Vraag

FoC: T-Mobile customization updates

Toon eerste reactie

104 reacties

Dan heb je het niet helemaal begrepen, deze updates worden getriggert door je simkaart, en gaat juist over de unbranded telefoons. Deze unbranded telefoons krijgen via de simkaart trigger deze updates binnen, dit is alleen te verhinderen door automatische updates uit te zetten, dit betekend echter dat er ook geen updates van de fabrikant binnen komen.Mijn telefon is geroot, dus ik kom wel weer van de troep af. Maar velen hebben deze kennis niet.
Reputatie 4
Badge +7
Naar wat ik begrepen heb hangt het van de software af die de fabrikant op de telefoons zet.
Reputatie 7
Badge +20
@janludb lees mijn reactie en de reactie van Tom daarop eend.

Ik weet waar het over gaat, ik gebruik hier een oud mailadres, maar ik ben degene die dit bij tweakers onder de aandacht heeft gebracht.

Ik had via twitter een t-labiel medewerker aan de draad die aangaf dat er niets te weigeren viel, of je nu wel of geen toestemming geeft het wordt geinstalleerd, anders moets ik maar een schriftelijke klacht indienen ..
Hierover was ik zo pissed off dat ik dit meteen heb doorgestuurd naar tweakers.

Accountnaam bij tweakers is ook mijn twitter acountnaam
lees dit vol ongeloof, hebben ze nu echt een bunker voor hun kop bij Tmobile, niemand zit toch te wachten op die troep op zijn telefoon. Ook de lauwe reacties van Tmobile begrijp ik niet. Denk dat ze het er zelf ook niet mee eens zijn maar opdracht van de baas. In mijn telefoons geen troep van wie dan ook zonder dat ik het zelf wil. Gaat dit door dan stap ik op en met mij veel veel meer mensen.
@poco loco, moet je toch het artikel op tweakers eens lezen. En op het t-mobile forum zelf, ook de antwoorden van de t-mobile medewerkers.

Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat dit alle unbranded toestellen te wachten staan.
Reputatie 6
@poco loco, moet je toch het artikel op tweakers eens lezen. En op het t-mobile forum zelf, ook de antwoorden van de t-mobile medewerkers.

Heb je een link naar het T-Mobile forum?
Dan kun je alleen maar de conclusie trekken dat dit alle unbranded toestellen te wachten staan.
Knappe conclusie, want dat is niet gecommuniceerd.

Wat is FoC?
FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM. Het toestel checkt een aantal velden op de SIM en/of de combinatie MCC en MNC. Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider (in ons geval T-Mobile) zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Gecombineerd met:
Het gaat hier wel om specifieke FoC toestellen waarbij de software op basis van simkaart wordt bepaald, echter kan de fabrikant - zoals bij de G4 - ervoor kiezen om alleen FoC toestellen en geen open markt uit te brengen.

Dus het is de fabrikant die branded en unbranded zal leveren, waarmee 1 van de 2 punten die belangrijk is wordt benadrukt. Iets wat ik expliciet ook zo heb opgesomd.

Nogmaals,
Ik denk dat het erg duidelijk is dat er twee verschillende zaken moeten komen:
- Branded en unbranded telefoons moeten beiden blijven bestaan
- Branded telefoons moeten nog steeds keuzes op onderdelen krijgen

Daarmee is de hele discussie dus voorbij... Serieus voorbij, want LG heeft dus geen unbranded geleverd, klaar. Mijn optiek erg fout, al verklaart het waarom de 6 update die optie tot uitzetten melding wegnam.

Kous afgedaan en geschiedenis gesloten, nu vooruit denken en begrijpen hoe belangrijk het is om aan te pakken en mee te werken aan een gezonde FoC constructie. Des te beter we hieraan werken, des te beter de toekomst voor branded zal zijn (want dat is in feite FoC dus... ander naampje, nieuwe techniek, zelfde probleem).
http://tweakers.net/nieuws/110415/t-mobile-werkt-met-fabrikanten-aan-providerupdates-smartphones-na-aankoop.html
Je kan linken wat je wil, als je niet wil of kan lezen houdt het gewoon op. Er staat hier meer informatie vanuit mensen op de benodigde afdelingen, niet de marketing/beantwoord website afdeling, nu door en voor jezelf gaan denken!

Tweakers is i.m.o. gezakt tot een diep trieste Samsung fan-boy site die geen review meer objectief weet te maken en waar rechtstreeks berichten van nu.nl op komen. Dus als je een argument wil maken kan je hem beter uitwerken dan te linken naar een nu.nl/telegraaf/Daily Mail niveau. Ga er eens op letten, dan lees je spontaan niets meer op die tent...

