je eSIM zodra jouw abonnement ingaat.
Hoe lang blijft een eSIM beschikbaar in My T-Mobile?Na aankoop van de eSIM heb je 9 maanden de mogelijkheid om de aangeschafte eSIM te downloaden en te inxstalleren op je toestel. Na deze 9 maanden periode, te rekenen vanaf moment aanschaf, vervalt de eSIM automatisch zonder dat je daarbij aanspraak kunt maken op terugbetaling of compensatie. Je kunt dan geen gebruik meer maken van deze eSIM. Tevens komt de eSIM te vervallen indien de Dienstenovereenkomst wordt beëindigd.
Wat te doen wanneer ik een eSIM gebruik en mijn nieuwe abonnement annuleer (Wet Koop op Afstand, Bedenktijd Toestelkrediet)?Je meldt je toestel retour aan bij T-Mobile. Voordat je het toestel opstuurt (je telefoon retourneren loopt niet via de T-Shop), bestel je een nieuwe simkaart (of eSIM). Je activeert deze simkaart zodat je weer bereikbaar bent en stuurt je telefoon op.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor zakelijke klanten?Ja, op dezelfde manier als voor particuliere klanten. Grootzakelijke klanten krijgen - net als nu bij normale simkaarten - een apart proces.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor PrePaid klanten?Nee, je kan geen PrePaid eSIM bestellen.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor 097-nummers?Ja, op dezelfde manier als 06-nummers.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor MB-verdeler?Ja, als je een MB-verdeler heb, kan je de normale simkaart vervangen door een eSIM.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor duo simkaarten?Nee, dit is niet mogelijk. Je kan geen duo sim als eSIM bestellen. Gebruik je nu een duo simkaart? Dan is een overstap naar een enkele eSIM wel mogelijk. Beide duo simkaarten worden dan onbruikbaar
..

77 reacties

Hi there, sorry but I don’t speak Dutch. I just want to share my experience with eSIM and Google Pixel 3a mobile phone. I have an eSIM from T-mobile NL and I can confirm it’s working perfectly with my phone. Installing an eSIM was simple, everything went well perfectly (no problems with install). The only condition to install an eSIM to your Google Pixel 3a is Android 10 (just upgrade the phone if you didn’t already). I don’t know about other Pixel phones but if they are upgradable to Android 10 shouldn’t be a problem. I’m using this T-mobile NL eSIM together with my physical (nano) SIM card (from one of the EU countries).

Echter als de oude onbruikbaar is gemaakt, omdat de nieuwe niet op tijd is geactiveerd heb je geen werkende simkaart. Natuurlijk kunnen ze het, maar altijd? Beter is het om een fysieke kaart te bestellen en het hele proces zelf te doen.

T-Mobile shop heeft nieuwe e-Sim  keurig geactiveerd. Waarschijnlijk was de oude niet goed geactiveerd want mijn Sim deed het nog.

Je krijgt een nieuwe eSIM, maar je moet hem zelf activeren. Dat kan niet als je al een eSIM hebt, want je mag er maar een. De activatie SMS wordt naar je oude SIM gestuurd. Misschien dat het werkt als je twee toestellen hebt.

 

Hoi, 

Dat klopt niet. Ik ben zonet naar de T-Mobile shop gegaan, ik kreeg daar direct een nieuwe e-Sim. 
 

top service van tmobile shop Groningen. @ helpdesk: pas je script op dit punt aan.

 

victor

Beste T-Mobile, is er enig idee wanneer de eSIM op de Apple Watch (bv.) ondersteund gaat worden?
Zodat de cellular-only Edition modellen (zoals titanium en keramiek) ook in Nederland gaan werken (en sowieso te koop zijn dan)?

M.a.w. heeft u een update van dit interview dat u aan iCulture gaf?
T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]

Zie onder vraag: Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?

Nee, je moet over 7  dagen een fysieke bestellen en dan het proces herhalen.

