Beantwoord

[Nieuws] T-Mobile introduceert T-Mobile GO: Unlimited in Nederland!



Toon eerste reactie

919 reacties

Verwacht nou in hemelsnaam niet dat ik me tot jou niveau verlaag Fredek.
Reputatie 4
Badge +7
Waarom moeten discussies altijd ontaarden in persoonlijk worden.
Reputatie 1
@Fredek

Die discussie was er al en is ook opgelost sinds het antwoord al werd gegeven voordat je kon overstappen. Kan me niet voorstellen dat dit niet bij de voorwaarden stond op het moment dat je akkoord ging met de migratie.


Ik heb nog een SS&SB abo en ben niet gemigreerd. Ik ben erg vaak onderweg buiten NL. Ik was dan ook erg blij met de komst van het Go Unlimited abo en wilde heel erg graag overstappen. Echter, ik heb één mb-verdeler en die wil ik niet kwijt. Toen men besloot de mb-verdeler niet in het nieuwe abo op te nemen was ik, en velen met mij, erg teleurgesteld. Ik denk echt dat de mb-verdeler behouden kan blijven evt met limiet. Is het T-Mobile netwerk nu wel of niet gereed voor de toekomst? Ik heb geen zin in tetheren want dat is een stap terug.
Reputatie 1
Verwacht nou in hemelsnaam niet dat ik me tot jou niveau verlaag Fredek.

Kusje?
Zou het kunnen zijn dat TM nu probeert zoveel mogelijk mensen lekker te maken en te migreren terwijl na juni alles anders wordt? Misschien is wachten niet eens zo'n slecht idee....
Ik heb een probleem mijn oude abbo en de go staan er nu allebij in dit komt neer op 75€... dit is best veel geld, medewerker zij dat ik dit 1e maand kwijt was en 2e maand credit zou krijgen.. ik zie liever de normale bedrag alleen afgenomen worden? Gaarne een oplossing hiervoor dit is niet de bedoeling lijkt me!!!
Reputatie 4
Badge +3
Goedemorgen allemaal,

Ik kan mij voorstellen dat het Go (Unlimited EU (en VS)) abonnement wat vragen oproept. Hajar heeft al aangegeven dat het (vooralsnog) niet mogelijk is om een Stel Samen abonnement om te zetten naar een Go abonnement. De beperking is technisch van aard en op het moment wordt onderzocht wat hierin mogelijk is. Ik zou hierin graag duidelijkheid willen geven en ik zou het het geweldig vinden om te verkondigen dat het mogelijk is, maar op dit moment is hier nog veel onduidelijkheid over. Het helpt zeker niet als er dan ook nog eens tegenstrijdige informatie wordt gegeven vanuit een collega die in zijn of haar enthousiasme aangeeft dat dit wel mogelijk is. Dat schept verwachtingen en dat is altijd een fragiele basis. Het zal ongetwijfeld uit een goed hart zijn gekomen en de drive om te helpen. Daarnaast is het zeker een goed punt van feedback om hierin ten tijde van de aankondiging duidelijker in te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd een zorgvuldige afweging wordt gedaan, alvorens er invulling wordt gegeven aan een aankondiging. Dit betekent natuurlijk niet dat er geen ruimte is voor een verbetering bij een volgende keer. We proberen altijd alles op een transparante manier te communiceren. Uiteindelijk gaat het om jullie en moeten wij leren van jullie. Vanuit dat oogpunt dank voor de feedback.

In principe, op basis van onderzoek (en historisch gebruik) is het Go Unlimited abonnement ook echt onbeperkt. Het is ook lang niet zo zwart-wit als in de voorwaarden wordt aangegeven. Maar, ergens moeten kaders worden aangegeven. De 50% regeling kan worden geïnterpreteerd dat er een contactmoment kan plaatsvinden op het moment dat er signalen zijn dat het abonnement wordt gebruikt middels een wijze die, zonder uitleg of context, kan worden gezien als misbruik. Dat wil uiteraard niet per definitie zeggen dat er ook sprake is van omstandigheden die als misbruik kunnen worden aangemerkt. Het abonnement is in beginsel bedoeld voor ingezetenen in Nederland en bijvoorbeeld niet een burger uit een buurland die gebruik wil maken van het abonnement omdat de tarieven in zijn of haar thuisland (geografisch) hoger liggen. Er zijn genoeg scenario’s te bedenken waarbij je veelvuldig in het buitenland bent (of net over de grens woont maar er een onlosmakelijke link is met Nederland op basis van werk bijvoorbeeld), wat dus al ruimte biedt voor een logische en redelijke verklaring van het verbruik. Zoals ik eerder aangaf zijn de kaders niet uit de lucht komen vallen. In principe zou 60 dagen onbeperkt en daarna 10 GB per maand meer dan ruim voldoende moeten zijn.

