Beantwoord

Roaming vanaf volgend jaar (2017)

• 21 september 2016
  • 199 reacties
  • 27831 Bekeken

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

199 reacties

Ja, het gaat mij niet om de datum maar of in dit geval Engeland nog meedoet.
Ik lees in de Telegraaf dat Tmobile vanaf 1 juni 2017 in plaats van 15 juni 2017 zijn roaming kosten in de EU afschaft.
Is er bekend of het afschaffen van de roamingkosten per 15 juni ook voor Engeland geldt?
Reputatie 2
Betekend dit dat de datavrije muziek ook geldig is in het buitenland?
Reputatie 7
Badge +20
@Euro

Wij hebben een overeenkomst met Telcell en Chippie. Ik durf je niet te zeggen welke provider de Nederlandse masten heeft. Je krijgt sowieso een SMS voor de geldige tarieven, dus als je op een Franse mast aangemeld wordt, dan krijg je hier een SMS over.

Ik zie overigens wel dat de providers op Sint Maarten weinig functionaliteit hebben, qua roaming. Ze bieden allebei enkel 2G, dus houd er rekening mee dat je hier niet heel veel mee kunt. We zijn hier in Nederland verwend met het netwerk! 😉
@Euro

Ik heb een antwoord: Het ligt er helemaal aan op welke mast jij aangemeld bent, want het zou ook kunnen dat je op een mast van het Nederlandse gedeelte wordt aangemeld en dan geldt het in ieder geval niet. Je krijgt sowieso een bericht over de tarieven, het welbekende welkomstbericht! Hier staat in op welke mast je bent aangemeld en welke tarieven gelden. :)

Welke provider(s) kan ik dan handmatig selecteren om dure roaming via een mast op het Nederlandse deel te voorkomen?
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Magnum66, MichelD4 en Truckertje,

Voor Magnum66; welkom op het forum van T-Mobile.

Er lijkt wat onduidelijkheid te zijn over de veranderingen die vanaf 15 juni gaan plaatsvinden. De ‘120 min EU’ die je in combinatie hebt met het Go Basic, Next of Up abonnement blijft na de implementatie van de roaming regulering beschikbaar voor het bellen vanuit Nederland náár een EU-lidstaat. De roaming regulering heeft betrekking op het kunnen gebruiken van je bundel (zoals in Nederland) op het moment dat je in een EU-lidstaat bent anders dan Nederland.
Ook het onderdeel 120 min EU in combinatie met het Stel Samen en Stel Bij abonnement blijft beschikbaar voor hetzelfde doeleinde.

Er zit een verschil tussen Go en Stel Samen en Stel Bij. Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee (zij conformeren zich wel aan de EU roaming tarieven) hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. Daarom valt Zwitserland voor Go hierbuiten. Met het Stel Samen en Stel Bij abonnement kan het bundelonderdeel '120 min EU' wél gebruikt worden voor het bellen naar Zwitserland, omdat Zwitserland binnen dit abonnement onderdeel is van het concept.

In de kern klopt de berichtgeving van MichelD4, bundels worden in beginsel beschikbaar voor gebruik in de EU. Maar zonder de aanvullingen nodigt het ook direct uit voor (verkeerde) interpretaties. Naast het bovenstaande is er ook enige nuance voor een bundel waarbij onbeperkt data wordt aangeboden in Nederland. In combinatie met een onbeperkte databundel in Nederland, geldt er voor de EU een bundel van 10 GB. Logischerwijs komt dit niet uit de lucht vallen, maar is het een voortvloeisel uit de EU-richtlijnen. Uiteraard kun je na verbruik van je bundel een MB-aanvuller aanschaffen, net zoals je dat in Nederland zou doen.

Om verder antwoord te geven op je vraag Truckertje; vanaf 15 juni kun je, op het moment dat je ergens in de EU bent (maar niet in Nederland), je bundels net zo gebruiken als in Nederland. Voor bellen vanuit Nederland náár een EU-lidstaat veranderen de tarieven niet.

