Vraag

[STATEMENT] Update Ophef over automatische 'T-Mobile-aanpassingen'

Reputatie 5
  • Oud-medewerker
  • 9908 reacties
Update 01/07/2016 17:35

Eerder vandaag hebben we gereageerd op het artikel van de Consumentenbond over het automatisch updaten van telefoons bij installatie van nieuwe T-Mobile simkaarten. We kregen daar veel vragen over van onze klanten. Daardoor is besloten dat T-Mobile zal stoppen met het ongevraagd updaten van toestellen bij installatie van een nieuwe simkaart. Met als uitzondering de update die het toestel beter aansluit op het T-Mobile netwerk. Het kan nog enige tijd duren voordat deze aanpassing overal is doorgevoerd. Wij houden jullie op de hoogte van de voortgang via het T-Mobile forum.

75 reacties

Misschien wel handig om te vermelden dat je waarschijnlijk wel al je foto's kwijt bent na deze fantastische service update... 😞
@Leon: Daarom laat ik de foto's opslaan op mijn SD-kaart. Dan raak je de foto's niet kwijt. Moet je wel een toestel hebben waar een SD-kaart in kan.
Reputatie 4
Badge +7
@Leon10p het wordt altijd aangeraden, welke update je ook doet, om een back-up te maken.
Reputatie 2
Sorry, maar dit is het meest waardeloze statement ooit. Iemand die voor het eerst een smartphone in z'n hand heeft en zich nergens in verdiept zal je misschien op je woord geloven, maar iemand die zich er wat meer in verdiept heeft, weet dat je gewoon onzin loopt te verkondigen.

Tom schreef:

- Optimaliseren van instellingen voor ons netwerk

Dus het geforceerd instellen van NL-Alert zien jullie als een optimalisatie van de netwerkinstellingen?

Tom schreef:

- De app My T-Mobile om je verbruikgegevens, contactgegevens en kosten (facturen) te monitoren

Wie de My T-Mobile-app will hebben, kan die ook gewoon downloaden. Die hoef je wat mij betreft niet geforceerd te downloaden op een unbranded toestel.

Tom schreef:

- De app ‘Travel en Surf’ om voordelig MB’s voor gebruik in het buitenland aan te schaffen

Travel & Surf... is dat niet die dienst waarvan je een SMS krijgt met de mededeling dat je een bundel nodig hebt en vervolgens een uitgebreide instructie om dat te doen op een manier dat je er geen app voor nodig heeft? Klinkt in mijn ogen als een compleet nutteloze app.

Tom schreef:

- Enkele populaire Apps

Je bedoelt apps die niemand gebruikt, maar waarvoor jullie weer geld krijgen om ze te installeren op toestellen? Sorry, maar ik download liever zelf wat ik op m'n toestel wil hebben en hoef er ook geen vervuiling op in de vorm van apps die ik toch niet gebruik. LG installeert wat dat betreft zelf al genoeg vervuiling mee.

Tom schreef:

1. De apps zijn na installatie eenvoudig verwijderbaar

Daar heb ik weinig van gemerkt. Er zitten een aantal apps tussen die gewoon niet verwijderd mogen worden. Waaronder dus die leuke app die zorgt voor die fantastische reclamenotificaties waar de Consumentenbond het over heeft.

Tom schreef:

2. De Android software wordt NIET vervangen door T-Mobile software zoals staat in het artikel
3. De updates gaan NIET ten koste van het gebruik (bv snelheid) van het toestel en hebben GEEN invloed op de basissoftware van het toestel.

Laat ik nou een beetje verstand hebben van Android en weten dat het startscherm redelijk diep ingebakken zit in, je raadt het nooit, de software. Er worden dus wel degelijk wijzigingen uitgevoerd in de software om het startscherm voor elkaar te krijgen. Dit heeft dus ook invloed op de basissoftware van mijn toestel.

Tom schreef:

T-Mobile vindt het belangrijk om zich altijd te houden aan alle wet- en regelgeving over het correct informeren van klanten – in dit geval over updates voor nieuwe toestellen. Om alle twijfel te voorkomen zullen wij naar aanleiding van het artikel van de Consumentengids de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om advies vragen hoe hier mee om te gaan in de toekomst.