Het abonnement richt zich op (individueel) gebruik van de smartphone of tablet. Op veel smartphones is het aanmaken van een hotspot een functie. Ook hier is het weer niet zo zwart-wit, maar zal altijd worden gekeken naar de omstandigheden. Ik zet zelf ook weleens mijn hotspot aan en het zal bij lange na niet direct leiden tot een overtreding van de voorwaarden. Het kan een ander verhaal worden op het moment dat de smartphone als vervanger van Wi-Fi gaat fungeren en er 100 GB per dag wordt gebruikt (extreem voorbeeld).

In zijn algemeenheid zijn de voorwaarden enkel opgenomen om buitensporig afwijkend gedrag, wat als misbruik kan worden aangemerkt, tegen te gaan en een grondslag te hebben om te handelen indien er echt sprake is van misbruik. Uiteraard bieden we het Go abonnement aan om eenieder zorgeloos te laten genieten van data. Het is in die zin ook een bescherming voor iedereen. Het netwerk is meer dan klaar voor de toekomst en daarmee enorm veel datagebruik. Maar, om de kwaliteit te kunnen garanderen hebben we dus wel enkele voorwaarden opgesteld, waar je in het algemeen niet eens bij in de buurt komt. Indien dit wel het geval is dan wil dat dus ook niet direct leiden tot een overtreding. We zullen een individuele situatie altijd beoordelen naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Ik begrijp het gevoel, ik ben zelf ook (bijna) altijd ethisch op zoek naar loopholes, in zekere zin zou je het kunnen spiegelen aan een ethische hacker. Jullie kunnen erop vertrouwen dat de voorwaarden enkel met de beste bedoelingen zijn opgesteld.

Hopelijk zorgt het zo voor wat achtergrond. Op het moment dat we duidelijkheid hebben omtrent een mogelijke overstap vanuit Stel Samen zullen we jullie uiteraard op de hoogte stellen. Ik duim (mee) voor het kunnen realiseren van de overstap van Stel Samen naar Go.
Reputatie 2
Het is ook lang niet zo zwart-wit als in de voorwaarden wordt aangegeven. Maar, ergens moeten kaders worden aangegeven. De 50% regeling kan worden geïnterpreteerd dat er een contactmoment kan plaatsvinden op het moment dat er signalen zijn dat het abonnement wordt gebruikt middels een wijze die, zonder uitleg of context, kan worden gezien als misbruik. Dat wil uiteraard niet per definitie zeggen dat er ook sprake is van omstandigheden die als misbruik kunnen worden aangemerkt. Het abonnement is in beginsel bedoeld voor ingezetenen in Nederland en bijvoorbeeld niet een burger uit een buurland die gebruik wil maken van het abonnement omdat de tarieven in zijn of haar thuisland (geografisch) hoger liggen. Er zijn genoeg scenario’s te bedenken waarbij je veelvuldig in het buitenland bent (of net over de grens woont maar er een onlosmakelijke link is met Nederland op basis van werk bijvoorbeeld), wat dus al ruimte biedt voor een logische en redelijke verklaring van het verbruik.
Bedankt voor de toelichting.

Begrijp ik hieruit dat, zo lang er een onlosmakelijke link is met Nederland is, dat het toegestaan is om meer dan 50% in het buitenland te zijn?

Voorbeeld: Een persoon die in NL woont, werkzaam is in NL bij een Nederlands bedrijf, met een kantoor in Nederland. Toch is deze persoon vaak in het buitenland (meer dan 50%) voor een combinatie van werk en vakanties. Het feit dat er een directe link met NL is (woonachtig in NL, werkzaam in NL) is voldoende argumentatie mocht er ooit contact worden gezocht mbt het gebruik?

Iets extremer voorbeeld: Iemand die woonachtig is in NL, werkzaam/Pensioen ontvangt in NL, maar voor langere periodes (Meer dan 2 maand aaneengesloten) in het buitenland voor vakantie ("overwinteren in het buitenland"). Er is een duidelijke verbinding met Nederland. Voldoet dat als argumentatie om het gebruik te verklaren?
Beste Mitch,

Op welke termijn mag ik als klant met een Stel Samen '13 abbonnement die de toezegging gedaan is dat deze ook omgezet kan worden naar GO een uitspraak verwachten of dit technisch mogelijk is en per wanneer?

