Google weet altijd waar je bent... Big Brother is watching you!

Reputatie 5
Badge +11
De titel zegt genoeg. Heb je een Android-smartphone? Dan is dit topic voor jou zeker relevant...

Wat is er precies aan de hand?
De laatste tijd speelt privacy een steeds belangrijkere rol in ons online leven. Onze smartphones hebben bijna allemaal een GPS-ontvanger, waardoor het toestel kan tonen waar we zijn. Handig voor navigatie en apps als Foursquare, maar het kan ook gevaarlijk zijn...
Google heeft een tijdje geleden Google Now gelanceerd. Zelf beschrijft Google het als "De juiste informatie op het juiste moment". Google Now kun je zien als een persoonlijke assistent, die bijvoorbeeld je woon-werkverkeer kan herkennen en je zo kan adviseren over files e.d. - het zou je leven een stuk makkelijker moeten maken. Dit topic is trouwens ook relevant als je deze dienst niet hebt geactiveerd, lees maar verder...

Voordelen van Google Now
In principe is het een mooie gedachte: nooit meer in de file, populaire plaatsen in de buurt zien, gewaarschuwd worden als je moet vertrekken naar je afspraak... De mogelijkheden lijken vrijwel onbeperkt. Google is het persoonlijke hulpje waar je altijd al op gewacht hebt.
Door bij te houden waar je bent en verschillende gegevens te combineren weet Google Now waar je bent en hoe je leefpatroon is. Daarom kan het systeem erg handige tips geven die jouw dagelijkse taken een stukje makkelijker maken. Gemak dient de mens, toch?

Nadelen van Google Now
Dat gemak kent wel een keerzijde: Google weet altijd - dus 24/7 - waar jij je bevindt. Dat lijkt onschuldig, maar stel dat een hacker in jouw account binnendringt, kan hij - dus ook 24/7 - in jouw locatiegegevens kijken. Het activeren van deze functie brengt dus risico's met zich mee. Gelukkig kun je deze risico's zelf wat kleiner maken:

Waar je op moet letten bij het activeren van Google Now
  • Zorg altijd voor een sterk wachtwoord op je Google account. De naam van één van je dierbaren is uit den boze, maar met een wachtwoord als 123456 of "wachtwoord" gooi je jezelf al helemaal voor de leeuwen. Lees deze tips voor het kiezen van een sterk wachtwoord.
  • Als je een gevoelige functie bij een bedrijf hebt, raad ik je aan om deze functie niet te activeren.
  • Zet de functie uit als je op vakantie gaat. Het kost data én als er eventueel een hacker in je account zit kun je zelf wel verzinnen wat voor gevolgen dat kan hebben...

Zelf ben ik een aantal weken terug naar Corfu geweest, me er niet van bewust dat de functie "Locatiegeschiedenis" aan stond (N.B. Google Now had ik niet geactiveerd; dit zijn 2 verschillende functies). Dit is het gevolg:

Ik kan leuk zien (hier) waar ik allemaal ben geweest op het eiland - maar Google kan dat ook. Overweeg dus goed of je één van deze functies aan wil zetten.

Ik wil zo min mogelijk risico lopen, wat kan ik doen?
Check even of Locatiegeschiedenis, Locatiemelding en Google Now uit staan. Dat doe je als volgt:

Google Now
  • Ga op zoek naar de Google app op je telefoon en open deze.
  • Klik rechts onderaan op de bolletjes (menu) > Instellingen
  • Zet de schakelaar bij Google Now op "uit"
Locatiemelding & Locatiegeschiedenis
  • Ga op zoek naar de Google app op je telefoon en open deze.
  • Klik rechts onderaan op de bolletjes (menu) > Instellingen
  • Druk op "Accounts en privacy"
  • Druk op "Google locatie-instellingen"
  • Druk op "Locatiemelding van Google"
  • Schakel Locatiemelding en Locatiegeschiedenis uit.
Je hebt dus helemaal zelf de controle over je toestel en de gegevens die het deelt met Google en anderen; je moet alleen wel even weten waar je moet zoeken en wat wel en niet aan kan.
Uiteraard is hier nog veel meer informatie te vinden en zijn er verschillende uitweidingen over dit onderwerp.
Als je tips, vragen, aanvullingen of andere nuttige info hebt, laat het dan vooral weten in een reactie op dit topic.

