Beantwoord

T-Mobile Onderzoeksvraag: Wil jij Wi-Fi in je auto?

Hoi!
Ik ben Rindert en bij T-Mobile houd ik me bezig met campagnes en met product ontwikkeling. Ik zag laatst een Opel reclame over Wi-Fi in de auto (Opel On Star: https://www.youtube.com/watch?v=XGAMclEzFz0). Als vader van 3 kinderen dacht ik “Goh, dat kan best handig zijn” 😃. Maar toen ik ging kijken bleek dat dit best prijzig is (want Opel moet dit natuurlijk weer inkopen bij een telcopartij, in dit geval onze vrienden van Vodafone). En als je dan verder denkt: het kan alleen op nieuwe auto’s en je bent aan Opel gebonden. :(
Dus...toen dacht ik: zou T-Mobile dit niet veel beter kunnen bieden? :?

Want T-Mobile zou WiFi in de auto kunnen aanbieden voor een aantrekkelijke prijs, automerk onafhankelijk en ook beschikbaar voor ‘oude’ auto’s. Zelf zou ik dit interessant vinden maar ik ben natuurlijk ook maar 1 persoon. Daarom ben ik heel benieuwd of jullie me zouden willen helpen! Zou Wi-Fi in de auto interessant voor je zijn? Zou T-Mobile het moeten aanbieden en zo ja, in welke vorm?

Specifiek ben ik op zoek naar het antwoord op deze vragen:

1. Zou jij Wi-Fi in je auto willen hebben? Waarvoor zou je het gebruiken?
2. Zou dit onbeperkt moeten zijn of is een bundel van 10GB ook ok?
3. Zou dit alleen interessant zijn in NL en EU of ook alleen in NL?
4. Wat zou je ervoor willen betalen? Wat heb je er voor over?
5. Andere zaken die je kwijt wil? (bv wel of niet maandelijks opzegbaar?)
6. Zou je investeren in een bedrijf dat dit zou aanbieden?
icon

Beste antwoord door T-MobileRindert 3 juli 2017, 13:31

Hoi allemaal!

Naar aanleiding van jullie reacties gaan we de volgende stap zetten. We nodigen je graag uit voor een meedenk workshop. Hierin willen samen met jou ontdekken hoe een relevant product/dienst er uit zou moeten zien.

Dus heb je zin om mee te denken? Geef je dan op door mij een privebericht te sturen. Meld je snel aan er zijn 10 plekken beschikbaar. Wij zorgen voor eten!

PS: Weet je niet hoe je een privebericht stuurt? Check hier een korte uitleg:
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/hoe-stuur-ik-een-privebericht-242953

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Als iemand bij mij in de buurt wifi wilt hebben, dan gooi ik gewoon mijn mobiele hotspot aan en hoppa.
Als ik een mooie auto had, kinderen en als we op vakantie gingen, en ik niet hotspot op m'n telefoon wil aanzetten, dan kan dit wel handig zijn. Het liefst zou ik natuurlijk onbeperkt op een redelijke snelheid willen hebben, want als de kinderen op de achterbank plots niet meer hun steams/spelletjes/whatever kunnen doen, dan gaan ze klagen en zeuren.
Binnen Europa zou leuk zijn, maar alleen in NL is prima.
Maandelijks opzegbaar of een soort PrePaid systeem maken lijkt me het beste. De meeste mensen gebruiken zoiets als ze een lange reis gaan maken of op vakantie gaan, dus om er een aantal jaren voor te betalen is een beetje 'onzin'. Ik vind €20-40 euro p/m wel redelijk.
Reputatie 4
Badge +5
Hoi Rindert,

1. Ja zou wel handig zijn! Kan iedereen het gebruiken in de auto. Ook als het 4G+ ondersteund. Via het super snelle Unlimited netwerk!

