[INFO] Per 1 juni 2021 stopt T-Mobile met 2G

  • 10 November 2018
  • 46 reacties
  • 12811 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Bijna 20 jaar geleden startte T-Mobile met het 2G-mobiele netwerk. 2G is een techniek die ervoor zorgt dat je kunt bellen, sms’en en (langzaam) internetten. De afgelopen jaren hebben we ons netwerk steeds verder verbeterd: eerst naar 3G en momenteel naar een supersnel 4G-netwerk. Bellen, sms’en en internetten gaat nu automatisch over 3G/4G, daarom zetten we ons oude 2G netwerk uit.

Dit doen we pas op 1 juni 2021. En waarschijnlijk merk je hier niets van: de meeste toestellen schakelen automatisch over naar 3G/4G

Op onze website vind je meer informatie over het uitschakelen van 2G in 2020.

[Update 15 oktober 2020: Er is besloten om het uitzetten van 2G uit te stellen tot 1 juni 2021.]

Vragen over het uitschakelen van 2G

Welke toestellen werken alleen op 2G?

Check onze website voor een overzicht van toestellen die alleen op 2G werken.


Ik krijg geen verbinding, hoe komt dit?Mijn toestel is alleen geschikt voor 2G, wat nu?

Als jouw toestel alleen geschikt is voor het 2G-netwerk, dan kun je vanaf 1 juni 2021 met dat toestel geen gebruik meer maken van ons netwerk.

Je hebt nu nog even de tijd, maar wacht niet te lang om over te stappen naar een ander toestel. Wil je advies over een nieuw toestel, dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Je kunt ook kijken naar onze telefoons die los aan te schaffen zijn.


Wat gebeurt er met netwerken in het buitenland, waar alleen 2G mogelijk is?

Als je naar een land gaat waar alleen 2G mogelijk is, dan is dat geen probleem. Je kunt daar gewoon over het 2G-netwerk bellen, sms'en en internetten.


Vragen? Let us know! 🙂


46 reacties

Reputatie 3
Erg jammer, heb een prepaid kaartje van jullie en gebruik deze in Nederland voor mijn nood toestel Nokia 6310i.

Dan zal ik tegen die tijd een andere provider helaas moeten aanschaffen.

Waarom schakelen jullie als tmobile zijnde als enige 2G uit? Vodafone en KPN schakelen namelijk alleen hun 3G uit.
Da's jammer, mijn Nokia 130 doet alleen 2G.
Welke G kan de Alcatel die in de Go Go Go deal zit aan?
Wat is een Go Go Go deal trouwens? Kan dat ook bij prepaid?
Reputatie 6
Welke G kan de Alcatel die in de Go Go Go deal zit aan?
Wat is een Go Go Go deal trouwens? Kan dat ook bij prepaid?

Ik zie er geen Alcatel tussen staan. Welk type bedoel je dan?
Specificaties kan je o.a. hier vinden:
https://www.gsmarena.com/
En prepaid heeft niks van doen met deal-making, zie dat 3x Go maar als opruimings korting o.i.d. zo aan begin Januari waar veel mensen nog vrije dagen hebben.

Je kan tegenwoordig ook simpele 4G telefoons kopen, eigenlijk alleen maar bedoeld om mee te bellen, dus heel klein schermpje zoals bekend (van vroeger ) van 2G only telefoons.

T-Mobile heeft trouwens nu ook al deels 2G uitgeschakeld, ze hebben het namelijk niet meer op 900MHz, KPN en Vodafone hebben industriele contracten voor 2G (b.v. om slimme meters uit te lezen) en zullen derhalve gebaat zijn bij goede 2G dekking en dat is makkelijker te behalen op 900MHz dan op 1800MHz.
Reputatie 4
Ik bedoel deze:

Reputatie 6
@drs Chris Deze Alcatel 20.38 is een ondersteunt 2G en 3G, zie o.a. specs hier:
https://www.telecomvergelijker.nl/toestel/alcatel/20_38x_0.128gb_zwart/specificaties

www.t-mobile.nl laat inhoud zien afhankelijk van de websitebezoeker. Ik krijg niks van Alcatel te zien, maar een iPhone X.