Er wordt hier opgeroepen en expliciet gesproken over het oplossen/verbeteren van de zaken, dan is het intelligent te noemen om daarop door te gaan en niet te blijven janken over een G4 die enkel branded op de markt is gekomen. Jammer, vervelend, niet terecht, maar "get over it" en snap dat je de kans hebt dat soort zooi te voorkomen in de toekomst.
ik betaal er niet voor om als reclame bord rond te lopen, gelukkig geven jullie zelf al de oplossing "FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM"
Ik vind het idee van carrier customization, op zich genomen, geen slecht idee. Vooral als dit zal leiden tot een snellere doorvoer van Android-updates is het wat mij betreft welkom. Mits dit natuurlijk op een respectvolle manier gedaan wordt. Ik heb geen S6 of S7 dus hoe het verhaal in Samsung-land zit weet ik niet, maar waar ik mij in de huidige situatie (ik heb een LG G4) aan stootte is het volgende:

De customization werd ongevraagd geïnstalleerd.
Dit ondervond ik in ieder geval na een factory reset met ingestoken SIM-kaart op Android 6. Volgens mij was het in Android 5 nog niet het geval. Er werd niet gevraagd of ik de carrier customization wilde installeren, hij werd gewoon meteen gedownload en ik moest de Wi-Fi uitzetten om het te onderbreken. Daarna wordt het wel gevraagd. Ik denk dat deze fout eerder bij LG ligt dan bij T-Mobile, maar het is alsnog een erg brutale manier van werken.

De customization was niet eenvoudig te weigeren.
Via een flinke omweg, waarbij je de updates voor ingebouwde apps ook moest uitschakelen, was dit wel te doen, maar niemand zit te wachten op een steeds terugkerende melding. Ook dit ligt misschien meer aan LG dan aan T-Mobile.

Er worden onder andere reclame-apps meegeleverd.
Hoe deze de kwaliteit voor de gebruiker verbeteren is mij een raadsel. Zolang je ze uit kan zetten kan ik er persoonlijk mee leven, maar het is onduidelijk welke apps allemaal precies geïnstalleerd worden en je krijgt hier geen mogelijkheid om bepaalde apps te weigeren.

Het was niet duidelijk wat de customization inhield.
De onzichtbare delen van de customization werden nergens uitgelegd en ook op het forum weigerden de moderators stug om hier uitleg op te geven. Waarom? Tsja. Pas toen Tweakers zich met de situatie ging bemoeien toonde T-Mobile zich opeens bereid om tekst en uitleg te geven. Gelukkig is de uitleg er nu wél dus dit punt is al enigszins verholpen.

Het opstartscherm.
Is natuurlijk al genoemd, en ik ben blij dat hij eruit gehaald wordt. Het geeft de indruk dat je toestel als het ware gebrandmerkt wordt en is door het hoge volume erg storend als je je telefoon opnieuw opstart. Nu doe ik dit zelf haast nooit, maar het schoot mij wel heel erg in het verkeerde keelgat. Ik ben blij dat jullie dit zelf ook inzagen en dat het verwijderd wordt, wel hoop ik dat dit ook nog bij de G4 gaat gebeuren, anders komt de customization er bij mij alsnog niet op.

Het instellen van de ringtones vond ik persoonlijk niet zo'n enorm probleem aangezien je ze gewoon weer terug kon veranderen. En stiekem heb ik al sinds mijn eerste telefoon de standaard T-Mobile beltoon en alarmtoon gebruikt, voor mij dus alleen maar handig dat ik hem er zelf niet op hoef te zetten. Indien jullie het opstartscherm bij de G4 nog gaan verwijderen vind ik het niet erg om de customization te installeren.

Waar en wanneer zou dit gesprek eventueel gehouden worden? Afhankelijk van de afstand en datum heb ik misschien wel interesse. In ieder geval top dat jullie je nu wel bereid tonen om de klant tegemoet te komen.

