Telecomprovider T-Mobile heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) jarenlang toegang gegeven tot privacygevoelige informatie van hun klanten, schrijft NRC op basis van eigen onderzoek.
Het gaat om data die worden verwerkt bij elektronische communicatie of de facturering ervan. Ze zijn erg privacygevoelig, omdat precies achterhaald kan worden wie wanneer waar was, en met wie iemand contact had.
Uit documenten die de krant met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur heeft opgevraagd, blijkt dat de gevoelige data vanaf begin 2018 werden gedeeld met het CBS. Beide partijen zeiden eerder dat het om geanonimiseerde gegevens ging, maar dat blijkt niet waar.
Om geld mee te verdienen
T-Mobile-klanten werden niet geïnformeerd over het feit dat de provider samen met het CBS hun data onderzocht, om te kijken of er geld mee te verdienen viel. Het CBS wilde een algoritme ontwikkelen dat op basis van de data het mobiliteits- en verblijfsgedrag van Nederlanders kan meten.
Zulke informatie is gewild bij gemeenten en provincies. Ook T-Mobile zou het algoritme mogen gebruiken, was de deal. De samenwerking duurde tot april vorig jaar.
Het Agentschap Telecom en de Autoriteit Persoonsgegevens starten naar aanleiding van de berichtgeving van NRC een onderzoek naar de zaak. Of de wet is overtreden, wordt onderzocht.
Beste T-Mobile? Wij hebben hier toch niet om gevraagd? Is hier opzich toestemming voor gevraagd aan klanten?
https://nos.nl/artikel/2372148-onderzoek-naar-delen-van-klantendata-door-t-mobile-met-cbs.html
Beste antwoord door David
Goedenavond allemaal,
Op onze Social Media-kanalen vinden jullie een statement van onze CCO Consumer, Tisha van Lammeren. Zij geeft meer tekst en uitleg over de CBS pilot. Je kunt deze video bekijken op Twitter, Facebook en LinkedIn.
Meer informatie én de overeenkomst die we met CBS hebben gesloten over de pilot kun je op onze website vinden.
Q&A
Zijn mijn persoonsgegevens gedeeld met het CBS?
De gegevens die zijn gedeeld, zijn niet te herleiden tot personen. Ook niet door ons. Bij de pilot werden tellingen van gegroepeerde gegevens van alle apparaten uit ons 4G netwerk gebruikt. Het gaat over groepen van minimaal 15 apparaten die binnen het bereik van een zendmast waren. De exacte locaties en tijdstippen waren onbekend.
Welke data hebben jullie exact gebruikt?
We gebruikten zogenaamde zendmast logdata. Bij die data wordt het tijdstip geregistreerd, de locatie van de zendmast en het IMSI-nummer. Deze data is vanwege de privacy van onze klanten meteen onherkenbaar gemaakt.
Waarom hebben jullie niet eerst om toestemming gevraagd?
We konden in dit pilotonderzoek de klanten niet één-op-één herkennen, het ging om anonieme data. Het ging niet specifiek om jouw data. We gebruikten de data om bewegingen van grotere groepen in kaart te brengen waarbij specifieke locaties en tijdstippen onbekend waren. Wij weten niet wie het toestel gebruikte, en dat hoeven we ook niet te weten.
Moet ik mij zorgen maken?
Nee, onze klanten hebben geen schade ondervonden en hun privacy is nooit in het geding geweest. De onderzoeksgegevens zijn niet herleidbaar naar personen. De dienstverlening of privacy is niet in het geding geweest. T-Mobile gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens en houdt zich aan de wettelijke regels. Het ging om een pilotproject van het CBS, vanuit een maatschappelijk belang waaraan wij hebben meegewerkt
Beschikt het CBS nog over de geanonimiseerde data?
Nee, zij hebben alleen anonieme data ontvangen. Het ging om gegroepeerde netwerkdata, die niet te herleiden is naar personen. CBS heeft nooit locatiedata van T-Mobile klanten gehad. Het CBS heeft aangegeven dat de anonieme gegevens conform contract zijn vernietigd.
Wat houdt pseudonimiseren in?
We gebruikten zogenaamde zendmast logdata. Bij die data wordt het tijdstip geregistreerd, de locatie van de zendmast en het IMSI-nummer. Deze data is vanwege de privacy van onze klanten meteen onherkenbaar gemaakt door de serienummers te veranderen naar een code. Dit verstaan wij onder pseudonimiseren.
Heeft T-Mobile mijn data verkocht?
Nee, dit zou T-Mobile nooit doen en dat hebben we nooit gedaan.
Geldt dit ook voor Ben en Tele2?
Ja, dit geldt voor alle apparaten op ons 4G netwerk.
Is er volgens TMNL persoonlijke informatie te herleiden uit de geaggregeerde data?
Nee, deze gegevens zijn nooit te herleiden naar persoonlijke informatie van klanten. Geanonimiseerde, geaggregeerde mobiele telefonieantenne-data van T-Mobile zijn verwerkt tot representatieve tellingen. De gegevens werden enkel voor statistische doeleinden gebruikt.