Zoals ik al aangaf, dit is 3x Go opruiming. In mijn geval slaat dit de plank totaal mis, maar goed, het zijn algoritmes die niet weten wat ik weet over de iPhone X (o.a. namelijk noway dat ik die aanschaf i.c.m of bij T-Mobile gezien de kans op netwerkproblemen o.a.).
Reputatie 2
Dan kan ik me Nokia 8310 ook niet meer gebruiken zeker?
Ik neem aan dat ik nu van t mobile een nieuwe telefoon krijg?
Want wat moet ik met een abbo als ik niet kan bellen met me telefoon ? 😉
Reputatie 4
Een Nokia 8310 https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_8310 die het na meer dan 15 jaar nog doet. Moet je in ere houden! ik raad je aan over te stappen naar Vodafone.
Reputatie 5
Vodafone en KPN gaan 3G uitfaseren, dus het is maar net wat voor telefoon je hebt en hoe erg je eraan bent gehecht 😉
Reputatie 6
Ik neem aan dat ik nu van t mobile een nieuwe telefoon krijg?
Voor zover ik mij herinner krijgen/kregen klanten met een dergelijke houding jegens hun provider in andere landen vaak wel een geschikte telefoon uiteindelijk. Natuurlijk niet met zo'n iconisch typenummer als jouw huidige. In geval van T-Mobile NL zou dat momenteel dan iets met 3G vanbinnen zijn dan is de kans vanuit T-Mobile gezien gering dat je overstapt en kostprijs van dergelijke telefoons is laag. En tegelijk daarmee wordt het abo dan ook weer 'verlengd' (= weer voor 1 of 2 jaar abo vastleggen) zodat men de klant behoudt. Het 1 en ander hangt natuurlijk wel sterk af van hoe hoog het abo bedrag is.
Reputatie 2
Een Nokia 8310 https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_8310 die het na meer dan 15 jaar nog doet. Moet je in ere houden! ik raad je aan over te stappen naar Vodafone.

Reputatie 2
Hij doet het nog goed zoals je ziet. Alleen moet ik een nieuwe batterij hebben denk ik. Hij is bijna leeg, en dat al na 14 jaar. Dat waren volgens mij niet de fabrieksgarantie opgave 🤣
Reputatie 1

Had ook al op tweakers geplaatst

Wie heeft gemerkt dat er geen tot zeer slecht 2G is in Amsterdam, op 2G only Naar Diemen lijkt het er op dat bijna alle 2G locaties uitgeschakeld zijn op wat eilandjes naar

Naar Diemen gaat EDGE naar geen service dan naar noodoproepen, naar het testen blijkt 3G en 4G is er vol op te zijn

Ook bij Centraal Station Amsterdam is geen spoor van 2G pas als je de damrak straat in loopt pakt die weer net 2G 0 streepjes

Op de dam 2G 4 streepen loop je verder 0 streepjes bij de Kerkstraat pakt die 2G 4 streepen 200 meter verder 0 streepjes, Leidseplein geen 2G en richting Museumplein ook geen 2G

Ook tussen Schiphol en Diemen heb je af en toe 2G eilandjes daar tussen alleen 3G en 4G op Schiphol 2G 4 streepen

Ook in Hoofddorp lijken 2G locaties uitgeschakeld te zijn, tussen Schiphol, Hoofddorp is geen 2G, op station hoofddorp 1 streepje buiten, binnen net 2G 0 streepjes, 3G, 4G volle bak dus zegt genoeg

Reputatie 7

Hi @Hcblids,

Je bent flink aan het testen geweest! :wink: Dit staat inderdaad ook op onze dekkingskaart (vink 3G en 4G/4G+ uit en 2G aan) aangegeven. Je ziet bijvoorbeeld rondom Centraal Station dat het qua 2G niet erg sterk is. Op de dekkingskaart kun je ook je andere locaties checken, dan zie je hoe dit op de kaart overeenkomt met jouw bevindingen. Met de uitfasering van 2G zullen bevindingen zoals die van jou vaker voorkomen.

Als je nog andere vragen hebt, dan horen we het graag!

Reputatie 1

Hey @David 

Ik zie op de ddekkingskaart dat 2G weer terug is, klopt dat

Is 2G900 weer ingeschakeld ?

