Help! Ik heb geen NL-Alert bericht ontvangen

Reputatie 5
Badge +11
Vandaag om 12:00 wordt er een NL-Alert controlebericht uitgestuurd. Dit is de eerste test waarbij het bericht ook op het 4G-netwerk van T-Mobile wordt verstuurd, wat betekent dat het nu op alle beschikbare netwerken (2G, 3G, 4G) wordt verzonden en alle T-Mobile klanten in theorie het bericht moeten kunnen ontvangen.

Het is echter ook van groot belang dat je telefoon goed is ingesteld voor NL-Alert. Hierbij een kort overzicht van de meest gebruikte merken:

Apple iPhone
Sinds versie 7 van iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple, ondersteunt het bedrijf NL-Alert op de iPhone 4S en alle nieuwere modellen. Dit is echter niet standaard geactiveerd, omdat het volgens Apple van invloed is op de batterijduur. Je dient NL-Alert daarom zelf te activeren via Instellingen > Berichtgeving en zet de schakelaar bij "Noodmeldingen" aan:

Samsung
Bij Samsung geldt de vuistregel dat alle Android telefoons van dit merk die nieuwer zijn dan januari 2012, automatisch goed ingesteld moeten zijn. Wil je controleren of dit bij jouw telefoon het geval is, kijk dan bij de Instelhulp van de Nederlandse overheid. Kijk hier ook als je jouw toestel vóór januari 2012 hebt gekocht.

Sony
Toestellen van Sony en Sony Ericsson met Android zijn automatisch geschikt voor NL-Alert. Dit kun je controleren door naar de app "Landelijke waarschuwingen" te gaan > Instellingen > WEA-instellingen en check of NL-Alert aangevinkt staat.

Toestellen met Windows Phone 8.1 en hoger zijn tevens automatisch goed ingesteld voor NL-Alert. Hetzelfde geldt voor toestellen van Huawei.

Staat jouw merk er niet tussen? Ga dan naar de Instelhulp van de overheid, om te controleren of jouw telefoon correct is ingesteld.

Mijn telefoon is correct ingesteld, maar ik heb nog steeds geen melding ontvangen.
NL-Alert maakt gebruik van een speciale techniek die veel mensen in een bepaald gebied kan bereiken (dit heet cell broadcast). Het "nadeel" van deze techniek is dat het alleen kan uitzenden; T-Mobile of de overheid kan dus niet nagaan hoeveel mensen het bericht hebben ontvangen. Als je het bericht niet hebt ontvangen, laat dan een reactie achter op dit topic met de volgende gegevens:
- Het toestel dat je gebruikt
- Het postcodegebied waarin je je bevond om 12:00, of het traject waarop je reed.
- Heb je gecontroleerd of NL-Alert correct staat ingesteld?
- Had je toestel wel gewoon bereik in deze periode (kon je bellen/sms'en/internetten)?

Met jouw hulp kan T-Mobile beter achterhalen hoe NL-Alert voor jou als eindgebruiker werkt en waar zich problemen voordoen.

Heb je aanvullingen op dit topic? Laat het dan ook vooral weten! 🙂

52 reacties

Oneplus One, draaiend op Cyanogenmod 12 gebaseerd op Android 5.1.1

- Het postcodegebied waarin je je bevond om 12:00, of het traject waarop je reed.
2522 AW Den Haag

Meerdere malen

- Had je toestel wel gewoon bereik in deze periode (kon je bellen/sms'en/internetten)?
Ja, ik zat namelijk vrolijk te whatsappen over mijn 4G verbinding

Mijn huisgenoot, ook Tmobile klant met een nieuwer model (Oneplus Two) kreeg wel het controlebericht. toch een beetje vreemd aangezien hij maar een kamer verderop zit.
Geen melding gehad hier:

Oneplus One in postcode 6135 KD.
NL-Alert staat aan -> Noodwaarschuwingen (Extreme dreigingen, Ernstige dreigingen, AMBER).

Overigens heb ik dit op mijn vorige toestel (HTC One M7) ook nooit gehad. :(

(Edit: Ik zie nu al 2x de Oneplus One)..... 😞
Hier ook geen melding.

iPhone 5s met iOS 9.1

9101 AP

Ja, staat aan.

