[FAQ] T-Mobile introduceert 'eSIM'

  • 21 augustus 2019
  • 94 reacties
  • 18902 Bekeken

Reputatie 3
  • T-Mobile Medewerker
  • 7 reacties
Vanaf 21 augustus 2019 ondersteunt T-Mobile de nieuwe technologie eSIM. eSIM staat voor ‘embedded sim’ en is de opvolger van de traditionele plastic simkaart. Een eSIM doet hetzelfde als je vertrouwde simkaart, maar is digitaal: de gegevens van je mobiele aansluiting download je op de in je telefoon ingebouwde chip.


Hoe download ik een eSIM?Heb je een nieuw T-Mobile abonnement afgesloten, dan krijg je de QR-code op een plastic kaartje. Heb je je T-Mobile abonnement verlengd, dan krijg je de QR-code op een brief. Vervolgens scan je de eSIM QR-code met de eSIM QR-codescanner via de instellingen van je telefoon. Daarmee download je direct je eSIM-gegevens op je telefoon. Bestaande klanten kunnen een simswap aanvragen. Dit kan via My T-Mobile, de T-Mobile Shop of de klantenservice.
Hoeveel kost eSIM?Als je je normale simkaart wilt omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag (€ 5,09) voor een nieuwe eSIM. Wel kan je als je eSIM hebt, tot twee keer per jaar een nieuwe eSIM aanvragen. Dit is handig als je bijvoorbeeld van telefoon wilt wisselen.
Is eSIM wel veilig?Voor eSIM hanteren we dezelfde strenge veiligheidseisen als voor een normale simkaart. eSIMs zijn goed beveiligd tegen bijvoorbeeld hacken en andere vormen van fraude.
Welke telefoons ondersteunen eSIM?Kijk voor actuele informatie op onze website.
Gaat T-Mobile ook eSIM voor Apple Watches aanbieden?In sommige landen kan een Apple Watch met eSIM gebruikmaken van het mobiele netwerk zonder verbonden te zijn met een iPhone. eSIM van T-Mobile is een eerste stap om dat ook in Nederland op het T-Mobile netwerk mogelijk te maken. Op dit moment ondersteunt T-Mobile het gebruik van Apple Watch zonder verbinding met een iPhone nog niet. Zodra dit wel kan, laten wij dit weten.
Wat is het verschil tussen Dual sim en duo sim?Dual sim, duo sim. Het lijkt op elkaar, maar het zijn twee totaal verschillende diensten. Duo sim betekent dat je twee simkaarten hebt voor één mobiel nummer. Zo kan je één nummer gebruiken in twee verschillende telefoons. Bel je met één van die simkaarten, dan is de andere niet actief. Met dual sim kan je bellen en gebeld worden met twee verschillende nummers op één telefoon. Beide nummers zijn tegelijkertijd actief.
Werkt WhatsApp ook met dual sim?WhatsApp ondersteunt het gebruik van twee mobiele nummers op één WhatsApp-account niet. Alleen Android is momenteel een uitzondering. Maar, niet getreurd, als je op je dual simtelefoon ook de WhatsApp Business app installeert, dan kan je met beide nummers op één telefoon appjes sturen en ontvangen.
Ik gebruik dual sim op mijn iPhone, maar iMessage werkt maar voor één nummer, wat moet ik doen?iMessage ondersteunt de dual simfunctionaliteit nog niet. Dat wil zeggen dat je inderdaad maar één nummer op iMessage kan hebben per telefoon. Dit wordt waarschijnlijk opgelost bij iOS13.
Kan ik apparaten uit het buitenland hier met eSIM gebruiken?Dat kan, maar houd er wel rekening mee dat sommige toestellen aangeschaft in het buitenland nog niet met ons netwerk gebruikt kunnen worden. Alle toestellen die je direct bij T-Mobile koopt (zowel met en zonder eSIM), werken met ons netwerk.
Kan ik meerdere eSIM-profielen op mijn toestel hebben?Zeker! Je kan meerdere eSIM-profielen op je toestel downloaden. Dit betekent dat je meerdere telefoonnummers op je toestel kan gebruiken. Dat is een van de voordelen van eSIM. Je kan naast het nummer van je normale simkaart één eSIM-profiel tegelijk actief hebben. Wisselen tussen eSIMs doe je eenvoudig via de instellingen van je telefoon.
Hoe werken pin- en pukcode met eSIM?Precies hetzelfde als bij een normale simkaart. Op het kaartje met de QR-code staan ook de pin- en pukcode van het eSIM. De pincode staat bij eSIM standaard uit; wil je zelf een pincode instellen, dan voer je de standaard PIN 0000 in om daarna de PIN te veranderen naar een zelfgekozen code. Vul je drie keer de verkeerde pincode in, dan moet je de pukcode invullen. Vul je 10 keer de verkeerde pukcode in, dan wordt de eSIM onbruikbaar en moet je een nieuwe eSIM bestellen.