Ik denk dat je zelf wel kan bedenken dat hier iets compleet fout is gegaan met betrekking tot communicatie. Zeker met betrekking tot respect voor eigendommen van anderen. Ik koop een toestel, unbranded en simlock-vrij, en krijg die vervolgens helemaal volgegooid met rotzooi van mijn provider, omdat ze van mening zijn dat ze dat moeten doen. Zoiets hoort alleen in overeenstemming met de gebruiker gedaan te kunnen worden en dat is in dit geval niet gebeurd.

Erger nog: de FoC-update heeft er zelfs in eerste instantie voor gezorgd dat de werking van mijn toestel minder werd. Om dit op te lossen heb ik het toestel eerst weer moeten afgeven bij Dynafix, waarna het probleem was opgelost.

Het wordt gewoon hoog tijd om hiermee te kappen. Blijf gewoon lekker bij het aanbieden van een mobiel netwerk en ga je niet ook nog met software bemoeien.
Reputatie 4
Badge +7
Ik heb een unbranded, simlock vrij toestel die niet volgegooid is met TM software. De TM app daar kies je zelf voor, die wordt je niet opgedrongen.
Reputatie 4
Om heel eerlijk te zijn, ik vindt het leuk en aardig als het het aangeboden wordt. Voor de mensen die het willen, waarom niet? Zullen best goede dingen tussen zitten.

Voor mij, hoeft het niet zo. Ik wil gewoon unbranded. Maar nee, het wordt aangeboden op zo'n manier dat iedere keer als ik mijn internet aanzet, ik een melding krijg dat ik het kan installeren. Keer, op keer, op keer. Erg irritant.

Het opstarten en afsluiten duurt ook een stuk langer. Daarnaast is het opstartgeluid ook gigantisch hard, wat niet aan te passen is. Je zal maar in het openbare leven je telefoon aanzetten zonder dat tie op stil staat (wat de enige mogelijkheid is om het geluidje NIET te krijgen). Daarna kijkt iedereen je aan, om te kijken of alles wel goed gaat...

Dus mja, geef mij de keuze of ik het wil installeren of niet. En ja, die wordt gegegeven, alleen wel op een gigantisch opdringerige manier, waar ik dus niet van gediend ben.

Verwijderen gaat niet van de custom, tenzij je een fabrieksreset doet, zelfs dan moet je uitkijken wat je doet om het er niet weer op te krijgen.

Afgezien van dit, hou ik verder wel van T-Mobile hoor. :8
Reputatie 1
toetsie schreef:

Ik heb een unbranded, simlock vrij toestel die niet volgegooid is met TM software. De TM app daar kies je zelf voor, die wordt je niet opgedrongen.

Dat is wellicht omdat je nog geen telefoon hebt die FoC ondersteunt (wees blij).

@Trajh91
Beter dan dat kan ik mijn mening niet verwoorden. Ik sluit me daar bij aan.
Reputatie 4
Badge +7
@GertjanB96 Misschien kun je me dan uitleggen hoe ik dat kan zien?
Reputatie 2
toetsie schreef:

@GertjanB96 Misschien kun je me dan uitleggen hoe ik dat kan zien?

Op dit moment ondersteunt nog maar een klein deel van de toestellen FoC. Dat heeft niets te maken met het wel of niet installeren van de T-Mobile app. Het is een stuk software dat de fabrikant installeert op het toestel, wat met geen mogelijkheid te verwijderen is.

In ieder geval de LG G4 en een aantal toestellen van HTC ondersteunen FoC, maar welke toestellen dit precies zijn, is niet bekend gemaakt.
Reputatie 4
Badge +7
Samsung ondersteund het dus niet?
Reputatie 5
Hallo allemaal, ik heb zojuist een update geplaatst in de openingspost!
Reputatie 4
Als het nou ook geldt voor de LG G4 en de notificaties die je om de haverklap krijgt... Ben ik heul blij. 😉
Tom schreef:

Update 01/06/2016 17:35

Eerder vandaag hebben we gereageerd op het artikel van de Consumentenbond over het automatisch updaten van telefoons bij installatie van nieuwe T-Mobile simkaarten. We kregen daar veel vragen over van onze klanten. Daardoor is besloten dat T-Mobile zal stoppen met het ongevraagd updaten van toestellen bij installatie van een nieuwe simkaart. Met als uitzondering de update die het toestel beter aansluit op het T-Mobile netwerk. Het kan nog enige tijd duren voordat deze aanpassing overal is doorgevoerd. Wij houden jullie op de hoogte van de voortgang via het T-Mobile forum.