De mogelijkheden van je abonnement worden dan ook verruimd! Hopelijk zorgt het zo voor achtergrond. Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Reputatie 2
Het volgende bericht (verplichting voor elke provider), is in elk geval helder en duidelijk voor klanten met een Go Basic, Go Next, Go Up abonnement, en bij de onbeperkt bellen bundel van Stel Samen & Stel Bij abonnement.
De 120 minuten bundel voor bellen in de EU komt te vervallen, zodat je van 15 juni ook onbeperkt kunt bellen in de gehele EU, net zoals nu al kan bij Go Unlimited!

Hoe zit het met mijn bundel met onbeperkt bellen en / of SMS'en?

De regels zijn eigenlijk heel simpel: de tarieven of bundels die in eigen land van toepassing zijn bij het gekozen abonnement of prepaid aansluiting gelden uiterlijk vanaf 15 juni ook voor de hele Europese Unie. Hoe groot de bel-, sms- of databundel ook is, de volledige bundel is vanaf 15 juni ook in het buitenland bruikbaar. Heeft u een bundel waarmee u onbeperkt kunt bellen of SMS'en in Nederland of België, dan mag u ook in de hele Europese Unie onbeperkt bellen en sms'en zonder extra kosten.

Dus ik kan vanaf 15 juni onbeperkt naar bv een belgisch, duits of weet ik wat voor nummer bellen?
Ik mag nu namelijk 120 minuten bellen, en dat is ook naar andere europese nummers.

En word me abonnement ook goedkoper neem ik aan? Aangezien ik nu ook betaal voor 120 minuten bellen in en door de eu en die wordt afgeschaft. Die 120 minuten zijn een toevoeging op me onbeperkt bellen in nederland, en daar is me abonnements prijs op gebaseerd. En dat de wet veranderd en besloten wordt dat ik met me onbeperkt bellen in nederland ook in de rest van de eu mag bellen, is niet mijn probleem.
Dus ik verwacht dat ik per 15 juni een lagere prijs betaal.

Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord.
Hallo en is er meer nieuws over hoe of wat er gaat gebeuren de 15 juni want die naderd snel die datum .....
Reputatie 3
Het volgende bericht (verplichting voor elke provider), is in elk geval helder en duidelijk voor klanten met een Go Basic, Go Next, Go Up abonnement, en bij de onbeperkt bellen bundel van Stel Samen & Stel Bij abonnement.
De 120 minuten bundel voor bellen in de EU komt te vervallen, zodat je van 15 juni ook onbeperkt kunt bellen in de gehele EU, net zoals nu al kan bij Go Unlimited!

Hoe zit het met mijn bundel met onbeperkt bellen en / of SMS'en?
De regels zijn eigenlijk heel simpel: de tarieven of bundels die in eigen land van toepassing zijn bij het gekozen abonnement of prepaid aansluiting gelden uiterlijk vanaf 15 juni ook voor de hele Europese Unie. Hoe groot de bel-, sms- of databundel ook is, de volledige bundel is vanaf 15 juni ook in het buitenland bruikbaar. Heeft u een bundel waarmee u onbeperkt kunt bellen of SMS'en in Nederland of België, dan mag u ook in de hele Europese Unie onbeperkt bellen en sms'en zonder extra kosten.
Reputatie 7
Badge +20
@Euro

Ik heb een antwoord: Het ligt er helemaal aan op welke mast jij aangemeld bent, want het zou ook kunnen dat je op een mast van het Nederlandse gedeelte wordt aangemeld en dan geldt het in ieder geval niet. Je krijgt sowieso een bericht over de tarieven, het welbekende welkomstbericht! Hier staat in op welke mast je bent aangemeld en welke tarieven gelden. :)

@Ronald

Met T-Mobile Go waren we de eerste in Nederland die veranderingen doorvoerden in de EU! 😉 Per wanneer oudere abonnementen op de schop gaan ligt op dit moment nog niet vast, maar in dit topic zullen we als eerste een update plaatsen!
Waarom wachten jullie tot de verplichte datum. Jullie kunnen een voorbeeld nemen aan kpn die het al per 1 juni doet.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Euro,

Goede vraag! Dit ga ik gelijk even voor je navragen, zodat ik een volledig antwoord kan geven! Ik laat het je weten, zodra ik hier bericht over heb. 🙂
ik bedoel natuurlijk vanaf 15 Juni
Wij zijn op Saint Martin (franse gedeelte van Sint Maarten en deel van EU). Nu is mijn vraag of ik daar ook gewoon vrij gebruik kan maken van mijn internetbundel en of dat op het Nederlandse deel van Sint Maarten (geen deel van EU) wel of niet ook zo is. Il verwacht eigenlijk dus dat op het franse deel dit dus wel zo is en op het Nederlandse deel niet. Wlke providers kan.ik dan handmatig selecteren om dure roaming via antennes op neferlandse deel te voorkomen?
Reputatie 4
@NiKatoni,

Welkom op het forum!

