[Nieuws] In de krant staat dat ik mijn toestel kan teruggeven. Klopt dat?

Reputatie 7
Badge +15
  • Oud-Moderator
  • 10053 reacties
Hallo allemaal,

Wij hebben dat ook gelezen. Het is het gevolg van een uitspraak van de hoogste rechter over het aanbieden van telefoons in combinatie met een abonnement.

Wat dat betekent voor onze klanten is op dit moment niet duidelijk. We doen ons best dit zo snel mogelijk uit te zoeken. Houd onze website in de gaten voor meer informatie.

155 reacties

Antepli schreef:

Hallo allemaal ik ben benieuwd wat hier aan de hand is.kunnen jullie wat uitleg geven. Ik hoor het graag.

Hallo Antepli
Uitgaande dat je een en ander al hebt gelezen! Met andere woorden komt het er op neer dat providers (incl. T-Mobile) zijn betrapt dat ze hun klanten geruime tijd stiekem in hun **** hebben genomen, en niet eens het fatsoen hadden om een beetje glijmiddel te gebruiken.. Dus nu doet het bij veel mensen erg zeer, waardoor ze van hun provider een pleister op de wond verwachten. Maar nu is T-Mobile erg druk met verstoppertje spelen.
inmiddels is de uitspraak van de Hoge Raad 2 weken oud. Ik neem aan dat jullie ruim de tijd hebben gehad om deze te onderzoeken. Graag verneem ik jullie standpunt.

Voor degene die de uitspraak zelf willen lezen, hier de link:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI%3ANL%3AHR%3A2016%3A236
Ik hoop ook op een snelle reactie, consumentenclaim mailt mij ook met de vraag of ik een claim wil indienen. Ik hoop niet dat dat nodig gaat zijn. Als de uitspraak van de rechter zo duidelijk is zou het toch fijn zijn als T-mobile zelf met berichtgeving komt naar de mensen die dit aan zou gaan?
Ik krijg sterk het idee dat T-Mobile geen gehoor wil geven aan deze uitspraak van de Hoge Raad. Via Facebook krijg ik ook al geen enkel antwoord. Lijkt er op dat ze de zaak zoveel mogelijk willen stilzwijgen.

Ik ben inmiddels overgestapt naar een andere provider, helaas zonder nummerbehoud want daar wilde T-Mobile niet aan meewerken. Ik heb alle verdere betalingen geblokkeerd en T-Mobile op de hoogte gebracht. Benieuwd of ze nu in actie komen.
Uitstellen is ook een tactiek.

Hoe langer T-Mobile een oplossing uit kan stellen, des te meer "oude" abonnementen zijn omgezet naar een "nieuwe" en die hoeven ze dan niet te compenseren.
Voor de mensen die het zat zijn om een antwoord van T-mobile af te wachten raad ik aan om naar de rechter te gaan om de overeenkomst nietig te verklaren, onder verwijzing naar het arrest van de Hoge Raad. Zoals in dit arrest ook wordt vermeld is dat de weg die je zou moeten bewandelen. Als iedereen nou eens een rechtzaak aanspant tegen T-mobile moet je dan maar eens even kijken hoe snel ze over de tafel komen met een oplossing. DE PROCESKOSTEN ZOU TOCH T-MOBILE MOETEN DRAGEN!!! 😉
Ik heb zelf inmiddels maar consumentenclaim ingeschakeld. Want dit duurt wel heel erg lang allemaal.
Enige nadeel is dat ik dan eventueel 15% van het bedrag dat ik terug krijg kwijt ben aan consumentenclaim (No cure no pay). Voordeel is dan wel dat ik er zelf niet meer achteraan hoef te gaan en zij de juridische zaken afhandelen.

Jammer dat het zo ver is gekomen. Ik had toch de hoop dat T-Mobile zelf met een goede oplossing zou komen
Het is sympathiek om een formulier online te zetten waarin mensen hun gegevens achter kunnen laten tot ze wellicht ooit op de hoogte gebracht worden.
Mijn insziens is het beter om pro-actief op te treden en geen afwachtende houding aan te nemen.

Richt je hierbij overigens vooral niet op de klantenservice, deze hebben klaarblijkelijk instructies gekregen. Waarschijnlijk ook terecht want die kunnen hier niks aan doen en ook geen actie op ondernemen.
Debbietablet schreef:

Goed gesproken (getypt) dielange31!

Eeg fijn dat tm nu een formulier beschikbaar heeft gesteld. Zojuist heb ik het formulier proberen in te vullen voor mijn (zeer dure) gratis tablet. Dit is geen 06 nummer en daarom herkent het formulier mijn nummer niet.