Dat heeft de consumentenbond snel voor elkaar gekregen. Mijn complimenten voor hen!
Wat is de reden is dat er wel naar de consumentenbond wordt geluisterd maar niet naar de bestaande klanten?
Aantallen, zo simpel als dat...

Consumentenbond jankt iets onterechts de media in, T-Mobile wordt overspoeld. Daarnaast was de thread hier niet opbouwend maar alleen maar brandend/unbranded geklaag, dus waarom zou er geluisterd worden? De kans heb je zelf verspild.

Consumentendbond heeft het trouwens gewoon nog steeds fout en ook in deze thread zitten de fouten. FoC is voor branded telefoons bedoeld, als vervanging van het branded process. Waarom T-Mobile dus die updates moet doen? Omdat ze dat wettelijk moeten op branded phones.

Consumentenbond, te lui om 3 deuren in de straat opzij te lopen (ja... ze zitten letterlijk drie deuren verwijderd) en na te vragen, zag dit gewoon als een goed verhaal om veel nieuwe klanten te werven. Ohw? Je wist niet dat de consumentenbond een bedrijf met winstoogmerk is? Eentje waar je moet betalen om hun resultaten in te mogen zien? Een niet transparant systeem?

Nou bij deze ben je ook op de hoogte dat er een belangenverstrengeling heerst bij de Consumentenbond die maar wat graag nieuwe zieltjes een abo verkoopt op hun "onderzoeken".
Toch vreemd dat T-mobile niet eens afwacht wat ACM hierover te zeggen heeft.

Snap ook wel dat de consumentenbond een bedrijf met winstoogmerk is, daar is echter niets mis mee. Ik heb ze echter niet betaald, maar ze hebben wel hun resultaat voor mij behaald. Voelt toch als een overwinning voor mij.
Bij deze ook mijn felicitaties naar de andere getroffen klanten van T-mobile 🆒;):8

Nogmaals voor jou, mijn LG G4 heb ik unbranded gekocht. Diverse T-mobile medewerkers hier zeggen ook dat een toestel pas branded is als er een opstartlogo van T-mobile verschijnt. Toen ik mijn toestel kocht, was het T-mobile logo nergens te zien bij het opstarten of afsluiten.

Dus Unbranded.
xxx3001 schreef:

Voelt toch als een overwinning voor mij.

Nogmaals voor jou, mijn LG G4 heb ik unbranded gekocht.

Even in omgekeerde volgorde want 1 gaat meer tijd kosten.

Ik snap jouw redenering van unbranded, maar zo werkt de definitie niet. Dat de branding nog niet op een branded toestel zit, maakt het toestel niet unbranded. Nogmaals, ik deel echt de mening dat die onzin duidelijk en toegankelijk gemeld moet worden, branded / unbranded moet net zo duidelijk worden aangegeven als zoiets als 4G. Ik weet verder niet welke "T-Mobile medewerkers" jij bedoelt, want 'hier' op het forum is alleen Tom inhoudelijk erover bezig en in winkels... met respect... dat zijn verkopers. Branded is een software matige aanlevering vanuit de leverancier en branded only een keuze van diezelfde leverancier. Wanneer die branding erop gaat, maakt niets uit voor de status van het toestel.

Dan wat betreft overwinning... Denk je dat?

