Vraag

FoC: T-Mobile customization updates

Toon eerste reactie

104 reacties

Ik ga er in ieder geval niet bij zijn, het kapen van onze telefoons die we gewoon voor een volle prijs unbranded kopen en de nietszeggende antwoorden van de moderators in alle tijd dat we er al over bezig waren in het topic op het LG subforum hebben mij al doen besluiten binnenkort over te stappen naar een andere provider, zolang T-Mobile denkt met MIJN telefoon zulke dingen uit te kunnen halen zijn ze voor mij geen optie meer.

Er staat dat het na goedkeuring is en in het topic van de G4 werd ook al uitgelegd dat de melding ook permanent uit te zetten is.

Ja dat was uit te zetten in lagere versies van Android, na de update naar Android 6 was het niet meer uit te zetten en kreeg je die melding dus iedere keer als je bijvoorbeeld vanaf een wifi verbinding overging naar mobiele data, T-Mobile vond het constant spammen van hun software schijnbaar geen probleem voor hun klanten.
Reputatie 3
Hier meer informatie en commentaar :
http://tweakers.net/nieuws/110415/t-mobile-werkt-met-fabrikanten-aan-providerupdates-smartphones-na-aankoop.html
Reputatie 2
Badge
I would like to join if you are organising this meeting. I am looking forward for VoLTE and I would not mind the updates as long as you could choose if you want to install them.
Reputatie 5
Dus via een retailer kun je dan nog altijd provider onafhankelijke toestellen kopen Tom, afhankelijk van wat de fabrikant op de markt brengt.

Klopt!

@all thanks voor jullie feedback, ik zie al veel goede bijdragen aan de discussie over de voor en na-delen van FoC toestellen. Dit biedt een goed perspectief voor een bijeenkomst met onze software experts. Hopelijk zien wij de komende dagen nog wat aanmeldingen verschijnen in dit topic!
Ik koop bewust een unbranded toestel omdat deze sneller zijn en minder troep op geinstalleerd hebben. Ik ben al vele jaren t-mobile klant, maar dit is voor mij een reden om naar een andere provider te gaan. Dit is inbreuk op mijn eigendoms recht en op mijn privacy.
Reputatie 5

Het gehele FoC heeft dit ook impact voor Apple & Microsoft gebruikers of betreft het alleen Android gebruikers?

MVG

Leuk dat je erbij wilt zijn! Volgens mijn laatste info kan FoC worden gebruikt i.c.m. Android en Windows phones.
Reputatie 4
Badge +7
@janludb lees mijn reactie en de reactie van Tom daarop eend.

Ik weet waar het over gaat, ik gebruik hier een oud mailadres, maar ik ben degene die dit bij tweakers onder de aandacht heeft gebracht.

Ik had via twitter een t-labiel medewerker aan de draad die aangaf dat er niets te weigeren viel, of je nu wel of geen toestemming geeft het wordt geinstalleerd, anders moets ik maar een schriftelijke klacht indienen ..
Hierover was ik zo pissed off dat ik dit meteen heb doorgestuurd naar tweakers.

Accountnaam bij tweakers is ook mijn twitter acountnaam
Reputatie 4
Badge +7
Wat ik aangaf en wat Tom ook bevestigd is dat er unbranded toestellen te koop bijven afhankelijk van wat de fabrikant aanbied. Dus denk ik dat bij een unbranded niks te pushen valt kwa software.
Reputatie 2
@toetsie ik heb vooralsnog alleen maar voorbij zien komen dat FoC door verschillende fabrikanten op toestellen geïnstalleerd gaat worden en de toestellen daardoor dus branden worden, zodra je er een simkaart in steekt. Lijkt me dus niet dat we over een aantal jaren (gezien de snelheid van industrie, 2 jaar?) nog toestellen kunnen aanschaffen die 100% unbranded zijn en blijven.

