Vraag

FoC: T-Mobile customization updates


Reputatie 5
  • Oud-medewerker
  • 354 reacties
Naar aanleiding van de vele vragen die over FoC updates zijn binnengekomen, o.a. door de berichtgeving op Tweakers maar ook hier op het forum willen wij jullie uitnodigen om bij ons – bijvoorbeeld op kantoor - het gesprek hierover aan te gaan met onze software-experts. Wij zijn er van overtuigd dat FoC updates van toegevoegde waarde is voor de eindgebruiker. Vind je het leuk om hierbij te zijn? Laat dan een berichtje achter in dit topic, bij voldoende animo kunnen we dan iets moois organiseren!

Hieronder alvast wat meer informatie over FoC.

Wat is FoC?

FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM. Het toestel checkt een aantal velden op de SIM en/of de combinatie MCC en MNC. Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider (in ons geval T-Mobile) zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Waaruit bestaat de T-Mobile Customisatie?

Dit is zowel zichtbaar als ‘onder de motorkap’. De zichtbare customisatie, ook wel bekend als branding, bestaat voornamelijk uit wat apps zoals de My T-Mobile en Deezer app, een T-Mobile logo bij opstarten en afsluiten, wat browserbookmarks en de welbekende T-Mobile bel- en alarmgeluiden. De apps zijn uiteraard gewoon te verwijderen mocht je deze niet willen gebruiken. In de nabije toekomst zal het T-Mobile welkomstscherm en afsluitscherm niet meer in onze software zitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gebruikers deze als storend ervaren.
Daarnaast zijn er niet zichtbare aanpassingen, zoals netwerkoptimalisaties die ervoor zorgen dat het toestel nóg beter werkt in combinatie met ons netwerk. Het klopt dat toestellen standaard al goed met de netwerken werken, de optimalisaties verbeteren dit nog eens wat voor de beste netwerkervaring. Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation) maar ook aan dingen als instellingen voor NL-Alert en in de toekomst bijvoorbeeld VoLTE-instellingen.

Snelheid van updates

Een ander voordeel van FOC is dat in de toekomst de ‘branded’ software tegelijkertijd met de open markt versie kan worden uitgebracht aangezien de provider customisatie niet meer in de software hoeft te worden verwerkt. De customisatie wordt dan apart van de server van de fabrikant ingeladen.

104 reacties

Reputatie 5
@all ik heb zojuist een update geplaatst van het T-Mobile statement in dit topic.
Sorry, maar ik vind FoC niet echt acceptabel omdat het meestal niet toestemming vraagt.
Sorry, maar ik vind spuit 11 reacties in een multi-page thread niet echt acceptabel, omdat de antwoorden tot de (geïnsinueerde) vraagstelling al is behandeld.

Alles leuk en aardig, je had ook geen "recht tot weigeren" bij een branded toestel... Toestel kwam gewoon branded aan, einde opties. Nu krijg je de branded versie binnen via een FoC update, boehoe...

Nogmaals (het wordt gewoon eentonig dit te herhalen), FoC discussiëren over wat daar in zit en hoe en wat er opt-out zou (mogen) zijn... handig.. Klagen over of FoC mag is ronduit onzinnig, het is gewoon een andere vorm van je branded toestel en diens updates.

Wil je geen branded, ga klagen bij je leverancier voor onduidelijk melden van het type, niet bij je provider (want T-Mobile, Vodafone, KPN, etc... dit gaat echt op allemaal van toepassing zijn....). Dus elke LG G4 eigenaar heeft op dit punt in mij een medestander, maar in dat geklaag richting FoC niet... Netzoals de Consumentenbond hier kinderachtig aandacht klaagt en eigenlijk gewoon te weinig moeite heeft gedaan om in letterlijk dezelfde straat even langs te lopen en te vragen hoe de vork in de steel zit...
Sorry, maar ik vind FoC niet echt acceptabel omdat het meestal niet toestemming vraagt.
Blijkbaar zijn wij als klanten niet meer nodig. De ACM is gestart met een onderzoek naar aanleiding van de FoC-updates.

https://tweakers.net/nieuws/113061/consumentenbond-vraagt-acm-om-t-mobiles-providerupdates-te-onderzoeken.html


Zeer benieuwd hoe dit afloopt.

http://www.consumentenbond.nl/smartphone/t-mobile-future-of-customization-foc/?cid=ext_youtube_0jR6oJV7nnc
Reputatie 4
Badge +7
Gelukkig(?) heb ik er geen last van.
Reputatie 2
Blijkbaar zijn wij als klanten niet meer nodig. De ACM is gestart met een onderzoek naar aanleiding van de FoC-updates.

https://tweakers.net/nieuws/113061/consumentenbond-vraagt-acm-om-t-mobiles-providerupdates-te-onderzoeken.html
Goede middag Tom,

Zodra er meer bekend is over een meeting zouden jullie dit dat iets beter willen uitlichten?