Veel plezier met je smartphone! (Enne, denk je wel een beetje na voordat je zo maar voor alles akkoord geeft? ;-))

24 reacties

Reputatie 4
Goede tips Dennis!
Gelukkig heb ik vanaf het begin al deze functies uit gezet, maar veel mensen zijn zich er niet van bewust wat de gevolgen kunnen zijn.
Reputatie 2

Leuk artikel Dennis!
Het zal je niet verbazen dat ik tot de groep mensen behoor die dit geweldig vind en juist veel gebruik maak van dit soort locatiediensten. Qua privacy heb ik al enige tijd geleden besloten dat Google veel van mij mag weten. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van want hun diensten worden hierdoor steeds relevanter.
Google wist ook mijn hele vluchtschema doordat ze de e-tickets in mijn Gmail zien en gebruiken voor alerts als er bijv vertraging is. Superhandig!
Bijgaand plaatje laat mijn locatiegeschiedenis zien van mijn vakantie. Ben net terug en ben erg blij dat alles netjes is gearchiveerd. Foursquare (of nu Swarm) in combinatie met Google geeft mij alle info van waar ik ben geweest en wat ik heb gedaan. Ik hou ervan :-)

Natuurlijk is privacy een belangrijk ding maar het is gelukkig een persoonlijke keuze hoe je ermee omgaat. Google voorziet daar goed in door de mogelijkheid te geven alles uit te zetten. Bij mij staat (bijna) alles aan bij Google omdat het voor mij meerwaarde levert. Voor iedereen anders, en dat is maar goed ook.
Reputatie 7
Badge +9
Wel grappig hoe mensen panisch doen over Google Now....

Terwijl Siri al jaren hetzelfde doet.

Het enige verschil is dat Google onder internationaal toezicht staat, en Apple alleen antwoord aan de overheid van de VS.
Reputatie 5
Badge +11
@RuudH
Het systeem is echt super inderdaad. Ik zelf heb er ook niet zo veel problemen mee, maar het verbaast me wel om te zien dat zo veel mensen de Locatiegeschiedenis aan hebben staan terwijl ze dat zelf niet eens weten. Soms omdat ze het zomaar ergens hebben geaccepteerd... Vandaar dit topic, om mensen te informeren. Als ik mijn telefoon met wat betere batterij terug heb zet ik het ook gewoon weer aan ;)

@ShadowLea
Dat moet je maar even tegen Davy zeggen dan, gisteren liep hij nog leuk te verkondigen "Gelukkig heb ik een iPhone en geen Android" 😉
Reputatie 5
Ik heb het standaard uitstaan, het vreet batterij en ik weet zelf ook wel waar ik heen ben geweest de afgelopen tijd.

Verder gratis bestaat niet, als er en dienst voor noppes wordt aangeboden (zeker op internet) weet je dat je data ergens gebruikt voor gaan worden.
Reputatie 4
Inderdaad Iwan, hoe zeggen ze dat ook alweer? als iets gratis is, ben jij het product ;)

Dankje Dennis ! erg leerzaam dit.
Reputatie 4
Mooi reisje Ruud! Dwars door tornado alley! 🙂 Jij durfal!
Reputatie 4
Interessant leesvoer Dennis! 😉
Reputatie 7
Badge +9
Is het trouwens niet Big Brother? Zo gaan alle hoogst flauwe grappen tenminste altijd..? :p

En gratis bestaat niet. Heeft het ook nog nooit gedaan.
Reputatie 5
Badge +11
@ShadowLea
Big Momma hoor je ook wel eens, maar laten we Google maar als onze Brother zien... Ga een wijziging aanvragen! 😉
Reputatie 3
Goed artikel!

Heb net even mijn eigen locatiehistorie van de afgelopen 30 dagen bekeken en eerlijk gezegd schrok ik een beetje van hoe gedetailleerd de locatiegegevens zijn. Maar wel erg leuk om te zien waar ik in de afgelopen periode allemaal heb uitgehangen.
Omg ja ik heb ook een android telefoon een Samsung Galaxy S4 ik irriteer me echt aan google ze willen echt bijna alles van je weten! Binnenkort ga ik overstappen op IOS Iphone 6 Plus heb je dan ook dat Apple alles van je wilt weten waar je bent, wat je doet etc?
Beste,

Is er inmiddels ook een Assistent die Nederlands begrijpt en praat?
heb al wel het een en ander gelezen en geprobeerd, maar tot nu toe allemaal niet heel succesvol. Graag wat meer info hierover

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp
Koop dan een nokia 3310
Reputatie 6
Badge +16
Hi Robert,

Goed dat je dit bij ons navraagt! Bedoel je hiermee Google Now in het Nederlands? Dit is namelijk al beschikbaar volgens Androidplanet.

