[Let op] Gebeld door een onbekend buitenlands nummer, pas op voor scammers!

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

313 reacties

Ik een week geleden ook, gelukkig niet opgenomen
Reputatie 3
Hoi Allemaal!

Landnummers:

0032 = België
0033 = Frankrijk
00350 = Gibraltar
0036 = Hongarije
00370 = Litouwen
0041 = Zwitserland
0044 = Verenigd Koninkrijk
00248 = Seychellen
00252 = Somalië
007 = Rusland, Kazachstan en Abchazië

Heb je een gemiste oproep van een buitenlands telefoonnummer dat je niet kent? Bel dan dat telefoonnummer niet terug!!
Doe je dit wel, dan kan dat je veel geld gaan kosten.

We zien regelmatig dat klanten worden gebeld vanuit het buitenland. Soms doen de bellers zich voor als bekende bedrijven en in sommige gevallen hoor je niets. Bel deze nummers niet terug, want dit kan kosten met zich mee brengen!

Doe dit dus niet!!

https://www.youtube.com/watch?v=NlZzOFVRSxs

Enkele adviezen:

1: Wis onbekende buitenlandse telefoonnummers uit je gemiste oproep lijst in je toestel, zodat je ze niet per ongeluk kunt (terug-) bellen.

2: Heb je familie of vrienden in het buitenland wonen, zet (voor zover je dat al niet hebt gedaan) hun buitenlandse telefoonnummer (met hun naam) in je adressenboek van je toestel.

3: Wordt je gebeld door een buitenlands telefoonnummer, NEEM BESLIST NOOIT OP!

4: Heb je per ongeluk wel een onbekend buitenlands telefoonnummer terug gebeld, neem dan contact op met T-Mobile via het forum of de telefonische klantenservice, om na te gaan of er eventueel kosten zijn gemaakt.
Dit kun je ook zelf, door in te loggen op je persoonlijke My T-Mobile account of via de My T-Mobile App, kijk dan bij verbruiksoverzicht.

Edit: Het advies van T-Mobile blijft om geen oproepen te beantwoorden afkomstig van buitenlandse telefoonnummers die je niet kent en om deze nummers ook niet terug te bellen. T-Mobile kan er niets aan kan doen als je zelf het nummer terugbelt. Wij verbreken wel na twee uur automatisch de verbinding om hoge kosten door misbruik te voorkomen.

Wij onderzoeken momenteel wat we nog meer kunnen doen aan preventie van dit soort ongewenst gebruik.
Reputatie 7
Badge +19
Hi Michel,

Super bedankt voor deze informatie. Ik heb jouw reactie verplaatst naar het algemene topic over fraude nummers. Ik heb je reactie ook als antwoord gemarkeerd omdat hij heel volledig is en onze klanten zeker wat hebben aan deze informatie.
Ter info: dit nummer heeft mij gebeld. +386 49 839 268. Dat is uit Slovenië.
Reputatie 6
Badge +17
@Elina1

Bedankt voor het delen! Heb je de tips van MichelD4 trouwens al doorgelezen?
@Thalina
Ja! Dank je 🙂
Reputatie 2
Ik werd net gebeld door dit nummer 0659164003 via google zie ik dat het scammers zijn.
Wel opgenomen omdat het een normaal 06 nummer is, maar werd meteen opgegooid.

Ik bel niet terug omdat ik nooit nummers trug bel die niet in mijn contacten staan ;-)

Wil dit ff melden zodat mensen ook dit nummer niet moeten aannemen
Reputatie 4
Badge +7
0659164003 is toegekend aan Mundio Mobile Netherlands. Ik zie trouwens op Google niet dat het een scammer zou zijn.
Reputatie 2
Kiek zelf maar eem
https://www.google.nl/search?q=59164003&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=XObeVumrIKiv6ATF17fACA#q=0659164003
Reputatie 4
Badge +7
Ik zie links naar Franstalige sites en een site waar men zich afvraagd of het betrouwbaar is of niet.
Reputatie 2
Idd zegt al genoeg!
Reputatie 7
Badge +20
Bij twijfel inderdaad nooit terugbellen! Zeker niet als je er geen familie, vrienden of andere bekenden hebt zitten. Zelf houd ik ook altijd de regel aan: Als het belangrijk is en ze kennen me, laten ze wel een voicemail achter of sturen een WhatsApp of SMS.

Goed om te zien dat jullie hier allemaal zo alert op zijn en elkaar waarschuwen! 😃
Reputatie 2
Moet ook kan veel geld kosten, elkaar helpen is altijd goed!
Nooit terug bellen, als het belangrijk is bellen ze nog wel n keer. En bij een buitenlands nummer helemaal niet opnemen. Mits je hen echt kent
Miss Sporty schreef:

Hallo,
Ik ben vandaag ook twee keer gebeld. De eerste keer heb ik terug gebeld, omdat ik dacht dat ik het nummer kende. Toen ik goed keek, bleek het een buitenlands netnummer te hebben. Ik heb dit nummer op google ingetoetst en zo ontdekte ik dat het een Somalisch nummer is. Mijn vraag is nu: hoe blokkeer ik dat nummer?
Groetjes!

