Beantwoord

Roaming vanaf volgend jaar (2017)

• 21 september 2016
  • 199 reacties
  • 27827 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
https://www.allaboutphones.nl/onbeperkt-gratis-roaming-vanaf-volgend-jaar-in-europa/
icon

Beste antwoord door Thalina 29 mei 2017, 10:09

[Update 29 mei 2017]

Misschien hebben sommigen het topic al gespot, maar de FAQ over de EU Roaming Regulering staat online! Daar vind je alle informatie over wat er gaat veranderen. Vanaf deze week wordt iedereen per e-mail/sms geïnformeerd over de veranderingen van jouw prijsplan. Lees eerst even alle veelgestelde vragen door. Als je daarna nog een vraag hebt, stel deze dan gerust in het algemene topic. We helpen je daar graag verder!

Om het forum overzichtelijk te houden, sluit ik dit topic. Uiteraard kun je in de FAQ vragen stellen!
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

199 reacties

Reputatie 1
Hey Erik.

Geen zorgen. Ik snap je punt. Maar de EU-regel is keihard:
VANAF 15 JUNI GEEN ROAMINGKOSTEN

Prepaid, Basis Sim, KPN, Vodafone, het maakt niets uit.

GEEN ROAMINGKOSTEN.

Ga rustig slapen. Echt.
Reputatie 2
Badge +2
@stoerebink,

heb je een bron voor de info over het beperken van de data bij een unlimited abonnement? Ik heb er bij de EU naar lopen zoeken, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Reputatie 1
Hey Erik.

Geen zorgen. Ik snap je punt. Maar de EU-regel is keihard:
VANAF 15 JUNI GEEN ROAMINGKOSTEN

Prepaid, Basis Sim, KPN, Vodafone, het maakt niets uit.

GEEN ROAMINGKOSTEN.

Ga rustig slapen. Echt.

Waarom zegt T-mobile dan wat anders?

Ik lees op internet verschillende interpretaties van de regel. Kan best zijn dat er wat mazen in de regel zitten die we niet lezen in de krant. Lang leve de lobby van de providers.
Reputatie 1
Wat zegt T-Mobile dan? Ik kan dat nergens vinden.

En wat het meisje van de klantenservice zegt, met alle respect voor haar, doet me niets. Zij hebben regels die NU gelden, en daarin staat dat Basis Sim abbo's niet roamingvrij zijn.

Niet nu.

Straks wel.

Wedden?
Reputatie 1
Ik heb expliciet gevraagd naar de situatie na juni en dat is duidelijk overgekomen. Als ik de klantenservice van een bedrijf al niet zou mogen geloven, wie dan wel?
Reputatie 1
Wie je moet geloven? De EU. Die bepaalt de regels. Overtreding ervan is strafbaar.

Dit is de keiharde regel:
As of 15 June 2017, consumers will be able to use their mobile device when travelling in the EU, paying the same prices as at home, i.e. to "Roam like at Home". Any voice call, SMS and data session made while travelling abroad in the EU will be deducted from the monthly package of minutes, SMS and data in the home country with no extra charges. This means the end of roaming charges as travellers have experienced them so far.

Als je er zelf meer over wilt lezen, in deze link vind je (in het engels) alle vragen en antwoorden.

En ook handig: deze PDF met een factsheet waarin je alles nog eens naleest.

Als je dit gelezen hebt, weet je zeker dat T-Mobile jou verkeerde info heeft gegeven....
Reputatie 1
@stoerebink,

heb je een bron voor de info over het beperken van de data bij een unlimited abonnement? Ik heb er bij de EU naar lopen zoeken, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Het staat in de factsheet die ik in mijn bericht hierboven doorlink. Daar vind je de berekening.
Nogmaals: Dat gaat over unlimited-abbo's en de mogelijkheid om die te beperken. T-Mobile beperkt het EU-Unlimited abbo niet.
Reputatie 2
Badge +2
@stoerebink,

Bedankt voor je antwoord, ik had die factsheet vanmorgen vroeg ook nog gevonden. Fijn om te weten dat we hetzelfde lezen iig.

Ik vrees (of iig lees) dat de regels toch nog wel wat ruimte laten voor discussie en ik vrees dat we er pas op 15 juni achter gaan kopen hoe/wat en ik vrees ook dat er zo links en rechts wel een gang naar een rechtbank nodig is, om te bepalen wat er nu wel/niet mag/kan.
Reputatie 1
Volgens mij zijn er drie mogelijkheden.

1) @stoerebink heeft helemaal gelijk (en dat hoop ik van harte) en T-Mobile probeert er willens en wetens onderuit te komen (wat me op zich ook niet zou verbazen). Niet geprobeerd is altijd mis natuurlijk.

2) @stoerebink heeft helemaal gelijk (en dat hoop ik van harte) en T-Mobile weet dat, maar doet bewust alsof ze van niks weten, om de komende maanden nog flink wat "go" abonnementen te kunnen verkopen (die uiteraard veel meer geld in het laatje brengen)

3) @stoerebink heeft niet helemaal gelijk en er zit stiekem toch een achterdeurtje in de regel. Ook dat zou me tegenwoordig niet meer verbazen, met de zeer actieve lobby van de providers in Brussel.

