Vraag

FoC: T-Mobile customization updates

Reputatie 5
  • Oud-medewerker
  • 9908 reacties
Naar aanleiding van de vele vragen die over FoC updates zijn binnengekomen, o.a. door de berichtgeving op Tweakers maar ook hier op het forum willen wij jullie uitnodigen om bij ons – bijvoorbeeld op kantoor - het gesprek hierover aan te gaan met onze software-experts. Wij zijn er van overtuigd dat FoC updates van toegevoegde waarde is voor de eindgebruiker. Vind je het leuk om hierbij te zijn? Laat dan een berichtje achter in dit topic, bij voldoende animo kunnen we dan iets moois organiseren!

Hieronder alvast wat meer informatie over FoC.

Wat is FoC?

FoC is customisatie (branded software) op basis van de ingevoerde SIM. Het toestel checkt een aantal velden op de SIM en/of de combinatie MCC en MNC. Wanneer deze overeenkomen met een bekende provider (in ons geval T-Mobile) zal het toestel de melding geven dat er updates zijn. Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Waaruit bestaat de T-Mobile Customisatie?

Dit is zowel zichtbaar als ‘onder de motorkap’. De zichtbare customisatie, ook wel bekend als branding, bestaat voornamelijk uit wat apps zoals de My T-Mobile en Deezer app, een T-Mobile logo bij opstarten en afsluiten, wat browserbookmarks en de welbekende T-Mobile bel- en alarmgeluiden. De apps zijn uiteraard gewoon te verwijderen mocht je deze niet willen gebruiken. In de nabije toekomst zal het T-Mobile welkomstscherm en afsluitscherm niet meer in onze software zitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gebruikers deze als storend ervaren.
Daarnaast zijn er niet zichtbare aanpassingen, zoals netwerkoptimalisaties die ervoor zorgen dat het toestel nóg beter werkt in combinatie met ons netwerk. Het klopt dat toestellen standaard al goed met de netwerken werken, de optimalisaties verbeteren dit nog eens wat voor de beste netwerkervaring. Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation) maar ook aan dingen als instellingen voor NL-Alert en in de toekomst bijvoorbeeld VoLTE-instellingen.

Snelheid van updates

Een ander voordeel van FOC is dat in de toekomst de ‘branded’ software tegelijkertijd met de open markt versie kan worden uitgebracht aangezien de provider customisatie niet meer in de software hoeft te worden verwerkt. De customisatie wordt dan apart van de server van de fabrikant ingeladen.

104 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Wij zijn er van overtuigd dat FoC updates van toegevoegde waarde is voor de eindgebruiker.

Welke waarde is dat, de waarde dat de gebruiker vervolgens alles kwijt raakt omdat het toestel zich reset als de SIM ingevoerd wordt? Zoals momenteel meermaals over wordt geklaagd?

Of het feit dat de gebruiker volledig de vrije keuze kwijt raakt om ZELF te bepalen welke firmware hij wil hebben? Iets wat per EU wetgeving verplicht is.

Wanneer gaan providers nou eindelijk eens leren dat gebruikers GEEN BRANDED FIRMWARE WILLEN HEBBEN. KPN is daar al achter, Nou T-Mobile nog.

Kom toch eens met dat hoofd uit die wolken en ga eens kijken wat je gebruikers nou eigenlijk écht willen.

Zeg mij alsjeblieft dat er een mogelijkheid is die branding te weigeren, en vervolgens UIT te schakelen.

Software dat gedwongen wordt geinstalleerd heet namelijk Malware.

Als jullie via de SIM bij mij T-Mobile branded firmware op mijn toestel gaan forceren, ben je mij kwijt als klant. Branded firmware is precies de reden dat ik NIET bij de providers een toestel koop.

IK bepaal wat er op mijn toestel staat, niet mijn provider.
Reputatie 1
Mooi gebaar dat jullie hierover de confrontatie aan willen gaan, maar hopelijk wel met een open blik. Ik ben wel in voor een goed gesprek.
Ben hier niet zo blij mee verwacht je een 'schone' telefoon te kopen stop je er een simkaart staat hij opeens vol met provider zooi. Nu is het nog optioneel maar zou me niet verbazen dat het in toekomst verplicht wordt want anders mag je niet op het netwerk van de provider.
Misschien dat die bunkers ook voor iedereen hier weg gehaald kunnen worden.

