Beantwoord

[Let op] Vandaag: NL-Alert

Reputatie 7
Badge +15
  • Oud-Moderator
  • 10053 reacties
Twee keer per jaar stuurt de overheid een landelijk NL-Alert Controlebericht uit. Dit valt samen met de maandelijkse sirenetest: de eerste maandag van de maand om 12.00 uur.

Update 9 november 2015: De landelijke uitrol van 4G NL-Alert is afgerond. Het T-Mobile netwerk is nu geschikt voor het ontvangen van NL-Alert berichten op 4G!

Het testbericht geeft iedereen de mogelijkheid om te controleren of zijn telefoon goed ingesteld staat om NL-Alert berichten te ontvangen. Het bericht wordt dan ook via het netwerk van T-Mobile verspreid.

Ik heb het controlebericht niet ontvangen, hoe kan dat?
Als je het controlebericht niet hebt ontvangen dan kan dat een aantal oorzaken hebben.
- Jouw toestel is niet geschikt voor het ontvangen hiervan of je toestel is niet goed ingesteld. Op de website van NL-Alert kun je in de instelhulp zien of je toestel geschikt is en welke instellingen nodig zijn.
- Je had rond 12:00 uur geen dekking of stond je toestel uit.

Ik heb het testbericht meerdere malen ontvangen
Het bericht wordt vanuit iedere zendmast gedurende ongeveer 30-60 minuten constant verzonden. Wanneer jouw toestel in die periode verbinding maakt met verschillende masten, doordat je bijvoorbeeld in de auto of in de trein zit, kun je het bericht meerdere malen ontvangen vanuit verschillende masten.
icon

Beste antwoord door David 5 december 2016, 09:15

[UPDATE: Controlebericht 5 december]

Hoi iedereen,

Vandaag, op maandag 5 december 2016, zal de overheid weer een NL-Alert testbericht versturen Dit testbericht valt weer samen met de maandelijkse sirenetest op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur. NL-Alert berichten kunnen over zowel 2G, 3G als 4G worden verstuurd.

Vragen hierover? Stel ze in dit topic!

Bekijk origineel

47 reacties

Hoe slecht is dit.

T-mobile wil een landelijke dekking voor 4G en nu lees ik dat je met 4G geen NL-Alert kan ontvangen...... daar mogen ze dan wel eens wat aan gaan doen. Volgens mij was dit vorig jaar ook al een probleem.:@
Reputatie 3
Handig als je in de trein zit en je gaat langs verschillende masten 😉. Krijg je 300 meldingen. En ook op 3G heb ik geen melding gehad.
Maar je krijgt tenminste wat........
Reputatie 4
Badge +4
Quote van de site van NL-Alert:

NL-Alert wordt uitgezonden via alle mobiele netwerken op 2G en 3G. Alle providers zijn wettelijk verplicht om uiterlijk 1 december 2015 hun netwerken geschikt te maken voor verzending van NL-Alert over 4G.

Ik ben er van overtuigd dat T-Mobile hier mee bezig is
Wat ik aan een kant ook wel jammer vind is dat de T-mobile moderator niet aangeeft wat T-mobile doet om het probleem op te lossen.
:?
Rajaalderi schreef:

Quote van de site van NL-Alert:

NL-Alert wordt uitgezonden via alle mobiele netwerken op 2G en 3G. Alle providers zijn wettelijk verplicht om uiterlijk 1 december 2015 hun netwerken geschikt te maken voor verzending van NL-Alert over 4G.

Ik ben er van overtuigd dat T-Mobile hier mee bezig is

tja dan wachten we maar even af.... en nu maar hopen dat er niks ergs gebeurt...:8. gr.
Reputatie 6
@Amy

Amy, je geeft aan dat het ontvangen niet werkt via 4G. Ok, dat kan. Ik kreeg het bericht 29 minuten laten binnen dan verzonden. Telefoon ligt gewoon naast me, verbonden via 4G en Wifi. Kan me niet voorstellen dat ik in deze tijd (even) overgeschakeld ben naar 3G. Maar goed, met andere woorden, in geval van een 'ramp' / noodsituatie was ik dus nu het haasje 😃.

Wat al gevraagd werd, enig idee hoe dit opgelost gaat worden en in welke tijdperiode? En aan wie ligt dit? Verzend NL-ALert niet via 4G, want KPN ontvangt het wel op 4G. Of ligt de oorzaak bij TM?
Reputatie 3
Ook ik heb geen NL-Alert bericht ontvangen (iPhone 6, goed ingesteld) en was thuis met WiFi verbinding. Werkt dus ook niet met WiFi??
NL-Alert berichten werken absoluut niet op mijn Sony Xperia Z3 Compact. Er komt een bericht in beeld maar vervolgens wordt de hele telefoon geblokeerd. Je kunt alleen het geluid van het bericht dempen en voor de rest niets meer. Alleen rebooten via het knopje naast de simkaart werkt nog en zodra je opnieuw opstart heb je een kleine minuut om nog iets te doen voordat het bericht opnieuw binnenkomt. Zelfs in vliegtuigmodus zetten helpt niet.
Reputatie 6
VJVreeburg schreef:

NL-Alert berichten werken absoluut niet op mijn Sony Xperia Z3 Compact. Er komt een bericht in beeld maar vervolgens wordt de hele telefoon geblokeerd. Je kunt alleen het geluid van het bericht dempen en voor de rest niets meer. Alleen rebooten via het knopje naast de simkaart werkt nog en zodra je opnieuw opstart heb je een kleine minuut om nog iets te doen voordat het bericht opnieuw binnenkomt. Zelfs in vliegtuigmodus zetten helpt niet.