Het had Tmobile gesierd om van tevoren aan te geven dat het voor bepaalde abbonnementen wellicht technisch niet mogelijk is om over te stappen naar GO ipv de indruk te wekken dat jullie alle bestaande klanten de mogelijkheid bieden om tussentijds over te stappen.

En de belangrijkste vraag: " Als het technisch niet mogelijk blijkt te zijn om klanten met een Stel Samen '13 abbonnement over te zetten, hoe ga je die klanten die een toezegging hebben gehad tegemoet komen?"

Is een groep klanten die ook al naast de pot piest met betrekking tot datavrije muziek.
@esjef7

Helemaal mee eens, de onduidelijkheid wekt onvrede op en woede van de klant. Mitch legt het goed uit hoor maar het kwaad is al geschied, het zou T-Mobile sieren als ze een officiële kennisgeving zouden plaatsen. Klanten tegemoetkomen met iets als excuus voor het ongemak, want die onduidelijkheid hebben ze zelf in de hand gewerkt. Bezint eer ge begint zeggen ze wel eens, dat had veel boze en of teleurgestelde klanten voorkomen. Alvorens iets nieuws te beginnen eerst goed met elkaar overleggen hoe je iets gaat aanpakken, goed uitwerken en dan lanceren. Je koopt ook niet eerst een auto voor je kunt rijden, is misschien een rare vergelijking maar wel iets waar je aan moet denken.
@robertvenray

Op een gegeven moment moet iets gewoon gelanceerd worden. Helaas kan niet alles van te voren overzien worden.

Ik heb zelf ook nog een aantal onbeantwoorde vragen maar ga er vanuit dat die binnen een redelijke termijn beantwoord gaan worden.
Klopt, maar er zijn de laatste tijd veel te veel vragen onduidelijk beantwoord, en als je zo iets hebt dan word het er ook niet beter van. Beter iets goed doen dan half
Reputatie 1


Het abonnement richt zich op (individueel) gebruik van de smartphone of tablet. Op veel smartphones is het aanmaken van een hotspot een functie. Ook hier is het weer niet zo zwart-wit, maar zal altijd worden gekeken naar de omstandigheden. Ik zet zelf ook weleens mijn hotspot aan en het zal bij lange na niet direct leiden tot een overtreding van de voorwaarden. Het kan een ander verhaal worden op het moment dat de smartphone als vervanger van Wi-Fi gaat fungeren en er 100 GB per dag wordt gebruikt (extreem voorbeeld).

In zijn algemeenheid zijn de voorwaarden enkel opgenomen om buitensporig afwijkend gedrag, wat als misbruik kan worden aangemerkt, tegen te gaan en een grondslag te hebben om te handelen indien er echt sprake is van misbruik. Uiteraard bieden we het Go abonnement aan om eenieder zorgeloos te laten genieten van data. Het is in die zin ook een bescherming voor iedereen. Het netwerk is meer dan klaar voor de toekomst en daarmee enorm veel datagebruik. Maar, om de kwaliteit te kunnen garanderen hebben we dus wel enkele voorwaarden opgesteld, waar je in het algemeen niet eens bij in de buurt komt. Indien dit wel het geval is dan wil dat dus ook niet direct leiden tot een overtreding. We zullen een individuele situatie altijd beoordelen naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Ik begrijp het gevoel, ik ben zelf ook (bijna) altijd ethisch op zoek naar loopholes, in zekere zin zou je het kunnen spiegelen aan een ethische hacker. Jullie kunnen erop vertrouwen dat de voorwaarden enkel met de beste bedoelingen zijn opgesteld.

Hopelijk zorgt het zo voor wat achtergrond. Op het moment dat we duidelijkheid hebben omtrent een mogelijke overstap vanuit Stel Samen zullen we jullie uiteraard op de hoogte stellen. Ik duim (mee) voor het kunnen realiseren van de overstap van Stel Samen naar Go.


Dank voor je uitleg Mitch.

Mijns inziens kan de MB-verdeler prima mee met deze voorwaarden en snap ik niet dat deze dienst niet wordt aangeboden bij Go. De hoeveelheid data kan toch gewoon gemonitord worden?
Reputatie 4
Badge +6
Mensen... waarom blijft hier steeds het onderwerp MB-verdeler terug komen...
@fluxsystem
Omdat men er niet eerder bij was? Laat het gewoon gaan. 😉 Iedereen mag zeggen wat 'ie vindt, zolang het maar op een normale manier gedaan wordt. :)

Het abonnement richt zich op (individueel) gebruik van de smartphone of tablet. Op veel smartphones is het aanmaken van een hotspot een functie. Ook hier is het weer niet zo zwart-wit, maar zal altijd worden gekeken naar de omstandigheden. Ik zet zelf ook weleens mijn hotspot aan en het zal bij lange na niet direct leiden tot een overtreding van de voorwaarden. Het kan een ander verhaal worden op het moment dat de smartphone als vervanger van Wi-Fi gaat fungeren en er 100 GB per dag wordt gebruikt (extreem voorbeeld).
100GB op één dag zonder tethering is inderdaad extreem veel, ik heb een keer een poging gedaan toen ik een 200GB weekendbundel had en het is mij niet gelukt.
Mensen... waarom blijft hier steeds het onderwerp MB-verdeler terug komen...