2. Onbeperkt, als je het met meerdere mensen gebruikt voor YouTube bijvoorbeeld is dat handig.

3. Ook in de EU. Soms moet je even naar het buitenland en dan kan je Unlimited door gaan!

4. Ik denk dat 45 euro een goede prijs is en dat je 5 euro korting met T-Mobile samen kan krijgen.

5. Als het maandelijks opzegbaar is het wel handig. Bijvoorbeeld als je naar het buitenland verhuist.

6. Nee, ben nog bezig met school dus is onhandig
Reputatie 1
Hoi Rindert,

Mensen hebben steeds grotere databundels. En sinds T-Mobile onbeperkt internet biedt, zal dit alleen maar groeien. Andere telco's zullen volgen. Op korte termijn kan WIFI in de auto slagen, maar over een aantal jaren zal iedereen aan onbeperkte data zitten dus vraag ik mij af of WIFI in de auto zin heeft.

De tijd van beperkt internet zal snel over gaan. Mensen willen vrijheid, dus onbeperkt.

Je kan beginnen met NL.

Ik zal er geen abonnement voor afsluiten. Misschien als extra service voor T-Mobile klanten gratis aanbieden aan jullie klanten. Ik denk dat weinig mensen hiervoor willen betalen.

Het moet zeker maandelijks opzegbaar zijn; auto's kunnen verkocht worden of total loss verklaard worden.

Nee.
Reputatie 7
Badge +16
1.Zou jij Wi-Fi in je auto willen hebben? Waarvoor zou je het gebruiken?
Ja, leuk voor mijn passagiers.
In principe zou mijn iPhone 6 op het beeldscherm van mijn auto moeten werken.
Helaas ben ik in de verkooppraatjes van Toyota getrapt want het werkt voor geen meter. Ben gek op nieuwe opties en wifi in de auto is er een van.

2.Zou dit onbeperkt moeten zijn of is een bundel van 10GB ook ok?
Onbeperkt vooral als ik op vakantie ga.

3.Zou dit alleen interessant zijn in NL en EU of ook alleen in NL?
Voornamelijk NL met aanvulling EU voor 1kalendemaand

4.Wat zou je ervoor willen betalen? Wat heb je er voor over?
🤔 Dat is een moeilijke vraag, denk gratis of tussen €5 en €10,-

5.Andere zaken die je kwijt wil? (bv wel of niet maandelijks opzegbaar?)
Maandelijks opzegbaar

6.Zou je investeren in een bedrijf dat dit zou aanbieden?
? Wat bedoel je met deze vraag precies?
Reputatie 5
Badge +11
@T-MobileRindert
Mijn inziens is de vraag: Wil je internet voor je auto?

Ik had WiFi in de auto. Of beter gezegd: (W)LAN. De basis was een 12V computer met een kopie van mijn muziekverzameling en als een song was afgelopen (stil genoeg) kon ik door een artiestennaam plus songtitel uit te spreken richting een microfoon dat nummer starten. Was maar zo'n 100 echt favoriete nummers en statisch, maar goed werkte wel. Er was dus LAN/WiFi, maar geen mobiel internet. Anno nu, is het luisteren naar (live) NL audiouitzending belangrijkste toepassing tesamen met google maps adaptieve routeplanning. Daarnaast even downloaden van b.v. thuis opgeslagen radiouitzending. Vooral een groot (vast) scherm naast smartphone zou handig zijn. Toegang tot de auto, net als toegang tot huis als je onderweg bent is ook een gebruikers scenario. WiFi is vaak synoniem voor internet toegang, maar is ook gewoon intranet toegang op eigen NAS, remote control apps etc zonder dat er internet/cloud aan te pas komt.

