Informatie

Scam gesprek buitenlands nummer voorkomen en ID-fraude met je simkaart

  • 18 December 2018
  • 54 reacties
  • 53735 Bekeken
Scam gesprek buitenlands nummer voorkomen en ID-fraude met je simkaart
Reputatie 7
Badge +9

Ben jij gebeld door een onbekend buitenlands telefoonnummer? Bel dan dat telefoonnummer niet terug! Je kan namelijk hoge kosten maken door terug te bellen. Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor en de impact ervan neemt toe. 

 

Wij hebben gemerkt dat criminelen steeds nieuwe routes vinden en daarom worden de protocollen voor het uitvoeren van simswaps verder aangescherpt. Bovendien willen we onze klanten ook bewust maken van dit actuele probleem. In dit artikel lees jij de in en outs van de zogenoemde simswapping - een vorm van fraude waarbij criminelen controle over je 06-nummer nemen en geven we je ook tips om scam gesprekken te voorkomen. 

 


 

Wat is simswapping?

Bij simswapping neemt iemand met criminele intenties jouw mobiele telefoonnummer over op een andere simkaart en een ander toestel zonder dat je hiervoor toestemming hebt gegeven.  

   

Hoe werkt dit?  

Een crimineel speurt het internet af op zoek naar persoonlijke gegevens, zoals geboortedatum, 06-nummer en adresgegevens. Hij kan ook in het bezit zijn gekomen van jouw gegevens door diefstal van die gegevens of door een datalek van een andere organisatie. Hij neemt hiermee ongewenst jouw identiteit aan en misleidt vervolgens de telecomaanbieder om je nummer over te zetten op een andere simkaart.
     

Met je oorspronkelijke simkaart heb je daarna geen toegang meer tot het netwerk. Je kunt dan niet meer bellen, geen berichten meer versturen en niet meer mobiel internetten. 


In sommige gevallen gebruik je je telefoonnummer ook om jezelf te identificeren bij websites en apps door middel van sms verificatie – zoals bijvoorbeeld je bank-, social media-, bitcoin brokers, DigiD- en creditcard account. Deze controle sms-jes komen niet meer bij jou binnen, maar bij degene die je 06-nummer heeft overgenomen. In combinatie met eerder verkregen persoonsgegevens kan hij zich toegang verschaffen tot alle web portals. 
 

Als je merkt dat je slachtoffer bent geworden van simswapping, is het vaak al te laat. Neem in dat geval altijd zo snel mogelijk contact op met je telecomaanbieder. Ben je klant bij Odido, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. 

 

Wat doet Odido tegen simswapping?

Wij vinden het belangrijk criminelen een halt toe te roepen om simswapping tegen te gaan en doet dit op drie manieren:      

  1. We hebben onze protocollen en processen nog verder aangescherpt. Klanten die hun simkaart kwijt zijn of een kapotte simkaart hebben, kunnen alleen nog in een Odido winkel hun nieuwe simkaart activeren. Klanten die echt niet in de gelegenheid zijn om naar de winkel te komen, worden doorgeschakeld naar een speciaal team dat met extra controle stappen alsnog in uitzonderlijke gevallen de nieuwe simkaart kan activeren.   
  2. Als we zien dat er een poging is gedaan om te simswappen, nemen we contact op met de klant om hierop te wijzen. Daarbij adviseren we extra waakzaam te zijn op verdachte zaken.   
  3. Via al onze kanalen brengen we het gevaar van simswapping bij klanten, dealers en medewerkers op regelmatige basis onder de aandacht.  

Alle onze systemen worden continu en conform de laatste standaarden bijgewerkt om de veiligheid van onze diensten te blijven bewaken. 

 

Wat kan ik zelf doen tegen ID fraude?

Begin met de volgende 3 dingen:

  1. Wees terughoudend met het delen van persoonsgegevens op het internet of het bewaren van inloggegevens in bijvoorbeeld je e-mail accounts of social media accounts. Veel bedrijven en diensten gebruiken bijvoorbeeld jouw telefoonnummer, geboortedatum, adres of rekeningnummer ter verificatie van je identiteit. Vraag je af hoe goed deze gegevens zijn afgeschermd in combinatie met je inloggegevens. 
  2. Gebruik unieke wachtwoorden voor je verschillende accounts en bewaar deze op een aparte plek. Kies voor wachtwoorden die moeilijk te raden zijn en speciale tekens bevatten. 
  3. Gebruik waar dat kan een tweede stap om je accounts extra te beveiligen (tweestapsverificatie). Bij voorkeur via speciale authenticatie-apps, zoals bijvoorbeeld Google AuthenticatorMicrosoft Authenticator of LastPass Authenticator, maar dit kan ook per sms. Door nieuwe fenomenen zoals simswapping is het gebruik van speciale authenticatie-apps nog veiliger dan het gebruik van sms als tweestapsverificatie. Het gebruik van authenticatie-apps verdient dan ook de voorkeur.