Ja, gewoon bereik.
Reputatie 3
Samsung S4 Mini. Voor het eerst wel een bericht ontvangen. En op mijn oude Nokia met andere provider ook, maar die doet het al jaren goed.
Reputatie 6
Voor de mensen met een OnePlus One;

NL Alert werkt niet op deze telefoon. Dit ligt niet aan T-Mobile maar aan het besturingssysteem van de OPO. De bug is al een tijdje bekend bij Cyanogen (Oxygen) maar nog weinig mee gedaan zo te zien. Ook andere gebruikers op andere andere providers hebben met dit toestel geen melding gekregen. Afwachten dus wanneer en of deze bug ooit gerepareerd wordt.
Niks ontvangen 6336 JK
LG G4
Ook niet via Simpel ?
Geen melding gehad.

Oneplus Two, Android 5.1.1

9288 CS

ja

Ja
Geen melding gehad:

- Het toestel dat je gebruikt:
samsung galaxy SIII Mini (samsung GT-I8200N)
4206 AC
Ja zelfs daarvoor in de T-Mobile shop geweest.
- Had je toestel wel gewoon bereik in deze periode
Ja
Reputatie 6
TaskerLover schreef:

Geen melding gehad.

Oneplus Two, Android 5.1.1

9288 CS

ja

Ja

Uiteraard loopt de OnePlus 2 en de OnePlus X ook op Oxygen en zal daarom ook geen NL Alert kunnen ontvangen.
kme schreef:

Uiteraard loopt de OnePlus 2 en de OnePlus X ook op Oxygen en zal daarom ook geen NL Alert kunnen ontvangen.

De eerdere Oneplus One loopt niet op Oxygen, maar op Cyanogen - 12.1 toch?
Ik kan overigens nergens duidelijk krijgen of deze wel/niet ondersteund wordt, niet op het Oneplus forum, ook niet op andere sites..
Ook hier geen melding gehad op mijn Sony Experia Aqua M4.
Alles wel ingesteld en op dat moment thuis(dus Wi-Fi)
Reputatie 6
SmeerNL schreef:

De eerdere Oneplus One loopt niet op Oxygen, maar op Cyanogen - 12.1 toch?
Ik kan overigens nergens duidelijk krijgen of deze wel/niet ondersteund wordt, niet op het Oneplus forum, ook niet op andere sites..

Je hebt gelijk. De Oneplus One heeft inderdaad een ander OS.
kme schreef:

Ha, je beweert nu dus eigenlijk dat, als ik er een andere OS (Rom) opgooi zoals Cyanogen dat het wel zou kunnen. Want ik geloof het niet echt dat het aan oxygen ligt. Er zijn meerdere meldingen dat de Oneplus Two wel meldingen binnen kan krijgen. Kijk ook maar naar de 1e post hierboven.
Die vriend op de Oneplus Two (ook T-mobile) die wel een bericht binnen heeft gekregen.
peter2671 schreef:

Hoi Peter,

Als je alleen met wi-fi verbonden bent en de mobiele gegevens helemaal uit hebt staan, dan is het 'niet mogelijk' om een NL Alert te ontvangen. NL-Alert berichten kunnen over 2G, 3G als 4G worden verstuurd.
Kaassausje schreef:

peter2671 schreef:

Hoi Peter,

Als je alleen met wi-fi verbonden bent en de mobiele gegevens helemaal uit hebt staan, dan is het 'niet mogelijk' om een NL Alert te ontvangen. NL-Alert berichten kunnen over 2G, 3G als 4G worden verstuurd.

Dus dit is een actie van als je geen data (internet) aan hebt staan krijg je geen alert?
Want ik zat idd ook op wifi en heb standaard mijn data uit, aangezien ik een prepaid nummer heb en geen data abbo.
@TaskerLover
In theorie zou een NL Alert dan gewoon binnen moeten kunnen komen over 2G. (Als je op wi-fi zit kun je natuurlijk ook gewoon gebeld worden en sms'jes ontvangen, dus in dat opzicht is er geen echte reden waarom de NL Alert dan niet binnen zou kunnen komen.) Mijn ervaring is echter dat als alleen wi-fi aan staat en mobiele gegevens uit, het bericht vaak zijn weg niet vind.

Mocht iemand eraan denken de volgende keer dat er een testbericht wordt gestuurd, probeer met 2 (liefst dezelfde) toestellen te testen. 1 verbonden met wifi en 1 verbonden met het mobiele netwerk.