Hoi Tareeq,

ik las dat je 7 dagen moest wachten voor een nieuwe e-Sim, maar toen naar de T-Mobile shop bent gegaan en geholpen bent. Konden zij daar meteen een nieuwe e-Sim voor je installeren?

heb nl. hetzelfde als jij: moet volgens app 7 dagen wachten.

victor

 

Dat is WEL het geval, je kan maar één eSIM downloaden. Je kan wel een nieuwe normale SIM bestellen of ophalen in de winkel, maar of je daarna een nieuwe eSIM kan bestellen?

 

Oplossing is een gewone SIM te bestellen.

Hi@Cha070 

Dan wil ik je toch adviseren om naar een T-Mobile Shop te gaan. Dan kunnen mijn collega’s een nieuwe eSIm pakken én direct installeren voor je. Uiteraard zullen we de kosten vergoeden van de eSIM. Ik hoop dat je zo verder komt!

Ging dat maar zo gemakkelijk. Bij mij ging dit plan in ieder geval niet goed met je collega's.

Wordt de Nokia 800 Tough binnenkort ook ondersteund? Altijd je eSIM downloaden en opslaan. Anders ben je hem kwijt. Een nieuwe eSIM bestellen weet ik niet of dat kan als je al een eSIM hebt.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Cha070 

Dan wil ik je toch adviseren om naar een T-Mobile Shop te gaan. Dan kunnen mijn collega’s een nieuwe eSIm pakken én direct installeren voor je. Uiteraard zullen we de kosten vergoeden van de eSIM. Ik hoop dat je zo verder komt!

@Hajar

ik heb alle stappen gevolgd dat ik moest volgen! Er is wat duidelijk mis bij T-Mobile zelf en niet aan mijn toestel. 
Want heb de raad gekregen om even 7 dagen te wachten en een nieuwe e-Sim te bestellen wat ik ook dan heb gedaan. En raad eens…

Precies dezelfde melding krijg ik weer! En dat de e-Sim al is gedownload terwijl dit NIET het geval is! 
Een oplossing van jullie kant is er precies niet aangezien ik telkens van hier naar daar wordt gestuurd en elke keer 100x dezelfde vragen krijg gesteld zoals volg je de nodige stappen, staan je instellingen wel goed dit dat... 
Kan dit eens deftig nagekeken worden want ben hier al meer als 2 weken nu mee bezig en nog altijd geen OPLOSSING! 
begin het stilletjes zat te worden, want service is alles behalve wat jullie tot nu toe bieden... 

Reputatie 7
Badge +20

@Cha070 

Heb je instructievideo dit bovenaan dit topic staat bekeken? Daar staat uitgelegd hoe je de e-sim kan downloaden. Laat je even weten of het zo lukt?

Bedankt voor je snelle reactie. Is een solo eSIM wel mogelijk met dit horloge, zoals dit in Duitsland en Frankrijk al volop gebruikt wordt. Hier is kennelijk wel getest en werd een probleemloze invoer opengesteld met deze Samsung Galaxy 4G/LTE. Op dit moment kan ik ermee leven als de duosim(of multisim) nog niet ondersteunt wordt. Ik zou graag willen weten of ik gewoon 1 eSIM abo af kan sluiten voor mijn LTE sim smartwatch ????

 

Ook in Duitsland is je watch niet “solo”, zoals je het noemt, te activeren c.q. installeren (via entitlement).

Een SmartWatch met eigen eSIM (Apple Watch 4 en 5, bepaalde Samsung e.a. Android toestellen) is nl. een zgn. secondary device.
Entitlement is altijd nodig via je SmartPhone, dat gaat bv. zo in Duitsland.
En daarna is je watch inderdaad wel standalone (“solo”) te gebruiken -- bij Apple watches overigens niet buiten je dekkingsgebied -- dus geen roaming. Ik weet niet of dit ook voor Android eSIM watches geldt, vermoedelijk hebben ze dezelfde beperking. Mogelijk wordt dit met 5G anders.

Hoewel T-Mobile nu eSIM ondersteunt op smartphones, wordt je eSIM watch (i.t.t. tot bv. Duitsland) nog niet ondersteund in Nederland (zie de T-Mobile FAQ). Dit is m.i. een kwestie van tijd.
Over het hoe en waarom (nog niet) van Apple Watch (met eSIM) ondersteuning bij T-Mobile, zie dit goede iCulture artikel:
T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]
(halverwege onder “Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?”).