EDIT:
Om te benadrukken hoe belangrijk dit is... Als T-Mobile de eerste is die dit invoert en daarmee de markt "vormt" kunnen we de hele markt gezond en netjes houden door nu samen te werken!
Helemaal mee eens. Als T-Mobile bereid is een compromis te sluiten die voor de klant gunstiger is, hebben ze in ieder geval al een voorsprong op de concurrent. Wie weet kom je dan later wel in een situatie waarin je toch weer terugwilt naar T-Mobile omdat andere providers het nóg erger verknallen.
@poco loco zie tweakers :De provider werkt onder meer met HTC en Samsung aan de updates, maar is het verst met LG, zo laat de fabrikant weten in een toelichting tegenover Tweakers. Het toestel checkt een aantal velden op de simkaart, zoals 'group identifier' gid1, de server provider name, mobile country code en mobile network code. "Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider, in ons geval Ben of T-Mobile, zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring van de klant zal de customisatie worden geïnstalleerd", aldus woordvoerder Kathleen Loods tegen Tweakers.

Er zullen dus meer volgen..
Alleen de goedkeuring en de daarop telkens terugkerende meldingen daar schort het dus nog aan.
@janludb leert lezen... je kan dom blijven wijzen naar Tweakers, maar ik wijs je nu voor de derde keer op het lezen van wat er in deze thread staat. FoC is branded, alleen een andere techniek, unbranded toestellen blijven unbranded, zo simpel. Herhaaldelijk hetzelfde blijven doen, wetende wat de uitkomst was hopend op een andere uitkomst deze keer, ja... dat is dom gedrag. Nu drie maal dus.

@xrcm het is niet alleen geld, je moet ook tijd hebben... Lea heeft een duidelijke en goed onderbouwde mening, maar je moet ook nog kunnen. Indien mogelijk is ze er echt bij hoor... je bent niet de enige die aan het pushen is.

-edit-
Ter aanvulling, ik vind het wel een erg gul en net aanbod! Ook al vertrek je binnenkort, je nog steeds willen inzetten is erg bewonderenswaardig.
Reputatie 7
Badge +9

Beste ShadowLea,

Ik ben altijd blij geweest met je tips.
Jammer dat je door je financiële situatie er niet bij kan zijn, ofschoon ik denk dat jij de persoon met de meeste kennis hierover bent.
Daarom wil ik je een voorstel doen om dit marketingsbedrijf, zichzelf telecomprovider noemende, eens van repliek te dienen.
Ik stel voor dat je via een privémail of met tussenkomst van een moderator mij je rekeningnummer geeft, plus de prijs van een retour naar Den Haag (gebruik zelf nooit de trein).. Dan maak ik meteen het bedrag naar je over. Kan jij naar Den Haag en eens stoom af blazen. Ze moeten maar eens horen wat de klanten ervan denken. Zelf ben ik over drie weken overgestapt, dus daar gaat het niet om. Misschien voelde ik de bui al hangen...
Ik hoop gauw van je te horen.

Oh, wat ongelooflijk aardig van je! Ik waardeer je aanbod echt enorm! :D

Gelukkig heb ik al een oplossing gevonden! (M'n ma wil een dag shoppen in Den Haag) :)

Zolang het niet op 18 mei is (Die dag moet ik naar Den Helder voor een evenement van de Marine) kan ik in principe gewoon aanwezig zijn! (Ik zit in de bijstand. Tijd genoeg!)
Kan er bij die bijeenkomst ook iemand van LG, HTC en Samsung aanwezig zijn?
Reputatie 6

Ik ben altijd blij geweest met je tips.
Jammer dat je door je financiële situatie er niet bij kan zijn, ofschoon ik denk dat jij de persoon met de meeste kennis hierover bent.
Daarom wil ik je een voorstel doen om dit marketingsbedrijf, zichzelf telecomprovider noemende, eens van repliek te dienen.
Ik stel voor dat je via een privémail of met tussenkomst van een moderator mij je rekeningnummer geeft, plus de prijs van een retour naar Den Haag (gebruik zelf nooit de trein).. Dan maak ik meteen het bedrag naar je over. Kan jij naar Den Haag en eens stoom af blazen. Ze moeten maar eens horen wat de klanten ervan denken. Zelf ben ik over drie weken overgestapt, dus daar gaat het niet om. Misschien voelde ik de bui al hangen...
Ik hoop gauw van je te horen.

Nice gebaar!
Wat een onzin allemaal, een bijeenkomst om dit met de software experts te bespreken.
Waarom mengen de experts zich niet gewoon in deze discussie.
Volgens mij zijn alle klachten al op het forum aangekaart en is het duidelijk waar het bezwaar in zit
Als dit nogmaals besproken moet worden op een T-Mobile locatie betekent dat in mijn ogen dat de informatie uit het forum niet wordt gebruikt en dat we wellicht op een T-Mobile locatie tegen dovenmansoren zitten te praten .
In mijn inziens dus zinloos omdat mijn bezwaren al zijn aangegeven en ik niet veel zou kunnen bijdragen wat nog niet is gezegd.
Als mensen iets niet willen horen heeft het echt geen zin om het te blijven herhalen.

