[Let op] Gebeld door een onbekend buitenlands nummer, pas op voor scammers!

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

313 reacties

Reputatie 1
@T-Mobile.

U kunt wel mooi video verhaal aan lullen, "Is niet mogelijk van uit T mobile deze nr te blokkeren"
Aha te veel moeite zeker, Voor alle providers in Nederland Miljarden euro winst maken op
- Niet verbruikte SMS kassa
- Bel min Niet verbruik KASSA
Ja ook T Mobille is beetje oplichter net als alle anderen providers. Veel mensen hebben niet eens door. Hoe veel winst ze maken met niet verbruikte sms, tel min ect. Net als vroeger de PTT(KPN) telefoonkaarten , waar 1 tot 4 cent op bleef staan niet kon verbruiken. Om maar even duidelijk te maken, Hier maken jullie paar miljard euro winst mee. Immers 88-90% van klanten gebruiken aps en internet VIOP. Naast die niet veel bellen, en toch veel sms bel min door de strot geduwd worden.

Dan kunnen jullie providers niet eens fatsoenlijk data systeem gezamenlijk opzetten , Bestaand uit.

1 Klant geven = +31(0)6 nummer.
2 Adresboek klant adresboek of gezamenlijke adresboek app.
3 Koppel dit aan 2 na 1 Dus adresboek aan Nummer van klant. tel nr hè.
4 Klanten zetten hun contacten er in. sync met 1 en 2 gefilterd nu.

Nu kan de klant voor kiezen of alle gesprekken binnen latten komen of alleen uit adresboek.
Naast aan geven filter In komende gesprek zonder nummer weergave (NO ID NR) ook te filteren vaak call centers zijn dat.

Klant kan zelf internationaal nummers weren Behalve die in Haar / Zijn adresboek staan dus groene lijst om te zeggen, Komen er door heen. Zelfde voor SMS. allemaal.

IPV van providers elkaar concurreren ga allemaal rond de tafel zitten, bespreek het. ontwikkel goed filtersysteem over het adresboek. Dit kan alleen als alle providers die er zijn samen weken tot een systeem als is het op Europese verband of internationaal.

Extra optie
Zou nog goed zijn dat alle in / uitgaande gesprekken opgenomen worden, door de klanten zelf.
Je hoort het vaker Dit gesprek wordt opgenomen voor ............
Dit gesprek kan worden opgenomen................

Voorbeeld Sofie wordt bedriegt en ge stalkt, per tel No ID.
Sofie kan kiezen via Mijn inlog(Naam provider) op haar profiel, en stelt opnamen in.
Wie belt hoort dan dit gesprek wordt op genomen.
Druk (1) u akkoord mee bent met opnamen gesprek.
Druk (2) verbinding wordt automatisch gebroken ;-)
Sofie kan tijden gesprek als ze wordt gestalkt bedreigt op toets 0 drukken zo dit gesprek wordt markeren als niet verwijderen, (prior tijd 1) Systeem bewaard deze opnamen.
Alle anderen opnamen verwijdert zich automatisch na dag dus 24 uur. Behalve Prior 1 niet.

Nu hoor ik over de wet en privacy bla bla, echter als ze horen dit wordt opgenomen, hebben ze de keus ja of nee hang maar op. vooral door geschakeld na de tel komt. DIT kan dus heel simpel.
Technieken zijn er , Doe er iets mee, zo kun je dus ook dit soort nummers uit filteren , maar daar moet de klanten zelf voor zorgen hun adresboek in orde hebben en instellingen .

Ik wacht hier al aantal jaar op dit filter en opnamen systeem.
Maar zo ik de Nederlandse Tel provider en subs provider ken, doen ze niet, Winstbejag telt mee dan gezamenlijk dit op te zetten. En van wie ik dit weet, top secret uit intern medewerker van een telecom bedrijf in Nederland. doet niet toe wie.

fijn weekend allemaal.
Reputatie 1
David schreef:

Hoi Wilco,

Er is helaas geen permanente oplossing mogelijk op dit moment. Eerder is dit ook aangekaart en het probleem is dat er overal vandaan gebeld wordt; van Engeland tot Kameroen, van de Seychellen tot Somalië. Helaas is het niet mogelijk deze allemaal te blokkeren.