Niet alleen geeft T-Mobile hier een open uitnodiging naar een ieder die inhoudelijk erover wil praten, een aantal zaken worden herhaaldelijk al tegen gesproken die jullie aan blijven houden:
- Het gaat niet om updates van Android, dus reactie janludb hierboven is fout. simpel. Dit doet niets met de fabrikant Android update, hell het bespoedigd zelfs eerder.
- Fabrikanten bepalen of een toestel wel of niet branded is. Tom heeft al gemeld dat de G4 branded only is... Niet heel vreemd dat LG dus de permanent weiger optie eruit heeft gehaald. Overigens, die verbazing/woede zou ik gedeeld hebben als ik een G4 had gehad.
- De discussie van FoC is dus, wat wel en wat niet en... in welke mate moet een fabrikant zoals LG niet aangesproken worden op de "branded only" kwestie.

Er zijn hier dus een paar punten die echt belachelijk buiten proporties lopen:
- LG heeft een branded only G4 gemaakt.
- T-Mobile geeft aan al bereid te zijn de splashscreen te laten vallen etc. er dus ruimte om te overleggen!!

T-Mobile wil overleggen, ik ben voor... Sommige instellingen lijken mij prima, zoals de netwerkoptimalisatie, de My T-Mobile app, maar ik hoef geen ringtones etc. Dus je kan daar prima over discussiëren.

Discussiëren, dat is dus niet gaan dreigen met overstappen (erg nuttig als VF of KPN dit ook straks invoeren) of beginnen over wetgevingen die niet van toepassing zijn omdat de G4 dus schijnbaar altijd al branded only was.

Om te benadrukken hoe belangrijk dit is... Als T-Mobile de eerste is die dit invoert en daarmee de markt "vormt" kunnen we de hele markt gezond en netjes houden door nu samen te werken!

@Tom,

Ik denk dat het erg duidelijk is dat er twee verschillende zaken moeten komen:
- Branded en unbranded telefoons moeten beiden blijven bestaan
- Branded telefoons moeten nog steeds keuzes op onderdelen krijgen

Persoonlijk denk ik aan hoe bijvoorbeeld AMD zijn driver updates doet/deed (uhm... ik loop thuis wat achter bedenk ik me nu). Je kan kiezen welke elementen je installeert en welke niet. Zo zou FoC ook moeten zijn. Vrij om niets te installeren, maar ook vrij om gedeeltes te selecteren.
- Netwerkinstellingen
- Ringtones meuk
- My T-Mobile app
- Andere apps, maar iedere app individueel selecteerbaar!

Nu denk ik niet dat veel mensen de ringtones of andere apps snel zullen selecteren, maar je kan prima 1 algemene FoC app maken waar de update langskomt en dat je dan als management kan werken op wat er wel en niet komt. Dan hou je een branded toestel zo schoon als je zelf wil en kun je van de voordelen van de netwerkupdates genieten, maar minimale vervuiling van andere componenten spreken plus dat de scheiding vanuit de rom ervoor zal zorgen dat Android updates sneller beschikbaar komen.
Reputatie 6
Allemaal leuk en aardig dit verhaal, maar het volgende.

Daarnaast zijn er niet zichtbare aanpassingen, zoals netwerkoptimalisaties die ervoor zorgen dat het toestel nóg beter werkt in combinatie met ons netwerk. Het klopt dat toestellen standaard al goed met de netwerken werken, de optimalisaties verbeteren dit nog eens wat voor de beste netwerkervaring. Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation) maar ook aan dingen als instellingen voor NL-Alert en in de toekomst bijvoorbeeld VoLTE-instellingen.

Even heel simpel gedacht (wat veel mensen in NL doen). Dus zonder die FoC kunnen jullie geen goede werking van NLAlert en/of LTE-CA garanderen?

Kun je je voorstellen dat mensen zoiets hebben van; We kopen een nieuwe auto, maar de dealer zegt dat we hem roze moeten verven anders krijgen we geen sleutel (Jaja, dom vergelijk, maar denk er eens over na).
Reputatie 4
Badge +7
Één van de redenen waarom ik altijd een telefoon bij een retailer koop, is dat ik al die zooi van een provider niet op m'n telefoon wil hebben, er staat al genoeg zooi voorgeinstalleerd op m'n Samsung.

Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Zeg mij alsjeblieft dat er een mogelijkheid is die branding te weigeren, en vervolgens UIT te schakelen.