De dag dat mijn telefoon opstart met een T-Mobile logo is de dag dat ik mijn abonnement opzeg.
Reputatie 3
Wat een onzin allemaal, een bijeenkomst om dit met de software experts te bespreken.
Waarom mengen de experts zich niet gewoon in deze discussie.
Volgens mij zijn alle klachten al op het forum aangekaart en is het duidelijk waar het bezwaar in zit
Als dit nogmaals besproken moet worden op een T-Mobile locatie betekent dat in mijn ogen dat de informatie uit het forum niet wordt gebruikt en dat we wellicht op een T-Mobile locatie tegen dovenmansoren zitten te praten .
In mijn inziens dus zinloos omdat mijn bezwaren al zijn aangegeven en ik niet veel zou kunnen bijdragen wat nog niet is gezegd.
Als mensen iets niet willen horen heeft het echt geen zin om het te blijven herhalen.

De dag dat mijn telefoon opstart met een T-Mobile logo is de dag dat ik mijn abonnement opzeg.

Het is dan wel te hopen dat dat niet de dag is nádat je net je contract hebt verlengd!:D
...in mijn ogen dat de informatie uit het forum niet wordt gebruikt en dat we wellicht op een T-Mobile locatie tegen dovenmansoren zitten te praten...
Zucht, welkom op dit klantenforum. Een forum voor en door klanten... en dus niet een locatie waar de juiste mensen met de benodigde kennis en achtergronden continu actief zijn.

Het loont om mensen bij elkaar te zetten met kennis en kunde, er komt altijd dan meer ter sprake, en beduidend diepgaander, dan afstandelijk via schriftelijke wegen wordt gedeeld.

-edit-
Nou, 15 dagen na verlengen, de eerste 14, mits online besteld, zijn nog bedenktijd 😛 Overigens, als je zelf niet nauwkeurig genoeg controleert op branded/unbranded, is het je eigen schuld (al zijn de LG G4 mensen in mijn optiek misleid door LG, dus dat ter zijde).
Ik denk dat iedereen in het recht staat om zijn abonnement per direct te stoppen als T-Mobile het op een manier uitvoert die ervoor zorgt dat veel klanten per ongeluk deze rotzooi op hun telefoon krijgen en het niet eenvoudig kunnen verwijderen.
m.a.w. als nummerbehoud niet zwaar weegt abonnement schriftelijk en aangetekend opzeggen en gewoon stoppen met betalen en als T-Mobile het naar een deurwaarder doorzet gewoon afwachten tot ze de incasso het laten voorkomen.
Wat T-Mobile doet is volgens mij niet rechtmatig, het is gewoon inbraak op je telefoon en ik denk dat een rechter dit wel ziet als een goede rede voor ontbinding van het contract.
Ok, heel kort:
- Branded toestel staat T-Mobile in hun recht om hun bloatware er op te zetten.
- Unbranded toestel niet.

Zie je het verschil? Dus als jij een branded toestel hebt, mag je op zijn best bij de fabrikant daarover klagen, maar als je lekker eigenwijs de boel storneert en blokkeert, gaat geen rechter je gelijk geven. Succes met de deurwaarder, je eindigt berooid.

Fabrikant die je een branded toestel als unbranded voorhoudt, goed punt tot ruil toestel / wijziging software (op zijn minst). T-Mobile staat daar los van en beginnen over een rechter is compleet nutteloos. Daarbij kan het ook volledig buiten T-Mobile om zijn gegaan. Zo ken ik een voorbeeld van een derde partij die 'branded' als 'unbranded' had geleverd, werd inderdaad erg gewaardeerd (naja, persoon in kwestie deed een flash en was er klaar mee).

Kort vergelijk:
Wiens fout is het als je bij de pomp laat tanken, maar benzine er in krijgt omdat je een benzine auto hebt gekocht? Goed zo, tenzij de dealer je een benzine als diesel heeft voorgehouden heb je zelf een benzine aangeschaft en zal je benzine moeten tanken. Niks mooi diesel met lagere prijs!

Dus nogmaals, voor het begriploos lezen onder de mensheid:
- Discussie 1; Fabrikanten moeten goed gemeld krijgen dat we unbranded toestellen als optie willen behouden
- Discussie 2; Wat zijn de keuzes, opties en/of toevoegingen die we in FoC / Branded willen hebben.