Voor gebruikers kan het voordelen hebben om een toestel unbranded te houden. Zeker in het geval van Android-toestellen kan branding nogal wat invloed hebben op de prestaties van het toestel, dus het lijkt me heel verstandig van T-Mobile om toch maar eens met een klankgroep van gebruikers aan tafel te gaan om te kijken hoe dit nou echt moet gaan en of het überhaupt wel moet worden doorgezet.

Ik heb met in het LG-topic ook al uitgelaten over een mogelijke oplossing en op zich zou ik wel bereid zijn om die nog een keer verder toe te lichten. Dus eh... ik wil er best wel bij zijn, mensen van T-Mobile.
Dan heb je het niet helemaal begrepen, deze updates worden getriggert door je simkaart, en gaat juist over de unbranded telefoons. Deze unbranded telefoons krijgen via de simkaart trigger deze updates binnen, dit is alleen te verhinderen door automatische updates uit te zetten, dit betekend echter dat er ook geen updates van de fabrikant binnen komen.Mijn telefon is geroot, dus ik kom wel weer van de troep af. Maar velen hebben deze kennis niet.
Reputatie 4
Badge +7
Naar wat ik begrepen heb hangt het van de software af die de fabrikant op de telefoons zet.
Reputatie 7
Badge +17

Ik weet waar het over gaat, ik gebruik hier een oud mailadres, maar ik ben degene die dit bij tweakers onder de aandacht heeft gebracht.

Ik had via twitter een t-labiel medewerker aan de draad die aangaf dat er niets te weigeren viel, of je nu wel of geen toestemming geeft het wordt geinstalleerd, anders moets ik maar een schriftelijke klacht indienen ..
Hierover was ik zo pissed off dat ik dit meteen heb doorgestuurd naar tweakers.

Accountnaam bij tweakers is ook mijn twitter acountnaam
lees dit vol ongeloof, hebben ze nu echt een bunker voor hun kop bij Tmobile, niemand zit toch te wachten op die troep op zijn telefoon. Ook de lauwe reacties van Tmobile begrijp ik niet. Denk dat ze het er zelf ook niet mee eens zijn maar opdracht van de baas. In mijn telefoons geen troep van wie dan ook zonder dat ik het zelf wil. Gaat dit door dan stap ik op en met mij veel veel meer mensen.
Misschien dat die bunkers ook voor iedereen hier weg gehaald kunnen worden.

Niet alleen geeft T-Mobile hier een open uitnodiging naar een ieder die inhoudelijk erover wil praten, een aantal zaken worden herhaaldelijk al tegen gesproken die jullie aan blijven houden:
- Het gaat niet om updates van Android, dus reactie janludb hierboven is fout. simpel. Dit doet niets met de fabrikant Android update, hell het bespoedigd zelfs eerder.
- Fabrikanten bepalen of een toestel wel of niet branded is. Tom heeft al gemeld dat de G4 branded only is... Niet heel vreemd dat LG dus de permanent weiger optie eruit heeft gehaald. Overigens, die verbazing/woede zou ik gedeeld hebben als ik een G4 had gehad.
- De discussie van FoC is dus, wat wel en wat niet en... in welke mate moet een fabrikant zoals LG niet aangesproken worden op de "branded only" kwestie.

Er zijn hier dus een paar punten die echt belachelijk buiten proporties lopen:
- LG heeft een branded only G4 gemaakt.
- T-Mobile geeft aan al bereid te zijn de splashscreen te laten vallen etc. er dus ruimte om te overleggen!!

T-Mobile wil overleggen, ik ben voor... Sommige instellingen lijken mij prima, zoals de netwerkoptimalisatie, de My T-Mobile app, maar ik hoef geen ringtones etc. Dus je kan daar prima over discussiëren.

Discussiëren, dat is dus niet gaan dreigen met overstappen (erg nuttig als VF of KPN dit ook straks invoeren) of beginnen over wetgevingen die niet van toepassing zijn omdat de G4 dus schijnbaar altijd al branded only was.