Dit is Lulkoek allemaal, ze me reactie hier onder.
Hoi ben gisteren avond gebelt door een nummer uit finland +37124160702
Heb hem zelf meteen geblokt in me foon
Maar wou even mensen waarschuwen voor dit nummer
Dus niet opnemen en blokkeren die hap
ik wordt vaak gebeld(een a twee keer per week) door een onbekend nummer. Als ik dan opneem is het elke keer iemand die op zoek is naar ene edwin, en elke keer zeg ik weer dan hij verkeerd verbonden is en hang ik snel op... kan ik dit blokkeren of iets anders er tegen doen?
Hoi IaMsterdam.

Je zou het kunnen melden via het (online of papieren) meldingsformulier, de link naar beide formulieren vind je op deze pagina. Dan kan T-Mobile er een onderzoekje naar instellen.

Als je dat niet zou willen, dan zou je het nummer ook gewoon kunnen blokkeren, waarschijnlijk staat daar een optie voor in je telefoon-app, anders zou je een 3th party app kunnen overwegen. Als je Edwin niet bent en dat al een paar keer hebt aangegeven, dan lijkt dat me toch vrij duidelijk. 😉
Reputatie 3
Gisteren was er weer aandacht voor dit probleem op tv in Kassa.

Kan er niet iets ontwikkeld worden net als de Nederlandse banken gedaan hebben? Die hebben ingesteld dat je bankpas zonder dat je het zelf aan zet, deze niet kunt gebruiken buiten Europa. Daarmee werd een procent of 90 van de schade die met skimmen werd veroorzaakt voorkomen en blijft er nog maar 10% van het probleem over.

Zoiets zou toch ook te ontwikkelen moeten zijn voor mobiele telefonie? Enkel EU landen kunnen bellen is voor 95% van de bellers toch voldoende? Een groot deel daarvan zal niet eens naar het buitenland bellen. Ik zou zelf voldoende hebben aan de directe buurlanden. Als een beller het wel wil, kan hij het zelf inschakelen. Daarmee ben je dan toch van een heel groot probleem af?

De provider die gisteren aan bod kwam gaat eenmalig de kosten vergoeden. Het ging om 3,6 miljoen telefoontjes uit het buitenland waarvan er 90.000 keer was teruggebeld. Met zo'n blokkade was het vast maar een zeer klein percentage van die 90.000 geweest.
Reputatie 7
Badge +19
@150 en @Akexander;

Bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp heel goed dat jullie hier een oplossing voor willen. Wij onderzoeken momenteel wat we nog meer kunnen doen aan preventie van dit soort ongewenst gebruik. Blijf jullie ideeën vooral delen met ons.

@Moontje;

Bedankt voor de waarschuwing. Neem niet op en bel vooral niet terug zodat je geen kosten maak!

@ IaMsterdam;

Wat jammer dat je wordt lastig gevallen door dat nummer. Heb je de tips van Kaassausje al gezien?
😠 werd vannacht gebeld: +228 13356710 ,en inderdaad ging slechts 1 keer over ...
Reputatie 7
Badge +15
Hey E-klasse,

Flink balen dat je hier ook last van hebt gehad en goed dat je het aangeeft.

Heb je de tips uit dit topic al gelezen en het nummer geblokkeerd in je toestel? :8
Ik ben vandaag ook gebeld door een nr uit letland. Omdat ik in een ziekenhuis werk en oproepdienst heb belde ik direct terug. Maar kreeg een voicemail.
Daarna zag ik pas hoed het nummer...
Wat moet ik nu doen om te voorkomen dat ik een hele hoge rekening krijg?

Help!
Hoi,

Ik maakt mij een beetje bezorgd over een bericht die vandaag in een Engelse krant online verschijnt. Het betreft deze in dailymail.co.uk: http://www.dailymail.co.uk/money/bills/article-3560304/The-terrifying-new-mobile-phone-scam-leaves-300-bill-calls-never-made.html

Afgelopen zondag d.d 24 april ben ik in de vroegere ochtenduren wakker gemaakt door een telefoontje uit het buitenland t.w. +22813356711. Het landnummer +228 behoort tot Togo, West Africa. Het telefoontje duurde slechts 43 seconden en ik heb het niet beantwoord of teruggebeld.

