Beantwoord

Roaming vanaf volgend jaar (2017)

• 21 september 2016
  • 199 reacties
  • 27814 Bekeken

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

199 reacties

@david

Vanaf dat moment zijn van ieder abonnement de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent!

Dan ben ik wel erg benieuwd hoe het dat zit met Go Unlimited en de 60 dagen roaming, vervallen die dan of,....?!
Reputatie 5
Badge +17
Hey Serviceweb,

Goed dat je dit nog even navraagt. Even een praktijk voorbeeld om het duidelijker te maken;

Stel je bent op vakantie in Spanje, dan kan je vanuit je bundel bellen naar mensen in het buitenland en in Nederland met een Nederlands nummer. Voor het bellen naar een persoon met bijvoorbeeld een Spaans nummer worden wel kosten in rekening gebracht. Dit valt namelijk onder het bellen NAAR het buitenland.

Yes, als je in de EU bent dan kan je gewoon gebruik maken van je Nederlandse internet bundel. In Spanje, België en Duitsland is dit dus gewoon mogelijk. ;)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, en anders horen we het natuurlijk graag van je!

Hoi snotaapje,

Ohh, ik had het inderdaad verkeerd begrepen. Sorry :D

Goede vraag en om eerlijk te zijn durf ik daar niet met zekerheid op te antwoorden. Ik ga dit dus voor je navragen en hoop je zo snel mogelijk van een duidelijke reactie te voorzien!

Hoi Balletje-Balletje,

Ook een terechte vraag. Om je met zekerheid van een reactie te voorzien ga ik hier ook navraag voor doen zodat we je een correct en duidelijk antwoord kunnen geven.

Jullie horen dus nog van me. 🙂
Reputatie 2
Mooi nieuws.
Waar ik dan nog even benieuwd naar ben:

Ik heb nu een Stel Samen Stel Bij abonnement en een Internet Europe bundel (vast tot einde contract.)
Dit geeft mij 250MB in Europa + Zone 1,
en de bundel doet daar 1000MB in Europa (tegenwoordig zonder zone 1(!) mag dit zomaar gestript worden?) bovenop.
DE VRAAG: Komt de gehele Internet Europa bundel nu te vervallen, die normaal tot einde contract doorloopt? Die is immers volstrekt overbodig geworden als internetten gewoon vanuit de bundel gaat in het gebied waar de bundel voor bestemd is.
@Issam

Volgens mij heb je het verkeerd begrepen:P Bij een Stel Samen & Stel Bij heb jij bij 0 mb heb je internet met een beperkte snelheid 64 Kbps. Is deze geldig in de EU? Was mijn vraag. Iedereen kan een vraag verkeerd begrijpen:)

-Snotaapje;)

Volgens mij, nee Snotaapje. De bundels in NL zijn ook geldig in de EU (roaming tarieven vervallen), de snelheid Mbps/kbps is geen bundel.
Je hebt bij 0 MB dus wel internet maar buiten je bundel.

Het gaat over data, belminuten en sms...niet over snelheid.
@Issam
Bedankt voor je reactie, het is mij nu heel duidelijk :)
Super geweldig toch weer die T-Mobile. Als er mensen nu nog niet zouden willen overstappen. Beste service, netwerk, moderatoren, Facebook & Twitter klantenservice enz enz enz...

Oh ja, blijf nog altijd dat Magenta gevoel hebben 😛
Reputatie 6
Badge +17
@CarnagerSDV,

Zeker mooi nieuws! 🙂 Goed dat je hier alvast naar aan het kijken bent. Op dit moment is over deze bundel nog niet meer informatie bekend. Zodra er meer informatie bekend is, laten we dat uiteraard hier op het forum weten!