Ik heb eSIM en wil mijn telefoon laten repareren, hoe werkt dat?Geen probleem! Je kan het standaard reparatieproces volgen. Heeft je vervangende telefoon geen eSIM? Dan kan je eenvoudig een nieuwe simkaart aanvragen in de T-Mobile winkel of bellen naar onze Klantenservice. Komt je gerepareerde telefoon weer terug? Wissel dan je simkaart ook weer om naar eSIM. Deze simswaps zijn kosteloos.
Kan ik nog een normale simkaart gebruiken in nieuwe toestellen?Ja, je kan er nog steeds een normale T-Mobile simkaart in stoppen. De komende jaren ondersteunen de meeste toestellen waarschijnlijk én eSIM én normale simkaarten.
Wis ik mijn eSIM wanneer ik mijn telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen?Nee. Wanneer je je telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen zal de vraag gesteld worden of je je eSIM wilt behouden of ook wilt wissen (iOS).
Kan je je eSIM overzetten op een ander toestel?Nee, dit kan niet omdat elke eSIM eenmaal te downloaden is. Dat doen we voor jouw veiligheid. Wanneer je je gegevens toch wilt overzetten op een andere eSIM-telefoon, dan moet je een nieuwe eSIM bestellen en activeren. Dit kan via My T-Mobile, de T-Mobile Shop of de klantenservice.
Kan je na het wissen je eSIM nog een keer downloaden?Nee, een eSIM is eenmaal te downloaden. Dat doen we voor jouw veiligheid.
Ik wissel vaak tussen twee telefoons, moet ik dan telkens een nieuwe eSIM aanvragen?Ja. Je eSIM kan maar op één telefoon tegelijk actief zijn. Bij het wisselen van telefoons moet je dus telkens een nieuwe eSIM bestellen. Je kunt op dat moment jouw huidige simkaart blijven wisselen of kiezen voor een duo sim. Je krijgt dan twee simkaarten voor hetzelfde nummer.
Heb ik een nieuwe eSIM nodig als ik mijn abonnement verleng?Nee, dit is niet nodig tenzij je een verlenging met nieuw toestel doet: dan heb je een nieuwe eSIM nodig. Deze eSIM krijg je van T-Mobile.
Kan ik mijn eSIM alvast downloaden als mijn abonnement pas in de toekomst ingaat?Ja, dit is mogelijk. Je kan gebruikmaken van je eSIM zodra jouw abonnement ingaat.
Hoe lang blijft een eSIM beschikbaar in My T-Mobile?Na aankoop van de eSIM heb je 9 maanden de mogelijkheid om de aangeschafte eSIM te downloaden en te inxstalleren op je toestel. Na deze 9 maanden periode, te rekenen vanaf moment aanschaf, vervalt de eSIM automatisch zonder dat je daarbij aanspraak kunt maken op terugbetaling of compensatie. Je kunt dan geen gebruik meer maken van deze eSIM. Tevens komt de eSIM te vervallen indien de Dienstenovereenkomst wordt beëindigd.
Wat te doen wanneer ik een eSIM gebruik en mijn nieuwe abonnement annuleer (Wet Koop op Afstand, Bedenktijd Toestelkrediet)?Je meldt je toestel retour aan bij T-Mobile. Voordat je het toestel opstuurt (je telefoon retourneren loopt niet via de T-Shop), bestel je een nieuwe simkaart (of eSIM). Je activeert deze simkaart zodat je weer bereikbaar bent en stuurt je telefoon op.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor zakelijke klanten?Ja, op dezelfde manier als voor particuliere klanten. Grootzakelijke klanten krijgen - net als nu bij normale simkaarten - een apart proces.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor PrePaid klanten?Nee, je kan geen PrePaid eSIM bestellen.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor 097-nummers?Ja, op dezelfde manier als 06-nummers.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor MB-verdeler?Ja, als je een MB-verdeler heb, kan je de normale simkaart vervangen door een eSIM.
Biedt T-Mobile ook eSIM aan voor duo simkaarten?Nee, dit is niet mogelijk. Je kan geen duo sim als eSIM bestellen. Gebruik je nu een duo simkaart? Dan is een overstap naar een enkele eSIM wel mogelijk. Beide duo simkaarten worden dan onbruikbaar
..