Er staat dat het na goedkeuring is en in het topic van de G4 werd ook al uitgelegd dat de melding ook permanent uit te zetten is.

Ik deel je mening, maar het is gewoon uit te zetten en je bent er niet toe verplicht, dus unbranded is de standaard. Zo voorkom je nog toestel ellende (je kan straks wel bij T-Mobile kopen :P) qua branded en bepaal je zelf wat er op komt. Ik lees dus meer vrijheid en niet minder.

Je moet dus alleen wel lezen wat je installeert en bewust bezig zijn.

Het is dus "niet gewoon" uit te zetten. De melding kun je niet op de normalen manier uit zetten, maar dat moet met een omweg zoals ook staat aangegeven in dat forum. Nadeel hiervan is dat je dan ook niet de tools van LG download of update.

Als je de melding krijgt om die customization te installeren, staat er geen optie bij om deze permanent te weigeren. Dit houdt in dat de melding steeds weer terugkomt. Dus er is geen keuze.
Goede middag,

Ik zou heel erg graag met jullie experts hierover in gesprek gaan, carrier optimalisaties zijn zeker nodig echter gaat het hier wederom om branding waarbij overbodige software, ringtones, screens etc. geleverd wordt en modificaties pleegt in system critical parts welke potentieel veiligheidsrisico's en privacy issues met zich mee brengt.

Ook heb ik begrepen dat deze "branding" uiteindelijk alleen te voorkomen is door alle updates te blokkeren anders blijf je de pop-up en continue meldingen houden en is het alleen mogelijk om via de PC nieuwe firmware te installeren zonder het gehele branding mee te krijgen.

En als het eenmaal gebrand is kom je er alleen vanaf door een complete firmware flash te doen via Fabrikant of Custom roms te gebruiken.

Het gehele FoC heeft dit ook impact voor Apple & Microsoft gebruikers of betreft het alleen Android gebruikers?

MVG
Reputatie 5
Dus via een retailer kun je dan nog altijd provider onafhankelijke toestellen kopen Tom, afhankelijk van wat de fabrikant op de markt brengt.

Klopt!

@all thanks voor jullie feedback, ik zie al veel goede bijdragen aan de discussie over de voor en na-delen van FoC toestellen. Dit biedt een goed perspectief voor een bijeenkomst met onze software experts. Hopelijk zien wij de komende dagen nog wat aanmeldingen verschijnen in dit topic!
Ik koop bewust een unbranded toestel omdat deze sneller zijn en minder troep op geinstalleerd hebben. Ik ben al vele jaren t-mobile klant, maar dit is voor mij een reden om naar een andere provider te gaan. Dit is inbreuk op mijn eigendoms recht en op mijn privacy.
@poco loco, moet je toch het artikel op tweakers eens lezen. En op het t-mobile forum zelf, ook de antwoorden van de t-mobile medewerkers.

Heb je een link naar het T-Mobile forum?

Heb ik voor je:
https://forum.t-mobile.nl/lg-473/t-mobile-customization-update-260346
Reputatie 3

Er staat dat het na goedkeuring is en in het topic van de G4 werd ook al uitgelegd dat de melding ook permanent uit te zetten is.

Helaas is de ervaring van een groot aantal S6 en S7 gebruikers anders. Die krijgen de FoC door hun strot gedauwd, inclusief gedwongen fabieksreset, zodra ze hun toestel opstarten, zonder enige melding of optie.

Met als leuke bonus dat op dat moment de Heractivatieblokkade nog aan staat, wat inhoud dat ze alleen hun toestel kunnen gebruiken na invoering van de originele account, een proces dat meestal leid tot een onbruikbaar toestel omdat het gewoonweg niet werkt.

@Shadowlea, jij bent er dus bij zo te zien? 😉 Dan kun je het gesprek aangaan met de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn binnen T-Mobile.

Twee vraagjes:

A, wil je dat ze nog leven aan het eind?
en B, je weet dat ik maar 400 euro per maand verdien he? 😛 Op en neer reizen naar Den Haag kost mij 2 weken eten.

Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation)

Waren ze al klaar met het ontkennen dat CA een software instelling was dan? Zullen de S6 en S6 Edge gebruikers blij mee zijn, hoevel ze dat bullshit verhaal over die antenne niet meer te slikken!

staat NL Alert direct goed ingesteld.