Carrier based optimizations kan ik enigszins inkomen echter t-mobile bookmarks, apps, etc. als de gebruiker dat wilt koopt die maar een branded toestel of kiest deze ervoor om het er zelf op te zetten.

T-Mobile zou niet voor de gebruiker moet beslissen of dit geïnstalleerd moet worden, dit moet een optie blijven, want nu is het dus gewoon spam en op het randje van malware. Blij dat een aantal dingen al zijn geminimaliseerd echter gaat dit nog niet vergenoeg.

Want het beïnvloed duidelijk de performance van verschillende toestellen op negatieve manier.

dan over het aanmelden, Aanmelden via?; "wijzijntmobiletom@gmail.com"

een @t-mobile.nl email adres lijkt mij op zijn minst op zijn plaats, daarnaast kan er toch ook de mogelijkheid geboden worden om via een PM aanmeld te melden? Zo hebben jullie gelijk wat meer achtergrond info over de aanmelders.

MVG
Reputatie 5
Fijn dat de boosheid wat is bedaard, al is het jammer dat de voorgenomen overstap naar KPN hier mede-verantwoordelijk voor is. Hopelijk zakt ook dat sentiment nog. ;-)

Momenteel is het mij nog niet bekend vanaf wanneer de startup screen weggaat. Deze verdwijnt overigens geheel en zal niet optioneel nog 'aan' kunnen worden gezet. Al vermoed ik dat er hier niemand is die dat erg zal vinden.🆒
We zijn aan het kijken of we het als onderdeel kunnen toevoegen aan een ander event. Ik verwacht niet dat dit op korte termijn plaats zal gaan vinden. Vier aanmeldingen waarvan twee klantexperts - mensen die dus al wat vaker over de vloer komen - viel inderdaad tegen gezien de commotie die in eerste instantie ontstond.


Toegegeven dat mijn boosheid ook is gezakt. Op dit moment vind ik alleen nog maar het opstartscherm van T-mobile erg vervelend. Van de rest heb ik geen last.
Wanneer komt er een update om dit uit te schakelen? Ik meen gelezen te hebben dat dit in de toekomst zou gebeuren toch?

Wel vind ik nog steeds dat je de vrijheid moet hebben om dit erop te willen hebben of niet. Op zijn minst van tevoren de klanten inlichten over wat er met hun eigen toestel gaat gebeuren.

Door dit alles wel besloten om aan het einde van mijn contract over te stappen naar KPN. Hierdoor zakt de boosheid ook.
Reputatie 5
We zijn aan het kijken of we het als onderdeel kunnen toevoegen aan een ander event. Ik verwacht niet dat dit op korte termijn plaats zal gaan vinden. Vier aanmeldingen waarvan twee klantexperts - mensen die dus al wat vaker over de vloer komen - viel inderdaad tegen gezien de commotie die in eerste instantie ontstond.
@Geert

Je hebt gelijk dat we duidelijkheid moeten gaan geven over deze brainstorm, ik ga Tom gelijk even vragen om een update.



En, heb je Tom nog gesproken?
Ja.... ssstt... of gaat even voor me langs bij HTC :P

Tis iig nog geen LG die enkel branded telefoons wist uit te leveren (tot verrassing dus van klanten).
Reputatie 7
Badge +9
En als je Samsung koopt, ben je ten alle tijden vrij om er gewoon een buitenlandse firmware op te zetten, en als het goed is ben je er dan van af. Duurt 15 minuutjes, en de tool is een officiële Samsung tool.

De andere merken zijn helaas lang niet altijd zo coulant als het op software aankomt.
Lunalicrichard,

Lees even het hele verhaal, skip alle bs onzin over LG G5 en begrijp het verschil:
- Branded toestellen, waar jij dus niet over kan bepalen wat er op staat, zouden via FoC in de toekomst gaan lopen
- Unbranded toestellen (mits beschikbaar.... daar heeft men wel een punt naar LG G5) staan hier los van.

Koop je dus een goedkoper toestel, vanuit de provider, die branded is... Dan heb je gewoon geen recht van klagen over FoC en is de initiële poging tot overleg die hardhandig schade is aangericht door LG G5 klagers een zeer nobele. Wat dat betreft, hoe negatiever je tegenover een branded software staat hoe liever ik zou hebben dat je er ook bij bent, mits je bereid bent het met argumenten en intellectueel vermogen te behandelen.