94 reacties

Apn hoeft niet. Versie instellingen is veel belangrijker op Android. iPhone geen verschil.

Goedenavond T-Mobile,

 

Waarom is het niet mogelijk om handmatig Apn toe te voegen met Samsung S20+ 5G ?

Zodra ik Operatorype mobiel virtueel aanpas naar Geen lukt dit niet.

Zijn er beperkingen vanuit jullie kant ?

 

Normaal gesproken kon ik altijd handmatig een Apn toevoegen aan mij voorgaande Samsung telefoons.

 

Zie foto's  met informatie.

 

@ChrisBroersma  Ik kan er geen touw aan vast knopen. Echt ik begrijp weinig van dit onsamenhangend verhaal

Als je bent gehackt enz. Ga je toch niet je eigen naam in een openbaar community posten. Ik zou dan wel 1000x uitkijken. Maar goed wat er ook is gebeurd ik wens je sterkte.
 

In mijn ogen is dit een beetje overtrokken. Klinkt als dat de marsmannetjes zijn geland. 

Is maar een waarschuwing, ze hebben toch al alles van ons. Letterlijk heel de laptop van mijn overleden vader is leeggehaald en passwords zijn op de HDD en SSD schijven gezet dus kan niet windows installeren, en mijn vader had hele excel documenten met wachtwoorden etc. En wat hij niet had heeft ie met oauth gedaan tegen mijn NordPass. Doe er mee wat je zelf wilt, maar kijk goed of het https websites zijn. En op fraudehelpdesk staat ook een waarschuwing. Dat ik openbaar praat met mn naam is omdat ik niet bang ben van hun. is alleen vervelend als je internet t niet doet en alles en iedereen moet contacten. Ze weten toch wel wat ik doe etc. Heb logs van de oauth hack gevonden en uitgeprint. Als we vreemde afrekeningen krijgen gaat het door naar de politie. Alle wifi apparaten staan uit iig. modem staat in bridge modus dus heb ik ook niks aan. 

Reputatie 7
Badge +20

@ChrisBroersma  Ik kan er geen touw aan vast knopen. Echt ik begrijp weinig van dit onsamenhangend verhaal

Als je bent gehackt enz. Ga je toch niet je eigen naam in een openbaar community posten. Ik zou dan wel 1000x uitkijken. Maar goed wat er ook is gebeurd ik wens je sterkte.
 

In mijn ogen is dit een beetje overtrokken. Klinkt als dat de marsmannetjes zijn geland. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Chris,

Wat een toestanden zeg, snap dat je daar even flink mee in de maag zit! Ik wens je er in ieder geval heel veel succes mee en hopelijk is het allemaal snel opgelost.

Voor nu in ieder geval een goede vrijdag en een fijn weekend! 

Oja en hij heeft heel mn telefoon nagemaakt blijkbaar, heb norton gesproken stond mijn s10 op mn moeders s20 en nog een s10. En hij wilt mn pukcode doet ie alsof ie google is met zn dns mirror websites.

 

oops zag net pas de edit button. Maar gaat om een vodafone abonnement. Ik liet mn nummer blokkeren, ik belde gister en mn klantnummer en tel nummer zijn niet bekend?? Ik vertrouw die ziggo en vodafone niet, en bagger support. Heb ipad wel weten te fixen omdat apple goede service verleend, mja we hebben geen wifi dus is onbruikbaar nu. Routers connecten ook niet met modem, zijn gewoon hotspots ze hebben zelfs een printer als hotspot hier in de buurt. Als ik mn routers uit laat staan zie ik alleen wifi van mn buren, zet ik router aan bam vol met fake ssids en hotspots. Hun main share point van files komt van een HP CE- ENVY 4520. Dat weet ik omdat ze me probeerde te recruiten. En toen ging ik hun files deleten en werden ze wat boos 😄