Om te benadrukken hoe belangrijk dit is... Als T-Mobile de eerste is die dit invoert en daarmee de markt "vormt" kunnen we de hele markt gezond en netjes houden door nu samen te werken!

@Tom,

Ik denk dat het erg duidelijk is dat er twee verschillende zaken moeten komen:
- Branded en unbranded telefoons moeten beiden blijven bestaan
- Branded telefoons moeten nog steeds keuzes op onderdelen krijgen

Persoonlijk denk ik aan hoe bijvoorbeeld AMD zijn driver updates doet/deed (uhm... ik loop thuis wat achter bedenk ik me nu). Je kan kiezen welke elementen je installeert en welke niet. Zo zou FoC ook moeten zijn. Vrij om niets te installeren, maar ook vrij om gedeeltes te selecteren.
- Netwerkinstellingen
- Ringtones meuk
- My T-Mobile app
- Andere apps, maar iedere app individueel selecteerbaar!

Nu denk ik niet dat veel mensen de ringtones of andere apps snel zullen selecteren, maar je kan prima 1 algemene FoC app maken waar de update langskomt en dat je dan als management kan werken op wat er wel en niet komt. Dan hou je een branded toestel zo schoon als je zelf wil en kun je van de voordelen van de netwerkupdates genieten, maar minimale vervuiling van andere componenten spreken plus dat de scheiding vanuit de rom ervoor zal zorgen dat Android updates sneller beschikbaar komen.
@poco loco, moet je toch het artikel op tweakers eens lezen. En op het t-mobile forum zelf, ook de antwoorden van de t-mobile medewerkers.

Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat dit alle unbranded toestellen te wachten staan.
Reputatie 6
@poco loco, moet je toch het artikel op tweakers eens lezen. En op het t-mobile forum zelf, ook de antwoorden van de t-mobile medewerkers.

Heb je een link naar het T-Mobile forum?

Heb je een link naar het T-Mobile forum?

Heb ik voor je:
https://forum.t-mobile.nl/lg-473/t-mobile-customization-update-260346
Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat dit alle unbranded toestellen te wachten staan.
Knappe conclusie, want dat is niet gecommuniceerd.

Wat is FoC?
FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM. Het toestel checkt een aantal velden op de SIM en/of de combinatie MCC en MNC. Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider (in ons geval T-Mobile) zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Gecombineerd met:
Het gaat hier wel om specifieke FoC toestellen waarbij de software op basis van simkaart wordt bepaald, echter kan de fabrikant - zoals bij de G4 - ervoor kiezen om alleen FoC toestellen en geen open markt uit te brengen.

Dus het is de fabrikant die branded en unbranded zal leveren, waarmee 1 van de 2 punten die belangrijk is wordt benadrukt. Iets wat ik expliciet ook zo heb opgesomd.

Nogmaals,
Ik denk dat het erg duidelijk is dat er twee verschillende zaken moeten komen:
- Branded en unbranded telefoons moeten beiden blijven bestaan
- Branded telefoons moeten nog steeds keuzes op onderdelen krijgen

Daarmee is de hele discussie dus voorbij... Serieus voorbij, want LG heeft dus geen unbranded geleverd, klaar. Mijn optiek erg fout, al verklaart het waarom de 6 update die optie tot uitzetten melding wegnam.

Kous afgedaan en geschiedenis gesloten, nu vooruit denken en begrijpen hoe belangrijk het is om aan te pakken en mee te werken aan een gezonde FoC constructie. Des te beter we hieraan werken, des te beter de toekomst voor branded zal zijn (want dat is in feite FoC dus... ander naampje, nieuwe techniek, zelfde probleem).
http://tweakers.net/nieuws/110415/t-mobile-werkt-met-fabrikanten-aan-providerupdates-smartphones-na-aankoop.html
Je kan linken wat je wil, als je niet wil of kan lezen houdt het gewoon op. Er staat hier meer informatie vanuit mensen op de benodigde afdelingen, niet de marketing/beantwoord website afdeling, nu door en voor jezelf gaan denken!