Branded is iets wat beduidend beter kan, FoC zou dat nu juist kunnen brengen... Indien er positieve moeite wordt gedaan zou het dus ook voor unbranded liefhebbers mogelijk kunnen worden. De ultieme uitdaging ligt i.m.o. dan ook bij een FoC update waar zelfs unbranded gebruikers wel bij onderdelen interesse bij zouden hebben 😉
Reputatie 7
Badge +20
@Geert

Je hebt gelijk dat we duidelijkheid moeten gaan geven over deze brainstorm, ik ga Tom gelijk even vragen om een update.

Over de sessies van Oneindig Online weet ik verder nog even niets, vooralsnog gaan deze gewoon door (inclusief online mogelijkheid), maar er zijn ook vandaag al wijzigingen bekendgemaakt. Ik weet niet of deze invloed hebben op de inloopsessies.

@lunalicrichard

Zoals eerder ook aangegeven is dit vooral een ontwikkeling die in het teken staat van verbeterde service vanuit T-Mobile naar onze klanten toe. Het is dan ook zeker geen malware!

Hopelijk wordt dit ook niet het laatste abonnement en kunnen we je overtuigen van de positieve zijde van dit verhaal! Als de brainstormsessie nog doorgaat, kan ik dan je dan aanmelden? 🙂
Wat is dit? Wil zelf ten alletijden bepalen wat ik wel of niet op mijn gsm zet. Kan ik dat niet dan ben ik weg bij Tmobile.
Snap er weinig van.


Daar kan ik goed inkomen . Alleen gaat het weg gaan meestal niet zo snel als je zelf wilt 😃
Hallo allemaal !

Ik was net nog heel blij dat ik de S7 heb besteld , maar dit is wel even een tegenvaller zeg ! Ik had wel gehoord van de FOC updates , en na deze berichten maak ik me wel zorgen over deze updates en ben ik bang dat ik die updates niet heel fijn ga vinden ....
ik vind het sowieso raar dat de updates nu ineens via de sim moeten lopen , de enige reden om zoiets te doen is om controle uit te oefenen op wat de gebruiker doet met het toestel en om malware door je strot te duwen die je niet wilt hebben .
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me nog niet heb verdiept in dit onderwerp en er zo in ben gestruikeld zeg maar ...
Maar dit soort dingen geeft wel direct een rode vlag op mijn harde schijf ! Ik hoop inderdaad dat Tmobile dit niet gaat misbruiken en het puur voor de werking van het toestel gaat gebruiken in de toekomst ( op alle simkaarten ) . Mocht dat niet zo zijn is dit wel mijn laatste contract hier !
Bedankt voor de update, Tom. Klinkt niet alsof de meeting nog door gaat. Persoonlijk ga ik in juni in ieder geval niet veel tijd hebben.

Hoeveel aanmeldingen hadden jullie precies verwacht? Ik tel er in dit topic al vier, van mensen met flink uiteenlopende meningen. Daar zou toch een prima overleg mee te houden moeten zijn? Deze complete radiostilte helpt er ook niet echt bij. Vergeef me als ik wat cynisch klink, maar ik krijg een beetje het idee dat dit slechts een poppenkastvertoning was zodat T-Mobile kan roepen dat ze hun best gedaan hebben.

Worden de twee Oneindig Online-inloopsessies ook afgelast, gezien hier totaal geen animo voor is?
Reputatie 5
@all vanwege de zeer beperkte aantal aanmeldingen ben ik nog in overleg met de software afdeling over het wel of niet doorgaan van de meeting en of we het wellicht in een ander jasje alsnog kunnen aanbieden. Keep u posted!
Reputatie 7
Badge +9
Nog een voorbeeld waarom dit weer eens zo'n typisch belachelijk slecht idee is. Klanten hebben er meer overlast van dan voordelen...

https://forum.t-mobile.nl/stel-vraag-419/account-controleren-fout-s7-edge-267064
Inmiddels zijn we al weer een aantal weken verder, wanneer krijgen we te horen of en wanneer deze meeting doorgaat? Ik heb geen reactie gekregen op mijn aanmelde-mail.
Zucht, ook jij Lea???

Het gaat hier niet om een discussie tussen Branded en Unbranded...

Unbranded toestellen uit de markt halen kan alleen als alle merken tegelijk dat doen. Zelfs dan, hebben we nog Windows en Apple als opties, geen geweldige maar Android kan men links laten liggen. Doch in dit remote gedeelte dat alles FoC wordt, is het dan niet nog steeds beter om nu al die "discussie" aan te gaan op een wijze dat zelfs FoC voor jou interessant zou kunnen zijn? Daarbij doel ik dus niet op "ik wil het niet" of "dan haal ik het daar of daar", maar dan doel ik op "wat zou FoC moeten zijn om het ook voor jou interessant te maken".