Welk toestel gebruik je en welke software versie staat hier op? Ik ben benieuwd naar je reactie Robert. 😉
Beste Issam,

Het maakt mij niet zo heel veel uit welke assistent als het er maar eentje is die goed Nederlands spreekt en begrijpt. Heb nu Jeanine op mijn Samsung galaxy S3 (GT-I9305) staan, maar zij begrijpt me niet als ik in het Nederlands tegen me spreekt maar ze spreekt ook niet goed Nederlands. Ik ben op zoek naar een assistent(e) die met spraak ook diverse taken kan uitvoeren, en waarmee ik dingen op kan roepen zoals bijvoorbeeld bel ...

Is er zo'n assistent(e) die Nederlands begrijpt en spreekt en die zulke taken uit kan voeren?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp
Reputatie 4
Badge +5
Issam schreef:

Dit is namelijk al beschikbaar volgens Androidplanet.

Hi Issam.

Je url in de link is niet de juiste.
Beste,

Bij beide linkjes heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Waar kan ik me registreren?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp
Reputatie 7
Badge +9
RobertvdKamp schreef:

Beste,

Bij beide linkjes heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Waar kan ik me registreren?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp

Dat gaat soms wel eens mis. Die linkjes leiden naar de medewerkerspagina's van het T-Mobileforum, daar kun je je niet voor registreren.

Dit is wel de goede: http://www.androidplanet.nl/nieuws/google-now-spraakcommandos/
Beste,

Google Now is een Launcher. Ik heb al Nova launcher pro op mijn smartphone staan en ben hier super tevreden over. Is er ook een gewoon appje die zulke taken uit kan voeren en Nederlands spreekt en begrijpt?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp
Reputatie 7
Badge +9
RobertvdKamp schreef:

Beste,

Google Now is een Launcher. Ik heb al Nova launcher pro op mijn smartphone staan en ben hier super tevreden over. Is er ook een gewoon appje die zulke taken uit kan voeren en Nederlands spreekt en begrijpt?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp

Google Now zit ook in Nova. Als je onder de instellingen kijkt, staat er ook optie om op het homescreen 'Ok Google' te activeren.
Beste,

oke dat zou mooi zijn. hoe kan ik die functie inschakelen?
heb net bij Nova instellingen en dan tabje gebaren en invoer wel oke google kernwoord geactiveerd, maar het microfoontje zie ik nog niet. Hoe activeer ik die?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb alle assistenten uitgeschakelt (kost enorm veel batterij, en ik ben mij te bewust van de privacy risico's) dus ik moest even zoeken.

Nova Instellingen > Gebaren en Invoer > Google Instellingen (Staat onder OK Google Kernwoord). Google Now > Aanzetten. Dan krijg je een heel proces om door te lopen om Google Now te activeren.

Vervolgens luistert je telefoon constant naar de woorden 'Ok Google'. Die kun je gewoon uitspreken, dan komt Google Now ervoor en kun je je vraag stellen of actie aangeven. (Je hoeft geen microfoon in te drukken, hij luistert standaard naar de 'Ok Google' trigger.)

Hier kun je een voorbeeld zien van hoe dat gaat (Video is in het Engels, maar je kan het dus ook gewoon in het Nederlands gebruiken). https://www.youtube.com/watch?v=tUMT8u0WjRg
zoals iedereen net heeft gelezen weet google alles van je.
maar niet alleen google weet alles iedereen weet alles.
vele apps kunnen zien waar je bent.
en dan denk je ja ik zet mijn locatie voorziening uit en ik ben safe.
maar nee hoor ook via je WiFi netwerk is te achterhalen waar je bent of bent geweest.
je bent dus eigenlijk altijd te vinden.
misschien maar eens tijd om dit te accepteren.
het heeft namelijk ook zijn voordelen:
je kunt namelijk zo ook zien waar al je foto's gemaakt zijn.
hoeveel stappen/km je hebt afgelegd die dag en hoeveel calorieën je verbrand hebt.
ook kun je soms precies zien hoe je gelopen hebt.
leuk toch naar een uitputtende dag wandelen of fietsen.

de conclusie:
veel mensen klagen over het feit dat Google en andere bedrijven alles van ons weten maarja dat was te verwachten na een evolutie op elektronica gebied.
we moeten wat mij betreft dit dus ook maar gewoon omarmen en de voordelen er van inzien en gebruiken.

Reageer