[Nieuws] T-Mobile wint rechtszaak Datavrije Muziek en doorbreekt een nieuwe limiet

Reputatie 6
Badge +17
  • Oud T-Mobile Moderator
  • 5254 reacties
Nog meer goed nieuws! We challenged. We won. Voor onze klanten en voor héél Nederland. Zeg nou zelf: dat klinkt toch als muziek in de oren? Vandaag heeft de rechtbank van Rotterdam een positieve uitspraak gedaan in de zaak van T-Mobile met betrekking tot het product Datavrije Muziek. De rechtbank heeft geoordeeld dat de Nederlandse wet in strijd is met de Europese wet- en regelgeving. De uitspraak een overwinning voor onze klanten! Jullie kunnen vrij muziek blijven streamen over 4G zonder dat dit uit jullie bundel gaat. Deze uitspraak betekent een doorbraak in Nederland en Europa. Hierdoor kunnen wij verder innoveren en voor klanten producten ontwikkelen die ze de vrijheid op mobiel internet geven!

In oktober hebben we een grote en gewaagde stap genomen om tegen de heersende overtuiging bij de gevestigde orde met een nieuw en zeer innovatief product te komen: Datavrije Muziek. Dit deden we in de stellige overtuiging dat dit in het belang van onze klanten is. Met Datavrije Muziek kan je audio via 4G streamen zonder dat dit uit je bundel gaat. Je hoeft dus niet meer te downloaden, Wi-Fi is overbodig en je kan ongelimiteerd luisteren naar bijvoorbeeld PuurFM en Grandprix Radio, Radio 538, Nederland FM, Deezer of Spotify via 4G.

Omdat wij niets rekenen voor data gebruikt voor audio, zerorating genoemd, stonden we voor de rechter. In Europa is zerorating onder strikte voorwaarden echter wel toegestaan, onder voorwaarde dat wij geen onderscheid maken tussen welke muziekaanbieder dan ook. Een wet die geldt voor alle landen, ook voor Nederland dus. Wij konden het simpelweg niet uitleggen waarom wij Nederlanders iets moesten ontzeggen wat nu gratis is en wat in België, Frankrijk, Polen of Duitsland wel mag.

T-Mobile heeft het besluit van ACM om Datavrije Muziek in Nederland te verbieden nu met succes aangevochten, maar zullen nooit de oorspronkelijk uitgangspunten van Netneutraliteit uit het oog verliezen: het internet toegankelijk houden voor alles en iedereen.

We zien het als onze opdracht om grenzen in de telecommunicatie te doorbreken. Die weg kent hobbels en obstakels, maar wij blijven doorgaan in het belang van onze klanten. In januari lanceerden we Go Unlimited, waarbij we onze klanten volledige vrijheid op mobiel internet hebben gegeven tegen een zeer betaalbare prijs. Vandaag is het netwerk van T-Mobile door het wereldwijd meest prestigieuze testbureau P3 uitgeroepen tot het beste van Nederland.

Wij laten onze toekomst niet gijzelen door grenzen te trekken waar dit echt niet hoeft blijven een open blik houden naar de toekomst. Een toekomst waar we niet in limieten denken maar in mogelijkheden.

Datavrije Muziek is standaard beschikbaar bij Go Up en een Stel Samen & Stel Bij-abonnement met een internetbundel van 6 GB of hoger.

Heb je vragen over Datavrije Muziek? In dit topic vind je een FAQ met de veelgestelde vragen. Benieuwd naar welke diensten al zijn aangemeld bij Datavrije Muziek? Neem dan een kijkje in dit topic.