Als Geek stel ik toch ook mijn toestel zo af dat ik er meer uit haal, waarom zou ik optimalisaties dan gaan negeren, helemaal als we nu een mogelijkheid zouden krijgen tot het uiten van de wens "ik wil alleen optimalisaties en geen ringtones, apps of andere troep"?
Reputatie 7
Badge +9
Het gaat er puur om dat wij, als klant, de optie willen hebben te WEIGEREN. Dat ze die FoC bieden zal ons een worst wezen, zolang we maar 'nee' kunnen zeggen.

In het geval van ons Powerusers verkloot de FoC vaak veel van de manier waarop wij ons toestel hebben ingesteld.

En het is de eerste stap naar het blokkeren van buitenlandse toestellen. We weten allemaal dondersgoed dat providers het totaal niet leuk vinden dat wij onze toestellen voor minder geld in een ander land kopen. (Het zijn immers Nederlanders.)

Dat hele verhaal dat de T-Mobile updates nodig zijn voor een optimaal gebruik is klinklare bullshit.

Ik gebruik al jaren DBT en BTU firmware (Unbranded Duitsland en Unbranded UK), mijn toestellen komen zelfs uit Duitsland, en ik heb nog nooit problemen gehad met het netwerk door de firmware.

Beter gezegd zelfs:
De Duitse Unbranded Firmware had 4G voor T-Mobile NL ingeschakeld en werkende vóór dat 4G door T-Mobile NL werd uitgerold.

Gebruikers met T-Mobile NL branded firmware, daarentegen, moesten tot wel 12 weken wachten alvorens zij 4G konden gebruiken.

Lesson of the day: Branded firmware is nooit of te nimmer in het voordeel van de gebruiker.

Ach, als ze FoC doordrukken stappen we toch gewoon massaal over op Google als provider, of op Cyanogenmod als OS. Kunnen ze fluiten naar hun crowdcontrol.
Ik denk dat we er inmiddels wel vanuit kunnen gaan dat de FoC er toch wel komt, hoeveel we ook tegenstribbelen. Met het idee op zich is wat mij betreft ook niks mis, verschillende providers hebben verschillende netwerken/protocollen die ze hanteren en zo wordt het systeem modulair wat updates te goede komt.

Het alternatief, wat je in Amerika ziet, is allerlei verschillende SKU's per provider waar dan uiteraard een simlock op zit. En waar allemaal apart Android-updates voor moeten worden aangeleverd die dan weer door de providers (die allemaal weer een ander updatebeleid hebben) apart worden aangepast, getest, etc. etc. Ik denk eerlijk gezegd dat niemand daar hier echt op zit te wachten.

Het uitgangspunt van dit topic is dan ook niet of het geheel wel of niet doorgevoerd zou moeten worden. T-Mobile heeft besloten dat dit conceptueel goed is voor de klant en daar zijn zeker ook argumenten voor te geven. Waar het hier om gaat is de overige inhoud van de FoC, bijvoorbeeld, ringtones, splash screen. Dát zijn de dingen waar T-Mobile onze mening over wil horen. Niet de morele kwestie of een provider het recht heeft bla bla bla...

Je kunt dus zeuren dat je helemaal geen FoC wilt tot je een ons weegt, maar daar schieten we niks mee op. Niet in dit topic, in ieder geval.

T-Mobile wil ons een betere werking van het netwerk en updates leveren. Wij willen geen reclame/branding op onze telefoon. Hoe komen er hieruit? Precies, door te overleggen. Daarom vind ik het ook slim dat ze een 'IRL' meeting opzetten. Dat maakt het contact een stuk menselijker dan boze posts op een forum.
Om 20.00 uur is een ieder vrij om wel of niet te eren, dat is namelijk vrijheid, echte vrijheid. Dan, wat betreft of ik ook werkelijk mensen te herdenken heb... Mensen die gestreden hebben, gestorven zijn en staan voor die vrijheid van zelf kiezen? Ja en die ik zal eren om wie ze waren, niet omdat de algemene mening is dat het vandaag om 20.00 moet, maar omdat ik weet dat zij het zouden waarderen als ik ook vandaag aan hun denk.

Jij die mij, of een ieder ander, gaat vertellen niet te vergeten stil te zijn, je hebt daarmee niets begrepen van respect of vrijheid. Schandelijke opmerking en alles behalve respectvol naar zowel de mensen die gestreden hebben voor die vrije keuze als de insinuatie die je maakt.

Reageer