Sticky F.A.Q.

[Nieuws] T-Mobile en Closing the Loop pakken E-waste aan

[Nieuws] T-Mobile en Closing the Loop pakken E-waste aan
Reputatie 7
Badge +18
  • T-Mobile Moderator
  • 12958 reacties

Na de plastic soep dreigt ook E-waste, als snelst groeiende afvalstroom ter wereld een serieus probleem te worden. T-Mobile pakt dit probleem als eerste telecomaanbieder samen met haar klanten aan. Vandaag introduceert de organisatie een innovatief recyclingprogramma dat op een vernieuwende manier E-waste aanpakt en circulariteit in de telecomsector stimuleert. Met de 'Recycle Deal' biedt T-Mobile klanten én de nieuwste telefoon én de mogelijkheid actief bij te dragen aan het reduceren van E-waste. Klanten krijgen de optie na afloop van een contract een toestel terug te verkopen aan T-Mobile, waarna het gerecycled wordt of aangeboden wordt voor hergebruik. In het nieuwe programma werkt T-Mobile nauw samen met Closing the Loop, winnaar van de Circular Award, met haar unieke One-for-One concept. T-Mobile streeft er naar om voor elk verkocht toestel met een Recycle Deal een ‘afvaltoestel’ wordt gerecycled. (lees meer in het persbericht)

Veelgestelde vragen

Wat gaan jullie precies doen en wat is jullie ambitie met de Recycle Deal?
Vanaf 18 juni introduceren wij de Recycle Deal. Met de Recycle deal stimuleren wij recycling van smartphones en het minimaliseren van e-waste.

Onze ambitie is dat de Telecomsector circulair wordt. Wij zetten nu de eerste stap en hopen dat anderen ons zo snel mogelijk volgen.

Hoe tonen jullie aan dat toestellen 100% gerecycled worden?
1.
Teqcycle is de organisatie die ervoor zorgt dat alle toestellen die aan T-Mobile terug worden verkocht helemaal worden leeggemaakt. Zo is de klant er zeker van dat zijn/haar data op de telefoon vernietigd wordt. Een groot deel van de toestellen wordt vervolgens voor hergebruik ingezet en een deel wordt gerecycled.

2.
Closing the Loop maakt het gebruik van smartphones circulair. Toestellen die voor hergebruik worden ingezet, krijgen vaak nog een derde of vierde leven in landen waar geen mogelijkheden zijn voor recycling. Vooral in dit soort landen is extra actie nodig, omdat de toestellen anders alsnog bij het afval belanden. Closing the Loop zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk telefoons in deze landen worden ingezameld en gerecycled worden, zodat de grondstoffen kunnen worden ingezet voor nieuwe smartphones. Closing the Loop maakt mobiele telefoongebruik circulair. Voor elke stap in de keten – aankoop, hergebruik en afvoer – heeft het diensten ontwikkeld die duurzaam gebruik mogelijk maken. Ze compenseren grondstoffenverbruik – veroorzaakt door de aanschaf van een nieuwe telefoon – door het te koppelen aan de inzameling en verantwoorde recycling van een oude telefoon. Vergelijkbaar met CO2 compensatie, maar dan voor schaarse metalen.

Passen jullie die circulariteit ook toe op alle hardware van jullie netwerk?
Jazeker! Alle hardware van ons vorige netwerk is of hergebruikt of gerecycled.

Verdient T-Mobile aan het innemen van mijn smartphone?
Nee, wij verdienen hier niets aan. Sterker nog, wij investeren in onze samenwerking met Closing the Loop door een one-for-one concept te hanteren.

Veel providers en leveranciers hebben recycling programma’s. Waarin is de Recycle deal anders?
De recycle programma’s die nu worden aangeboden richten zich vooral op het inzamelen van toestellen die niet meer gebruikt worden. Deze worden vervolgens gerecycled. T-Mobile zet nu een stap verder. We pakken E-waste samen met onze klanten aan en door de Recycle deal ontstaat er een win-winsituatie voor de klant en het milieu. Wij stoppen niet nadat het toestel voor een eerste keer voor hergebruik is ingezet, maar zorgen ervoor dat het toestel aan het einde van de levensduur wordt gerecycled en de grondstoffen worden gebruikt voor nieuwe toestellen.

Hoe wordt de terugverkoopwaarde van het toestel bepaald? Is dat afhankelijk van het type telefoon?
De restwaarde wordt bepaald door Teqcycle.

Hoeveel telefoons denken jullie te gaan recyclen?
We hopen dat we meer dan 100.000 telefoons kunnen herbruiken of recyclen.