Even een sidenote -voor iedereen- trouwens: quotebomen zijn niet echt nodig en maken een topic nogal rommelig. Als een bericht 1 of meerdere pagina's terug staat is het niet erg om deze aan te halen. Als 'ie er letterlijk boven staat is een @'gebruikersnaam' wel voldoende. Voor je het weet wordt er een hele pagina aan berichten in 1 post geplaatst, maakt het lezen nogal vervelend. :P
(Daarom heb ik de quotebomen ook weggehaald uit de berichten in dit topic.)
@Kaassausje
Ja dat had ik ook gedacht dat je hem over 2G gewoon zou moeten ontvangen.
Mijn man met de HTC One S was ook thuis, wifi aan data uit, en ook geen alert binnengekregen.
Ik heb de theorie van data helemaal uit eens in het topic op Oneplus forum gegooid, En idd van diegene die ook geen alert had ontvangen (Oneplus 1 en Oneplus 2, beide op Oxygen) stond data dus helemaal uit, ook op achtergrond, en die had wifi aan. De moeder van diegene had wel een alert ontvangen, maar zat idd op data.

Jammer dat de ervaring aangeeft dat je ook je data aan moet hebben. Vooral voor diegene die geen data abbo hebben. Die missen dan hele belangrijke gegevens.
Dan is er dus nog wel werk voor NL-Alert om dit ook goed te laten werken als je geen data aan hebt.
Ik dacht al, het moet simpeler zijn dan de schuld aan de OS te geven.
@TaskerLover
Er is nog meer dan genoeg werk voordat het echt vlekkeloos werkt inderdaad. Er is vandaag een artikel over de NL Alert op Tweakers geplaatst, misschien nog wel leuk om eens door te lezen. ;)

Zelf heb ik een Samsung Note 4 in gebruik, toevallig zat ik vandaag op het mobiele netwerk, was even aan het winkelen toen ik de NL Alert binnenkreeg. Na even gegoogled te hebben en mijn agenda te hebben geraadpleegd, ben ik in de veronderstelling dat ik in Juni, wanneer de vorige NL Alert was verzonden, op de wi-fi thuis moet hebben gezeten. Dit is namelijk de eerste alert geweest die ik ontvangen heb.

Vandaar dat ik dat idee heb gehouden, het lijkt erop dat het in de regel wel zo is dat de mobiele data aan moet staan om het te kunnen ontvangen. Typisch, als 2G het ook zou ondersteunen. (Overheid: terug naar de tekentafel! 😉 )
Reputatie 6
TaskerLover schreef:

kme schreef:

Ha, je beweert nu dus eigenlijk dat, als ik er een andere OS (Rom) opgooi zoals Cyanogen dat het wel zou kunnen. Want ik geloof het niet echt dat het aan oxygen ligt. Er zijn meerdere meldingen dat de Oneplus Two wel meldingen binnen kan krijgen. Kijk ook maar naar de 1e post hierboven.
Die vriend op de Oneplus Two (ook T-mobile) die wel een bericht binnen heeft gekregen.

Nee, ik zal het verduidelijken.

De OnepPlus One kan géén NL Alert ontvangen. Dit is door een bug in Cyanogen 12.1. Dit is ook al sinds het begin bekend.

De OnePlus Two, draaiend op Oxygen, zou het wel moeten kunnen ontvangen, echter gaan hier ook veel verhalen van wel en niet.

Wanneer je de OnepPlus One zou voorzien van een andere ROM dan kan het eventueel wel gaan werken, maar het is zo lastig testen, met maar een enkele test per jaar.
Reputatie 3
Kaassausje schreef:

@TaskerLover
Er is nog meer dan genoeg werk voordat het echt vlekkeloos werkt inderdaad. Er is vandaag een artikel over de NL Alert op Tweakers geplaatst, misschien nog wel leuk om eens door te lezen. ;)

Zelf heb ik een Samsung Note 4 in gebruik, toevallig zat ik vandaag op het mobiele netwerk, was even aan het winkelen toen ik de NL Alert binnenkreeg. Na even gegoogled te hebben en mijn agenda te hebben geraadpleegd, ben ik in de veronderstelling dat ik in Juni, wanneer de vorige NL Alert was verzonden, op de wi-fi thuis moet hebben gezeten. Dit is namelijk de eerste alert geweest die ik ontvangen heb.