Begrijpelijk dat je meer wilt weten. Daar zul je binnenkort via e-mail of sms meer informatie over krijgen. Het zal niet lang meer duren. :D

@Eric_E

Ik ga je helpen met jouw vraag!

De verlaging van de internetsnelheid als de databundel op is alleen voor binnen Nederland, dat geldt uiteraard voor de GO abonnementen. Als je in het buitenland bent en de databundel is verbruikt dan wordt het internet automatisch geblokkeerd, zodat je geen onverwachte kosten krijgt. Dit kan je terugvinden op de website bij "Veelgestelde vragen buitenland".

Ik hoop dat het nu duidelijker is! 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Onze collega's geven aan dat wanneer je in Nederland geen internet bundel hebt, dus alleen kan internetten met de basis snelheid, de toegang tot het internet in het buitenland geblokkeerd wordt. Je moet dus wel echt een bundel actief hebben om te kunnen internetten in het buitenland.
Ik vraag me af of dat ook geldt voor bijvoorbeeld Go Up. Daar is immers die basis snelheid internet toegang duidelijk (verkocht als) een onderdeel van het abonnement (tariff plan in EU jargon).
Zie onder 4 :

Ik heb een zakelijk abonnement met een Internet Europa bundel. Wat gebeurt daarmee van 15 juni, want die zou ik dan niet meer nodig hebben?
Reputatie 3
Dat moeten alle providers binnen de EU.
Is dit een initiatief van T-Mobile, of moeten ook alle andere providers het mogelijk maken dat bundels in de EU gelden.
Reputatie 3
Als het goed is, worden vanaf 13 juni de wijzigingen van kracht voor alle T-Mobile aansluitingen. Zwitserland blijft in zone 1, de rest van de landen valt onder de EU zone. Bundel die je normaal in Nederland hebt, wordt in de gehele EU geldig. Bellen naar EU nummers vanuit Nederland telt niet mee hiervoor.

Dus goed nieuws voor iedereen denk ik zo!
Hoe zit het met Basis Sim only. Als ik een bundel heb van 1GB, heb ik dan dus de mogelijkheid om gebruik te maken van die 1GB bundel in de EU?
Reputatie 2
Ik denk dat ik dus onbeperkt mag internetten in de EU vanaf 15 Juni. Klopt dit?

Dat klopt niet. De EU regels zeggen dat bij unlimited data je tweemaal de maandprijs krijgt aan data (tegen inkooptarief van ~10 euro per GB). Dus, als je nu 20 euro betaald per maand dan krijg je: (20*2) / 10 = 4GB data limiet in het buitenland.
Reputatie 2
Dus als ik het goed begrijp, kan ik vanaf 15 juni onbeperkt bellen naar nederlandse nummers en 6 gig internetten in de eu, want dat is me bundel. En daar op kan ik ook nog 120 min bellen naar buitenlandse nummers.
@Truckertje,

Even een praktijk voorbeeld om het duidelijker te maken;

Stel je bent op vakantie in Spanje, dan kan je vanuit je bundel bellen naar mensen in het buitenland en in Nederland met een Nederlands nummer. Voor het bellen naar een persoon met bijvoorbeeld een Spaans nummer worden wel kosten in rekening gebracht. Dit valt namelijk onder het bellen NAAR het buitenland. Daarnaast gelden je eigen bundel regels! Vanaf 15 Juni zijn van ieder abonnement de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent!

Heb je 120 minuten bellen in je bundel, dan kan je dus deze bundel geheel gebruiken voor bellen in het buitenland, zie hier boven!! En yes, als je in de EU bent dan kan je gewoon gebruik maken van je Nederlandse internet bundel. In Spanje, België en Duitsland is dit dus gewoon mogelijk.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.