Ik heb ook een Z3Compact en hier geen problemen ermee (op de tijd na dan). Ik kon kiezen voor dempen of voor ok (oid). App sloot gewoon af. Geen ophangingen van toestel.
Ook ik heb geen NL Alert bericht ontvangen. Telefoon stond aan, k was thuis, Wi-Fi aan, misschien zat ik op internet met telefoon, maar dat moet toch geen probleem zijn. Vorige keer wel bericht ontvangen. Hoe kan dit en wanneer wordt dit gecorrigeerd ?
Ik heb een LG G2
Reputatie 7
Badge +15
Hallo iedereen,

Vandaag, op 7 december 2015, zal de overheid weer een NL-Alert testbericht versturen Dit testbericht valt weer samen met de maandelijkse sirenetest op de eerste maandag van de maand om 12.00 uur. NL-Alert berichten kunnen over zowel 2G, 3G als 4G worden verstuurd.

Vragen hierover? Stel ze in dit topic!
Reputatie 6
De test is hier prima verlopen op 4G!
Reputatie 2
Helaas heb ik in de Achterhoek, met 4G geen alert ontvangen. Ik hoor meer soortgelijke verhalen van anderen om mij heen met T-Mobile. Eerder met 3G was er geen probleem. HTC One (M7) is goed ingesteld.
Reputatie 2
Vandaag krijg ik ook een sms van NL-Alert.
Ik heb geen behoefte, hoe meld ik me af van NL-Alert ?
Heb vanmiddag nog 1 toevallig gekregen
@Iamsterdam
In dit topic vind je in het eerste bericht een link naar de NL Alert instelhulp. Daarin staan ook de stappen om je hiervoor af te melden. 🙂
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Iamsterdam, waarom afmelden als de overheid dit middel in wil zetten bij noodsituaties?
Als het luchtalarm gaat verdwijnen in de toekomst (moet nog zien of dat ervan komt) is dit de snelste manier om mensen te bereiken.

(Je trekt de koolmonoxide- en rookmelders ook niet van de muur en plafond om maar eens appels met peren te vergelijken?)

Ik heb het "ongemak" er voor over.
Reputatie 2
HarryMe schreef:

Hoi Iamsterdam, waarom afmelden als de overheid dit middel in wil zetten bij noodsituaties?
Als het luchtalarm gaat verdwijnen in de toekomst (moet nog zien of dat ervan komt) is dit de snelste manier om mensen te bereiken.

Ik zou niet weten hoe de luchtalarm klinkt, want ik ben doof.

En ik kijk niet zo snel naar mijn mobiel of er een NL_Alert bericht komt, want ik voel mijn mobiel zo weinig trillen
Reputatie 4
Badge +4
Iamsterdam, ik ken ook 2 mensen die doof zijn.

Het luchtalarm bezorgt horenden een hartverlamming als je vlakbij zo'n paal/ sirene staat! 😠

Zeg... heb je al geprobeerd om je trilsignaal aan te passen?

(Voor Samsung)

Eventueel bij een volgende telefoon kiezen voor een toestel met notificatieled (?)

Wat betreft mijn zwart-wit vergelijking... dat was om een punt te maken, maar hiermee sloeg ik de plank mis, excuses.
Volgens mij zijn er rookmelders met lichtsignalen (maar daar zou ik op moeten googlen).

Voor jou is het gewaarschuwd worden d.m.v. pop-up berichten natuurlijk wel handig.
Ook via breaking news berichten via apps als De Telegraaf of Nu.NL of regionale nieuwskanalen kun je worden gewaarschuwd.
Reputatie 2
Kaassausje

Ik klik op jouw link en gaat naar inSided Control van T-Mobile. misschien heeft je verkeerd link gezet.
Maar ik heb al NL-Alert uitgezet.
Alvast dank voor je de moeite
Reputatie 2
Harryme

Ik heb geprobeerd, maar de functie blijft niet op hoge trillen.. dus erg zacht trillen.. jammer...
Iamsterdam schreef:

Kaassausje

Ik klik op jouw link en gaat naar inSided Control van T-Mobile. misschien heeft je verkeerd link gezet.
Maar ik heb al NL-Alert uitgezet.
Alvast dank voor je de moeite

Oeps, sorrie, vergeten de url aan te passen. Bij deze alsnog gedaan. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Hoi allemaal.

Vandaag, op 6 juni 2016, zal de overheid weer een NL-Alert testbericht versturen. Dit komt twee keer in het jaar voor en alle Nederlandse mobiele operators werken hier aan mee.

Heb je vragen hierover? Check dan de instelhulp op de website van NL-Alert. Houd er rekening mee dat NL-Alert standaard uit staat op iPhone. Je kunt de instelling voor Noodoproepen inschakelen via de instellingen van je iPhone.

Reageer