Omdat het nog steeds niet opgelost is misschien?
Terwijl de oplossing simpel is en dat heet FUP. Het maakt niets uit of dat ik 5GB op een dag via mijn telefoon of via mijn tweede simkaart in mijn iPad verstook, 5GB blijft 5GB.
Mensen... waarom blijft hier steeds het onderwerp MB-verdeler terug komen...

Blijkbaar omdat het voor mensen een belangrijk iets is. T-Mobile en Vodafone waren interessant omdat zij deze mogelijkheid boden. KPN biedt dit namelijk niet. Bij Vodafone krijg je de extra sim gratis bij een RED Super abonnement en je kon hem bij een lager abonnement tegen bijbetaling krijgen. T-Mobile bood zelfs de mogelijkheid om (tegen bijbetaling) zelfs twee !! extra simmen te krijgen en was daarmee voor een grote groep mensen de reden om bij T-Mobile een abonnement te nemen.

Helaas is die mogelijkheid er niet meer voor dit nieuwe abonnement en de oude SS&SB abonnement zullen op een gegeven moment net als FLEX komen te vervallen.

Het argument van T-Mobile is dat het met het unlimited abonnement lastig is om misbruik te voorkomen. Daarnaast kan je met het nieuwe abonnement maandelijks wijzigen en dan van een unlimited bundel naar bijvoorbeeld een 1GB bundel gaan. T-Mobile geeft aan dat dat lastig is. Daarmee doelen ze op het administratieve gebeuren, de 'bundel' voor de MB verdeler zou dan ook naar die 1GB moeten gaan. Sterker, die 1GB bundel heb je in totaal, dus het gebruik van je gewone sim + de MB verdeler samen. Maar aangezien dit al eerder lukte zou het nu ook geen probleem moeten zijn.
Waar T-Mobile mogelijk ook bang voor is is het beeld bij de klant. Stel de MB verdeler bestaat wel bij het nieuwe abonnement. De klant heeft een Unlimited in zijn telefoon en daarnaast een MB verdeler sim in zijn Ipad. Op een gegeven moment besluit die klant zijn bundel te wijzigen van Unlimited naar 1GB. Veel klanten zullen zich dan niet realiseren dat ze opeens heel snel tegen hun limiet aanlopen, oa door het gebruik van de MB verdeler op die Ipad. Met boze telefoontjes naar de helpdesk als gevolg.

Persoonlijk denk ik dat dat laatste wel meevalt. En als iemand echt over zijn 1GB limiet heen gaat kan hij alsnog de volgende maand terug naar Unlimited.
Reputatie 7
Badge +15
Goedemiddag allemaal,

Sorry dat sommige onderwerpen eerder nog niet helemaal duidelijk uitgelegd zijn. We proberen alle vragen te beantwoorden en alles hier zo transparant mogelijk te delen. Zo te zien heeft de reactie van Mitch wel al het een en ander verduidelijkt.

Zoals Mitch al aangaf is het lang niet zo zwart-wit als in de voorwaarden wordt aangegeven. Maar we moeten ergens een grens trekken. Wanneer wij vermoeden dat iemand misbruik maakt van de Unlimited bundel zullen wij contact opnemen met die persoon om dit te bespreken. Wanneer je echt heel veel over de grens bent is het wellicht ook wel handiger om gebruik te maken van een abonnement van het betreffende land.

Ook zien we inderdaad de vraag over de MB-Verdeler terugkomen in dit topic. We hebben hier al een aantal keer antwoord op gegeven en we hebben deze feedback ook intern gedeeld. In de openingspost van dit topic vind je hier meer informatie over. We vinden het leuk om te zien dat jullie hier over meedenken maar voor nu zijn hier verder nog geen concrete oplossingen of plannen voor. Ik durf ook niet te zeggen óf dit nog gaat veranderen en ik wil jullie wat dat betreft geen valse hoop geven hierin!