We zijn de mogelijkheid dus kwijt he.... Beetje in de media schreeuwen waar we de mogelijkheid hebben voorgelegd gehad om bij T-Mobile intern te spreken over FoC en in welke mate wat en hoe. Ze waren een keer bereid om te luisteren. De update meldt nu dat ze dus gewoon de updates gaan doen zonder scherm, zonder opties, zonder iets wat we hadden kunnen realiseren als we overlegd hadden met ze. Ohw geen ringtones, ja, dat is echt niet de klacht waard om je ringtone af en toe in te stellen. Geen spashscreen, ja... vervelend en luid... mijn mobiel gaat eens per X maanden opnieuw aan omdat ik dan vnl. bezig ben met wipe cache en dergelijken.. Nogmaals een enorm klein probleem. T-Mobile app, alleen maar handig als die automatisch bij een sim mee komt, maar goed een menig. Ik snap het gevoel/de mening van "ik wil niks op mijn toestel ongevraagd", maar gefeliciteerd, dat heeft men nu juist voor elkaar. We gaan geen overzicht krijgen, geen enkele vorm van 'invloed' op het laatste stukje wat juist onzichtbaar veel invloed heeft. Die logo's en andere meuk, het zal wel, maar juist de branding waar ook in deze thread al op gewezen werd... Dat ben je nu kwijt en zal niet meer ter sprake komen (gok ik).

Dat laatste stukje, vol met rotzooi als NL_Alert, mastinstellingen en voorkeursinstellingen tot verbinden. Dat heeft voordelen, zeker... als je nooit op de grens zit of als je blij bent met NL_Alert, maar er zitten ook nadelen aan en gok eens welk gedeelte nu zonder overleg altijd doorgevoerd gaat worden... Wat precies zo wordt doorgegeven.

We hadden de mogelijkheid om branding, of het nu via FoC of de normale route zou gaan, zo aan te passen dat je een mobiel overhield waar iedereen blijer mee zou worden. Ook mensen die nu specifiek unbranded halen (of in geval G4 dus dachten te halen) die dan een keuze zouden krijgen.

Dit is dus een verlies voor ons als consumenten, voor de toekomst van branding updates en met alle respect, allemaal omdat een Consumentenbond niet het belang van de consument voor zich heeft gehouden, maar hun winstoogmerk. Dus ik zie de overwinning niet.

Geen logo's meer ten kosten van alle mogelijkheden tot het vormen van FoC voor de toekomst. FoC wat nu alsnog, zonder vragen, een update zal doen op een branded toestel op elementen die niet per se een voordeel voor jou hoeven zijn. Mij waren die logo's niet zoveel waard.
lotje1981 schreef:

@Leon: Daarom laat ik de foto's opslaan op mijn SD-kaart. Dan raak je de foto's niet kwijt. Moet je wel een toestel hebben waar een SD-kaart in kan.

En dan moet je SD-kaart niet kapot gaan :(

Mij twee keer gebeurt met Samsung SD kaarten in het afgelopen jaar.
Reputatie 2
Poco-Loco schreef:

Aantallen, zo simpel als dat...

Consumentenbond jankt iets onterechts de media in, T-Mobile wordt overspoeld. Daarnaast was de thread hier niet opbouwend maar alleen maar brandend/unbranded geklaag, dus waarom zou er geluisterd worden? De kans heb je zelf verspild.

Consumentendbond heeft het trouwens gewoon nog steeds fout en ook in deze thread zitten de fouten. FoC is voor branded telefoons bedoeld, als vervanging van het branded process. Waarom T-Mobile dus die updates moet doen? Omdat ze dat wettelijk moeten op branded phones.

Consumentenbond, te lui om 3 deuren in de straat opzij te lopen (ja... ze zitten letterlijk drie deuren verwijderd) en na te vragen, zag dit gewoon als een goed verhaal om veel nieuwe klanten te werven. Ohw? Je wist niet dat de consumentenbond een bedrijf met winstoogmerk is? Eentje waar je moet betalen om hun resultaten in te mogen zien? Een niet transparant systeem?

Nou bij deze ben je ook op de hoogte dat er een belangenverstrengeling heerst bij de Consumentenbond die maar wat graag nieuwe zieltjes een abo verkoopt op hun "onderzoeken".

Het gaat hier niet om de Consumentenbond, maar om de vraag of het wenselijk is dat de provider een telefoon voorziet van hun eigen meuk. Hoewel wellicht voordelen met zich mee zou kunnen meebrengen, wegen die wat mij betreft niet op tegen de nadelen. Ik koop niet voor niets een unbranded telefoon. Als deze vervolgens gekaapt zou worden door T-Mobile zou ik daar behoorlijk boos over zijn. Vergelijk het eens met een Windows computer. Niemand zou erop zitten wachten dat de provider eigenhandig eventjes deze 'customized'. Sterker nog, het zou terecht bestempeld worden als malware vermoed ik. De lijn doortrekkend naar je telefoon, kan ik niet anders concluderen dat er geprobeerd wordt (met succes helaas), malware op je telefoon te krijgen.

