Vraag

Fraudeurs die zich voordoen als T-mobile

Waarschuwing: mijn vader kreeg zojuist een email die van T-mobile leek te zijn maar bij nadere inspectie ging het om een Phishing bericht. Trap hier niet in! Wat ik vooral opmerkelijk vind, is dat ze blijkbaar weten dat mijn vader klant is bij T-Mobile. Het lijkt er dus op dat er klantgegevens van T-mobile zijn gestolen via een hack. Is T-Mobile hiervan op de hoogte? Hieronder volgt het bericht:

From: klantenservice@tmobiele.com
To: ...
Date: Fri, 16 Jan 2015 21:12:57 +0000
Subject: Herinnering factuur‏

Uw betalingstermijn is verstreken

In de maand November 2014, heeft u het maandelijkse limiet van de databundel overschreden met 525MB.
Aangezien dit dataverkeer als buitenbundel-gebruik wordt gezien, rekenen wij hiervoor 10 cent per MB.

Wij hebben u meerdere malen per brief verzocht om de betaling onder factuurnummer 00B293EF989 alsnog te voldoen.
Tot op heden hebben wij helaas nog geen betaling van u ontvangen. Wij hebben u hierover meerdere malen al een brief over gestuurd.
Wij attenderen u erop dat het betalingstermijn is verstreken.

Het openstaande bedrag is momenteel € 52,50 (inclusief kosten).
Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €111,00 indien het niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan.

- Klik hier op: online betalen om de factuur te voldoen, let op dat u de juiste waarde selecteert
- U kunt nu direct uw betaling doen via iDEAL. Kies hiertoe uw eigen bank
- Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald via 3V Payment Group, ontvangt u een unieke 19-cijferige code.
- Om de betaling succesvol te verwerken, dient u de 19-cijferige code via de link hieronder.

Vul hier uw 19-cijferige code in om de betaling succesvol te verwerken.

Let op: Als wij uw betaling niet voor maandag 19 januari 2015 van u ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure. Voorkom bijkomende kosten.

U kunt niet reageren op deze email. Op onze website kunt u wel reageren.

Hoogachtend,

T-Mobile Klantenservice
Factuur en betaling

Door deze factuur te betalen, erkent de klant kennis te hebben genomen van de algemene en specifieke voorwaarden die betrekking hebben op de diensten en producten, vermeld op de factuur en die eveneens te aanvaarden.

13 reacties

Ik krijg dezelfde mails van 'vodafone' , wehkamp en een duitse telecomprovider. Ben bij geen van allen klant. Puur toeval dat je vader toevallig wel klant is bij t-mobile.
Zou toeval kunnen zijn, maar hoeft natuurlijk niet. Het is namelijk best makkelijk om dit soort info te ontfutselen, zo niet via T-mobile, dan wel via een email-hack. Hoe dan ook, vooral oudjes trappen hier in. Vind het dus wel zaak dat T-Mobile dit even onderzoekt en evt. een waarschuwing laat uitgaan als de dreiging hoog is. Daarnaast heb ik aangifte gedaan bij de politie. Maar het is natuurlijk maar de vraag of die er iets mee doen.
Het is makkelijker om lukraak emails te versturen in de hoop dat er iemand in trapt die er toevallig klant is. ik krijg die rommel ook alleen op mijn hotmail account die ik op internet nog wel eens vermeld en niet op het account waarmee ik klant ben bij t-mobile, wat voor mij al betekent dat er geen hack heeft plaatsgevonden.

Op fraudehelpdesk website wordt ook meer uitgelegd over phishing en lopende kwesties. Phishing is helaas de nieuwe populaire oplichtingswijze.
Klopt en daarom meld ik het ook even. Het gaat mij erom dat T-Mobile ervan op de hoogte is en er maatregelen tegen treft. Dat er regelmatig klantgegevens lekken, is overigens niets nieuws. Bij KPN is dit bijv. ook niet zo lang geleden gebeurd. Vandaar de suggestie.
Is ook goed dat je het meldt ;)

T-mobile was al op de hoogte, de eerste meldingen over deze mail doen al een tijdje de ronde.

Ik zou me er niet teveel druk om maken, wees zuinig op persoonlijke gegevens en klik niet zomaar op links.

Proberen mensen naar foute sites te lokken en persoonlijke gegevens te ontfutselen is helemaal hip tegenwoordig.
Reputatie 3
Je moet sowieso goed opletten. Ik kreeg vandaag een mail van ABNAMRO waar ik al jaren gelukkig geen rekening meer heb. Er wordt wat geprobeerd en als er er maar een iemand intrapt is het kassa. voor de phisher. Als ze briefjes moesten typen en een postzegel moeten plakken was dit niet gebeurd.
Email is goedkoop en massaal te verspreiden.
Reputatie 6
Badge +13
Maar over het algemeen zullen banken je nooit via e mail vragen om in te loggen.
En dat geld voor vele bedrijven zo dat ze niet op die manier werken.

Men moet gewoon waakzaam zijn en goed nadenken als het om prive gegevens gaat!
Reputatie 5
@NightingaleChief thanks voor je melding! Wij zijn op de hoogte van deze mails. Het advies is om de mail te verwijderen en niet op de links te klikken. Voor de zekerheid is het aan te raden om even een virusscan te draaien.
Oke
Reputatie 2
En toen was het 8 maanden later, kreeg ik die mail (toch nog), was ik al bijna aan het afrekenen maar had niet mijn E-dentifier van ABN AMRO niet bij de hand en nam contact op met het idee om te vragen of ik niet op een andere manier kon betalen dan via 3V Payment Group

Dat is niet ok, Google, en ook andere Email aanbieders hebben ook hun eigen meldpunt waar T-Mobile gewoon de inhoud, de text dus, van deze phising mails kan melden zodat zij de mail van een waarschuwing kunnen voorzien

Ik heb toch het gevoel dat T-Mobile niet echt veel moeite doet mbt dit soort mails, ik was voor men mij vertelde hoe het zat al , bij wijze van spreken, een ex klant van T-Mobile, alleen al vanwege de onredelijke eisen die deze oplichters stellen (waarvan ik op dat moment nog aan nam dat het gewoon van T-Mobile kwam

Neee T-Mobile mag gerust de hand in eigen boezem steken nu blijkt dat deze mail tot op de letter nog steeds circuleert, zonder waarscuwing van (in mijn geval) Gmail, en dat terwijl ik die waarschuwingen mbt phishing pogingen toch van tijd tot tijd helemaal bovenaan de pagina bij zulke (mogelijke) phishing mails vermeld krijg

In ieder geval kan T-Mob NU weten wat er oa nog aan gedaan KAN worden

een goede dag
Reputatie 6
Badge +12
@purplehaze65,

De e-mails lijken tegenwoordig steeds meer op de echte e-mails van T-Mobile 😞 het is tevens niet erg makkelijk om hier iets tegen te doen. De fraudeurs kopen namelijk continu een nieuwe domeinnaam om vervolgens zulke e-mails mee te versturen.
Reputatie 7
Badge +15
Hey Purplehaze65,

Goed dat je hier alert op bent!

We zijn op de hoogte van deze e-mails. Zoals Dave670 al aangeeft is het lastig om hier iets tegen te doen. We proberen natuurlijk wel onze klanten hierop te attenderen. Zo vind je in dit forumtopic meer informatie over Phishing en hoe je het kunt herkennen en wat je er mee kunt doen.
Reputatie 3
Er is een app van "opgelicht". Daar wordt ook een fishing mail van T-Mobile genoemd. Misschien wel een nuttige applicatie?

Reageer