Verder laten we het uiteraard direct weten wanneer er meer duidelijkheid is over de overstap vanuit Stel Samen! 🙂
Overgestapt naar go unlimited nog nooit zo'n traag internet gehad in het buitenland... 4g snelheid??? 128kb per seconden meer niet...
Reputatie 7
Badge +20
@ASSEL
is dat nu nog zo?
Schrik ervan is je unlimited al ingegaan? (misschien domme vraag)
Reputatie 3
@ASSEL, Ben je wel met een buitenlands 4G netwerk verbonden dan (en niet toevallig 3G, EDGE of 2G)? Het kan natuurlijk zijn dat de 4G dekking op jouw locatie in het buitenland niet optimaal is. Dit heeft dan niets te maken met het abonnement. Mocht je wel met 4G verbonden zijn, probeer dan eens je toestel te herstarten. In ieder geval zit er geen limitatie op snelheid qua roaming in het buitenland, dus daar zit iig niet de bottleneck.
Heb altijd internet gehad via T-Mobile in lanaken en 4G, sinds de overstap ben ik helemaal teruggevallen in snelheid. En heb indd al opnieuw opgestart en vanalles geprobeerd. Maar helaas meer dan 128kb haal ik er niet uit. Aan instellingen kan het niet liggen heb altijd maximaal internet gehad in lanaken (België)
Maak trouwens gebruik van mobistar netwerk... nooit problemen mee gehad
Reputatie 2
Wanneer je echt heel veel over de grens bent is het wellicht ook wel handiger om gebruik te maken van een abonnement van het betreffende land.
Niet verkeerd bedoeld maar hiermee komen we natuurlijk niet verder. Dit geeft enkel aan dat jij (of t-mobile?) het probleem niet begrijpt. Laat ik het scenario nogmaals uitleggen:

Iemand die veel reist woont/werkt in NL, en is regelmatig in het buitenland. Niet enkel één land, verschillende landen. We praten dus niet over één buitenlands abonnement, maar mischien wel over 10 abonnementen.

Iemand met zulk een profiel kan dus niet een hele collectie aan buitenlandse simkaarten onderhouden, en, hij/zij zal nog steeds bereikbaar moeten zijn op het Nederlandse nummer (Immers; Sterke binding met NL omdat dat de thuisbasis is voor woon en werk). Dit is precies waar de nieuwe EU regels voor bedoeld zijn. Zorgeloos kunnen reizen binnen de EU.

Zoals Mitch al aangaf is het lang niet zo zwart-wit als in de voorwaarden wordt aangegeven. Maar we moeten ergens een grens trekken. Wanneer wij vermoeden dat iemand misbruik maakt van de Unlimited bundel zullen wij contact opnemen met die persoon om dit te bespreken.
De vraag is: Wat is misbruik. Dat staat namelijk niet duidelijk in de voorwaarden.

De EU regels die vanaf Juni ingaan zeggen dat als iemand meer dan 50% van de tijd en meer verbruik heeft in het buitenland, dat de operator dan een onderzoek mag starten. Dit betekend niet dat er misbruik is - enkel dat er de mogelijkheid is voor een onderzoek. Als de gebruiker dan binnen 2 weken kan aantonen dat er een sterke band is met NL (woon, werk of studie) dan is het geen misbruik. Een andere manier om aan te tonen dat het geen misbruik is, is als de gebruiker binnen de gestelde twee weken opnieuw in NL gebruik maakt van de telefoon.

De huidige t-mobile voorwaarden zijn echter niet zo duidelijk, en gaan deels in tegen de EU regels. Bijvoorbeeld, t-mobile lijkt te zeggen dat in het buitenland oftewel het verblijf oftewel het verbruik groter dan 50% niet mag. De EU zegt dat beide het geval moet zijn. Daarnaast geven de voorwaarden de indruk dat meer dan 50% in het buitenland direct al misbruik is - terwijl de EU zegt dat dit enkel de trigger is om een onderzoek te mogen starten. Als de klant dan kan aantonen dat er een sterke binding is met NL (Woon, Werk Studie) dan is het alsnog geen misbruik.

Het zou t-mobile sieren om de voorwaarden te verduidelijken (op een betere manier dan 'je moet het niet zo zwart-wit zien'), want op het moment dat ik een rekening ontvang weet ik zeker dat het ook zéér zwart-wit gezien wordt door t-mobile.

Overigens laat ik even voorop stellen dat ik absoluut niet uit ben op misbruik, maar ik reis wel veel. Waarschijnlijk heb ik minder dan een paar GB dataverkeer per maand - een zeer lichte gebruiker dus. Echter, ik wil simpelweg dat de regels duidelijk zijn voordat ik een contract teken.

Reageer