Daar zal men blij mee zijn, weet je zeker dat je batterij meteen als een debiel leeg loopt en je toestel zichzelf regelmatig opnieuw opstart. Jippie.

Beste ShadowLea,

Ik ben altijd blij geweest met je tips.
Jammer dat je door je financiële situatie er niet bij kan zijn, ofschoon ik denk dat jij de persoon met de meeste kennis hierover bent.
Daarom wil ik je een voorstel doen om dit marketingsbedrijf, zichzelf telecomprovider noemende, eens van repliek te dienen.
Ik stel voor dat je via een privémail of met tussenkomst van een moderator mij je rekeningnummer geeft, plus de prijs van een retour naar Den Haag (gebruik zelf nooit de trein).. Dan maak ik meteen het bedrag naar je over. Kan jij naar Den Haag en eens stoom af blazen. Ze moeten maar eens horen wat de klanten ervan denken. Zelf ben ik over drie weken overgestapt, dus daar gaat het niet om. Misschien voelde ik de bui al hangen...
Ik hoop gauw van je te horen.
Ik denk dat we er inmiddels wel vanuit kunnen gaan dat de FoC er toch wel komt, hoeveel we ook tegenstribbelen. Met het idee op zich is wat mij betreft ook niks mis, verschillende providers hebben verschillende netwerken/protocollen die ze hanteren en zo wordt het systeem modulair wat updates te goede komt.

Het alternatief, wat je in Amerika ziet, is allerlei verschillende SKU's per provider waar dan uiteraard een simlock op zit. En waar allemaal apart Android-updates voor moeten worden aangeleverd die dan weer door de providers (die allemaal weer een ander updatebeleid hebben) apart worden aangepast, getest, etc. etc. Ik denk eerlijk gezegd dat niemand daar hier echt op zit te wachten.

Het uitgangspunt van dit topic is dan ook niet of het geheel wel of niet doorgevoerd zou moeten worden. T-Mobile heeft besloten dat dit conceptueel goed is voor de klant en daar zijn zeker ook argumenten voor te geven. Waar het hier om gaat is de overige inhoud van de FoC, bijvoorbeeld, ringtones, splash screen. Dát zijn de dingen waar T-Mobile onze mening over wil horen. Niet de morele kwestie of een provider het recht heeft bla bla bla...

Je kunt dus zeuren dat je helemaal geen FoC wilt tot je een ons weegt, maar daar schieten we niks mee op. Niet in dit topic, in ieder geval.

T-Mobile wil ons een betere werking van het netwerk en updates leveren. Wij willen geen reclame/branding op onze telefoon. Hoe komen er hieruit? Precies, door te overleggen. Daarom vind ik het ook slim dat ze een 'IRL' meeting opzetten. Dat maakt het contact een stuk menselijker dan boze posts op een forum.
Bedankt voor de update, Tom. Klinkt niet alsof de meeting nog door gaat. Persoonlijk ga ik in juni in ieder geval niet veel tijd hebben.

Hoeveel aanmeldingen hadden jullie precies verwacht? Ik tel er in dit topic al vier, van mensen met flink uiteenlopende meningen. Daar zou toch een prima overleg mee te houden moeten zijn? Deze complete radiostilte helpt er ook niet echt bij. Vergeef me als ik wat cynisch klink, maar ik krijg een beetje het idee dat dit slechts een poppenkastvertoning was zodat T-Mobile kan roepen dat ze hun best gedaan hebben.

Worden de twee Oneindig Online-inloopsessies ook afgelast, gezien hier totaal geen animo voor is?
Reputatie 4
Badge +3
@Shadowlea, jij bent er dus bij zo te zien? 😉 Dan kun je het gesprek aangaan met de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn binnen T-Mobile.

Na goedkeuring zal de update, inclusief T-Mobile customisatie, worden geïnstalleerd en deze treedt na een herstart in werking.

Ik deel je mening, maar het is gewoon uit te zetten en je bent er niet toe verplicht, dus unbranded is de standaard. Zo voorkom je nog toestel ellende (je kan straks wel bij T-Mobile kopen :P) qua branded en bepaal je zelf wat er op komt. Ik lees dus meer vrijheid en niet minder.

Reputatie 5

Even heel simpel gedacht (wat veel mensen in NL doen). Dus zonder die FoC kunnen jullie geen goede werking van NLAlert en/of LTE-CA garanderen? .

