Beantwoord

Roaming vanaf volgend jaar (2017)

• 21 september 2016
  • 199 reacties
  • 27831 Bekeken

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

199 reacties

Twee jaar is inderdaad niet meer van deze tijd. Zat ook al te zoeken naar looptijd van 1 jaar. Er gaat veel veranderen in telecom land. Dus liever een looptijd van 1 jaar. Dacht overigens dat je tussentijds wel je abonnements vorm kunt aanpassen dus dat is wel positief.
Reputatie 7
Badge +20
Hi all,

Top dat jullie zo actief aan het discussiëren zijn over ons nieuwe prijsplan T-Mobile Go en wat dit betekent voor het roamen in het algemeen!

We willen dit topic graag openhouden, omdat het over het roaming in 2017 in het algemeen gaat, maar vragen over T-Mobile Go horen echt in dit topic thuis. Houd er dus rekening mee dat je vragen/opmerkingen over T-Mobile Go in dat topic stelt. Wij, de moderators, zullen ook berichten gaan verplaatsen als die in dat topic thuis horen. Dan weet je waar jouw bericht heen is verhuisd als je per ongeluk toch hier iets over T-Mobile Go plaatst! ;)

Je vindt daar overigens ook al veelgestelde vragen, zoals over de looptijd van 1 jaar (spoiler alert: ook een looptijd van 12 maanden komt eraan!) en vele andere zaken! We zien jullie daar graag verschijnen met al jullie vragen!
Reputatie 7
Badge +20
Volgens mij is wachten tot 01-07 nu het verstandigste omdat de roamingkosten worden afgeschaft.
In mijn ogen zijn providers dan verplicht om ook in het buitenland internet vanuit welke bundel dan ook aan te bieden in de EU Toch?
Reputatie 1
Dat is correct. Dat moeten ze allemaal
Dat Zou dan ook betekenen dat er geen dagen regeling zal mogen bestaan.
Reputatie 7
Badge +20
Over die dagen regeling is nog onduidelijkheid. Er zijn geruchten dat ze dat doen en mogen omdat jij anders een abbonoment in een goedkoop EU land kan gaan afsluiten en in NL kan gebruiken zonder roamingkosten. En ach die dagen regeling is voor de meeste geen drama. 60 dagen en daarna per dag gratis aanvullen van 10 gig bij duurste go is geen slecht aanbod. Vraag mij alleen af of tmobile nu niet te veel vooruit loopt op wat straks gaat komen.

En dan zit je aan 1 of 2 jaar vast aan een te duur abbonoment
Reputatie 1
Je weet er aardig wat vanaf CrisTien. Ik heb dat namelijk ook gelezen.

De regels van de EU zijn heel simpel per 1 juli:
- geen roamingkosten meer. Je betaalt hetzelfde per minuut/sms/MB als in je eigen land
- je bundel moet in de hele EU te gebruiken zijn, zonder extra roamingkosten

Er zijn 2 uitzonderingen:
- als je een "unlimited" bundel hebt, mag je provider op een of andere manier daar wel een limiet aan hangen
- de provide mag het aantal dagen gebruik in het buitenland limiteren. Om misbruik met goedkopere buitenlandse abonnementen te voorkomen.

Ik zeg dus: Wacht rustig af. Komt goed per 1-7.

Wie de wetteksten wil lezen (effe doorbijten, maar dan weet je wel wat er gaat komen) die staan hier:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016R2286
Reputatie 7
Badge +20
@stoerebink

precies en daarom gaat deze dame afwachten en dank voor de wetteksten ik ga die inderdaad even lezen. We moeten gewoon dit onderwerp in de gaten houden. Er komen vast nog andere opties die mogelijk goedkoper zijn. Ik stap niet graag over maar zoek wel uit wat alle providers straks allemaal gaan aanbieden.
Ben al een paar pagina's doorgelopen maar kan geen antwoord vinden. Ik ben int chauffeur en kom dus meer dan 60 dgn in de eu. Wat gaat het me kosten als ik over die 60dgn heen ben?
Volgens mij blijft het onbeperkt bellen en ga je terug naar max. 10 gig internet / mnd. Ik kom daar zelf mee toe, maar het is niet onbeperkt.
Reputatie 6
Badge +15
Hey allemaal,