Terzijde, volgens een bericht op het Vodafone forum -- niet door Vodafone zelf bevestigd overigens -- zou eSIM bij Vodafone voor december 2019 uitgerold worden.
Of eSIM op de Apple Watch (en Android) dan meteen ook ondersteund wordt, staat er niet bij.

Notsobad schreef (20 okt. 2019):

Nog niet te vroeg juichen, maar Ik heb begrepen van een vriend die werkzaam is bij vodafone dat de Esim voor december 2019 wordt uitgerolt👍🏻👍🏻  

Bij KPN, ook op het forum, is het vooralsnog nog steeds erg stil over eSIM ondersteuning at all...

Als ik de e-Sim wil downloaden krijg ik de melding dat de qr-code niet meer geldig is. Ook als ik het handmatig ingeef krijg ik de zelfde melding. Wat kan ik doen om de e-Sim te kunnen downloaden? Want ik volg de juiste stappen...

Bedankt voor je snelle reactie. Is een solo eSIM wel mogelijk met dit horloge, zoals dit in Duitsland en Frankrijk al volop gebruikt wordt. Hier is kennelijk wel getest en werd een probleemloze invoer opengesteld met deze Samsung Galaxy 4G/LTE. Op dit moment kan ik ermee leven als de duosim(of multisim) nog niet ondersteunt wordt. Ik zou graag willen weten of ik gewoon 1 eSIM abo af kan sluiten voor mijn LTE sim smartwatch ????
Reputatie 7
Badge +18
Beste @JanDymo

Het antwoord is op dit moment Nee maar ik heb je de link naar die pagina gegeven om geschikte toestellen te kunnen opzoeken omdat het in de toekomst wellicht wel mogelijk wordt.
Elke telefoon of smartwatch dient eerst uitgebreid getest te worden voordat ondersteuning mogelijk is.

Groet, Folkert

Ik wil een Galaxy Watch 4G kopen, ondersteunt T-mobile de eSIM in dat horloge?Op deze pagina kun je precies zien welke telefoons en horloges ondersteund worden.

Er zijn wel enkele klanten die ook andere telefoons met esim werkend gekregen hebben maar dan heb je geen ondersteuning vanuit T-Mobile.


Bedankt voor je reactie, maar geeft volgens mij geen antwoord op de vraag. Ik heb ook een Samsung Galaxy Smartwatch 4g LTE en wil dus ook een e-sim abo aanschaffen. KAN DIT ????
Kan dit ook eventueel in DSuo sim i.c.m. een nano sim in de iPhone 6 plus ??
Reputatie 7
Badge +18
Ik wil een Galaxy Watch 4G kopen, ondersteunt T-mobile de eSIM in dat horloge?

Op deze pagina kun je precies zien welke telefoons en horloges ondersteund worden.

Er zijn wel enkele klanten die ook andere telefoons met esim werkend gekregen hebben maar dan heb je geen ondersteuning vanuit T-Mobile.
Ik wil een Galaxy Watch 4G kopen, ondersteunt T-mobile de eSIM in dat horloge?
Reputatie 5
Badge +11
@rdebru1n
Gisterenavond even geprobeerd op m'n Pixel 2 XL. Ik kon idd ook nog nergens een QR code scannen, maar er stond zojuist een update klaar in de Play Store voor "SIM Manager" van Google. Na de update staat deze op versie D.1.5.73-google (5793666). Nu kan ik ineens wél een QR Code scannen, maar helaas geeft dat een foutmelding met de QR code van T-Mobile. Op internet verschijnen nu ook de eerste berichten dat het nog niet goed lijkt te werken op de Pixel 2. Moet voor nu dus weer even een nieuwe fysieke SIM activeren.


Heb nu toch de +, developer mode was uitgeschakeld na de update. Maar goed, nog steeds niet de mogelijkheid om de eSim te scannen.
Ik ben gisteren ook overgestapt naar Android 10 met mijn Pixel XL2, maar ik heb die + niet.

Reageer