[Nieuws] T-Mobile stopt per 1 juni 2018 met TV-dienst KNIPPR

• 21 maart 2018
  • 9 reacties
  • 4680 Bekeken

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 10784 reacties
De innovatieve interactieve televisiedienst KNIPPR krijgt niet genoeg voeten aan de grond en stopt per 1 juni 2018. In 2016 startte KNIPPR als start-up die bestaande conventies in de televisiemarkt openbrak en daarmee de consument de regie en maximale keuzevrijheid en flexibiliteit gaf.

KNIPPR richt zich op de mobile first doelgroep. Het disruptieve bussinessmodel van KNIPPR sluit echter nog niet aan bij de behoeften van het grote publiek. Klanten eisen meer content voor nog lagere prijzen en voor een stand alone a-la-carte televisiedienst als KNIPPR is dan schaalgrootte nodig. Die schaalgrootte ontbreekt en is binnen redelijke termijn niet te realiseren. Op de televisiemarkt is echter nog steeds ruimte voor OTT TV–diensten. Deze diensten worden steeds meer geaccepteerd én verwacht door de consument. De kosten voor (exclusieve) content zijn echter hoog, waardoor het lastig is om een stand alone televisiedienst tegen een concurrerende prijs aan te blijven bieden.

Tisha van Lammeren, Directeur Consumentenmarketing bij T-Mobile: "We hebben gezien dat er potentie is voor deze unieke manier van TV kijken. KNIPPR is destijds enthousiast ontvangen en direct omarmd. Zoals bij veel start-ups, leer je al doende en kom je soms tot de conclusie dat je te vroeg de markt hebt betreden voor het grote publiek. Met KNIPPR spreken we op dit moment nog een te kleine doelgroep aan. We geloven echter nog steeds in a-la-carte OTT TV diensten, maar om onze concurrentiepositie te waarborgen moeten we het in een meer traditionele, oftewel gebundelde vorm, aanbieden waarmee we inleveren op onderscheidend vermogen. We hebben veel geleerd van deze reis en gebruiken de (technische) kennis die we met KNIPPR hebben opgebouwd om onze challengerspositie in de markt te versterken."

Klanten zijn op de hoogte gesteld van de einddatum over KNIPPR. Tot aan de einddatum kunnen zij televisie blijven kijken zoals ze dat gewend zijn.

Veelgestelde vragen over het stoppen van KNIPPR

Waarom stopt KNIPPR?
Consumenten worden steeds kritischer. Ze verwachten meer (exclusieve) content en lagere prijzen. De kosten voor content zijn echter hoog en voor concurrerende prijzen is schaalgrootte nodig. De doelgroep voor KNIPPR is op dit moment te klein. Je kan stellen dat KNIPPR te vroeg in de markt is gezet.

Tot wanneer kan ik KNIPPR blijven kijken?
KNIPPR stopt per 1 juni 2018. Tot die tijd kunnen klanten gebruik blijven maken van KNIPPR.

Kan ik mijn pakket nog wijzigen tot 1 juni?
De bestaande zenders blijven beschikbaar tot 1 juni 2018.

Ik betaal elke 2de, 3de, etc. van de maand mijn bundel. Heb ik nu een abonnement tot na 1 juni?
Nee. KNIPPR stopt per 1 juni 2018. Na deze datum worden er geen kosten in rekening gebracht.

Regelen jullie de overgang naar een andere provider?
Klanten bepalen uiteraard zelf bij wie zij hun televisiediensten afnemen. KNIPPR biedt geen overstapservice.

Ik heb nog een (Samsung) korting lopen tot na 1 juni. Wat gebeurt hiermee?
De uiterlijke activatie datum van de Samsungactie was 1 maart, je kan dus volledig gebruik maken van de gratis 3 maanden KNIPPR basiszenders. Ben je later gestart dan vervalt ook op 1 juni de actie.

Hebben jullie een alternatief product?
Met de gratis TV Anywhere app van T-Mobile Thuis kijk je overal TV wanneer het jou uitkomt. Op je Chromecast, tablet of smartphone via wifi of mobiel internet. De TV Anywhere app is een gratis dienst in combinatie met abonnement voor internet en TV van T-Mobile Thuis.

Zijn mijn facturen nog zichtbaar tot 3 maanden na 1 juni?
Ja, dat is zeker mogelijk.

Hoeveel klanten heeft KNIPPR?
Wij doen geen uitspraken over klantaantallen. Het aantal klanten was echter onvoldoende om de dienst tegen een concurrerende prijs in de markt te houden.

Hebben jullie KNIPPR voldoende tijd gegeven om te groeien?
KNIPPR is in 2016 gelanceerd en in de afgelopen 2 jaar is KNIPPR met vallen en opstaan gegroeid. Er is een innovatief technisch platform opgebouwd die uniek is in de markt. We geloven ook in de toekomst van O.T.T. In de vorm waarop KNIPPR nu wordt aangeboden (stand alone én a-la-carte) is de positie te zwak om te kunnen blijven concurreren tegen de gratis TV apps die worden aangeboden in gebundelde vorm in een televisie en internetpakket.

Waarom zijn de distributiekosten hoger voor een dienst zoals KNIPPR?
De distributiekosten voor KNIPPR zijn hetzelfde als bij traditionele televisiediensten. Waar zij de kosten kunnen spreiden over meerder klanten en dus ook twee diensten, kan KNIPPR dit niet als één stand alone dienst.