Zoals David al eerder aangaf willen we dit topic graag open houden omdat het in eerste instantie over roaming in 2017 gaat. Nou zien we dat hier ook vragen gesteld worden over Go en we willen jullie dan ook vragen om deze onderwerpen meer uit elkaar te houden om dubbele topics te voorkomen. Alvast bedankt! 🙂

@Mayoo'tje,

Antwoorden op deze vragen kun je vinden in dit topic over T-Mobile Go.
Wil geen vragen stellen over GO :P
Ik wil vragen of ik straks ook via mijn abonnement overal kan internetten...

Maar ja, daar hebben jullie nog geen antwoord op. Zal ik rustig moeten wachten 🙂
Valt Zwitserland ook onder heel Europa bij jullie ? En Engeland straks na de brexit ? Zijn toch wel belangrijke afwegingen voor een chauffeur wat betreft roaming in 2017
Reputatie 6
Badge +15
Hey Pierensjees,

De zones zijn deels aangepast sinds kort.

T-Mobile heeft de wereld opgedeeld in 5 zones. De tarieven voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland verschilt per zone. Alleen Zwitserland valt nog onder 'Zone 1'. De onderstaande landen vallen allemaal in 'Zone EU' (het is een hele waslijst 😉 )

België
Bulgarije
Cyprus (Griekse deel)
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Kroatië
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
Verenigde Koninkrijk

Op deze pagina kun je ook vinden welke landen allemaal in zone 2, zone 3 en zone 4 vallen.
Reputatie 2
Heb deze topic vluchtig doorgenomen maar ik blijf met de volgende vraag zitten: is het zo dat ook lopende (sinds december) abonnementen straks in zone 1 kosteloos uit de gehele bundel kunnen roamen? Of blijft het dan voor mij zoals nu 3gig in NL 100 MB in de EU, en als dat op is de travel and surf passen voor nationaal tarief?
Reputatie 5
Badge +14
@LaurensPP

als het goed is zou je met ingang van 15 juni ook uit je bundel internet kunnen gebruiken uit je bundel in het buitenland .
Reputatie 1
Daarover is nog niets gezegd door T-Mobile. Maar de EU-regels stellen dat je je bundel na 1 juli gewoon in de hele EU zonder extra kosten mag gebruiken
Reputatie 1
Sorry... Ik bedoelde na 15 juni
Reputatie 7
Badge +20
Hi Laurens,

Het is nog niet bekend wat er precies gaat veranderen in juni. Houd dit topic en onze website in de gaten voor updates.
http://www.nu.nl/mobiel/4433883/brussel-bereikt-akkoord-roamingtarieven-providers.html

Zal nu wel snel duidelijk worden, toch?
Reputatie 5
Wij houden het goed in de gaten! Zoals in het persbericht van de Europese Commissie kunt lezen zijn er nog wel wat Next Steps om uit te voeren. Zodra de concrete gevolgen hiervan op ons aanbod bij ons bekend is zullen we dit hier in dit mooie topic met jullie delen!
@kijd & @stoerebink
Heb je de laatste regels gelezen: Hoewel providers niet langer extra roamingkosten bij klanten mogen opleggen, zouden de bedrijven volgens critici dan een manier moeten vinden om hoge groothandelstarieven te compenseren. Dat zou effect kunnen hebben op abonnementsprijzen.

En iedereen maar roepen dat providers straks geen extra kosten meer mogen rekenen. Vooral die laatste zin zegt mij dat ze wel degelijk iets kunnen doen om meer kosten te vragen. Dus nu betaal je bv 20,- euro per maand 6GB en onbeperkt bellen (stelsamen&stelbij) en dan zegt T-Mobile, je mag ook in buitenland gebruiken maar dan komt er 5,00 euro per maand bij op je abonnement.