 

Ja heb mn ziggo mail weer terug, heb nog een log gevonden van de hacker oAuth hack, dus kijk uit met password manager. Maar is ook dns aanval is niet alleen op mij.  En hij heeft iets afgesproken met ziggo blijkbaar, kan sinds vandaag weer in de ziggo mail kijken. Hebben al officieel aangifte gedaan. hij heeft alleen paypal nog en mijn routers en android devices. En data van mij van geboorte tot nu. Hij belde gewoon tmobile zei dat ie mij was wss en ja die standaard vragen weet zo’n hacker, maar we hebben er een wachtwoord op laten zetten in de winkel met ID. 
 

ze gebruiken google covid program met die apps alleen dan verbeterde apps, erger dan rooten, kon er niks tegen met mijn oudere rooted devices van vroeger.

mijn moeder en ik zitten in een enter pincode loop kunnen telefoon niet eens uitzetten. 
 

Dus kijk uit met mirror websites en check of het https is. En anti virus programma helpt ook ermee. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Chris,

Dat klinkt serieus! Wat is er precies aan de hand? Er worden inderdaad simkaarten geactiveerd in de winkel, maar dat moet altijd gebeuren na een strenge ID-check en door de contractant zelf. Kun je aangeven wat er is gebeurd en waar je tegenaan loopt? We helpen je er dan graag bij verder!

WAARSCHUWING: Ze sim swappen gewoon nogsteeds in de winkel

Reputatie 7
Badge +20

Hi John,

Leuk dat je de T-Mobile familie gaat joinen! Beide je vragen zijn mogelijk zodra je abonnement in gaat bij ons. Ik wens je alvast veel plezier met je abonnement!

Ik heb afgelopen weekend een abonnement besteld dat vanwege nummerbehoud later deze maand wordt geactiveerd. Van de week heb ik een SIM kaart ontvangen die ik graag zou willen omzetten naar E-SIM. Wat is hier de procedure voor? Moet ik wachten totdat het nummerbehoud uitgevoerd is voordat ik de E-SIM kan aanvragen?

Daarnaast heb ik nog geen My T-Mobile (abonnement is besteld via mobiel.nl, en ik heb nog geen welkomstmail van T-Mobile gehad). Wordt deze pas geactiveerd als het abonnement ingaat (e.g. dus wanneer nummerbehoud uitgevoerd wordt)?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @T-Fard,

Ik (noch Bas, noch Niels) heb hier geen update over op dit moment. Jouw bericht zet ik in ieder geval door naar het team wat hier over gaat, maar verwacht op de korte termijn geen vorderingen op dit vlak. 

Mocht je nog aanvullende vragen hebben, dan horen we het graag van je.

Beste T-Mobile en vooral Bas en Niels!

We zijn zowat een half jaar verder sinds het interview dat Bas en Niels (van T-Mobile) aan iCulture gaven:

T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]

Het lijkt me dat het tijd wordt voor een update, T-Mobile?!

Dit antwoordden de heren in augustus vorig jaar (2019) nog -- waarbij je trouwens moet aantekenen dat T-Mobile veel opener en actueler is over e-SIM ondersteuning dan KPN en Vodafone.
Uit het artikel:

...

Nog geen 4G Apple Watch, maar wel in aantocht
De grote vraag is hoe dit nu zit met de Apple Watch. T-Mobile ondersteunt nu alleen nog de eSIM in de iPhones, maar de Apple Watch met Cellular heeft ook een eSIM aan boord.

Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?

Bas: Om Apple Watch te ondersteunen heb je inderdaad eSIM nodig. Maar met de eSIM alleen ben je er nog niet. Apple wil dat je nog twee andere ‘bouwblokken’ introduceert. Eén daarvan heet een entitlement server. Dat is een stukje technologie dat je nodig hebt om het profiel op het toestel te krijgen. Waar we dat nu doen met QR-codes, loopt dat bij de Apple Watch anders. Ten tweede heb je een multi-sim oplossing nodig. Je moet twee simkaarten met hetzelfde nummer hebben die tegelijkertijd actief zijn. De eerste stap (de eSIM) hebben we nu staan en de tweede en derde zijn we nu aan het bekijken. Op dit moment kunnen we de Apple Watch dus nog niet ondersteunen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we daarvoor compleet andere technologieën moeten introduceren. 