Tweakers is i.m.o. gezakt tot een diep trieste Samsung fan-boy site die geen review meer objectief weet te maken en waar rechtstreeks berichten van nu.nl op komen. Dus als je een argument wil maken kan je hem beter uitwerken dan te linken naar een nu.nl/telegraaf/Daily Mail niveau. Ga er eens op letten, dan lees je spontaan niets meer op die tent...

Er wordt hier opgeroepen en expliciet gesproken over het oplossen/verbeteren van de zaken, dan is het intelligent te noemen om daarop door te gaan en niet te blijven janken over een G4 die enkel branded op de markt is gekomen. Jammer, vervelend, niet terecht, maar "get over it" en snap dat je de kans hebt dat soort zooi te voorkomen in de toekomst.
ik betaal er niet voor om als reclame bord rond te lopen, gelukkig geven jullie zelf al de oplossing "FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM"
Ik vind het idee van carrier customization, op zich genomen, geen slecht idee. Vooral als dit zal leiden tot een snellere doorvoer van Android-updates is het wat mij betreft welkom. Mits dit natuurlijk op een respectvolle manier gedaan wordt. Ik heb geen S6 of S7 dus hoe het verhaal in Samsung-land zit weet ik niet, maar waar ik mij in de huidige situatie (ik heb een LG G4) aan stootte is het volgende:

De customization werd ongevraagd geïnstalleerd.
Dit ondervond ik in ieder geval na een factory reset met ingestoken SIM-kaart op Android 6. Volgens mij was het in Android 5 nog niet het geval. Er werd niet gevraagd of ik de carrier customization wilde installeren, hij werd gewoon meteen gedownload en ik moest de Wi-Fi uitzetten om het te onderbreken. Daarna wordt het wel gevraagd. Ik denk dat deze fout eerder bij LG ligt dan bij T-Mobile, maar het is alsnog een erg brutale manier van werken.

De customization was niet eenvoudig te weigeren.
Via een flinke omweg, waarbij je de updates voor ingebouwde apps ook moest uitschakelen, was dit wel te doen, maar niemand zit te wachten op een steeds terugkerende melding. Ook dit ligt misschien meer aan LG dan aan T-Mobile.

Er worden onder andere reclame-apps meegeleverd.
Hoe deze de kwaliteit voor de gebruiker verbeteren is mij een raadsel. Zolang je ze uit kan zetten kan ik er persoonlijk mee leven, maar het is onduidelijk welke apps allemaal precies geïnstalleerd worden en je krijgt hier geen mogelijkheid om bepaalde apps te weigeren.

Het was niet duidelijk wat de customization inhield.
De onzichtbare delen van de customization werden nergens uitgelegd en ook op het forum weigerden de moderators stug om hier uitleg op te geven. Waarom? Tsja. Pas toen Tweakers zich met de situatie ging bemoeien toonde T-Mobile zich opeens bereid om tekst en uitleg te geven. Gelukkig is de uitleg er nu wél dus dit punt is al enigszins verholpen.

Het opstartscherm.
Is natuurlijk al genoemd, en ik ben blij dat hij eruit gehaald wordt. Het geeft de indruk dat je toestel als het ware gebrandmerkt wordt en is door het hoge volume erg storend als je je telefoon opnieuw opstart. Nu doe ik dit zelf haast nooit, maar het schoot mij wel heel erg in het verkeerde keelgat. Ik ben blij dat jullie dit zelf ook inzagen en dat het verwijderd wordt, wel hoop ik dat dit ook nog bij de G4 gaat gebeuren, anders komt de customization er bij mij alsnog niet op.

Het instellen van de ringtones vond ik persoonlijk niet zo'n enorm probleem aangezien je ze gewoon weer terug kon veranderen. En stiekem heb ik al sinds mijn eerste telefoon de standaard T-Mobile beltoon en alarmtoon gebruikt, voor mij dus alleen maar handig dat ik hem er zelf niet op hoef te zetten. Indien jullie het opstartscherm bij de G4 nog gaan verwijderen vind ik het niet erg om de customization te installeren.

