Beantwoord

Roaming vanaf volgend jaar (2017)

• 21 september 2016
  • 199 reacties
  • 27831 Bekeken

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

199 reacties

http://www.nu.nl/mobiel/4433883/brussel-bereikt-akkoord-roamingtarieven-providers.html

Zal nu wel snel duidelijk worden, toch?
Reputatie 5
Wij houden het goed in de gaten! Zoals in het persbericht van de Europese Commissie kunt lezen zijn er nog wel wat Next Steps om uit te voeren. Zodra de concrete gevolgen hiervan op ons aanbod bij ons bekend is zullen we dit hier in dit mooie topic met jullie delen!
@kijd & @stoerebink
Heb je de laatste regels gelezen: Hoewel providers niet langer extra roamingkosten bij klanten mogen opleggen, zouden de bedrijven volgens critici dan een manier moeten vinden om hoge groothandelstarieven te compenseren. Dat zou effect kunnen hebben op abonnementsprijzen.

En iedereen maar roepen dat providers straks geen extra kosten meer mogen rekenen. Vooral die laatste zin zegt mij dat ze wel degelijk iets kunnen doen om meer kosten te vragen. Dus nu betaal je bv 20,- euro per maand 6GB en onbeperkt bellen (stelsamen&stelbij) en dan zegt T-Mobile, je mag ook in buitenland gebruiken maar dan komt er 5,00 euro per maand bij op je abonnement.

Dat zegt de zin: Dat zou effect kunnen hebben op abonnementsprijzen

Nou jongens... ik zou zeggen, wacht eerst maar eens af en zie het 15 juni 2017. Daarvoor ga ik me echt niet gek laten maken of ik nu wel of niet met mijn oude abonnement met mijn bundel in het buitenland kan internetten.
Reputatie 1
Hey Serviceweb,

Ik denk dat je angst ongegrond is. (Het is sowieso koffiedik kijken, maar ik doe toch een poging.)

Je angst komt voort uit een paar zinnen in een nieuwsartikel. Dat wordt ook maar geschreven door mensen die er niet alles vanaf weten.

Voor mij blijft als een paal boven water staan dat de EU roamingkosten heeft verboden. Dus: jouw voorbeeld over een extra heffing voor buitenland-data is absoluut ongegrond. Dat mag gewoonweg niet.

Wat wél kan gebeuren, is dat mensen met een onbeperkt-abbo worden beperkt in het buitenland. Want: voor 35 euro onbeperkt bellen en data in het buitenland: dat kan natuurlijk niet uit. Daarom heeft de EU daar een (ietwat kromme) regeling voor bedacht:

Om te berekenen hoeveel data je dan in het buitenland zou mogen gebruiken, geldt de formule:
ABBOPRIJS delen door 7,7 en dat maal 2. = aantal gigs in buitenland
Bijv: 35 euro / 7,7 = 4.55 x 2 = 9,1 gig.
Een provider mág je data dus, bij een onbeperkt-abbo "afknijpen" volgens de bovenstaande formule, zo heeft de EU bepaald. De provider hóeft dat niet te doen. Net als T-Mobile dat niet gaat doen bij het Unlimited-abbo.

Verder zou ook nog kunnen gebeuren dat de roaming-regels prijsopdrijvend gaan werken: dat de providers hun abbo's duurder maken, omdat ze meer kosten kwijt zijn voor de roaming (of er minder aan verdienen).

Maar nogmaals: jouw suggestie over een extra buitenlandtarief lijkt mij niet kunnen.

Groet!
@stoerebink
Dank voor deze mooie uitleg. We gaan het allemaal wel zien op 15 juni, denk ik dan maar :)
Maar het is altijd leuk om er over na te denken en hoe wij klanten het graag willen :$

Groet en fijn weekend!
Reputatie 1
T-mobile heeft voor SIM-only momenteel twee smaken abonnementen: "Go" en "basic". Het "go" abonnement geeft specifiek aan dat gebruik van de internetbundel in de EU kan en bij het "basic" abonnement wordt aangegeven dat dat niet kan. Op dit moment is dat duidelijk en logisch. Voor de "basic" klanten, zijn er de Travel & Surf passen.

Maar dan de regel vanuit de EU, dat providers geen roaming-kosten meer mogen doorberekenen aan consmenten per juni 2017. Ik interpreteer dat als dat je vanaf dan ook met het "basic" abonnement met de eigen bundel in het buitenland (EU) mag internetten, de provider mag immers geen onderscheid meer maken tussen eigen land of een ander EU land.

Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd en men is heel stellig: Ook na juni 2017 is er bij het "basic" abonnement géén sprake van eigen internet bundel gebruiken in het buitenland. Men claimt dat men tegemoet komt aan de regel door een abonnement ("go") aan te bieden waarbij dat wel het geval is. Dit is naar mijn idee op z'n minst een creatieve interpretatie van de regel. Of mag T-mobile dit echt doen? Even voor het beeld: het goedkoopste "basic" abonnement is 8 euro per maand, het goedkoopste "go" abonnement is 19 euro per maand. Je betaalt dus het hele jaar door, elke maand, 137% opslag om in die twee weken dat je in Frankrijk zit te kunnen internetten voor een redelijk bedrag. Dan is het altijd nog véél goedkoper om een Travel & Surf pas af te nemen. En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn geweest van de EU-regel?

Komt T-mobile hiermee weg, is hier inderdaad de mogelijkheid de wet interpreteren volgens de letter in plaats van de geest? Zijn we met een dooie mus blijgemaakt?
Reputatie 1
Hey Erik.

Geen zorgen. Ik snap je punt. Maar de EU-regel is keihard:
VANAF 15 JUNI GEEN ROAMINGKOSTEN

Prepaid, Basis Sim, KPN, Vodafone, het maakt niets uit.

GEEN ROAMINGKOSTEN.

Ga rustig slapen. Echt.
Reputatie 2
Badge +2
@stoerebink,

heb je een bron voor de info over het beperken van de data bij een unlimited abonnement? Ik heb er bij de EU naar lopen zoeken, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Reputatie 1
Hey Erik.

Geen zorgen. Ik snap je punt. Maar de EU-regel is keihard:
VANAF 15 JUNI GEEN ROAMINGKOSTEN

Prepaid, Basis Sim, KPN, Vodafone, het maakt niets uit.

GEEN ROAMINGKOSTEN.

Ga rustig slapen. Echt.

Waarom zegt T-mobile dan wat anders?

Ik lees op internet verschillende interpretaties van de regel. Kan best zijn dat er wat mazen in de regel zitten die we niet lezen in de krant. Lang leve de lobby van de providers.
Reputatie 1
Wat zegt T-Mobile dan? Ik kan dat nergens vinden.

En wat het meisje van de klantenservice zegt, met alle respect voor haar, doet me niets. Zij hebben regels die NU gelden, en daarin staat dat Basis Sim abbo's niet roamingvrij zijn.

Niet nu.

Straks wel.

Wedden?
Reputatie 1
Ik heb expliciet gevraagd naar de situatie na juni en dat is duidelijk overgekomen. Als ik de klantenservice van een bedrijf al niet zou mogen geloven, wie dan wel?
Reputatie 1
Wie je moet geloven? De EU. Die bepaalt de regels. Overtreding ervan is strafbaar.

Dit is de keiharde regel:
As of 15 June 2017, consumers will be able to use their mobile device when travelling in the EU, paying the same prices as at home, i.e. to "Roam like at Home". Any voice call, SMS and data session made while travelling abroad in the EU will be deducted from the monthly package of minutes, SMS and data in the home country with no extra charges. This means the end of roaming charges as travellers have experienced them so far.

Als je er zelf meer over wilt lezen, in deze link vind je (in het engels) alle vragen en antwoorden.

En ook handig: deze PDF met een factsheet waarin je alles nog eens naleest.

Als je dit gelezen hebt, weet je zeker dat T-Mobile jou verkeerde info heeft gegeven....
Reputatie 1
@stoerebink,

heb je een bron voor de info over het beperken van de data bij een unlimited abonnement? Ik heb er bij de EU naar lopen zoeken, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Het staat in de factsheet die ik in mijn bericht hierboven doorlink. Daar vind je de berekening.
Nogmaals: Dat gaat over unlimited-abbo's en de mogelijkheid om die te beperken. T-Mobile beperkt het EU-Unlimited abbo niet.
Reputatie 2
Badge +2
@stoerebink,

Bedankt voor je antwoord, ik had die factsheet vanmorgen vroeg ook nog gevonden. Fijn om te weten dat we hetzelfde lezen iig.

Ik vrees (of iig lees) dat de regels toch nog wel wat ruimte laten voor discussie en ik vrees dat we er pas op 15 juni achter gaan kopen hoe/wat en ik vrees ook dat er zo links en rechts wel een gang naar een rechtbank nodig is, om te bepalen wat er nu wel/niet mag/kan.
Reputatie 1
Volgens mij zijn er drie mogelijkheden.