 

Wat kan ik doen om hoge kosten voor gesprekken met buitenlandse scam nummers te voorkomen?

1: Wis onbekende buitenlandse telefoonnummers uit je gemiste oproep lijst in je toestel, zodat je ze niet per ongeluk kunt (terug-) bellen.

 

2: Heb je familie of vrienden in het buitenland wonen, zet (voor zover je dat al niet hebt gedaan) hun buitenlandse telefoonnummer (met hun naam) in je adressenboek van je toestel.

 

3: Word je gebeld door een onbekend buitenlands telefoonnummer? Neem dan niet op en bel vooral niet terug

 

4: Heb je per ongeluk wel een onbekend buitenlands telefoonnummer terug gebeld, neem dan contact op met Odido via de Community of de telefonische klantenservice, om na te gaan of er eventueel kosten zijn gemaakt.Dit kun je ook zelf, door in te loggen op je persoonlijke Mijn Odido account of via de Mijn Odido app, kijk dan bij verbruiksoverzicht.

 

Het advies van T-Mobile blijft om geen oproepen te beantwoorden afkomstig van buitenlandse telefoonnummers die je niet kent en om deze nummers ook niet terug te bellen. Odido kan er niets aan doen als je zelf het nummer terugbelt. Wij verbreken wel na twee uur automatisch de verbinding om hoge kosten door misbruik te voorkomen.

Wij onderzoeken momenteel wat we nog meer kunnen doen aan preventie van dit soort ongewenst gebruik.

 

Ben je slachtoffer geworden van simswapping? Doe dan aangifte bij de politie en meld je bij onze klantenservice!


54 reacties

Ik werd net lastiggevallen door telefoontjes uit Chad. 3 keer gebeld uit 2 nummers:

+235 74154692
+235 74134326

 

ik heb niet geantwoord omdat ik eerder heb gelezen dat dit een scam was. Kijk ook uit voor telefoontjes vanuit Liberia +231

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @cyberwiz 

Bedankt voor het doorgeven! Ook heel goed dat je niet hebt geantwoord. 

Ben zojuist gebeld door een 0031 970 nummer. Aangezien ik op mn werk vaak door buitenlandse nummers gebeld wordt met half oog gekeken en opgenomen. Kreeg jonge gast aan de telefoon met marokkaans accent die gelijk zei je woont op de hoek toch. Aangezien dat zo is nog niet gelijk opgehangen en de gast begint over 12 pizza's die hij moet bezorgen en dat hij er bijna is en dat ik contant moet betalen, dat nogmaals benadrukt. En ik kom er nu aan en zorg dat je het hebt. Ik heb opgehangen maar duurde toch een minuut.

Dit is natuurlijk niet goed. Wat kan het gevolg voor me zijn?

 

Reputatie 6

Hi @Martine11 

Goed dat je dit laat weten! Wat een gekke situatie hopelijk zijn ze niet daadwerkelijk langsgekomen. Als je het nummer niet kent raad ik je dan ook aan om het nummer te blokkeren en meteen te verwijderen uit je bellijst zodat je niet meer wordt teruggebeld door dit nummer. Houd voor alle zekerheid nog even jouw komende factuur in de gaten om er zeker van te zijn dat hier geen kosten voor zijn gemaakt.

Als je hier nog vragen over hebt dan ben ik er om ze te beantwoorden!

Beste allen,

 

Dank jullie voor deze topic. Mijn bericht dient ook ter notificatie.

 

Hierbij zou ook ik graag een aantal verdachte nummers willen doorgeven. De telefoon ging 1 x over, maar uiteraard heb ik niet opgenomen en heb ik ook niet teruggebeld. Ik heb ze geblokkeerd. 

 

Zojuist heb ik een gemiste oproep ontvangen van de onderstaande nummers:

 

+213512781842

+213568691845

 

En afgelopen dinsdag nog door:

 

+4433300604261

 

Wees voorzichtig iedereen...

ik wordt ook regelmatig gebeld door dit soort nummers ik blokkeer ze dan ook altijd eerst kijken voordat je opneemt welk nummer op je scherm staat 

Er is met mijn telefoon teruggebeld naar een nummer uit Chad, call van 24 seconden.