Waar en wanneer zou dit gesprek eventueel gehouden worden? Afhankelijk van de afstand en datum heb ik misschien wel interesse. In ieder geval top dat jullie je nu wel bereid tonen om de klant tegemoet te komen.

EDIT:
Om te benadrukken hoe belangrijk dit is... Als T-Mobile de eerste is die dit invoert en daarmee de markt "vormt" kunnen we de hele markt gezond en netjes houden door nu samen te werken!
Helemaal mee eens. Als T-Mobile bereid is een compromis te sluiten die voor de klant gunstiger is, hebben ze in ieder geval al een voorsprong op de concurrent. Wie weet kom je dan later wel in een situatie waarin je toch weer terugwilt naar T-Mobile omdat andere providers het nóg erger verknallen.
@poco loco zie tweakers :De provider werkt onder meer met HTC en Samsung aan de updates, maar is het verst met LG, zo laat de fabrikant weten in een toelichting tegenover Tweakers. Het toestel checkt een aantal velden op de simkaart, zoals 'group identifier' gid1, de server provider name, mobile country code en mobile network code. "Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider, in ons geval Ben of T-Mobile, zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring van de klant zal de customisatie worden geïnstalleerd", aldus woordvoerder Kathleen Loods tegen Tweakers.

Er zullen dus meer volgen..
Alleen de goedkeuring en de daarop telkens terugkerende meldingen daar schort het dus nog aan.
Reputatie 3

Er staat dat het na goedkeuring is en in het topic van de G4 werd ook al uitgelegd dat de melding ook permanent uit te zetten is.

Je moet dus alleen wel lezen wat je installeert en bewust bezig zijn.

Helaas is de ervaring van een groot aantal S6 en S7 gebruikers anders. Die krijgen de FoC door hun strot gedauwd, inclusief gedwongen fabieksreset, zodra ze hun toestel opstarten, zonder enige melding of optie.

Met als leuke bonus dat op dat moment de Heractivatieblokkade nog aan staat, wat inhoud dat ze alleen hun toestel kunnen gebruiken na invoering van de originele account, een proces dat meestal leid tot een onbruikbaar toestel omdat het gewoonweg niet werkt.

@Shadowlea, jij bent er dus bij zo te zien? 😉 Dan kun je het gesprek aangaan met de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn binnen T-Mobile.

Twee vraagjes:

A, wil je dat ze nog leven aan het eind?
en B, je weet dat ik maar 400 euro per maand verdien he? 😛 Op en neer reizen naar Den Haag kost mij 2 weken eten.

Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation)

Waren ze al klaar met het ontkennen dat CA een software instelling was dan? Zullen de S6 en S6 Edge gebruikers blij mee zijn, hoevel ze dat bullshit verhaal over die antenne niet meer te slikken!

staat NL Alert direct goed ingesteld.

Daar zal men blij mee zijn, weet je zeker dat je batterij meteen als een debiel leeg loopt en je toestel zichzelf regelmatig opnieuw opstart. Jippie.

Beste ShadowLea,

Ik ben altijd blij geweest met je tips.
Jammer dat je door je financiële situatie er niet bij kan zijn, ofschoon ik denk dat jij de persoon met de meeste kennis hierover bent.
Daarom wil ik je een voorstel doen om dit marketingsbedrijf, zichzelf telecomprovider noemende, eens van repliek te dienen.
Ik stel voor dat je via een privémail of met tussenkomst van een moderator mij je rekeningnummer geeft, plus de prijs van een retour naar Den Haag (gebruik zelf nooit de trein).. Dan maak ik meteen het bedrag naar je over. Kan jij naar Den Haag en eens stoom af blazen. Ze moeten maar eens horen wat de klanten ervan denken. Zelf ben ik over drie weken overgestapt, dus daar gaat het niet om. Misschien voelde ik de bui al hangen...
Ik hoop gauw van je te horen.

Reageer