Hoewel ik ook wel weet dat de Consumentenbond een belang heeft bij ophef over software branding van telefoons, heeft T-Mobile ook belang erbij om jou toestel te voorzien van hun eigen meuk. Het is geen geheim dat providers een aanzienlijk deel van jouw informatie te verwerken krijgt. En informatie/data, is nu eenmaal geld waard. Als ik lees dat T-Mobile je na branding van je telefoon, reclame voor apps gaat voorschotelen, vraag ik me sterk af of het nog gaat om het belang van de klant.

Tot slot, hoewel ik zelf niet gedupeerd ben, zou ik graag willen weten of de telefoon van gedupeerden gratis herstelt wordt naar unbranded.
henkdenkt schreef:

Poco-Loco schreef:

FoC is voor branded telefoons bedoeld, als vervanging van het branded process. Waarom T-Mobile dus die updates moet doen? Omdat ze dat wettelijk moeten op branded phones.

Het gaat hier niet om de Consumentenbond, maar om de vraag of het wenselijk is dat de provider een telefoon voorziet van hun eigen meuk.

Ik koop niet voor niets een unbranded telefoon.

Tot slot, hoewel ik zelf niet gedupeerd ben, zou ik graag willen weten of de telefoon van gedupeerden gratis herstelt wordt naar unbranded.

Kijk, dit is dus exact het begriploos lezen wat tegenwoordig heerst.

Branded telefoon is waar FoC voor is, is waar T-Mobile updates op moet leveren. Jouw unbranded telefoon heeft hier dus niets mee te maken, tenminste, als je een unbranded werkelijk koopt (het LG G4 verhaal). De Consumentenbond en zijn onzin ophef voor zieltjes is dus weldegelijk een (sub)topic op deze wijze.

En nee, T-Mobile gaat geen branded telefoons naar unbranded zetten omdat de Consumentenbond dit verschil niet wil opzoeken. Als er unbranded toestellen van FoC zouden zijn voorzien, dan zou het een ander verhaal zijn en niet eerder. Ongeacht de hoeveelheid media aandacht blijft branded dus gewoon branded...
Poco-Loco schreef:

Ik weet verder niet welke "T-Mobile medewerkers" jij bedoelt, want 'hier' op het forum is alleen Tom inhoudelijk erover bezig en in winkels... met respect... dat zijn verkopers. Branded is een software matige aanlevering vanuit de leverancier en branded only een keuze van diezelfde leverancier. Wanneer die branding erop gaat, maakt niets uit voor de status van het toestel.

https://forum.t-mobile.nl/htc-405/duidelijkheid-transparantie-over-branded-smartphones-197634/index1.html
In deze link legt SvenD van de marketing bij T-mobile uit wat er onder een branding wordt verstaan. Een branding is een Tmobile logo bij het opstarten. Dus, geen opstartlogo = geen branding. En die was er niet toen ik mijn LG G4 kocht.
Vervolgens spreekt jouw Tom dit ook niet tegen 2 reacties verder in datzelfde forum.
xxx3001 schreef:

Poco-Loco schreef:

Ik weet verder niet welke "T-Mobile medewerkers" jij bedoelt, want 'hier' op het forum is alleen Tom inhoudelijk erover bezig en in winkels... met respect... dat zijn verkopers. Branded is een software matige aanlevering vanuit de leverancier en branded only een keuze van diezelfde leverancier. Wanneer die branding erop gaat, maakt niets uit voor de status van het toestel.

https://forum.t-mobile.nl/htc-405/duidelijkheid-transparantie-over-branded-smartphones-197634/index1.html
In deze link legt SvenD van de marketing bij T-mobile uit wat er onder een branding wordt verstaan. Een branding is een Tmobile logo bij het opstarten. Dus, geen opstartlogo = geen branding. En die was er niet toen ik mijn LG G4 kocht.
Vervolgens spreekt jouw Tom dit ook niet tegen 2 reacties verder in datzelfde forum.

