[Info] Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2021

  • 15 December 2020
  • 17 reacties
  • 902 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Goedemorgen allemaal,

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten. Daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2021 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 1,6%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2021 krijgt. 

 

FAQ
 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2021) is vastgesteld op 1,6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald? 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij , net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 1,6% in juni 2020.

 

Hoe ben / word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website. Daarnaast kun je natuurlijk al jouw vragen hier op onze Community stellen.

 

Wanneer gaat de correctie in? 

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die na 1 oktober 2020 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Abonnement
 

Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement naar aanleiding van deze inflatiecorrectie –voor het einde van de contracttermijn– op te zeggen. Omdat de inflatiecorrectie onderdeel is van je contract en vermeld staat in de Algemene Voorwaarden van T-Mobile, ben je hieraan gebonden.

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2020, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

 

Geldt inflatiecorrectie voor Mobiele en Thuis abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt:
Heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd.
Maar is je huidige abonnement na 1 oktober 2020 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

Voor T-Mobile Thuis abonnementen geldt:
Heb je je huidige abonnement na 1 oktober 2020 aangevraagd? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement, inclusief de kortingen op het maandbedrag.

We berekenen geen inflatiecorrectie over:

  • aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland; 
  • de maandelijkse betaling voor je toestel;
  • kosten buiten je mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers; 
  • eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart; 
  • kortingen die je krijgt over aanvullende diensten, via T-Mobile Samen of T-Mobile Klantvoordeel.

 

Ik heb T-Mobile Thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag van je internet abonnement 
    inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid
  • het maandbedrag van je televisie abonnement
    inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel
  • het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement 

     *(Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750)

We berekenen geen inflatiecorrectie over: 

  • extra TV pakketten zoals Themapakketten, FOX Sports en Film1 
  • beltarieven voor vast Bellen 
  • tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile Thuis 
  • eenmalige tarieven zoals activatiekosten

 

Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht! 


17 reacties

Vraag: welke abonnementen hebben geen inflatiecorrectie?

 

Waarom specifiek de maand juni voorgaande nemen voor het percentage?

Het lijkt mij logischer van het gehele jaar.

Volgens CBS Statline Jaarmutatie 2020 is 1,3%

Zie tabel CBS.CBS Statline Jaarmutatie 2020

 

Reputatie 7
Badge +15

Alle abonnementen krijgen jaarlijks een inflatiecorrectie.

David geeft aan: dat de meeste abonnementen verhoogt worden door de inflatiecorrectie.

Hieruit concludeer ik dus niet alle abonnementen. Vandaar mijn vraag welke niet?

 

Daar T-Mobile de abonnementen 1 keer in het jaar worden verhoogd, is de logica, dat je dus ook de inflatiecorrectie van een heel jaar neemt ( 2020 = 1,3% ) en niet van 1 maand ( juni 2020 = 1,6% ).

Als je maar 1 maand neemt voor bepalen inflatiecorrectie is de logica, dat je dus per maand de inflatiecorrectie toepast op het abonnement. Het lijkt mij dat T-Mobile en de klanten dit niet willen, daar iedere maand een andere bedrag voor je abonnement wordt afgeschreven.

Reputatie 7
Badge +15

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die na 1 oktober 2020 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

Je tweede opmerking heb ik geen antwoord op helaas.

 

Reputatie 7

Hi @André95,

Ik zie dat Waqqas al goed met je mee heeft gedacht over jouw vragen. Om nog even in te haken op jouw tweede vraag: wij baseren de correctie ieder jaar op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit doen we al jaren op deze manier en dit geeft ons ook de ruimte om op tijd te beginnen met de voorbereiding en communicatie van deze inflatiecorrectie.

Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan horen we het graag van je!

Hallo @David ,

Daar T-Mobile de systematiek  hanteert per jaar inflatiepercentage vast te stellen op 01.01 ieder jaar.

Is dus ook de CPI van een jaar gemiddeld te nemen: zijnde periode juli 2019 t/m juni 2020.

 

Wat als juni een maand is met een laag PCI en de rest van het jaar een hoge CPI vastgesteld is.

Houden jullie dan ook vast aan de maand juni?

Reputatie 7

Hi @André95,

Ter check heb ik dit nog even nagevraagd bij mijn collega en het antwoord is ‘Ja, dan houden we ook vast aan juni.’.

Mochten er nog andere vragen zijn dan horen we het graag en alvast een goed weekend!

Goede morgen @David ,

Onder de topic inflatiecorrectie? : zie ik, dat indien ik mijn abonnement jaarlijks verleng, liefst in januari.

Dat de inflatiecorrectie per 01.01.2021 vervalt: zie quote https://community.t-mobile.nl/members/onderstesteen-427561  Als je een "verlengende" of nieuwe klant rond die tijd bent, betaal je weer de standaardprijs: als "beloning" krijg je dan blijkbaar een correctie op de inflatiecorrectie.

Aldus moet ik nu verlengen mijn abonnement en betaal ik dus de zelfde abonnementsprijs van december 2020 voor deze maand januari 2021? 

,

Sorry hoor maar wat een bull shit is dit! In een lopend contract het bedrag verhogen 🥴

leuk dat t in de kleine letters staat maar kan er echt geen begrip voor hebben! Afspraak is afspraak. Dit soort dingen horen niet in de kleine letters maar gewoon groot in je contract, duidelijk zichtbaar tijdens het afsluiten. Jaar 1 deze prijs en jaar 2 deze prijs plus inflatie 

zal mijn abonnement heroverwegen zodra hij afloopt 

 

Dit soort dingen horen niet in de kleine letters maar gewoon groot in je contract, duidelijk zichtbaar tijdens het afsluiten. Jaar 1 deze prijs en jaar 2 deze prijs plus inflatie 

 

Geen enkele provider (groot of klein) vermeld dit in (grote) letters in een contract terwijl vrijwel al die providers gewoon inflatiecorrectie doorberekenen. Het ene bedrijf voert de inflatiecorrectie door aan het begin van het nieuwe jaar, de ander doet dit in Oktober. Maar over het algemeen geldt dat bedrijven inflatiecorrectie doorvoeren.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DvdP 

Voor de mensen die op deze community kijken die kunnen het lezen in dit topic.