Bundel ook OK, of een onbeperkt en throttling voor b.v. luisteren naar internet audio

Vooral ook EU, zie toepassing

Evenredig met thuis. Als dagelijks in auto dan zeg maar 35euro/per maand. Voor periodes van maar zo af en toe in auto b.v. paar euro per autorit

Ik heb 4GvT; Het maandelijks opzegbaar / prepaid zijn is belangrijk. Verder denk ik een basis 128kbps-384kbps (niet alleen 2G/3G) naast wellicht extra bundels voor week vakantie o.i.d.
4GvT in de auto plaatsen heb ik over na zitten denken. De auto staat bij huis, met een goede 4G omni-antenne en 1Gbps WiFi accesspoint is het huis dan client van de auto. De 1Gbps WiFi vervangen door LANkabel of andere min of meer vaste Gbps link, b.v. in de laadsteker als elec auto. Daar is ook gelijk heikelu punt: De 4GvT modem is een stroomvreter vergeleken bij de nieuwste LTE-A chipsets voor mobile telefoons. Een lege auto startaccu door always-on mobile internet heb ik al een keer meegemaakt, liever niet nog een keer. Een 100W solarpanel kan kan ook bij een mistige winterweek uitkomst bieden (zonder garage dan). Bij elec auto speelt dit probleem minder.

Ligt er aan wie bepaalt. Kijkend naar 4GvT dicteert T-Mobile de apparatuur en blijft dus alleen de prijs voor de service over. Dan is simpelweg het prepaid maandbedrag de investering. Het andere uiterste is het bestaande, nl. dat de auto fabrikant de hardware plus service levert. Een inbouwkastje van formaat/specificatie autoradio en ipv FM antenne/kabel een 4G antenne/kabel met eigen keuze van 4G+ module die in een standaard M2 of mPCI-E slot past zou mooi zijn.
Reputatie 1
Wi-Fi in de auto: ja, best handig!
Een T-Mobile-Auto abonnement: nee, dank je.

Ik weet dat telco's het geen fijn woord vinden, maar kids die tijdens het ritje naar oma met de iPad online willen kunnen best even gebruik maken van tethering.

Uiteraard is een permanente Wi-Fi hotspot in de auto net een tikkeltje handiger, maar of veel mensen daar ook extra voor willen betalen vraag ik me af. Zulke grote afstanden rijden we in Nederland meestal niet.

De reeds bestaande Mi-Fi oplossingen lijken me eigenlijk nog het meest praktisch. Dan hoef je je Wi-Fi niet in de auto achter te laten maar neem je deze gewoon mee het strand op.

De waarde van Opel's aanbod zit volgens mij ook niet in de Wi-Fi, maar in de OnStar dienst. Als T-Mobile dáár een alternatief voor heeft die in mijn bejaarde auto werk, dàn kunnen ze op mijn als klant rekenen.
Ik heb geen auto, geen rijbewijs en ben zelden bijrijder. Ook zie ik er persoonlijk het nut niet echt van in, omdat de databundels steeds groter worden. De hotspot weten we zo ongeveer allemaal wel te vinden. ;)

Wil je echt klanten (terug) gaan winnen? Dan zou het plaatsen van Small Cells een veel beter idee zijn, als je het mij vraagt. Al zou je dit in het begin maar beperken tot flats en later kijken wat er verder mogelijk is. Zoiets zou een betere investering zijn dan Wi-Fi in de auto.
Hey Rindert,

Hoewel ik erg van de nieuwste technieken ben, hoeft wifi in de auto voor mij niet. Maar toch even je vragen netjes beantwoorden:

Voor mijzelf niet, onder het rijden wil ik niet worden afgeleid. Heb je een gezin dan kan ik me het voorstellen dat het handig kan zijn. Maar dan moet het mobiele netwerk er wel in slagen om streaming-video aan te bieden als ik met 130 Km/u van zendmast naar zendmast hop. Dan kunnen de kids op de achterkant gezellig Netflix kijken.

Op een of andere reden blijf ik het apart vinden dat een mobiele internet aanbieder heel andere definities gebruikt voor 'veel internet'. Dat T-mobile een uberhaupt 100 Mb travel&surf passen durft aan te bieden zegt genoeg. In het geval van internet in de auto wil ik er gewoon geen omkijken naar hebben. Meestal rij ik alleen en de keren dat de kids mee rijden is op 1 hand te tellen. Maar ALS dat gebeurd, zullen de MB's er doorheen vliegen.

Ik zou het juist voor langere afstanden interessant vinden. Dus ja EU.