Dat zegt de zin: Dat zou effect kunnen hebben op abonnementsprijzen

Nou jongens... ik zou zeggen, wacht eerst maar eens af en zie het 15 juni 2017. Daarvoor ga ik me echt niet gek laten maken of ik nu wel of niet met mijn oude abonnement met mijn bundel in het buitenland kan internetten.
Reputatie 1
Hey Serviceweb,

Ik denk dat je angst ongegrond is. (Het is sowieso koffiedik kijken, maar ik doe toch een poging.)

Je angst komt voort uit een paar zinnen in een nieuwsartikel. Dat wordt ook maar geschreven door mensen die er niet alles vanaf weten.

Voor mij blijft als een paal boven water staan dat de EU roamingkosten heeft verboden. Dus: jouw voorbeeld over een extra heffing voor buitenland-data is absoluut ongegrond. Dat mag gewoonweg niet.

Wat wél kan gebeuren, is dat mensen met een onbeperkt-abbo worden beperkt in het buitenland. Want: voor 35 euro onbeperkt bellen en data in het buitenland: dat kan natuurlijk niet uit. Daarom heeft de EU daar een (ietwat kromme) regeling voor bedacht:

Om te berekenen hoeveel data je dan in het buitenland zou mogen gebruiken, geldt de formule:
ABBOPRIJS delen door 7,7 en dat maal 2. = aantal gigs in buitenland
Bijv: 35 euro / 7,7 = 4.55 x 2 = 9,1 gig.
Een provider mág je data dus, bij een onbeperkt-abbo "afknijpen" volgens de bovenstaande formule, zo heeft de EU bepaald. De provider hóeft dat niet te doen. Net als T-Mobile dat niet gaat doen bij het Unlimited-abbo.

Verder zou ook nog kunnen gebeuren dat de roaming-regels prijsopdrijvend gaan werken: dat de providers hun abbo's duurder maken, omdat ze meer kosten kwijt zijn voor de roaming (of er minder aan verdienen).

Maar nogmaals: jouw suggestie over een extra buitenlandtarief lijkt mij niet kunnen.

Groet!
@stoerebink
Dank voor deze mooie uitleg. We gaan het allemaal wel zien op 15 juni, denk ik dan maar :)
Maar het is altijd leuk om er over na te denken en hoe wij klanten het graag willen :$

Groet en fijn weekend!
Reputatie 1
T-mobile heeft voor SIM-only momenteel twee smaken abonnementen: "Go" en "basic". Het "go" abonnement geeft specifiek aan dat gebruik van de internetbundel in de EU kan en bij het "basic" abonnement wordt aangegeven dat dat niet kan. Op dit moment is dat duidelijk en logisch. Voor de "basic" klanten, zijn er de Travel & Surf passen.

Maar dan de regel vanuit de EU, dat providers geen roaming-kosten meer mogen doorberekenen aan consmenten per juni 2017. Ik interpreteer dat als dat je vanaf dan ook met het "basic" abonnement met de eigen bundel in het buitenland (EU) mag internetten, de provider mag immers geen onderscheid meer maken tussen eigen land of een ander EU land.

Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd en men is heel stellig: Ook na juni 2017 is er bij het "basic" abonnement géén sprake van eigen internet bundel gebruiken in het buitenland. Men claimt dat men tegemoet komt aan de regel door een abonnement ("go") aan te bieden waarbij dat wel het geval is. Dit is naar mijn idee op z'n minst een creatieve interpretatie van de regel. Of mag T-mobile dit echt doen? Even voor het beeld: het goedkoopste "basic" abonnement is 8 euro per maand, het goedkoopste "go" abonnement is 19 euro per maand. Je betaalt dus het hele jaar door, elke maand, 137% opslag om in die twee weken dat je in Frankrijk zit te kunnen internetten voor een redelijk bedrag. Dan is het altijd nog véél goedkoper om een Travel & Surf pas af te nemen. En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn geweest van de EU-regel?

Komt T-mobile hiermee weg, is hier inderdaad de mogelijkheid de wet interpreteren volgens de letter in plaats van de geest? Zijn we met een dooie mus blijgemaakt?