Ik denk dat het inderdaad afwachten wordt. En dan zien wie het eerst in juli naar het buitenland gaat met z'n "basic" abonnement en dan kan vaststellen wat er gebeurt. Meten = weten uiteindelijk. Niet echt een "gebruikersvriendelijke" gang van zaken uiteraard, hoe dan ook, linksom of rechtsom.
Reputatie 1
Overigens @stoerebink, dank voor het uitzoekwerk!
Reputatie 1
Heel graag gedaan Erik.
Wat me opviel is dat iedereen het hier over de "EU" heeft en dat T-Mobile ook meteen Zwitserland erbuiten heeft gelaten.
Echter de afspraak is inmiddels niet alleen maar EU maar alle 28 landen van Europa. Anyway of Zwitserland daar wel of niet bij hoort is vaag en dus zal iedere telco er wel onderuit proberen te komen voor CH

===
De Europese Commissie moest er eerst mee instemmen, daarna de Europese landen binnen de Unie. Dat is nu echt gebeurd: Alle 28 lidstaten hebben gestemd om de roamingkosten af te schaffen, en een meerderheid stemde vóór.
===
bron: http://www.pcmweb.nl/nieuws/europese-roamingkosten-afgeschaft-5-vragen-over-de-nieuwe-wet.html
Reputatie 1
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil 😛
Had ook al zoiets gelezen, dus dat is nu definitief ??! Men zal blijven proberen de kosten laag te houden en er zullen best wel weer addertjes onder het gras zitten. Concurrentie is groot, zag dat Vodafone nu 50% korting gaf op red abbonement. Mag in maart verlengen dus wacht nog maar ff af.
Badge +13
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil :P
Er is meermaals gemeld dat zodra alles duidelijk T Mobile vanzelf met nieuws komt.
Op dit moment is alles nog niet 100% duidelijk en valt er dus niks te melden.
Reputatie 1
Had ook al zoiets gelezen, dus dat is nu definitief ??! Men zal blijven proberen de kosten laag te houden en er zullen best wel weer addertjes onder het gras zitten. Concurrentie is groot, zag dat Vodafone nu 50% korting gaf op red abbonement. Mag in maart verlengen dus wacht nog maar ff af.
Dat sowieso. Ik denk dat nu verlengen erg onverstandig is.
Reputatie 1
En T-Mobile zelf blijft op dit punt oorverdovend stil :P
Er is meermaals gemeld dat zodra alles duidelijk T Mobile vanzelf met nieuws komt.
Op dit moment is alles nog niet 100% duidelijk en valt er dus niks te melden.

Ze kunnen op z'n minst een reactie geven op de uitspraak van hun eigen helpdesk waar ik naar refereer (en dat is niet "het is nog niet 100% duidelijk", maar "gaan we niet doen met basic abonnement").
Wat me opviel is dat iedereen het hier over de "EU" heeft en dat T-Mobile ook meteen Zwitserland erbuiten heeft gelaten.
Echter de afspraak is inmiddels niet alleen maar EU maar alle 28 landen van Europa. Anyway of Zwitserland daar wel of niet bij hoort is vaag en dus zal iedere telco er wel onderuit proberen te komen voor CH

Het werelddeel Europa heeft zo'n 50 landen, de EU heeft er maar 28; daar hoort Zwitserland niet bij.
Reputatie 7
Badge +20
[Update 23 maart 2017]

Hey allemaal,

Het was even wat stil, maar hier dan nieuws vanuit ons! 😃

Vanaf 15 juni worden de roamingtarieven weer aangepast, dus ook bij ons! Vanaf dat moment zijn van ieder abonnement (een deel van) de Nederlandse bel-, sms- en databundels ook in de EU te gebruiken, zonder toeslag. Jullie kunnen dus zonder zorgen dataroaming aan laten en bellen zoals je thuis ook gewend bent! Deze nieuwe regeling geldt voor particuliere én zakelijke klanten.

We zullen binnenkort met meer inhoudelijke updates komen, zodat jullie in juni helemaal op de hoogte zijn. Iedereen wordt hier binnenkort ook over geïnformeerd via e-mail of SMS.

Het wordt dus een mooie zomer! 😉
@David
Dat is nog eens goed nieuws, geweldig hoor!

Bedankt 🙂
Reputatie 4
Badge +5
Hoi,

Wat als je bij een Stel Samen & Stel Bij 0 mb hebt. Is deze ook geldig in de EU?
Alvast bedankt.

- Snotaapje;)
@David

Toch nog even een vraag, is dit geldig bij ALLE abonnementen van T-Mobile? Of zijn er uitzonderingen?
Reputatie 4
Badge +17
Hey snotaapje,

Haha, ja als je 0MB in Nederland beschikbaar hebt dan kan je alle 0 de MB's ook in de EU gebruiken. ;)

Hoi hoi Serviceweb,

Een terechte vraag! Dit geldt voor alle abonnementen. Let wel op dat het hier gaat om de kosten voor het bellen IN het buitenland, dus niet NAAR het buitenland.
@Issam

Oh... dan heb ik daar nog een vraag over.
Als ik in Spanje op vakantie ben dan bel ik toch vanuit mijn belbundel (vanaf juni) naar Nederland (een 06nummer) of naar een nummer in Duitsland (dus een Duits mobiel nummer)? Of gelden er andere regels? Als ik in Spanje ben dan bel ik alleen uit mijn bundel binnen Spanje?

En als ik in Spanje ben kan ik toch gewoon internetten binnen mijn 6GB bundel, ook in Duitsland of België, ja toch?

Het is mij nu even niet meer duidelijk 🙂. Sorry!
Reputatie 4
Badge +5
@Issam

Volgens mij heb je het verkeerd begrepen:P Bij een Stel Samen & Stel Bij heb jij bij 0 mb heb je internet met een beperkte snelheid 64 Kbps. Is deze geldig in de EU? Was mijn vraag. Iedereen kan een vraag verkeerd begrijpen:)

-Snotaapje;)