Dat is moeilijk te zeggen. Vooral vanwege het piekgebruik. Dus liever een constructie van 10 tot 15 euro per maand waarbij de overgebleven Gb's onbeperkt worden meegenomen, dan dat ik 5 euro per maand betaal voor minimaal gebruik en mij in de zomer scheel mag betalen aan Mb aanvullers.

Er zijn al ruime tijd van die mobiele hotspots te koop, dus als Tmobile een dergelijk abonnement zou aanbieden, dan is het handig dat het mogelijk is om zo'n hotspot er voor een zacht prijsje bij te nemen. Ookal vermoed ik dat veel mensen dan de voorkeur geven aan tetheren over een van de mobieltjes.

Ik investeer sowieso niet.
Reputatie 5
Badge +9
  1. Zou jij Wi-Fi in je auto willen hebben? Waarvoor zou je het gebruiken? Ja, naast van A naar B gaan moet ik soms ook werken in de auto bij noodgevallen. Het is dan handig dat ik kan verbinden met werk.
  2. Zou dit onbeperkt moeten zijn of is een bundel van 10GB ook ok? Hier moet de keuze voor zijn: zakelijk is zo'n bundel erg vervelend als je in de auto moet werken. Echter moet misbruik ook niet voorkomen.
  3. Zou dit alleen interessant zijn in NL en EU of ook alleen in NL? Persoonlijk heb ik hier liever NL-only. In het buitenland ben ik op vakantie en wil ik niet gestoord worden om "even" te kunnen werken.
  4. Wat zou je ervoor willen betalen? Wat heb je er voor over? Het is een luxe-functie. €30/maand voor een 10GB limited met aanvullers (per 10GB, niet per 1GB), of als je het zakelijk wilt gebruiken €40 tot €50 per maand zonder aanvullers onbeperkt. Het blijft dan wel een consumentenabonnement die privé voor zakelijke doeleinden ingezet kunnen worden.
  5. Andere zaken die je kwijt wil? (bv wel of niet maandelijks opzegbaar?) Hou een minimale termijn aan zoals nu ook het geval is.
  6. Zou je investeren in een bedrijf dat dit zou aanbieden? Wat wordt verstaan onder investeren? Dat ik aandelen moet kopen in een bedrijf, of dat ik een X-bedrag betaal voor het kastje en die in feite lease/koop?
Hier wil ik ook graag antwoord op geven :P

Nee, waarom zou je? In de auto moet je rijden en heb je geen speciale Wi-Fi Auto voor nodig. Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig een flinke databundel op zijn/haar abonnement. Dus een extra dienst opzetten met weer kosten, onnodig!!

Heb al Nee, aangegeven op vraag 1. Dus deze vraag is voor mij dan overbodig. Als het dan toch moet, dan natuurlijk onbeperkt!

Heb al Nee, aangegeven op vraag 1. Dus deze vraag is voor mij dan overbodig. Als het dan toch moet, dan natuurlijk in NL en de EU!

Daar heb je het... betalen! Dat is toch onnodig als je al een abonnement hebt op je mobiel met onbeperkt. Dan zet je daar de WiFi van open en klaar, dus geen extra kosten of zo. En moet je er dan toch voor willen betalen, 5,- tot 10,- euro per maand extra op je normale abonnement (dus extra)

Kom ik weer met vraag 1 terug 🙂 En anders natuurlijk elke maand opzegbaar!
Dit zou met alle abonnementen nu al zo moeten zijn :)

Ik begrijp even niet wat jullie met deze vraag bedoelen. Zoeken jullie nog een zaken partner die het dan zou willen opzetten? Iemand die dan de speciale Auto WiFi kastjes moet gaan maken voor gebruik? Nee, dat zou ik niet willen! Ben beetje tegen gebruik van mobiel in de auto!
Wow, wat een mooie antwoorden. Dank dat jullie tijd maken om me te helpen!

Tot nu toe is dit mijn gevoel na deze antwoorden:
1.Zijn de feelings mixed of internet in de auto (@tmoesel je hebt natuurlijk helemaal gelijk) toegevoegde waarde heeft, van de 9 reacties zijn er:
1 nee!
4 muah
4 ja!