@t mobile; graag een formulier beschikbaar stellen voor tablets. BVD

Hoi Debbie, je kunt daar ook je nummer plaatsen waar je op te bereiken bent hoor.
Geen woord Spaans

In de prejudiciële beslissing van de Hoge Raad (http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2016:236) staat geen woord Spaans en is zelfs voor niet juristen begrijpelijk te lezen. Ik snap dan ook niet dat Tmobile, net zoals KPN doet, niet in overleg wil met de Consumentenbond over een passende oplossing. Ik snap ook niet dat Tmobile niet met opgeheven hoofd probeert met zijn klanten tot een passende oplossing te komen. Dan kom je als bedrijf toch veel sterker en betrouwbaarder over? Ik heb een schappelijk voorstel in gedachten voor Tmobile om er samen uit te komen, maar wordt gedwongen om het via de rechter te spelen. Dat gaat jaren duren en betekent voor mij natuurlijk wel dat ik naar een andere provider zal overstappen.
Reputatie 5
Ik reageer hier als klant en niet als medewerker van T-Mobile.

Met alle respect, maar iedereen met een gezond verstand zou moeten weten dat voor niets de zon op komt en alles waar 'gratis' aan verbonden is met een flinke scheut zout genomen moet worden. Het is logisch dat je je toestel betaalt in je abonnement, net als dat je rente betaalt bij een lening of bij een 'gratis' email adres van google betaalt met je (persoonlijke) gegevens. Dat alles in het verleden misschien niet altijd even correct is gedaan (hoge bedrag door laten lopen na verstrijken contracttijd) vind ik ook. Echter heeft de consument zelf ook nog de plicht te onderzoeken waarvoor hij/zij tekent. Ik lees altijd voorwaarden door omdat ik wil weten waarvoor ik teken, maar mijn ervaring welke ik had toen ik nog in een telecomwinkel werkte is dat niemand die dingen daadwerkelijk doorlas maar enkel zich blindstaarde op de 'gratis' telefoon. Overigens niet enkel T-Mobile heeft hierin schuld, alle andere providers en telecomboeren,mediamarktjes etc hebben hier mede schuld aan. Anyhow netjes hoe het nu geregeld is, jammer van destijds maar nogmaals in mijn optiek heb je hier ook zeer zeker eigen verantwoordelijkheid in te nemen.

En om nu toestellen van 10 jaar geleden terug te gaan sturen terwijl je wist dat je deze in je abonnement af zat te betalen is natuurlijk een beetje scheef. Ik zie dan ook geen reden dat T-Mobile of welke andere provider dan ook voor dit soort zaken op moet draaien. Dat het nu als lening wordt gezien is in mijn ogen een goed iets, wellicht gaat men nu nadenken wat het daadwerkelijk kost en kan men daar voor zichzelf een afweging voor maken of het je waard is of niet
Hallo iedereen,

Ook ik heb twee contracten afgesloten incl gratis mobiel. Ik was hier toendertijd erg tevreden mee (anders had ik het contract immers niet ondertekend). De contracten heb ik nog liggen, die bewaar ik altijd netjes. Ik ben echter niet van plan een claim in te dienen. Waarom zou ik, toendertijd vond ik het blijkbaar een redelijke prijs om te betalen. Toegegeven, ik wist niet dat losse abbo's goedkoper waren en dat het mobieltje dus niet een gift was. Dit is echter volledig aan mijzelf te wijten. Onderzoek doen voor een grote aankoop is immers altijd aan te raden. Ik zie het dan ook meer als een wijze les.

Het is appart om te zien (tenzij je echt geldnoot hebt) hoeveel mensen geld terug eisen van hun provider, terwijl ze net zoas ik enkele jaren geleden waarschijnlijk tevreden de winkel uitliepen, wetende hoe duur hun abo was.ik snap goed dat tmobile voor deze greterige klanten niet veel moeite doet. Je hebt toen heel bewust een contract afgesloten, het is vreemd dat je zoveel jaar na dato nog geld terug zou moeten krijgen. Dat is iedergeval mijn gedachte hierover en die wilde ik graag met jullie delen 🙂
Mijn vragen zijn redelijk simpel:

Behoudens dat er gezocht word door T-mobile naar een oplossing

-Gaat of is T-Mobile tegen het vonnis in cassatie gegaan?

En wat zijn op dit moment de beweegredenen van T-Mobile om op dit moment, bijna een jaar na de des betreffende uitspraak, geen duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden/oplossingen, waaraan T-Mobile denkt te kunnen bieden of te moeten aanbieden aan hun (voormalige) klanten?

Overigens ik ben al geruime tijd, naar tevredenheid, T-Mobile klant. Desondanks vind ik dat indien je iets fout doet of gedaan hebt, je een tweede kans verdient. Kennelijk was er destijds in de opzet van de abonnementen iets verkeerd verwoord, welke nu verstrekkende gevolgen heeft. Hetgeen nog niet wil zeggen dat T-Mobile geen goede provider is, in de zin van het opzetten van netwerken. De bereikbaarheid en behulpzaamheid van hun klantenservice, vind ik ook noemenswaardig.
Om deze redenen vind ik het dan ook niet noodzakelijk om over te stappen naar een andere provider of om mijn abonnement op te zeggen.
Nu bijna een jaar geleden.. 0 duidelijkheid.

Is T-Mobile niet verplicht duidelijkheid aan haar klanten te verstrekken?
Het is, in mijn ogen, een schande dat T-Mobile hier geen duidelijkheid over wil/kan verschaffen, ik houd al geruime tijd de ontwikkelingen bij, of liever, de afwezigheid van ontwikkelingen.