Voor nu: geniet van het mooie weer deze week 🆒 En als je nog aanvullende vragen hebt, laat het gerust weten!
goedenmiddag is er al wat bekent van het bericht 60 dagen eu van balletje- balletje.
ik zit er nl nu al mee want ben zuinig op mijn 60 dagen omdat ik er zeker 180 of meer nodig hebt
wij varen op binnenvaart internationaal.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Vrijheid1202,

Vooralsnog blijven de 60 dagen gehandhaafd, maar zodra dit verandert hoor je dit in dit topic als eerste. Is er een concrete vraag over deze regel of meer om te weten of hier nog iets aan veranderd is?

Als je nog meer vragen hebt, dan horen we dat graag van je!
Mijn abonnement stel samen en stel bij vervalt per 01 juni 2017
Ik wil dan graag verlengen, maar ik weet niet wat de nieuwe abonnementsvormen per 15 juni gaan worden.
Ik wil niet extra voor 2 jaar vastzitten aan een roaming abonnement.
Wanneer maakt T-mobile zijn nieuwe abonnementsvormen bekend waarin buitenland (althans EU) inmiddels automatisch in verwerkt zit?
Hoi KolleHighness,
Welkom op de forum van T-Mobile.

Dit bericht heeft David geplaatst op dit gedeelte van de forum:

Hey allemaal,

Het was even wat stil, maar hier dan nieuws vanuit ons!

Vanaf 15 juni worden de roamingtarieven weer aangepast, dus ook bij ons! Vanaf dat moment zijn van ieder abonnement de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent! Deze nieuwe regeling geldt voor particuliere én zakelijke klanten.

We zullen binnenkort met meer inhoudelijke updates komen, zodat jullie in juni helemaal op de hoogte zijn. Iedereen wordt hier binnenkort ook over geïnformeerd via e-mail of SMS.

Het wordt dus een mooie zomer!
--------------------------

Zoals je leest, na 15 juni gaat alles van je bel-, sms- en databundel af. Dus daar hoef je je al geen zorgen meer over te maken. Daarnaast bestaat het abonnement Stel Samen & Stel Bij niet meer dus je zal moeten overstappen naar een Go abonnement. Deze nieuwe abonnementen hebben al data gebruik in de bundel zitten als je binnen de EU blijft.

Kijk welk abonnement het beste bij je past op deze pagina. Ik zou je wel adviseren om over te stappen naar een nieuw abonnement omdat je vaak na je contract periode meer gaat betalen omdat dan de kortingen komen te vervallen. Dan ben je veel goedkoper uit als je een nieuw abonnement neemt. Uiteraard kan je wachten en gokken op een aanbieding maar je mag ook al 4 maanden voor einde contract besluiten om een nieuw abonnement af te sluiten en deze in te laten gaan zodra je oude abonnement stopt.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Reputatie 1
Zal ik nu nog even mijn "zie je nou wel"-momentje pakken?
Ik heb 't dit hele topic al geroepen: het komt goed. T-Mobile mag géén roamingkosten meer rekenen. Net als al die andere aanbieders. Het is gewoon echt over- en uit voor de roamingkosten binnen de EU.

En over die vraag van (ik meen) @snotaapje, over die buiten-de-bundel 64kb-snelheid: dat is een heel interessante casus.

Want: feitelijk gezien krijg je nu van T-mobile deze snelheid in Nederland gratis aangeboden. Volgens de EU-regels die "Roam Like Home" heten, mag er geen opgeld worden geheven op de prijs die je in Nederland betaalt. Aangezien je in Nederland niets betaalt voor deze buiten-bundel 64kb-snelheid, zou dat in de rest van de EU dus ook niet mogen ("same price as at home"). Echter: T-mobile zal je verbinding in het buitenland niet kunnen knijpen tot 64kb.

Daarmee heb je in theorie dus gratis onbeperkt internet in de EU. En niet alleen jij: iedereen met een abbo bij T-Mobile, omdat het volgens mij bij alle abbo's geldt (bundel op -> gratis 64kb internet)

Maarrrr...... iedereen snapt dat dat wel heel raar is, dus daar komt vast een creatieve "oplossing" voor. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Heh, hilarisch hoe mensen niet verder lezen dan de krant.