+23575823290

 

Heb gebeld met de helpdesk. De kosten voor de call zijn EUR 1.27. Dat zie ik nu ook staan in de app. Wanneer weet je of dat de kosten blijven? Komt er nog een naheffing uit het buitenland of kan de helpdesk meteen zien wat de kosten zijn?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DonPierre1975 

Wat jammer dat je ook te maken hebt gehad met een fraude nummer. Mochten de kosten echt verrekend worden dan zie je dit straks terug op je factuur. Mocht dat het geval zijn, laat het ons dan weten dan corrigeren we de kosten. 

Reputatie 7
Badge +3

@DonPierre1975 Je kunt bellen naar het buitenland ook blokkeren via Mijn T-Mobile , zo voorkom je per ongeluk terugbellen. Ik zet deze optie slechts kort even aan als ik b.v. op vakantie ben en even lokaal in het buitenland moet bellen. Via de TM app gaat dat makkelijk onderweg.

Reputatie 3

In de Consumentengids van februari staat dit.

(Bedankt Consumentenbond voor het plaatsen, de laatste tijd speelt dit probleem weer enorm op!)

Hopelijk gaat T-Mobile aan de slag met dit idee om (terug-)bellers vooraf te waarschuwen voor mogelijk hoge kosten!

Wellicht even op de koffie bij jullie bevriende buren 😜

Gedeelte uit de Consumentengids van februari 2020.

Link naar website:

https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/telefoonfraude

 

[Update 25 februari 2020 - Vanaf vandaag krijg je een bericht te horen wanneer je belt naar een land waar hoge gesprekskosten aan verbonden zitten: 

“Let op, je belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Bel je terug omdat je een gemiste oproep van een onbekend nummer hebt? Dan gaat het mogelijk om fraude, verbreek dan nu de verbinding”

Op deze manier willen we iedereen nog beter op de hoogte te stellen van mogelijke Wangiri-fraude en kosten.]

Ik vind deze statement discriminerend. Ik stel voor het als volgt te wijzigen:

 

“Let op, je belt naar een nummer waar hoge kosten aan verbonden zijn. Bel je terug omdat je een gemiste oproep van een onbekend nummer hebt? Dan gaat het mogelijk geld kosten. Als je dat niet wilt, verbreek dan nu de verbinding”

Reputatie 7
Badge +15

Ik vind het niet discriminerend hoor, gewoon ter informatie dat je naar een buitenlands nummer belt. Er staat ook nog bij bel je terug omdat je een gemiste oproep van een onbekende nummer hebt dan gaat het mogelijk om fraude. Niks mis mee volgens mij.

Reputatie 3

[Update 25 februari 2020 - Vanaf vandaag krijg je een bericht te horen wanneer je belt naar een land waar hoge gesprekskosten aan verbonden zitten: 

“Let op, je belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Bel je terug omdat je een gemiste oproep van een onbekend nummer hebt? Dan gaat het mogelijk om fraude, verbreek dan nu de verbinding”

Op deze manier willen we iedereen nog beter op de hoogte te stellen van mogelijke Wangiri-fraude en kosten.]

 

 

Zie ook niet wat hier discriminerend aan is.

Het woordje "buitenlands"?

Dat is toch gewoon hetzelfde als "buiten NL"?

Heeft niets met discriminatie te maken en is duidelijk.

Het woordje "Wangiri"?

'Wangiri' is Japans voor 'één keer overgaan en stoppen'.

 

Prima zo,  goede zaak T-Mobile!! Bedankt voor de stappen om deze praktijken te stoppen!

Ik word af en toe gebeld door een onbekend nummer uit Algerije 213592640439 en vandaag(=19-5-2020) 2x achter elkaar door een onbekend nummer uit Qatar 97477500937 en 97477313952 Ik heb in alle gevallen niet opgenomen en ook niet teruggebeld  Enkele nummers uit Tunesie 21690369090, 21628464307 en uit Algerije 213558156942 en 213558919274 Ik vraag me of de nummers van T-Mobile klanten niet in verkeerde handen zijn gevallen en/of de computers van T-Mobile niet gehackt zijn Het valt wel op Ook gezien het grote aantal opmerkingen van anderen over hetzelfde onderwerp

Gebeurt bij alle providers, denk dat ze of nummer gokken of via andere kanalen opduikelen, ik word ook regelmatig gebeld en had dit al bij Telfort.