Weet je, als jij het logo als branding ziet... Dan gefeliciteerd, je bent volledig geholpen met de oplossing van de eeuw en ik ben blij dat jouw technisch beeld van branding volledig aansluit met die van de marketing medewerkers. Geniet van de FoC variant die je niet ziet, wel hebt en die volledig aansluit met wat je zou moeten vinden, aldus de marketing van T-Mobile.
Poco-Loco schreef:

xxx3001 schreef:

Poco-Loco schreef:

Weet je, als jij het logo als branding ziet... Dan gefeliciteerd, je bent volledig geholpen met de oplossing van de eeuw en ik ben blij dat jouw technisch beeld van branding volledig aansluit met die van de marketing medewerkers. Geniet van de FoC variant die je niet ziet, wel hebt en die volledig aansluit met wat je zou moeten vinden, aldus de marketing van T-Mobile.

Dank voor je felicitaties. Vind ik toch wel sympathiek van je. Ik heb er alle begrip voor dat je het heel vervelend vindt dat een T-mobile medewerker een andere gedachte dan jou heeft over de branding. Jou wens ik dan ook heel veel sterkte.
xxx3001 schreef:

xxx3001 schreef:

Poco-Loco schreef:

Branded is een software matige aanlevering vanuit de leverancier en branded only een keuze van diezelfde leverancier. Wanneer die branding erop gaat, maakt niets uit voor de status van het toestel.

In deze link legt SvenD van de marketing bij T-mobile uit wat er onder een branding wordt verstaan.

Ik heb er alle begrip voor dat je het heel vervelend vindt dat een T-mobile medewerker een andere gedachte dan jou heeft over de branding.

Helaas misplaatst begrip, want ik vind het niet vervelend om medewerkers van T-Mobile uit te leggen wat ze fout doen. Doe ik ook op mijn eigen werk, het is nota bene verplicht dat ik uitleg en (bij)les geef, en buiten marketing zijn er nog veel meer afdelingen die de kaas niet eens kunnen vinden op het technische vlak. Laat staan als ik een nieuw systeem ontwerp... Gelukkig is mijn ervaring dat T-Mobile medewerkers erg gretig zijn op kennis en informatie en in de 3 jaar sinds het topic hebben we dan ook de terminologie bij kunnen stellen (al gaat die eer meer naar anderen, want zo lang geef ik nog geen bijles).

Kan het nu weer over het topic dan gaan? We zijn ver genoeg buiten het onderwerp gegaan.
Poco-Loco schreef:

Helaas misplaatst begrip, want ik vind het niet vervelend om medewerkers van T-Mobile uit te leggen wat ze fout doen. Doe ik ook op mijn eigen werk, het is nota bene verplicht dat ik uitleg en (bij)les geef, en buiten marketing zijn er nog veel meer afdelingen die de kaas niet eens kunnen vinden op het technische vlak. Laat staan als ik een nieuw systeem ontwerp... Gelukkig is mijn ervaring dat T-Mobile medewerkers erg gretig zijn op kennis en informatie en in de 3 jaar sinds het topic hebben we dan ook de terminologie bij kunnen stellen (al gaat die eer meer naar anderen, want zo lang geef ik nog geen bijles).

Kan het nu weer over het topic dan gaan? We zijn ver genoeg buiten het onderwerp gegaan.

Dat vind ik nou een beetje onsportief van je. Je weet niet welke medewerker dat zei, waarop ik jou een voorbeeld geef. Vervolgens doe je alsof die medewerker niet weet waar ze het over heeft omdat die op de "verkeerde afdeling" zit.
Overigens had de simpele vraag "wat is een branded toestel" aan Google je al het antwoord gegeven. Zou bijna denken dat je die medewerker zelf ook wel kon vinden.

Maar goed, doe je best. Terug naar topic!
Ik heb gemerkt dat de T-Mobile Customization sinds een paar weken in zijn geheel niet meer aangeboden wordt op de LG G4. Is dit hoe het zal blijven, of slechts een tijdelijke situatie?

Er zouden updates komen over de voortgang op de forum, weet iemand waar die terug te lezen zijn? Heb even gezocht maar ik kon ze zo 1-2-3 niet vinden.

Alvast bedankt! 🙂

Reageer