19. Q. I have unlimited data at home. How do I know the volume of roam like at home data that I get?

A. If your national mobile bundle includes unlimited data, your operator must provide you with a large volume of roam like at home data depending on the price of your mobile bundle. (Large. Niet Unlimited!)

Your operator should clearly inform you of this roam like at home data allowance. In case you use more data while roaming than the data allowance foresees, you may have to pay a small charge (See also question 21).

If you want to check the operator’s calculation, here is how: the roaming data volume must be at least twice the volume obtained by dividing the price of your mobile bundle (excluding VAT) by €7.7. For your information, €7.7 is the maximum price that your operator has to pay the foreign operator for 1 GB of data when you are abroad in the EU during 2017. This means that you may get more roam like at home data than the volume your operator can purchase with your monthly subscription from the foreign operator whose network you are using abroad.

Example: At home, you have a mobile bundle including unlimited calls, SMS and data for €42 (€35 excluding 20% VAT). When travelling in the EU, you get roam like at home for unlimited calls and SMS, and at least 9.1 GB of data (2*(35 / 7.7) =9.1).

Onbeperkt kun je dus wel naar fluiten.

20. Q. My data at home is not unlimited. How do I know if I get my full domestic volume of data in roam like at home?

A. If your operator has not explicitly informed you of a roaming data limit, you can benefit while abroad from the full amount of data under your domestic contract.

The operator is only entitled to apply a roam like at home data limit in 2017 in case you pay less than €3.85/GB of data used (in 2018 less than €3/GB, in 2019 less than €2.25/GB). The actual limit depends on the monthly amount you pay for your mobile contract. The limit is calculated as in question 19.

Example 1: At home you have a mobile bundle including unlimited calls, SMS and 3 GB of data for €30 (€25 excluding 20% VAT). In this case, €25 / 3GB = €8.3/GB. When travelling in the EU, you get roam like at home with unlimited calls and SMS, and 3 GB of data, exactly like at home.

Example 2: At home you have a mobile bundle including unlimited calls, SMS and 10 GB of data for €30 (€25 excluding 20% VAT). The calculation is €25 / 10GB=€2.5/ GB. When travelling in the EU, you get RLAH with unlimited calls and SMS, and at least 6.5 GB of data (2*(25/7.7) =6.5). If the operator wishes to apply such a data limit while roaming, they must clearly inform you of the volume available and whenever you have consumed that volume while abroad.

Bron: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/frequently-asked-questions-roam-home
Reputatie 1
Beste ShadowLea,

Fijn dat je met heel veel woorden uitlegt, wat ik een maand geleden in deze thread al vertelde.

Jammer alleen dat je zo neerbuigend doet in je eerste zin.

Nou ja, ik doe t nu ook. Gelijke munt.

Ajuus.
Reputatie 7
Badge +9
Beste ShadowLea,

Fijn dat je met heel veel woorden uitlegt, wat ik een maand geleden in deze thread al vertelde.

Jammer alleen dat je zo neerbuigend doet in je eerste zin.

Nou ja, ik doe t nu ook. Gelijke munt.

Ajuus.

Jammer dat jij denkt dat alles om jou draait. Past dat ego van je nog wel door de voordeur?

Misschien weet je niet precies hoe een forum werkt, maar zolang ik niet jouw naam heb gemeld of jouw bericht heb gequote(Zoals nu!), is het bericht niet aan jou persoonlijk gericht.

Trek die lange tenen van je maar weer in, je bent niet de enige op dit forum. Of had je nog niet door dat we nog 253.000 andere leden hebben die wél belang hebben bij informatie vanaf de officiële bron?

Maarja, wat verwacht je dan ook van iemand die begint met "Zal ik nu nog even mijn "zie je nou wel"-momentje pakken?". Wat ben je, 14? Even bewijzen hoe geweldig je wel niet bent?