1) @stoerebink heeft helemaal gelijk (en dat hoop ik van harte) en T-Mobile probeert er willens en wetens onderuit te komen (wat me op zich ook niet zou verbazen). Niet geprobeerd is altijd mis natuurlijk.

2) @stoerebink heeft helemaal gelijk (en dat hoop ik van harte) en T-Mobile weet dat, maar doet bewust alsof ze van niks weten, om de komende maanden nog flink wat "go" abonnementen te kunnen verkopen (die uiteraard veel meer geld in het laatje brengen)

3) @stoerebink heeft niet helemaal gelijk en er zit stiekem toch een achterdeurtje in de regel. Ook dat zou me tegenwoordig niet meer verbazen, met de zeer actieve lobby van de providers in Brussel.

Ik denk dat het inderdaad afwachten wordt. En dan zien wie het eerst in juli naar het buitenland gaat met z'n "basic" abonnement en dan kan vaststellen wat er gebeurt. Meten = weten uiteindelijk. Niet echt een "gebruikersvriendelijke" gang van zaken uiteraard, hoe dan ook, linksom of rechtsom.
Reputatie 1
Overigens @stoerebink, dank voor het uitzoekwerk!
Reputatie 1
Heel graag gedaan Erik.
Wat me opviel is dat iedereen het hier over de "EU" heeft en dat T-Mobile ook meteen Zwitserland erbuiten heeft gelaten.
Echter de afspraak is inmiddels niet alleen maar EU maar alle 28 landen van Europa. Anyway of Zwitserland daar wel of niet bij hoort is vaag en dus zal iedere telco er wel onderuit proberen te komen voor CH

===
De Europese Commissie moest er eerst mee instemmen, daarna de Europese landen binnen de Unie. Dat is nu echt gebeurd: Alle 28 lidstaten hebben gestemd om de roamingkosten af te schaffen, en een meerderheid stemde vóór.
===
bron: http://www.pcmweb.nl/nieuws/europese-roamingkosten-afgeschaft-5-vragen-over-de-nieuwe-wet.html
Reputatie 1
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil 😛
Had ook al zoiets gelezen, dus dat is nu definitief ??! Men zal blijven proberen de kosten laag te houden en er zullen best wel weer addertjes onder het gras zitten. Concurrentie is groot, zag dat Vodafone nu 50% korting gaf op red abbonement. Mag in maart verlengen dus wacht nog maar ff af.
Badge +13
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil :P
Er is meermaals gemeld dat zodra alles duidelijk T Mobile vanzelf met nieuws komt.
Op dit moment is alles nog niet 100% duidelijk en valt er dus niks te melden.
Reputatie 1
Had ook al zoiets gelezen, dus dat is nu definitief ??! Men zal blijven proberen de kosten laag te houden en er zullen best wel weer addertjes onder het gras zitten. Concurrentie is groot, zag dat Vodafone nu 50% korting gaf op red abbonement. Mag in maart verlengen dus wacht nog maar ff af.
Dat sowieso. Ik denk dat nu verlengen erg onverstandig is.
Reputatie 1
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil :P
Er is meermaals gemeld dat zodra alles duidelijk T Mobile vanzelf met nieuws komt.
Op dit moment is alles nog niet 100% duidelijk en valt er dus niks te melden.

Ze kunnen op z'n minst een reactie geven op de uitspraak van hun eigen helpdesk waar ik naar refereer (en dat is niet "het is nog niet 100% duidelijk", maar "gaan we niet doen met basic abonnement").
Wat me opviel is dat iedereen het hier over de "EU" heeft en dat T-Mobile ook meteen Zwitserland erbuiten heeft gelaten.
Echter de afspraak is inmiddels niet alleen maar EU maar alle 28 landen van Europa. Anyway of Zwitserland daar wel of niet bij hoort is vaag en dus zal iedere telco er wel onderuit proberen te komen voor CH

Het werelddeel Europa heeft zo'n 50 landen, de EU heeft er maar 28; daar hoort Zwitserland niet bij.
Reputatie 7
Badge +20
[Update 23 maart 2017]

Hey allemaal,

Het was even wat stil, maar hier dan nieuws vanuit ons! 😃

Vanaf 15 juni worden de roamingtarieven weer aangepast, dus ook bij ons! Vanaf dat moment zijn van ieder abonnement (een deel van) de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent! Deze nieuwe regeling geldt voor particuliere én zakelijke klanten.

We zullen binnenkort met meer inhoudelijke updates komen, zodat jullie in juni helemaal op de hoogte zijn. Iedereen wordt hier binnenkort ook over geïnformeerd via e-mail of SMS.

Het wordt dus een mooie zomer! 😉