14 reacties

Reputatie 5
Badge +17
Heel goed gedaan! 😃
Misschien wel leuk om te vermelden dat volgens de uitspraak alleen maar bepaald is dat zero-rating niet per definitie verboden is volgens Europeze wetgeving. De ACM zal alsnog onderzoeken of Datavrije Muziek in strijd is met de netneutraliteitsverordening en op die manier (hopelijk) toch gelijk krijgen.
Reputatie 6
Badge +8
😃 Super, vind het een fijne service!
Reputatie 1
Gefeliciteerd T-Mobile, jullie hebben de Nederlandse netneutraliteit zojuist de nek omgedraaid. Mooi is dat. Hadden we eindelijk wat goed op het gebied van IT-recht.

Jammer genoeg zit ik vast aan een tweejarig contract. Deze beslissing zal op termijn de consument alleen maar benadelen en de winst van serviceproviders vergroten.
Reputatie 6
Badge +14
jeroenhd schreef:

Gefeliciteerd T-Mobile, jullie hebben de Nederlandse netneutraliteit zojuist de nek omgedraaid. Mooi is dat. Hadden we eindelijk wat goed op het gebied van IT-recht.

Jammer genoeg zit ik vast aan een tweejarig contract. Deze beslissing zal op termijn de consument alleen maar benadelen en de winst van serviceproviders vergroten.

Je klinkt cynisch, kun je me uitleggen waarom dit op termijn de klant benadeelt?
Reputatie 2
Hi, gefeliciteerd! Kun je met een go abonnement (basis) 'upgraden' om muziek te luisteren met spotify? Ik kon het niet terugvinden op de website. Het leek er op dat het wel met Deezer kan.
Reputatie 1
fdpg1963 schreef:

jeroenhd schreef:

Je klinkt cynisch, kun je me uitleggen waarom dit op termijn de klant benadeelt?

De hele reden dat wij netneutraliteit hadden is omdat KPN meer geld wilde zien voor Whatsapp- en Skypeverkeer. Volgens de Nederlandse versie moet de provider verkeer afhandelen zonder te discrimineren. Of je nou een webpagina een het bekijken was of dat je een whatsappje stuurde, het mocht niet uitmaken.

De Nederlandse wetgeving was strenger dan de Europese wetgeving. Providers mochten verkeer van het ene bedrijf niet anders rekenen dan het andere bedrijf. Dat wordt nu wel gedaan; Google Music is (na een half jaar) nog steeds duurder dan Spotify.

Het streamen van mijn eigen MP3'tjes vanuit de cloud is duurder dan muziek afnemen bij Deezer. Waarom? Ik betaal toch zelf voor de persoonlijke opslag? Waarom moet ik naar de betaalde muziekvarianten uitwijken alleen omdat ze een mooie afspraak hebben met T-Mobile? Ik ben geen officiële streamingsdienst dus een afspraak met T-Mobile is voor mij niet mogelijk.

Deze uitspraak staat providers toe om verder aan de wet te gaan rekken. Nu gaat het over het verbeteren van diensten, maar wat als een provider besluit alle instant messaging-diensten te gaan verlangzamen? Ze maken uiteraard geen onderscheid tussen diensten! Tja, dat het dan makkelijker wordt om hun MMS-bundel te gebruiken (die al een tijdje minder snel werkt dan bijvoorbeeld Whatsapp en Telegram) is natuurlijk jammer dan...

Om een voorbeeld te nemen: mensen die veel data versturen (tegenover ontvangen) zijn duurder voor providers. In veel gevallen is 5GB downloaden goedkoper dan 5GB uploaden. Met de Europese regels kan T-Mobile "om de kwaliteit van het netwerk te verbeteren" uploaddiensten verlagen in prioriteit (afknijpen) waardoor je overstapt naar een andere provider en ze van je kosten af zijn. Als 1 provider dat doet volgt de rest natuurlijk waardoor je niet meer naar een andere partij kan overstappen. Je kunt nog een VPN gebruiken om het knijpen te omzeilen, maar dan kunnen providers evengoed VPN-verkeer gaan knijpen om dezelfde reden. Gevolg: je kunt je uploaddienst niet meer zo goed gebruiken als andere diensten omdat je niet doet wat de providers willen.