Ongelooflijk, het ego van sommige mensen. Wie denk je dat je bent, de directeur? Dit topic gaat niet over jou, is niet speciaal voor jou, en is ook niet gericht aan jou.

Laterz Aligatorz.
Reputatie 6
Badge +17
@stoerebink en @ShadowLea,

Zullen we het gezellig houden hier? 🙂 Ik begrijp heel goed dat jullie willen weten hoe het er vanaf 15 juni precies uit komt te zien. Zoals al eerder aangegeven komen we binnenkort met meer inhoudelijke updates, zodat jullie in juni helemaal op de hoogte zijn. Alle klanten worden hier binnenkort ook over geïnformeerd via e-mail of SMS. Dus nog heel even geduld!
Reputatie 3
Beste allemaal!

Over iets meer dan twee maanden, is het voorbij met de (ouderwetse) roamingtarieven voor gebruik van je mobiele telefoon, smartphone of tablet in het buitenland.
De allerlaatste noodzakelijk beslissingen, zijn inmiddels genomen door het Europees Parlement in Brussel.
Waarmee het nu duidelijk is geworden, dat het gebruik van een mobiele telefoon in een ander EU land niets extra's meer gaat kosten dan in het eigen land.

Wat dus zou moeten inhouden, dat klanten met een Go Basis, Go Next en Go Up vanaf 15 juni aanstaande ook in het buitenland onbeperkt moeten kunnen gaan bellen.
Dit omdat ze binnen Nederland een onbeperkt bellen bundel hebben.
Hiermee zou dus de 120 minuten bundel voor de EU, komen te vervallen!

Bij alle RED abonnementen van Vodafone en de meeste abonnementen bij KPN is dat inmiddels al het geval, waardoor ik het een beetje vreemd vind dat T-Mobile nog de 120 minuten bundel voor de EU aan blijft houden bij de bovenstaande drie Go abonnementen, terwijl ze bij de start van de Go abonnementen alles gelijk hadden kunnen trekken (gezien de concurrentie met Vodafone en KPN).
En ik denk ook niet, dat ik daar de enige in ben die daar zo over denkt.

Heb je nog een Stel Samen & Stel Bij abonnement, dan zou vanaf 15 juni aanstaande al het verbruik in het buitenland vanuit je bestaande bel- en databundel moeten gaan, maar dat wordt uiteraard ruim van te voren gecommuniceerd vanuit T-Mobile zelf.

Lees hier het bericht : Laatste update, afschaffing roamingtarieven.

Toch wel erg fijn, dat je vanaf 15 juni nergens meer aan hoeft te denken, als je de grens over gaat!
Je kunt "roaming" gewoon aan laten staan in je toestel, en hoeft niet telkens op zoek naar een Wi-Fi netwerk op je vakantieadres! (Tenzij de dekking van 3G of 4G niet optimaal is)

Ben benieuwd naar jullie reactie.
En alvast (want voor de meeste zal het nog wel even duren) een fijne vakantie in het buitenland.
En dan ben ik nog steeds benieuwd wat T-mobile gaat doen met de 60 dagen onbeperkte roaming bij de unlimited abonnementen..
Reputatie 5
Badge +17
@snotaapje,

Ik heb inmiddels een reactie gekregen met betrekking tot jouw vraag over het kunnen internetten met de basis snelheid in het buitenland. Onze collega's geven aan dat wanneer je in Nederland geen internet bundel hebt, dus alleen kan internetten met de basis snelheid, de toegang tot het internet in het buitenland geblokkeerd wordt. Je moet dus wel echt een bundel actief hebben om te kunnen internetten in het buitenland. Ik hoop dat mijn antwoord duidelijk is!

Hoi balletje-balletje,

Begrijpelijk dat je hier nog antwoord op wil hebben. De 60 dagen Fair use policy zal actief blijven na 15 juni. Deze botst namelijk niet met de nieuwe EU regeling.
En toch... iets zegt me dat er straks op 15 juni 2017 weer veel mensen zijn die blij zijn gemaakt en toch weer afdruipen omdat er weer heel veel regels zijn die mee tellen. Ik hoop het niet, maar iets zegt me dat er misschien toch afvallen omdat ze een verkeerd abonnement hebben of wat dan ook.