Als je de voorwaarden van je contract opent dan is dat helemaal niet zoveel tekst, en zo klein is het ook weer niet 😊

Bovendien heb je bij elke provider te maken met de jaarlijkse inflatiecorrectie.

Nou ik vind t belachelijk. We hebben het over een contract van 1 of 2 jaar. Dan zou je toch wel moeten mogen verwachten dat voorwaarden zoals de abonnements prijs gelijk blijven. 
bij een doorlopend abonnement is het een ander verhaal. Dan zou je na 10, 20 jaar bijna voor niks zitten. Maar dit is gewoon zoeken naar manieren om wat extra geld uit je klanten te kunnen knijpen 

En ja het staat er blijkbaar dus juridisch klopt t maar daar houd t dan ook wel op 👎

Reputatie 7
Badge +14

Het is een doorlopend contract hoor. Zolang je niet verlengd of opzegt blijft de dienst doorlopen, wordt maandelijks opzegbaar en ieder jaar wordt de inflatiecorrectie toegepast. 

Het is niet altijd zo dat een nieuw contract goedkoper wordt. Soms is een bestaand contract met de bijbehorende voorwaarden beter dan een verlenging.

Nou ik vind t belachelijk. We hebben het over een contract van 1 of 2 jaar. Dan zou je toch wel moeten mogen verwachten dat voorwaarden zoals de abonnements prijs gelijk blijven. 

 

Persoonlijk vind ik die paar cent per maand extra niet eens zo erg, erger is de verhoging die jaarlijks op gas en elektriciteit plaatsvind zelfs als je een overeenkomst van 3 of zelfs 5 jaar hebt. En dat is nu juist waar het om gaat, net als energiebelasting, opslag duurzame energie is inflatiecorrectie iets dat door de overheid wordt bepaald.

 

Maar dit is gewoon zoeken naar manieren om wat extra geld uit je klanten te kunnen knijpen 

Het is geen kwestie van mogen maar moeten. Bedrijven moeten inflatiecorrectie rekenen, de enige keus die het bedrijfsleven heeft is of ze het voor eigen rekening nemen of doorrekenen aan de consument.

 

De inflatiecorrectie januari 2022 in Nederland is 6,4%. De hoogste in de afgelopen 40 jaar. Het CBS heeft dit gisteren bekend gemaakt. 3,4% hiervan is het gevolg van de sterk gestegen energieprijzen. Verwachting is, dat ze nog langere tijd hoog blijven, dus ook in de zomer gezien de geopolitieke spanningen West-Europa ( NATO ) met Rusland door het conflict Oekraïne - Rusland ( president ). Alsmede de afhankelijkheid van Europa van het Russische aardgas.

Ik vind inflatiecorrectie an sich niet raar en transparanter dan de jaarlijkse prijsverhoging van Ziggo (vlak nadat ze de snelheid/service rond de zomer hebben verbeterd), maar ik vind het wel raar dat dit tijdens een contract met vastgestelde duur/prijs/etc gebeurt. Daarna lijkt me normaal.

Waarom wordt er dan met 1 of 2 jarige contracten gewerkt bij T-Mobile?

Is dat dan alleen voordelig voor T-Mobile zelf? (Klanten vasthouden) Maar niet voor de klant?

Ook ik ben het helemaal eens met jullie klanten die vraagtekens zetten bij het uitoefenen van jullie “inflatie correctie”. Niet het waarom, maar het hoe.

Tuurlijk is een correctie te begrijpen, maar jullie abonnementen zijn al jaren dezelfde prijs (sinds 2019 klant via DSL Internet Fast) €35/maand. Tegenwoordig is dit het standaard DSL abonnement met nog steeds delfde prijs. Mits je je abonnement dus blijkbaar “aanpast” want anders betaal je meer.

En dat is nu precies waar wij als klant het NIET mee eens zijn.

Ik ben er ook zojuist achter gekomen, dat ik een dik jaar teveel betaal (2x inflatiecorrectie, komt uiteindelijk neer op een €10,- in totaal die wel te overzien zijn, maar principieel niet klopt) omdat ik het abonnement door heb laten lopen. Dus hoe langer je klant bent, hoe meer je betaald...logisch?

Ik heb zojuist mijn snelheid aangepast (omdat het nog op een oud abonnement stond, ga je automatisch over naar een nieuwe vorm) en dus zónder voor een periode bij te tekenen, tóch minder betalen.
DIT KLOPT NIET T-MOBILE!!

Of jullie rekenen de inflatiecorrectie door op bestaande klanten PLUS het aanbod in jullie abonnementen. Óf laat die correctie gewoon achterwegen als de prijzen nog steeds genoeg in het laatje brengen en het abo-aanbod dus niet aangepast hoeft te worden.

Nu maken jullie alleen langzittende klanten de dupe...te triest voor woorden.

PS: niet alleen T-Mobile is hier goed in, en zelfs nog een van de meest correcte aanbieders in mijn mening, want het lijkt of het bij (telecom) aanbieders standaard is om niet-klanten in de watten te leggen en blijvende klanten daarvoor op te laten draaien. Gelukkig zien we hier en daar wel wat verandering in dat gedrag met name in de energie sector...(huidige oorlogssituatie daargelaten)

Reageer