Nee, het zijn optimalisaties. Het werkt beter, wat niet wil zeggen dat het in de oorspronkelijke staat direct niet goed werkt. Hierdoor werkt LTE-CA beter en staat NL Alert direct goed ingesteld.
Reputatie 7
Badge +9

Helaas is de ervaring van een groot aantal S6 en S7 gebruikers anders. Die krijgen de FoC door hun strot gedauwd, inclusief gedwongen fabieksreset, zodra ze hun toestel opstarten, zonder enige melding of optie.

Met als leuke bonus dat op dat moment de Heractivatieblokkade nog aan staat, wat inhoud dat ze alleen hun toestel kunnen gebruiken na invoering van de originele account, een proces dat meestal leid tot een onbruikbaar toestel omdat het gewoonweg niet werkt.

Twee vraagjes:

A, wil je dat ze nog leven aan het eind?
en B, je weet dat ik maar 400 euro per maand verdien he? 😛 Op en neer reizen naar Den Haag kost mij 2 weken eten.

Denk bij optimalisaties aan bijvoorbeeld de configuratie voor het gebruik van meerdere 4G-banden (Carrier Aggregation)

Waren ze al klaar met het ontkennen dat CA een software instelling was dan? Zullen de S6 en S6 Edge gebruikers blij mee zijn, hoevel ze dat bullshit verhaal over die antenne niet meer te slikken!

staat NL Alert direct goed ingesteld.

Daar zal men blij mee zijn, weet je zeker dat je batterij meteen als een debiel leeg loopt en je toestel zichzelf regelmatig opnieuw opstart. Jippie.
Reputatie 6
Één van de redenen waarom ik altijd een telefoon bij een retailer koop, is dat ik al die zooi van een provider niet op m'n telefoon wil hebben, er staat al genoeg zooi voorgeinstalleerd op m'n Samsung.

Dan heb jij het bericht cq 'probleem' niet helemaal begrepen. Het is namelijk de discussie dat ook de FoC updates op los gekochte toestellen wordt geïnstalleerd.
Reputatie 4
Badge +7
Volgens mij Koen gaat het over ' branded' software.
Schrijf mij maar in. Ik wil er wel bij zijn. Maar als aan het eind blijkt dat de meerderheid die FoC niet wilt, staat T-mobile er dan ook voor open om de klant de keus te geven om het er wel of niet op te zetten?
Reputatie 6

Het gaat over 'elk' toestel waarin een T-Mobile sim wordt geplaatst. Via of niet via T-Mobile aangekocht.
Reputatie 5

Het gaat over 'elk' toestel waarin een T-Mobile sim wordt geplaatst. Via of niet via T-Mobile aangekocht.

Het gaat hier wel om specifieke FoC toestellen waarbij de software op basis van simkaart wordt bepaald, echter kan de fabrikant - zoals bij de G4 - ervoor kiezen om alleen FoC toestellen en geen open markt uit te brengen.
Reputatie 4
Badge +7
Dus via een retailer kun je dan nog altijd provider onafhankelijke toestellen kopen Tom, afhankelijk van wat de fabrikant op de markt brengt.
Reputatie 3
Ik kan me voorstellen dat er zeker gebruikers bestaan waar dit handig voor is. Maar dat je dan zelf van tevoren kan bepalen welke apps wel handig zijn en welke niet. Zodat je bijvoorbeeld voor je onhandige opa en oma een profieltje kunt samenstellen in hun My T-Mobile account, ze zetten hun toestel aan, de handigste apps die je anders toch handmatig zou gaan installeren worden er vanzelf opgezet en ze kunnen van start.

De andere doelgroep mensen die handig genoeg is om alles zelf te regelen, daarbij is dit niet handig.

Of voor de zakelijke markt is het misschien interessanter. Je hebt best vaak dat bedrijven al hun medewerkers dezelfde telefoon geven met dezelfde apps erop die ze zakelijk minimaal nodig hebben. Het zou toch heel handig zijn dat dit allemaal automatisch erop komt nadat enkel alleen maar een simkaart is geplaatst? Scheelt gigantisch veel werk als je dat allemaal niet handmatig hoeft te doen.

Oftewel, mooi idee dat "provisionen" zoals ik het maar even noem, maar wel voor een bepaalde doelgroep of situatie. Ik ben vooral benieuwd naar wat technisch mogelijk is en hoe dat in de praktijk dan werkt.

Reageer