Vraag

[Info] Maandag 4 juni (12:00 uur) NL-Alert Controlebericht

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 14049 reacties
Twee keer per jaar stuurt de overheid een landelijk NL-Alert Controlebericht uit. Dit valt samen met de maandelijkse sirenetest: de eerste maandag van de maand om 12.00 uur. Vandaag (4 juni 2018) staat er weer een test op het programma.

Het testbericht geeft iedereen de mogelijkheid om te controleren of zijn telefoon goed ingesteld staat om NL-Alert berichten te ontvangen. Het bericht wordt dan ook via het netwerk van T-Mobile verspreid.

Ik heb het controlebericht niet ontvangen, hoe kan dat?
Als je het controlebericht niet hebt ontvangen dan kan dat een aantal oorzaken hebben.
- Jouw toestel is niet geschikt voor het ontvangen hiervan of je toestel is niet goed ingesteld. Op de website van NL-Alert kun je in de instelhulp zien of je toestel geschikt is en welke instellingen nodig zijn. Daarnaast kun je ook dit topic doornemen met instructies.
- Je had rond 12:00 uur geen dekking of je toestel stond uit.

Ik heb het testbericht meerdere malen ontvangen
Het bericht wordt vanuit iedere zendmast gedurende ongeveer 30-60 minuten constant verzonden. Wanneer jouw toestel in die periode verbinding maakt met verschillende masten, doordat je bijvoorbeeld in de auto of in de trein zit, kun je het bericht meerdere malen ontvangen vanuit verschillende masten.

6 reacties

Op mijn Windows 950XL (Windows 10) staat NL-Alert uit (heb de settings nogmaals gecontroleerd) maar helaas komt de NL-Alert toch binnen (deze wil ik niet ontvangen).
Alvorens ik dit met Microsoft opneem, kunnen jullie met 100% zekerheid zeggen dat jullie dit niet pushen ongeacht mijn toestel instellingen ?
Geen NL-Alert melding ontvangen IPhone 8 7602EA
toestel stond aan instellingen staan goed
Reputatie 4
Badge +2
Vandaag voor de eerste keer een NL-Alert ontvangen op mijn iPhone 8 Plus.
Reputatie 7
Badge +20
@Robbedoesje

Volgens de website over het NL-Alert zijn de toestellen automatisch ingeschakeld (behalve bij iPhone) en krijg je dus een bericht. Zou het kunnen dat je dit later pas had uitgeschakeld?

De berichten worden verstuurd vanuit de overheid, als via een radiosignaal. Het werkt dus wel over onze masten, maar wordt niet vanuit ons verstuurd.

@Bhallink

De website geeft nog een aantal redenen aan waarom het wellicht niet lukt:
"Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was om bijvoorbeeld via internet een video te kijken of een app te downloaden, je in gesprek was of omdat je tijdelijk geen bereik had. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden en het doorsturen van het controlebericht door de providers naar alle mobiele zendmasten."

Zou het kunnen dat dit ook bij jou het geval was?

@HereIsTom

Nice! 🙂
@David het toestel was niet actief in gebruik en heeft ook al meerdere keren een nl-alert ontvangen,
zeer vreemd.
Reputatie 7
Badge +17
Hi Bhallink,

Dankjewel voor je reactie! Ik heb zelf een iPhone en ik zag later pas dat ik noodmeldingen niet aan had staan. Staat die bij jou wel correct aan? Had je verder wel goed bereik op dat moment?

Reageer