Discussie 2 is waar we hiervoor trachten te discussiëren en waarvoor je een open uitnodiging hebt gehad vanuit T-Mobile. Discussie 1 ligt bij HTC/Samsung/LG/Sony etc. en staat los van het verhaal. Dus kan elk "nieuw" persoon eens inhoudelijk bezig gaan en voorkomen dat 'begriploos lezen' straks nog echt een catchphrase op dit forum gaat worden???
Oke poco loco, ik heb nu het een en ander gelezen en je agressieve antwoorden maken eigenlijk dit forum kapot.
Ik heb geen idee wat je voor functie hebt, misschien wel bij t-mobile of als beheerder op dit forum?
Maar dit werkt averechts, je maakt de communicatie kapot in plaats van nuttig te kanaliseren. Jammer.
Reputatie 4
Badge +7
Iedereen heeft een mening hier, en soms deel je die mening en soms niet.
Oke poco loco, ik heb nu het een en ander gelezen en je agressieve antwoorden maken eigenlijk dit forum kapot.
Ik heb geen idee wat je voor functie hebt, misschien wel bij t-mobile of als beheerder op dit forum?
Maar dit werkt averechts, je maakt de communicatie kapot in plaats van nuttig te kanaliseren. Jammer.

Wat staat er nu onder mijn reacties? Een uitleg dat ik gewoon klant ben. Leert lezen, je begint aardig de term begriploos lezen in leven te roepen. Je wijst herhaaldelijk naar Tweakers, achterhaald t.o.v. deze thread en nog steeds kom je niet met enige nieuwe informatie. Welk gedeelte aan "doet dat nu eens niet" komt niet over?

Focus 1, branded/unbranded, is niet aan de orde. Daar is iedereen het hier over eens.
Focus 2, wijze van FoC integratie. Hey, iets waar we invloed op krijgen?? Mooi! Komt met toevoegingen!

Ik ben direct en zo kort waar mogelijk om 1 simpele reden. De "we gaan even vergaderen"-cultuur waar dan geen resultaat uit komt, gebeurt niet onder mijn leiding. Je behandelt de argumenten, de onderwerpen en legt de keuzes uiteen, daarna... maak je een beslissing of, indien het iets is voor directie, maakt mijn baas die beslissing.

Maakt mij dat een vervelend persoon als jij bij de vergader-cultuur hoort? Ja, enorm! Punten herhaaldelijk opbrengen is zwak, het betekent dat je niet geluisterd hebt in het verleden en dat je ook niet in staat bent om je mening te wijzigen op basis van de nieuwe informatie. Je Tweakers referentie is opgebracht, daarop was mijn antwoord "achterhaald" want dit is juist het topic wat als reactie daarop is voortgekomen. Dan hou je op.... Dan is je argument behandeld. Dan ga je door naar het volgende punt.

Wat betreft dat ik de communicatie kapot maak.. Met jou wel, daar zal ik eerlijk in zijn. Met drrgg8 die over storneringen en opzeggingen begint, compleet niet ter zake doende elementen in de oproep, ja die ook... Voeg je niets toe en blijf je herhalen op al behandelde onderwerpen, ga alsjeblieft weg en kom niet meer terug. Er zijn te veel mensen op dit forum die niet willen horen dat ze ongelijk hebben op iets, laat staan dat ze de moeite willen nemen om een thread door te lezen, jammer dan.

Je leert van je blaren, al als klein kind, dus als men ook maar iets leert van dit alles heb ik het goed gedaan, hoe bot en direct ik die persoon ook geïrriteerd heb.
Wij klantexperts zijn klanten, dat hebben we bijna allemaal in ons onderschrift staan en is ondertussen ook al tig keer uitgelegd op het forum.

Hoe dan ook: terug on-topic s.v.p., dit wordt gewoon niet het volgende topic waar men elkaar de haren uit het hoofd probeert te trekken.
Reputatie 5
@All dank dank dank voor de animo! Wij verwachten de meeting voor eind mei te kunnen plannen. We zijn nog aan het kijken of een fabrikant hier ook bij kan aanschuiven. Kunnen degene die erbij willen zijn een mailtje sturen naar wijzijntmobiletom at gmail puntje com met daarin je 06 + voor en achternaam?

De meeting zal overigens plaatsvinden op ons hoofdkantoor in Den Haag!

Reageer