Bedoel het niet negatief... bekijk het van de reële kant!!
Wat betekent dit voor mij? Ik heb al een 'eeuwenoud' abonnement :)

Voordeelsim 150+100 (150 minuten bellen + 100 sms)
Instant E-mail '05 (onbeperkt internet)

Ik denk dat ik dus onbeperkt mag internetten in de EU vanaf 15 Juni. Klopt dit?
Waar ik nieuwsgierig naar ben, en denk dat daar het addertje zit.

In Nederland kan ik alleen op het T-mobile netwerk, en omdat providers geen extra roamingkosten mogen rekenen, lijkt het mij logisch dat ik vanaf 15 juni (in tegenstelling tot vroeger) alleen van T mobile (indien beschikbaar in het desbetreffende land) gebruik kan maken, in het kader "net als thuis"
In Duitsland is dat niet erg, maar er zijn landen waar het niet zo top is.

Maar misschien zit ik wel te zoeken naar addertjes die er niet zijn!
Hebben jullie dit filmpje al gezien?
Het is een simpele uitleg en zegt mij dat ik met 6GB toch goed uit ben ipv onbeperkt :)

Kan het filmpje niet plaatsen, dan maar de url:
http://www.nu.nl/video-redirect/kijk/ao1SXrBrOcsj
Reputatie 6
Badge +17
@Boarder72,

Leuk dat je langskomt op het forum en al zolang klant bij ons bent! Had je toevallig al naar het openingsbericht van dit topic gekeken? David heeft een update geplaatst met het volgende:

"Vanaf 15 juni worden de roamingtarieven weer aangepast, dus ook bij ons! Vanaf dat moment zijn van ieder abonnement de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent! Deze nieuwe regeling geldt voor particuliere én zakelijke klanten. We zullen binnenkort met meer inhoudelijke updates komen, zodat jullie in juni helemaal op de hoogte zijn. Iedereen wordt hier binnenkort ook over geïnformeerd via e-mail of SMS."

Dit geldt voor alle klanten, dus ook voor jou 🙂 Op dit moment heb ik nog niet meer informatie dan hierboven aangegeven. Zodra er meer bekend is over de details wordt je hierover geïnformeerd.

@mickeyhil,
Daar hoef je je geen zorgen over te maken Mickey 🙂 Vanaf 15 juni kun je gewoon gebruik blijven maken van andere netwerken in het buitenland, ook als dat geen T-Mobile netwerk is. Dus dat gaat helemaal goedkomen!

Alvast een fijn weekend toegewenst en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Reputatie 2
Ik vraag me af, hoe zit het na 15 juni met bellen NAAR het buitenland? Ik kan nu 120 min bellen in en naar het buitenland. Ik neem aan dat ik na 15 juni nog steeds die 120 min heb om te bellen naar het buitenland?
@Truckertje,

Even een praktijk voorbeeld om het duidelijker te maken;

Stel je bent op vakantie in Spanje, dan kan je vanuit je bundel bellen naar mensen in het buitenland en in Nederland met een Nederlands nummer. Voor het bellen naar een persoon met bijvoorbeeld een Spaans nummer worden wel kosten in rekening gebracht. Dit valt namelijk onder het bellen NAAR het buitenland. Daarnaast gelden je eigen bundel regels! Vanaf 15 Juni zijn van ieder abonnement de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent!

Heb je 120 minuten bellen in je bundel, dan kan je dus deze bundel geheel gebruiken voor bellen in het buitenland, zie hier boven!! En yes, als je in de EU bent dan kan je gewoon gebruik maken van je Nederlandse internet bundel. In Spanje, België en Duitsland is dit dus gewoon mogelijk.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.