Reputatie 7
Badge +14

Alles over Belfraude Helaas komt het bij elke provider voor. 
 

Het lijkt erop dat we slachtoffer zijn van de wangiri of spooktelefoontjes naar een ver buitenland. Een rekening van 152 euro extra is het  gevolg. We hebben echter nooit bewust een vreemd nummer teruggebeld, daar zijn we vrij zeker van. En in de telefoon blijkt ook dat het  niet kan, 2 uur bellen met een buitenlands nummer. 1 minuut later hebben we namelijk met dezelfde telefoon een ander, lokaal nummer gebeld. Hoe kun je dan een rekening krijgen voor 2 uur met het buitenland bellen? 

Rare zaak. We hebben bij T-Mobile het verzoek ingediend deze rekening te schrappen. 

Ervaringen delen is welkom!

Onee! Met mijn slaperige hoofd heb ik per ongeluk opgenomen. Ook ik word regelmatig gebeld door nummers uit Marokko, Algarije en Tunesie. Toen ik het door had meteen opgehangen (na 8sec). Hoe ernstig is dit?

Reputatie 6

Hi @Raia1000 

Geen zorgen, ik heb gelijk gecheckt of hier extra kosten voor zijn geteld. Dit is gelukkig niet het geval! :smile:  Het probleem zit vaak in het terug bellen van dit soort nummer, gelukkig heb je dat niet gedaan. Houd voor alle zekerheid nog even jouw komende factuur in de gaten om er zeker van te zijn dat hier geen kosten voor zijn gemaakt! 

Heb ook enkele spooktelefoontjes ontvangen van een nummer uit Sri Lanka. 
Telefoon gaat 1x over. 
 

Nummers gelijk geblokkeerd op de telefoon. 
 

Vraag me af of ik dit soort nummers ook standaard kan blokkeren. 
Ik ken niemand in het buitenland. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Skulle81 

Goed dat je de nummers heb geblokkeerd! Enige advies dat we geven is niet opnemen en niet terugbellen. Hoop dat de spooktelefoontjes snel ophouden!

Reputatie 1

Ik word elke dag gebeld door elke x andere Duitse 06 nummers ik heb nu al 24 nummers geblokkeerd. Smorgens elke keer rond 08:40 en savonds ook

er zitten geen kosten aan als je terug belt tenminste ik heb onbeperkt bellen dus kost me niks

maar wat zijn dit voor nummers??

Het kost u op korte termijn misschien niets, maar kan men uw Sim-kaart dan niet gebruiken om bijvoorbeeld aankopen te doen op uw naam? Ik noem maar iets hoor. Ondanks onbeperkte bundel zou ik er toch voorzichtig mee zijn.

Zitten geen kosten aan als je onbeperkt bellen hebt.

Tmobile kan hier verder niks aan doen

ik roep “bommen drugs gestolen geld terrorist Isis gestolen rs6 wapens gestolen geld bommen “ door de telefoon misschien luistert de politie wel mee en ik geef er niks om als politie bij mij binnen valt dan leg ik uit dat ik lastig gevallen word en dat ik dat roep dat ze misschien ophouden 😂😂

Haha, ik zeg "blijf aan de lijn ik verbind u door met security afdeling" en dan druk ik op dempen. Je hoort dan de persson aan de andere kant roepen what en dan klik hebben ze opgehangen.

Ook ik ben afhankelijk van buitenlandse klanten en heb onbeperkt bellen, dus voorlopig help dit.

Sinds de overgang van T mobile naar Odido is dit alleen maar erger geworden.

 

deze week ben ik tot 3x toe gebeld geweest door een NL nummer beginnend met +31645…. Heb ze geblokkeerd want werd er niet goed van.

Zojuist (zondagmiddag) ook weer gebeld geweest en lieten ook nog eens een voicemail achter. Lijkt op een telemarketing bedrijf of iets dergelijks. Echt onbeschoft.

Ik wil graag dat jullie dit serieus oppakken, dit moet echt wel stoppen. 

Het word wel steeds erger. Bijna elke week is het raak. Bellen met een voor mij onbekend 06 nummer. En dan in gebrekkig engels beginnen te praten als je opneemt. Heb al de wereld aan nummers geblokkeerd, maar elke keer is het weer raak. 

Reageer