Miss Sporty, ik zou Truecaller aanraden, werkt zeer goed naar eigen ervaring.
Ik ben bang dat ik vandaag per ongeluk een "foute" buitenlandse nummer heb terug gebeld. Toen ik gebeld werd had ik geen tijd om op te nemen. In alle vertrouwen heb ik het gemiste nummer terug gebeld en hoorde toen een buitenlands voicemail. Het leek op spaans, portugees, cubaans.... ik weet niet zeker ... toen heb ik direkt opgehangen ?

Wat NU ?
Reputatie 6
Badge +16
Hallo Nihal,

Welkom bij de T-Mobile Community!

Goed dat je dit aangeeft bij ons, ik kan me goed voorstellen dat je hier duidelijkheid over wilt hebben.

In zo'n situatie is het ergste wat er kan gebeuren dat je extra kosten krijgt voor het bellen naar het desbetreffende nummer. Na ingelogd te hebben op je My T-Mobile account zie ik dat er gelukkig geen kosten in rekening zijn gebracht. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Zoals je waarschijnlijk al hebt gezien heb ik je reactie verplaatst naar een bestaand topic waar vele soortgelijke vragen gesteld worden. Neem een kijkje in dit topic voor meer informatie over dit onderwerp.

Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag!

Neem trouwens ook een kijkje in het voorstel topic. We zijn erg benieuwd naar wie jij bent en wat je interesses zijn. 🙂
Gisteren was dit op kassa. Providers kunnen er wat aan doen bevoordeeld alles wat uit buitenland je belt blokkeren wil je dit niet dan kies je daar zelf voor.
kijk dit filmpje van kassa daar heb je wel wat aan
http://kassa.vara.nl/media/355728
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Jan,

Ik heb het item bij Kassa inderdaad ook gezien, maar er werd niet naar voren gehaald dat dit vanuit de providers ook direct te blokkeren was. Het probleem is namelijk dat de nummers van overal vandaag geopend worden en er dus geen peil op te trekken is. We hebben meldingen uit Somalië, Engeland, Seychellen enzovoorts langs zien komen, deze zijn helaas niet allemaal te blokkeren en worden ook weer eenvoudig omzeild door de scammers.

We zijn natuurlijk wel aan het kijken naar mogelijke alternatieven en de suggesties uit het item van Kassa zijn dan ook zeker het overwegen waard.

Het advies vanuit ons blijft nogal hetzelfde: Neem niet op en bel niet terug! Let op je verbruik als je twijfelt en trek gelijk aan de bel als je fraude ontdekt.
Reputatie 1
Dag,

Kunnen jullie dit nummer blokkeren of moet ik dit zelf doen?

U heeft 1 gemiste oproep van +237692407881.
Laatste oproep:17/04/16, 19:27 uur.
Dit is een gratis sms van T-Mobile, zie www.t-mobile.nl/gemisteoproepsms.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Gijsj16,

Zoals hier ook eerder aangegeven is, is het helaas niet mogelijk voor ons om deze nummers te blokkeren. Je kunt dit zelf wel doen, maar houd er rekening mee dat er continu van nummer wordt gewisseld. Om die reden kunnen we deze nummers helaas ook niet bloikkeren.

Niet opnemen en vooral niét terugbellen blijft ons advies!
Reputatie 2
Is er zicht op een permanentere oplossing van dit probleem? Er moet toch technisch iets te doen zijn?
Reputatie 4
Badge +7
Wat voor permanente oplossing zou dat dan moeten zijn WilcoRoos, een blokkade van de betreffende landen?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Wilco,

Er is helaas geen permanente oplossing mogelijk op dit moment. Eerder is dit ook aangekaart en het probleem is dat er overal vandaan gebeld wordt; van Engeland tot Kameroen, van de Seychellen tot Somalië. Helaas is het niet mogelijk deze allemaal te blokkeren.
Reputatie 1
In forum zegt iemand je geen geld kost ,? Als je aan neemt. Dan ben je goed mis.
En trouwens als je terug belt hoor je alleen overgaan toon, (Maar je hebt al contact) je hoort fake overgaan toon. Dat is de truc hier achter. En meer van dit foefjes.
Hierbij een screenshot uit mijn Iphone, Beide nr blokkeer maar heeft weinig nut. Men belt met 10,000 verschillende nummers, veel succes met blokkeren van elke nummer.

1e was op zondag 17 April 2016 Nachts.
2e Was op Vrijdag 22 April 2016 Avonds.
Voor beide zie screenshot de tijden. Helaas logt gemist gesprek niet datums in dit veld.
Wel in overzicht maar niet nr info.