Verwachten jullie dat andere providers dit aanbod gaan kopiëren?
Onze ambitie is om de telecomsector circulair te maken. Dus we hopen dat anderen zich aansluiten bij onze missie. Hoe de andere providers willen aansluiten is aan henzelf.

Wat gebeurt er met de opgeknapte telefoons?
De toestellen die aan T-Mobile terug worden verkocht, worden door Teqcycle voor hergebruik ingezet en een deel wordt gerecycled.

Kunnen jullie concreet aantonen welke onderdelen gerecycled worden?
In een smartphone zitten waardevolle grondstoffen als goud, koper en palladium.

Kan ik mijn oude telefoon (die nu in de keukenla ligt) ook inleveren bij T-Mobile zodat deze een nieuw leven krijgt?
Zeker. Toestellen die nog een bepaalde waarde hebben kunnen worden ingeruild tegen korting bij aanschaf van een nieuwe toestel. Toestellen die geen waarde meer hebben kunnen bij ons worden ingeleverd, zodat ze gerecycled kunnen worden.

Als ik niet voor de recycle deal kies, wat gebeurt er dan met mijn smartphone na afloop van m’n abonnement?
Je kiest aan het begin van het contract voor de Recycle Deal als betaaloptie. Aan het einde van het contract kun je ervoor kiezen om jouw telefoon aan ons terug te verkopen. Je kunt er ook voor kiezen om het toestel te houden. In dit geval betaal je gewoon het restbedrag van het toestel.

Neemt T-Mobile altijd mijn toestel in, ook als deze kapot of beschadigd is?
We kopen je toestel graag van je over tegen de afgesproken terugverkoopwaarde zoals vermeld op je contract wanneer:

- Alleen normale gebruikssporen bevat (hieronder vallen in ieder geval geen barst(en) in het scherm/toestel;
- De aan- en uit functie van het toestel naar behoren werken;
- Het toestel geen waterschade heeft;
- Gebruikersaccount of cloud-activatie zijn uitgeschakeld.

Wat gebeurt er als mijn toestel kwijt/gestolen/kapot/te beschadigd is, of ik vergeet het toestel weer terug te verkopen?
Dan betaal je het restbedrag van het toestel aan het einde van je contract.

Ik heb een ander toestel gekregen, nadat mijn toestel gestolen is of niet meer gerepareerd kon worden, wat geldt er voor mij?
Hierin zijn we coulant en ook dan kun je het toestel terugverkopen. Mits merk, type, geheugenvariant overeenkomen met jouw oorspronkelijke toestel.

Wat gebeurt er met de privébestanden en gegevens op de telefoons die aan jullie worden terugverkocht?
We adviseren de klant om persoonlijke, vertrouwelijke en andere gegevens van de telefoon te verwijderen, voordat je het toestel terugverkoopt aan ons. Maak een back-up van de gegevens die je wilt bewaren, je vindt hier instructies voor in onze Toestelhulp. Na terugverkoop worden de gegevens permanent verwijderd.

Hoe werkt het terugverkopen van je toestel?
Aan het einde van je abonnement wordt standaard het restbedrag in rekening gebracht met een factuur. Je hebt vervolgens 21 dagen de tijd om te kiezen je toestel terug te verkopen aan T-Mobile tegen de vooraf afgestemde terugverkoopwaarde of het toestel te houden en het restbedrag te betalen. Dit staat op je contract vermeld. Terugverkopen kan:

- In een T-Shop; of
- Online aanmelden en daarna per post versturen.

Nadat je toestel is terugverkocht ontvang je een bewijs. Bij de keuze voor de Recycle Deal dien je het toestel binnen 21 dagen na ontvangst van de factuur (waarop het restbedrag staat vermeld) aan T-Mobile terug te verkopen. Het restbedrag wordt in de laatste maand aan je gefactureerd.

Kan ik van mening veranderen en toch het toestel houden/toch het toestel terugverkopen?
Ja, je hebt vanaf het moment dat het restbedrag is gefactureerd 21 dagen de tijd om te kiezen tussen de Recycle Deal (toestel terugverkopen aan T-Mobile) of het restbedrag te betalen.

Kan ik ook achteraf kiezen voor de recycle deal?
Nee, de Recycle Deal optie is alleen beschikbaar bij het aangaan van het abonnement in combinatie met een toestel.

Neem bovenstaande informatie even rustig door en als er dan nog vragen zijn, laat het in een reactie in dit topic weten! :)

0 reacties

Geen reactie

Reageer