Zo als in Zeeland, Limburg, Friesland, Waddeneilanden, Groningen

Reputatie 7
Badge +3

@Hcblids T-Mobile heeft al jaren geen 2G meer op 900 MHz op een heel enkele mast na draait alles op 1800 MHz. Zie https://4gmasten.nl/nieuws/t-mobile waar je ook de actuele opstelplaatsen van de zendmasten kunt vinden met filtering op 900 en 1800 MHz.

Omdat T-Mobile in november gaat stoppen met 2G adviseer ik je over te stappen naar een provider die van het KPN netwerk gebruik maakt, zij werken vrijwel uitsluitend met 900 MHz en de dekking is prima, weet ik uit eigen ervaring van een gezinslid met Simyo 2G. Het bereik van 900 MHz is gewoon groter en het komt beter door buitenmuren heen. Snelheid is met maximaal EDGE niet van belang. KPN en Vodafone waren historisch gezien eerder op 2G actief dan T-Mobile en daarom heeft TM nooit veel op 900 kunnen doen, de frequenties waren domweg al bezet.

Reputatie 1

 Ik ben nu in Apeldoorn 2G900 is zo live als maar kan,  ook in Elspeet Uddel, ook is er op 4G1800 20Mhz + 10Mhz, Geen spoor meer van 2G1800 en 3G900

In Nunspeet is het nog niet daar nog 2G1800 en 4G1800 20Mhz

 

Moet ik nu nieuwe simkaarten halen om de Orange simkaarten te vervangen of blijven die gewoon werken?

@Hcblids T-Mobile heeft al jaren geen 2G meer op 900 MHz op een heel enkele mast na draait alles op 1800 MHz. Zie https://4gmasten.nl/nieuws/t-mobile waar je ook de actuele opstelplaatsen van de zendmasten kunt vinden met filtering op 900 en 1800 MHz.

Omdat T-Mobile in november gaat stoppen met 2G adviseer ik je over te stappen naar een provider die van het KPN netwerk gebruik maakt, zij werken vrijwel uitsluitend met 900 MHz en de dekking is prima, weet ik uit eigen ervaring van een gezinslid met Simyo 2G. Het bereik van 900 MHz is gewoon groter en het komt beter door buitenmuren heen. Snelheid is met maximaal EDGE niet van belang. KPN en Vodafone waren historisch gezien eerder op 2G actief dan T-Mobile en daarom heeft TM nooit veel op 900 kunnen doen, de frequenties waren domweg al bezet.

Mijn slimme meter zit dus niet bij T-Mobile. Hier is het gewoon 900 MHz. Het komt ook beter door HR+ glas heen, hoewel onnodig.

Reputatie 3

https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten

Op 1 juni 2021 stopt T-Mobile met het ondersteunen van 2G voor mobiele telefoons. Mobiele telefoons die uitsluitend 2G gebruiken, hebben vanaf dat moment geen verbinding meer. Dit betekent dat je je telefoon voor die tijd moet vervangen met een telefoon die voor 3G/4G/5G geschikt is. Twijfel je of je momenteel een 2G-toestel hebt? Bekijk dan de lijst met 2G-telefoons om te zien of jouw huidige toestel ertussen staat.

 

Wegens corona is het uitgesteld, dus misschien deze topic aanpassen?

Reputatie 7

Hi @simnlru 

Je bent er als de kippen bij! :chicken:  Heb het gelijk aangepast. Fijne dag nog!

Reputatie 2

Krijgen klanten dan nog korting op de Alcatel 30.88 die aanbevolen wordt? Heb nu nog de Samsung van T-Mobile met 2G.

Reputatie 7
Badge +14

Als je het abonnement verlengt, dan krijg je inderdaad korting. Je betaald dan € 48,00 euro voor het toestel (€ 2,00 per maand). Los toestel kost bij Amazon zo'n 30% meer.

Reputatie 2

Kunnen prepaid klanten die telefoon ook met korting kopen? Bij verschillende webshops kost die inderdaad ongeveer hetzelfde als bij T-Mobile (zonder korting).

Reputatie 7
Badge +14

Voor abonnementen is er een korting. Bij prepaid krijg je de gewone scherpe t-mobile prijs. Daar betaal je €59,00 euro. (+ de verplichte heffing toeslagen

Reageer