GSM Helpdesk signaleert momenteel een enorme piek in het aantal frauduleuze telefoongesprekken vanuit diverse Afrikaanse landen. Momenteel is er sprake van een ware golf aan telefoontjes vanuit Burkina Faso naar Nederlandse vaste- en mobiele nummers. Advies: Niet terugbellen!

Bent u in de afgelopen dagen gebeld door het nummer +226 71 20 98 51? U bent niet de enige. Op dit moment signaleert GSM Helpdesk een ware golf aan telefoontjes vanuit Burkina Faso. Ook vanuit diverse andere Afrikaanse landen wordt de laatste weken weer opvallend veel gebeld naar Europese vaste- en mobiele nummers in de hoop dat mensen terugbellen. In alle gevallen gaat het om pogingen tot oplichting.

De telefoontjes zijn duidelijk herkenbaar en zijn afkomstig vanaf telefoonnummers in Afrika. De telefoon gaat doorgaans maar één keer heel kort over waardoor de gebruiker eigenlijk geen tijd heeft om de telefoon op te kunnen nemen. Daarna geeft de telefoon uiteraard aan dat er een gemiste oproep is. Wie snel genoeg is om op te nemen, hoort doorgaans dat de verbinding direct verbroken wordt. De bellers hopen dat de eigenaar van het gebelde nummer nieuwsgierig genoeg is om terug te bellen.

Wees alert wanneer telefoonnummer begint met +21 of +22
De meeste oplichtingstelefoontjes zijn momenteel afkomstig vanaf een Afrikaans nummer dat begint met de internationale toegangscode +21x of +22x (waarbij de 'x' staat voor het derde cijfer van het landnummer). Er zijn naast Burkina Faso (+226) ook al meldingen over telefoontjes uit Marokko (+212), Algarije (+213), Tunesië (+216), Libië (+218), Mali (+223), Ivoorkust (+225), Niger (+227), Sierra Leone (+232), Ghana (+233) en Nigeria (+234). Het is voorts niet uit te sluiten dat oplichters vanuit nog meer Afrikaanse landen opereren.

Oplichters in Afrika bellen niet op basis van een telefoonboek, maar bellen doorgaans opeenvolgende nummers. Vaak is dit proces zelfs geautomatiseerd en belt een computer lukraak vaste en mobiele nummers, laat de telefoon één keer kort overgaan en verbreekt dan weer de verbinding.

Terugbellen kost véél geld
Wie gebeld wordt door een onbekend nummer is vaak nieuwsgierig en bellen in veel gevallen terug. Wie dit doet naar de betreffende Afrikaanse nummers wordt achteraf geconfronteerd met een torenhoge telefoonrekening of beltegoed dat plots in zijn geheel verdampt is. Het betreffen in de meeste gevallen namelijk dure betaalnummers waar overheen ook nog eens internationale beltarieven berekend worden.

Letterlijk aan het lijntje gehouden worden
Uitbaters van de nummers doen er alles aan om mensen die terugbellen letterlijk zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. Zo wordt bij sommige nummers direct maar vrijwel niet merkbaar opgenomen en wordt de zogenaamde 'wektoon', die hoorbaar is bij het bellen naar een andere telefoon zolang nog niet is opgenomen, geïmiteerd. Zo lijkt het alsof de telefoon aan de andere kant van de lijn overgaat, terwijl de verbinding allang actief is. Gedurende de tijd dat de verbinding actief is, kost deze de beller (flink) geld.

Andere nummers laten een bericht horen dat er een kleine wachttijd is en vragen de beller even te wachten. Ook bij deze nummers geldt dat de tijd dat de telefoonverbinding actief is flink geld kost voor de beller. Uiteraard wordt de telefoon nooit opgenomen en is er alles aan gelegen de nietsvermoedende beller zo lang mogelijk aan de lijn te houden.

Advies: Bel nóóit terug
Vanwege de hoge kosten die het bellen naar deze nummers met zich mee brengen is het dringende advies van GSM Helpdesk om in geen geval terug te bellen naar een voor u onbekend buitenlands nummer, zeker niet wanneer het hier een Afrikaans nummer betreft.

Waarheid versus Hoax
Op internet gaan overigens ook veel onjuiste berichten (zogenaamde 'Hoaxen') rond over deze Afrikaanse telefoon terreur. Zo wordt in sommige berichten gesteld dat criminelen met het bellen naar een telefoon de bankgegevens kunnen ophalen, het toestel kunnen blokkeren, hacken of overnemen, de lijst contacten kunnen kraken of op kosten van de gebruiker andere telefoongesprekken kunnen voeren. Al deze berichten kloppen niet.

BRON http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/12483/gesprek-gemist-vanuit-een-afrikaans-land-niet-terugbellen