Het wekt bij mij de indruk dat T-Mobile hoopt dat deze claim, mettertijd vergeten wordt door haar klanten. Nu ben ik een (nog wel) tevreden klant, de afhandeling van de uitspraak is nu echter bepalend, ik sta niet te springen voor de nieuwe Go abbonementen, maar dat was/ben ik bereid voor lief te nemen, mits de uitspraak goed word afgehandeld door T-Mobile.

Een verdere opmerking die geplaatst moet worden, is de beperkte reacties van het T-Mobile forum personeel. het bericht dat mij voorgaat is in 18dagen tijd niet beantwoord, terwijl deze persoon een gegronde vraag heeft.

Al de meer reden om naar een consumentenclaim te stappen en een duidelijk antwoord af te dwingen, die 15% no cure no pay is in dat geval de moeite waard, aangezien de afwezigheid van T-Mobile staff vreselijk is op dit forum/thread
EmileP schreef:

Het wekt bij mij de indruk dat T-Mobile hoopt dat deze claim, mettertijd vergeten wordt door haar klanten.

Zoals gebruikelijk bij grotere bedrijven. Ik denk dat we er allemaal vanuit moeten gaan dat zulke uitspraken leuk zijn, maar daadwerkelijke vergoeding krijgen voor de overtreding die zij hebben gedaan zal er waarschijnlijk nooit van komen.
In reactie @Hyyb:

Vandaar de vermelding maar om zelf actie te ondernemen, 15% van de terugbetaling, is een schijntje als je er van uitgaat dat T-Mobile dit probeert dood te zwijgen, met als gevolg dat je helemaal niets uitgekeerd krijgt.

Niet om per direct te stellen dat T-Mobile een verrot bedrijf is, maar om wel de vervolgstappen is duidelijk te maken en de duidelijke overweging te maken, wachten op een antwoord dat wellicht nooit komt, of zelf de actie ondernemen en dan in ieder geval de meerderheid waar je recht op hebt te ontvangen.

Ik wil zelf T-Mobile het volle jaar geven, dus ze de tijd geven tot 12 februari, hierna word het een kwestie van zelf stappen ondernemen bij het aflaten van een passend antwoord van T-Mobile.
Ok ik heb diverse contracten gehad en nog lopen bij T-mobile
ook ik overweeg te gaan claimen
OF T-mobile moet over de brug komen wat ze met mijn lopende contract
kunnen doen deze loopt af en is en is in de huidige vorm niet verlengbaar
dit abonnement hebben ze niet meer. als ze dit door willen laten lopen
tot dat ik het ontbind dus met de zelfde kortingen die ik nu heb
wil ik overwegen om mijn claim in te trekken,
@bas zoals gezegd ligt die van mij er al 2 jaar. En nu is er nog steeds geen update. Dat is ontzettend lang en daardoor krijg ik het idee dat t-mobile nooit met een reactie zal komen en ze zich al helemaal niet aan de uitspraak houden. Ik wil graag een termijn weten waarin ik antwoord krijg. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Dat hoeft allemaal toch niet zo lang te duren
Reputatie 1
Hi,

Ik heb mezelf ruim een jaar geleden ook aangemeld, via dit forum en via het formulier.
Momenteel geen woord erover teruggehoord.

Ik ben zeer tevreden met T-mobile en wil niet weg, hoewel anderen zoals Ziggo/Vodafone een heel goed(koop) alternatief is.

T-mobile claimt dat er nog mee rechtszaken lopen maar dat kan wel zijn, het punt is dat de uitspraken die er al zijn in het nadeel zijn van T-mobile.

Concreet de vraag: Op welke rechtszaak verwacht t-mobile dan haar (gewenste) uitspraak waarop deze claim ten uitvoer wordt gebracht ?

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Adri Priems
Krijg ik een melding als er hierover nieuws is? Of moet ik zelf steeds checken of er nieuwe berichten zijn?
Beste T-mobile,

Inmiddels zijn we drie weken verder. Kunt u mij al vertellen of ik mijn telefoon bij een T-mobile shop kan inleveren, of moet ik deze opsturen? Zo ja, waar naar toe en aan welke afdeling?
Krijg je dan je geld terug ofzo ?
Reputatie 7
Badge +15
Goedemorgen allemaal,

We kunnen momenteel (nog) niet inhoudelijk op de situatie ingaan. Op dit moment is het niet duidelijk wat de gevolgen van de uitspraak zullen zijn voor onze klanten. Zodra er meer informatie over bekend is delen we dat uiteraard met jullie in dit topic.
Is er nog steeds niets bekend? het is inmiddels 11 dagen na de laatste reactie en een maand na de uitspraak. het lijkt er op alsof men net zo lang wil zwijgen tot iedereen het vergeten is.
Reputatie 7
Badge +19
Hi Roel,

Welkom op ons Forum!

Helaas is er niets meer bekend, zodra wij meer weten zullen wij dat met jullie delen in dit topic.

Reageer