Volgens mijn verbruikstatus staan alleen meldingen van telefoontjes die ik zelf heb gemaakt maar, gelet op de inhoud van het krantenbericht vraag ik mij af of zoiets hier in Nederland zou kunnen gebeuren.
Hoi Worm, welkom op het klantenforum.

Ik heb hier en daar zelf wel meldingen gelezen en gehoord dat het kan gebeuren dat de telefoon 'zelf' terugbelt naar zo'n nummer, maar in ronduit de meeste gevallen van deze vorm van oplichting belt men zèlf -onwetend- terug (of neemt het telefoontje aan zonder op het scherm te kijken).

Bij T-Mobile in Nederland (mogelijk ook bij andere providers) wordt de verbinding echter al na 2 uur automatisch afgebroken. Dat is al een aantal jaar zo, om mensen op die manier een beetje te behoeden voor een extreem hoge rekening. Dus 12 uur lang, zoals in dat bericht staat, kan dus niet (tenzij er 6x naar dat nummer gebeld wordt).

Telefoontjes die je zelf hebt gepleegd komen in de verbruiksstatus te staan, binnenkomende oproepen kun je nagaan in het logboek van je telefoon-app. (Uitgaande oproepen trouwens ook.) Je zou de nummers die binnenkomen als oproep kunnen blokkeren in de telefoon, zodat ze je in ieder geval niet meer vanaf dat nummer kunnen lastigvallen.

Aan het probleem in zijn geheel valt weinig te doen, die mensen zitten verspreid over de hele wereld en voeren gewoon complete lijsten aan telefoonnummers in, om zo vrolijk geld binnen te harken. T-Mobile (en andere providers) mag er niet voor kiezen om oproepen vanuit het buitenland compleet te blokkeren voor iedereen. Echter kun je het zelf wel blokkeren, al dan niet in zijn geheel, zowel op de telefoon als via My T-Mobile. Of het handig is, zal eenieder voor zichzelf moeten bepalen, denkend aan mensen wonend aan de grens, familie/vrienden in het buitenland etc. 😉
Reputatie 7
Badge +9
Je moet eerst even wat begrijpen over die bron: De Daily Mail is een Tabloid, en staat wereldwijd bekend als roddel en sensatiekrant. De grote broer van de Telegraaf, zeg maar.

Dit is dezelfde krant die berichtte over een zwaar bewapende terrorist die een bus gijzelde, terwijl het ging om aan 12 jarig jochie met een plastic geel waterpistooltje.

Ze verdienen letterlijk hun geld met opgeblazen onzin en een groot gebrek aan correcte feiten. Lees het bericht maar eens goed.

In every case seen by Money Mail, involving Vodafone, EE and O2 customers,

en nog geen 5 regels lager:

All of the cases seen by Money Mail so far have involved phone giant Vodafone, which insists the problem is not its fault.

Dat is, in een kort voorbeeld, het niveau van de Daily Mail.

En dit is de hoofdbron voor Nu.nl, dus dan weet je ook gelijk hoe serieus je die site kunt nemen...

Het is niet mogelijk een rekening te krijgen voor een telefoontje dat je nooit gepleegd hebt. Er moet eerst een signaal vanuit jouw telefoon naar het netwerk gaan, en dat kunnen scam callers niet doen.

Er zijn hier maar 3 oorzaken mogelijk:

- De mensen hebben teruggebelt. Bewust of butt-dialing.
- Ze hebben malware geinstalleerd die toegang heeft tot de telefoon (die belangrijke permissions waar Google je steeds over bericht als je wat wil installeren zijn er om juist dát te voorkomen.) of een 'gewone' app die dat heeft (Zoals de Nu.nl app.)
- Iemand anders heeft hun accountgegevens.

Nee, een telefoon kan niet gehacked worden door een inkomend telefoontje dat je niet opneemt.
Nee, er is geen virus.
Nee, iemand kan niet op afstand je telefoon laten bellen naar een nummer.

Je kan alle gemaakte telefoontjes terug zien in de verbruiksstatus en op je factuur.
Kaassausje schreef:

Hoi Worm, welkom op het klantenforum.