Vandaar dat ik dat idee heb gehouden, het lijkt erop dat het in de regel wel zo is dat de mobiele data aan moet staan om het te kunnen ontvangen. Typisch, als 2G het ook zou ondersteunen. (Overheid: terug naar de tekentafel! 😉 )

Volgens mij heeft het niets met mobiele Data te maken. Zoals ik ergens bovenaan al meldde kreeg ik het bericht binnen op mijn antieke ( van de zaak) Nokia. Die heeft geen internetverbinding. Het bericht komt binnen alsof het een SMS is. Op mijn S4 mini staat het bericht ook gewoon tussen de SMS-en.
@xcrm
Op mijn Note 4 staat 'ie daar ook ja, echter zijn het geen sms'jes. De vergelijking op Tweakers vond ik wel een goede, Cell Broadcasting gaat via 'de vluchtstrook'.

Het zou in theorie ook niet uit moeten maken, 2G is wat de oude telefoons oppakken. Een smartphone moet die alert in feite ook binnen kunnen halen, die ondersteunt 2G ook. (Dat zei ik 2 posts boven de post die je nu quote.) Alleen lijkt het erop dat in ieder geval een deel, waaronder ikzelf, de alert toch niet ontvangt als mobiele data uit staat.
Reputatie 6
xcrm schreef:

Kaassausje schreef:

@TaskerLover

Volgens mij heeft het niets met mobiele Data te maken. Zoals ik ergens bovenaan al meldde kreeg ik het bericht binnen op mijn antieke ( van de zaak) Nokia. Die heeft geen internetverbinding. Het bericht komt binnen alsof het een SMS is. Op mijn S4 mini staat het bericht ook gewoon tussen de SMS-en.

Klopt, NL Alert heeft ook niets te maken met mobiele data. NL Alert is een soort van SMS, maar het niet is. daar bij sms je daadwerkelijke nummers moet weten. Het zogeheten Cell Broadcast zorgt ervoor iedereen in een bepaald rampgebied de melding krijgt, of je nu uit Maastricht komt of Rotterdam. Nadeel is dat je niet weet of de ontvanger het ook daadwerkelijk ontvangen heeft.

Bekend is wel dat er ook veel mensen zijn die geen melding gehad hebben. Oorzaak daarvan is moeilijk te zeggen. Ze kunnen natuurlijk in het bezit zijn van een buitenlands toestel, waarop deze Cell Broadcast niet geïnstalleerd staat.

De regering zal nog veel moeten babbelen voordat zij daadwerkelijk de luchtalarmpalen uitzetten.
Leuk stukje op Tweakers.
Hopelijk de volgende keer dat NL-Alert test, het systeem dusdanig heeft verbeterd dat gewoon 2G ook goed werkt op de Oneplus Two.

Dan maar hopen dat ik in tussentijd geen belangrijke alerts mis.:D
En die alarm palen moeten ze nog lang niet afschaffen.
Reputatie 3
Kaassausje schreef:

@xcrm
Op mijn Note 4 staat 'ie daar ook ja, echter zijn het geen sms'jes. De vergelijking op Tweakers vond ik wel een goede, Cell Broadcasting gaat via 'de vluchtstrook'.

Het zou in theorie ook niet uit moeten maken, 2G is wat de oude telefoons oppakken. Een smartphone moet die alert in feite ook binnen kunnen halen, die ondersteunt 2G ook. (Dat zei ik 2 posts boven de post die je nu quote.) Alleen lijkt het erop dat in ieder geval een deel, waaronder ikzelf, de alert toch niet ontvangt als mobiele data uit staat.

Eerlijk gezegd heb ik mij niet in de techniek verdiept. Ik constateer alleen, omdat ik de luxe van twee telefoons heb, dat de oude Nokia het al jaren goed doet en ik nu voor het eerst een bericht krijg op mijn Samsung S4 terrwijl NL-alert daar al jaren ingesteld staat. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik mobiele data aan had staan, vanwege de gift van 4 GB van T-Mobile vanwege de storing. Normaal, ik was thuis, gebruik ik dan Wifi. Zou dat dan betekenen dat als je op Wifi zit, geen bericht krijgt?
Gelukkig ging het luchtalarm ook, m.i. onmisbaar. Denk maar eens aan de stroomstoring enkele maanden geleden en bijna niemand bereik had.

PS. Als vijandige mogendheid zou ik Nederland aanvallen op de eerste maandag van de maand om 12:00 uur. Denkt iedereen dat het de test is!:D
Geen melding gehad. Overigens nog nooit een melding gehad, ook niet op de Samsung S2.

Samsung Galaxy Grand Neo (GT-i9060)
Androidversie 4.2.2

6224

Ja, stond al standaard ingesteld bij aankoop, bij vorige alert ook nog eens dubbelcheck gedaan.

Ja

Reageer