Daarnaast is dit een gerechtelijke uitspraak waar later naar kan worden verwezen. Nu gaat het over netneutraliteit, maar als Nederland zich verzet tegen een wet die pesticiden toestaat die in Nederland verboden zijn, zal een rechter deze eerdere uitspraak in zijn uitspraak mee moeten nemen. Men moet de wet natuurlijk in iedere zaak op dezelfde manier volgen. Het gevolg is dat de Nederlandse staat nu minder verzet kan bieden tegen regels van de Europese Unie die wij in Nederland helemaal niet willen.

In mijn ogen heeft deze uitspraak een miljardenpartij die uit is op meer geld verdienen slechts sterker gemaakt. Het zijn wetten als deze die situaties zoals die in Amerika in de toekomst moeten voorkomen.
Reputatie 4
Badge +5
Wat een mooi nieuws. Beste netwerk van Nederland en nu dit. Top hoor!;) Alleen nog VoLTE
jeroenhd schreef:

Gelukkig is mijn abbonement net afgelopen, hoef ik niet meer mee te betalen aan het muziekgebruik van anderen. Kan natuurlijk de schending van netneutraliteit niet goedkeuren, tijd om over te stappen...

Hopelijk gaan met deze rechtuitspraak niet andere providers ook gekke zero-ratings doen en kan de ACM er nog wat aan aanpassen (of de overheid aan deze EU-wergeving).
Reputatie 1
Fijn dat T-Mobile de eerste slag heeft gewonnen, nu hopen dat de de ACM en de onderhandelaars (voor de nieuwe regering) de Europese wet zal interpreteren zoals hij bedoeld is, geen individueel diensten voortrekken, geen diensten of groepen van diensten achterstellen, maar onder strenge voorwaarden zero-rating, zonder discriminatie, toestaan voor groepen diensten.
Mat_64 schreef:

Fijn dat T-Mobile de eerste slag heeft gewonnen, nu hopen dat de de ACM en de onderhandelaars (voor de nieuwe regering) de Europese wet zal interpreteren zoals hij bedoeld is, geen individueel diensten voortrekken, geen diensten of groepen van diensten achterstellen, maar onder strenge voorwaarden zero-rating, zonder discriminatie, toestaan voor groepen diensten.

Geen individuele diensten voortrekken, behalve de 25 individuele diensten die zijn aangesloten.

Geen diensten of groepen van diensten achterstellen, behalve elke dienst die niet aangesloten is.

En als ik mijn muziek graag van mijn eigen server of een kleinere partij haal heb ik pech, moet ik maar betalen voor Spotify of Tidal of Deezy of whatever. Dit is niet eens in het belang van de klant.

Ik ben benieuwd onder welke voorwaarden T-Mobile aanvragen accepteert. Zodra ze ook maar een dienst afwijzen zijn ze aan het discrimineren, immers…
@ArdaXi
Lees dit bericht van Issam eens door, daarin wordt wat uitleg gegeven.
@Kaassausje

Dat is een heel simpel PR berichtje zonder enkele juridische waarde. Nergens wordt uitgelegd welke van die vragen van invloed zijn op de goedkeuring van de aanvraag. Nergens is vermeld met welke voorwaarden een dienst akkoord moet gaan, behalve een vrijbrief aan T-Mobile om hun handelsmerk vrij toe te passen om winst te maken.

Overigens is het niet triviaal om zoiets te gaan doen, dit kost tijd en geld voor zowel T-Mobile als de dienst. Stel je voor dat een kleine dienst dit moet gaan doen bij alle providers die zo'n truc toepassen. Opeens moet ik met een start-up budget een team full-time gaan aannemen om met alle providers te onderhandelen.

Dit is en blijft moordend voor de innovatie, en ik blijf hopen dat de ACM hier alsnog achteraan gaat. Laten we mooie case law neer gaan zetten voordat het uit de hand loopt.
Is het mogelijk dat Belgie.fm wordt toegevoegd?

Reageer