Op wat voor termijn komt de Apple Watch met 4G wel beschikbaar?

Bas: Het is lastig om daar iets over te zeggen. We bekijken het, maar er is veel voor nodig. Het heeft ook te maken met ontwikkelingen bij het moederbedrijf in Duitsland.

De Apple Watch ondersteunt al sinds de Series 3 de eSIM. Hadden jullie niet het idee om daar eerder mee te beginnen? Of wilden jullie eerst met smartphones aan de slag en de ontwikkelingen van de eSIM afwachten?

Bas: Wat je sowieso nodig hebt is de eSIM oplossing. Voor de Apple Watch heb je zoals gezegd meer nodig. We introduceren eerst de eSIM-technologie en bouwen daarop voort. Je ziet ook dat de Apple Watch met 4G er in veel landen er nog niet is.

...

(einde quote).

Reputatie 6
Badge +8

Hi @bekleyecek 

Dat zou inderdaad een mooie combinatie zijn! Goed dat je het laat weten, we zijn op de hoogte van je wens. Ik ben hier graag zo open en eerlijk mogelijk over: Ik kan nog weinig vertellen over wanneer dit komt. Zodra er nieuws is, plaatsen we het meteen in dit topic! 

 

Graag zie ik ook de mogelijkheid om de Samsung galaxy watch LTE te kunnen gebruiken i.c.m. de eSIM. Ik kijk er zo naar uit...pfff

Reputatie 7
Badge +20

Hi @T-Fard,

Daar is nog niets over bekend, maar anders zetten we het natuurlijk gelijk hier in het topic! En geruchten zijn ook maar geruchten. :wink:

Wanneer gaat T-Mobile NL de Apple Watch ondersteunen?

Komt dit mogelijk in gevaar door, als dat gerucht waar is, de mogelijke verkoop van T-Mobile NL door het moederbedrijf (Deutsche Telekom)?

Hi there, sorry but I don’t speak Dutch. I just want to share my experience with eSIM and Google Pixel 3a mobile phone. I have an eSIM from T-mobile NL and I can confirm it’s working perfectly with my phone. Installing an eSIM was simple, everything went well perfectly (no problems with install). The only condition to install an eSIM to your Google Pixel 3a is Android 10 (just upgrade the phone if you didn’t already). I don’t know about other Pixel phones but if they are upgradable to Android 10 shouldn’t be a problem. I’m using this T-mobile NL eSIM together with my physical (nano) SIM card (from one of the EU countries).

Echter als de oude onbruikbaar is gemaakt, omdat de nieuwe niet op tijd is geactiveerd heb je geen werkende simkaart. Natuurlijk kunnen ze het, maar altijd? Beter is het om een fysieke kaart te bestellen en het hele proces zelf te doen.

T-Mobile shop heeft nieuwe e-Sim  keurig geactiveerd. Waarschijnlijk was de oude niet goed geactiveerd want mijn Sim deed het nog.

Je krijgt een nieuwe eSIM, maar je moet hem zelf activeren. Dat kan niet als je al een eSIM hebt, want je mag er maar een. De activatie SMS wordt naar je oude SIM gestuurd. Misschien dat het werkt als je twee toestellen hebt.

 

Hoi, 

Dat klopt niet. Ik ben zonet naar de T-Mobile shop gegaan, ik kreeg daar direct een nieuwe e-Sim. 
 

top service van tmobile shop Groningen. @ helpdesk: pas je script op dit punt aan.

 

victor

Beste T-Mobile, is er enig idee wanneer de eSIM op de Apple Watch (bv.) ondersteund gaat worden?
Zodat de cellular-only Edition modellen (zoals titanium en keramiek) ook in Nederland gaan werken (en sowieso te koop zijn dan)?

M.a.w. heeft u een update van dit interview dat u aan iCulture gaf?
T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]

Zie onder vraag: Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?

Nee, je moet over 7  dagen een fysieke bestellen en dan het proces herhalen.

Hoi Tareeq,

ik las dat je 7 dagen moest wachten voor een nieuwe e-Sim, maar toen naar de T-Mobile shop bent gegaan en geholpen bent. Konden zij daar meteen een nieuwe e-Sim voor je installeren?

heb nl. hetzelfde als jij: moet volgens app 7 dagen wachten.

victor

Reageer