Gaan jullie het KNIPPR platform nu inzetten voor de TV Anywhere app?
We hebben voor KNIPPR een nieuw en uniek innovatief platform gebouwd dat nog niet bestond. Het zou uiteraard zonde zijn wanneer we niets met deze opgebouwde kennis gaan doen.

Mochten er nog verdere vragen zijn, dan horen we dat in dit topic natuurlijk graag van jullie! :)

9 reacties

Echt onbegrijpelijk. Ik wilde echt letterlijk net een proefabonnement van KNIPPR afsluiten! Juist met het idee alles via apps te doen zodat ik geen idioot kastje als een decoder nodig heb. Met name de AppleTV app sprak mij enorm aan (waarvoor complimenten!).

Doodzonde, want het brak de markt een beetje open. Hopelijk bouwen jullie de apps, en dan met name de AppleTV app, om voor TV Anywhere. Dan hebben jullie er zeker (alsnog) een klant bij.

Edit: ik heb er inmiddels een topic over aangemaakt. Zie hier.
Ik ben T-Mobile glas en Knippr klant, hierdoor overweeg ik serieus ook met T-Mobile glas te stoppen. Ik wil geen settopbox en geen Fox Sport, het heeft voor mij geen meerwaarde en ik ga al helemaal geen voetbal sponsoren.

Voor mij is het enige alternatief T-Mobile Anywhere boven op mijn glas abbo, zonder settopbox (kosten) en Fox Sports (kosten), anders ben ik toch echt weg.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb het idee dat ze stoppen met Kniprr om klanten naar tmobile thuis te lokken. Alternatief voor Kniprr is KPN play of NLziet ( al is de app niet best). Of als je iemand kent met een ziggo abonnement Ziggo go gebruiken. Met digitenne of npo kan je in ieder geval gratis NPO 1'2'3 ontvangen.
Reputatie 7
Badge +10
snap het eigenlijk niet, je had knippr gewoon kunnen laten samensmelten onder thuis. en thuis tv gewoon beachikbaar kunnen maken voor iedereen. met of zonder stb.
Reputatie 6
Badge +11
Het laatste FAQ item zie ik als belangrijkste. Een onafhankelijk product en merk laten voorbestaan binnen een grote organisatie terwijl de TV-implementatie voor vaste draad achterloopt op op b.v. Deutsche Telekomverbinding is niet echt slim. Het biedt voor T-Mobile meer mogelijkheden tot het leveren van meer verticale producten / lager prijs. Ik persoonlijk vind KNIPPR een vrij frustrerend reclame doorgeefluik, natuurlijk afgedwongen door content toeleveranciers, daarom had ik het al opgezegd.
Reputatie 7
Badge +10
leuk hoe je het zegt. de stbs beschikken gewoon over wifi dus je zou ze zonder kabel kunnen aansluiten. maar om te kunnen garanderen dat je een goede verbinding heb moet je hem via de kabel aansluiten. en een doorgeef luik voor reclame, dat moet ook wel anders kunnen de zenders niet bestaan. in belgie zijn al plannen om providers te verbieden om de reclame door te spoelen. we zien nu dat vooruit spoelen bij de commerciele zenders al onmogelijk is gemaakt voor deze reden.
Reputatie 6
Badge +11
leuk hoe je het zegt. de stbs beschikken gewoon over wifi dus je zou ze zonder kabel kunnen aansluiten. maar om te kunnen garanderen dat je een goede verbinding heb moet je hem via de kabel aansluiten. en een doorgeef luik voor reclame, dat moet ook wel anders kunnen de zenders niet bestaan. in belgie zijn al plannen om providers te verbieden om de reclame door te spoelen. we zien nu dat vooruit spoelen bij de commerciele zenders al onmogelijk is gemaakt voor deze reden.
Met 'draad' doel ik op de link tussen huis en provider. In mijn geval geen (geen glas/coax, telefoonlijn is dood, wel 4G maar met beperkingen). Onder bepaalde omstandigheden betaal ik dus dubbel voor reclame. Ik heb eigenlijk al ruim 10 jaar geen 'gedwongen vorm van lineaire TV' meer (niet vooruit-spoelbare content zou je het ook kunnen noemen). Had alleen een paar maanden KNIPPR om dat ik 1 RTL programma wou zien, maar dat kan ook wel anders.
In mijn optiek bestaan zenders niet meer, het zijn leveranciers van programma's of content die je kan afspelen vanuit een database war je dan aldan niet voor betaalt. Dat reclame nodig is, is een keuze. Het kan ook anders.
Als reclame skippen niet meer mogelijk is, zullen meer mensen denk ik lineaire TV of een verbastering daarvan vaarwel zeggen.
Nou het is nu 1 mei geweest, nog steeds geen aanbieding gehad van TMobile, ik word dus nu keihard door dit bedrijf gechanteerd. Mijn Glas abbo loopt nu nog door en heb 2 maanden gewacht tot ze mij een alternatief zouden aanbieden.... Want ik ga niet dat knopje in mijn abbo omzetten voor TV want dat is 3x zo duur als knippr....

Wat een absoluut walgelijk bedrijf. Way to go! Om klanten vast te houden, stelletje prutsers!
Reputatie 4
Badge +1
Hier een alternatief voot Kniprr van canal digitaal
https://tweakers.net/nieuws/140637/canal-digitaal-begint-met-aanbieden-abonnement-voor-live-tv.html

Reageer