Je zou de nummers die binnenkomen als oproep kunnen blokkeren in de telefoon, zodat ze je in ieder geval niet meer vanaf dat nummer kunnen lastigvallen.

Helaas op mijn mobieltje staat geen mogelijkheid binnenkomende nummers to laten blokkeren.

Heeft t-mobile zo'n dienst waarbij ik bepaalde nummers kan blokkeren?
Reputatie 4
Badge +7
@Worm ik weet niet welke telefoon je hebt, er zijn ook app's die binnenkomende nummers kunnen blokkeren.
toetsie schreef:

@Worm ik weet niet welke telefoon je hebt, er zijn ook app's die binnenkomende nummers kunnen blokkeren.

Nummers kunnen niet worden geblokkeerd op mijn Moto G: http://allaboutmotog.com/moto-g-how-to-guide/how-to-block-certain-callers-on-moto-g-moto-e-and-moto-x/

Ik kan geen apps laten installeren want ik heb slechts een telefoonabonnement. Dus geen Internet.
Reputatie 4
Badge +7
@Worm misschien kun je gebruik van de Wifi van iemand die je kent en dan een app downloaden.
toetsie schreef:

@Worm misschien kun je gebruik van de Wifi van iemand die je kent en dan een app downloaden.

Dus, volgens jou bestaat er geen mogelijkheid of nummers te laten blokkeren door t-mobile. Dit was mijn vraagje 😉
Reputatie 4
Badge +7
Die mogelijkheid is er niet.
toetsie schreef:

Die mogelijkheid is er niet.

Jammer. Maar, bedankt in ieder geval voor je reaktie.
ShadowLea schreef:

Je moet eerst even wat begrijpen over die bron: De Daily Mail is een Tabloid, en staat wereldwijd bekend als roddel en sensatiekrant. De grote broer van de Telegraaf, zeg maar.

Bedankt voor je reaktie maar, ik ben geen jochie die net uit een boom is gevallen. 😉
Reputatie 7
Badge +9
Worm schreef:

ShadowLea schreef:

Bedankt voor je reaktie maar, ik ben geen jochie die net uit een boom is gevallen. ;)

Helaas is het gros van de bevolking dat wél. Er zitten aardig wat mensen op het forum die volledig voldoen aan het "If it's on the internet, it must be true' stereotype... Hence de waarschuwing. 😉
Hoi hoi,

Ik lees in een antwoord van T-mobile dat het advies is niet op te nemen. Ik heb wel opgenomen gezien ik een telefoon uit het des betreffende gebied verwachten. Ik wordt gebeld door een nummer uit Calofornia 14246455101. Ik nam op en Ali zocht mij voor een Duits bedrijf. Nou direct opgehangen. Gegoogled een inderdaad een scam nummer.

Ik heb dus wel opgenomen en wat zijn daar de consequenties van, behalve 3x terug gebeld worden?
Kost dit mij ook geld?
Hebben ze nu iets van mij?

Groetjes.
ik werd net gebeld door een frans nummer en nam perongeluk op. ik hoorde wat achtergrond geluid en een vrouw 2 keer hallo zeggen voor ik op hing. zou dit een kwaad nummer geweest kunnen zijn? Niet dat ik zo extra kosten heb of zo iets?
nummer was +33626264748.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Jelle,

Begrijpelijk dat je wilt weten of dit kwaad kan! Je wordt tenslotte niet elke dag gebeld door een onbekend buitenlands nummer (gelukkig!). Ik heb jouw vraag even verplaatst naar het algemene topic dat we hierover hebben.

Zoals je in de openingspost en de video aan het begin van dit topic kunt lezen, is ons advies om geen oproepen te beantwoorden afkomstig van buitenlandse telefoonnummers die je niet kent. Verder adviseren we om deze nummers ook niet terug te bellen. T-Mobile kan er niets aan kan doen als je zelf het nummer terugbelt. Wij verbreken wel na twee uur automatisch de verbinding om hoge kosten door misbruik te voorkomen.

Ik heb ook bij jouw verbruiksdetails gekeken of je kosten hebt gemaakt hiervoor, maar dat is niet het geval. Dus je hoeft je geen zorgen te maken! :)

Laat je het weten als je nog vragen hebt? Voor nu wens ik je een fijn weekend toe!