Je zou het kunnen gebruiken voor entertainment (radio, films kijken), werken of andere toepassingen zoals navigatie en vakantie wordt vaker genoemd.

2. Wil je er geen omkijken naar hebben dus absoluut onbeperkt

3. Is in NL ok, maar heeft EU tegen aantrekkelijk tarief en kwaliteit absoluut meerwaarde

4. Het moet absoluut maandelijks opzegbaar zijn omdat je er niet aan vast wil zitten met bv wisselen van auto en inspeelt op vakantie moment (je zet het aan wanneer je het nodig hebt)

5. Niemand zou investeren in een bedrijf dat dit aanbiedt. @CrisTien: ik stel deze vraag vaker om te kijken of het echt een goed idee is. Als veel mensen aangeven dat ze zouden investeren in een idee dan is het vaak een idee met veel kansen.

Ik heb nog wel een paar vragen:

Tarieven
Er wordt best een brede range van prijzen genoemd. Van gratis, 5 euro, 10 euro tot 45 euro per maand. Mij lijkt het onlogisch om het duurder te maken dan GO Unlimited (35 euro per maand, 30 euro met samen). Gratis lijkt me niet reëel, dan vind je het blijkbaar niet heel veel toevoegen.

Zouden jullie uitgaande van bovenstaande punten (dus: onbeperkt internet in je auto, maandelijks opzegbaar, onbeperkt in NL, elke maand 10 GB in EU) nogmaals kunnen aangeven wat je ervoor zou willen betalen en of je het dan zou kopen?

Hotspot
Ik hoor vaker van mensen met wie ik over dit idee praat dat ze het niet echt nodig hebben omdat ze wel een personal hotspot aanzetten. Persoonlijk vind ik personal hotspot handig maar niet altijd, soms vinden de apparaten elkaar niet en valt terug naar 3G als je gaat bellen. Daarnaast hebben heel veel mensen nog helemaal geen onbeperkte bundel.

Kunnen jullie daar iets meer over zeggen? Is het voor jullie een ideale oplossing? Of zou een auto-WiFi toch iets toevoegen ivm personal Hotspot?

Extra diensten
Zoals @XNPU aangeeft is Opel OnStar een bredere dienst. Zo belt je auto bv een hulpdienst als je pech hebt. Je kan ook denken aan een kaartje met de locatie van je auto (zodat je m altijd terug vindt), automatisch betaald parkeren starten met bv parkmobile, tanken zonder te pinnen (automatisch betalen via telefoonsignaal), autostatus inzien (bv is je accu nog gezond en hebben je banden nog genoeg profiel).

Als T-Mobile de dienst ‘internet in de auto’ zou combineren met deze services. Heeft dat toegevoegde waarde voor jullie?

Dank alvast voor jullie hulp!
Ben het nog met mij zelf eens dat het NIET nodig is, maar geef graag antwoord op je vervolg vragen. Tarieven: Helemaal correct, zo'n bundel zou prima zijn en zeker niet meer dan 35,- euro per maand. Maar als je het goedkoper maakt dan loopt iedereen weer weg bij Unlimited. Dus de prijs zal toch rond de 30,- t/m 35,- euro moeten liggen.

Hotspot: Mee eens, het is niet altijd even handig. Maar voor het moment en om je elke maand weer 30,- tot 35,- euro per maand te besparen, is het een prima oplossing. Of je moet wel zo'n rijk gezin zijn met vervelende kinderen, dan is de prijs niet belangrijk. Sterker nog, dan hebben de kinderen zelf ook al een mobiel met onbeperkt internet dus die hoor je dan toch al niet op de achterbank!

Extra diensten: prima idee, maar dit lijkt me niet te doen als je een kastje gaat maken die je dan kan wisselen met elke auto. Dat systeem van Opel is gemaakt voor DIE auto en niet voor andere en dat is dus best lastig, lijkt mij. Inzien van je accu vergt zo'n systeem dat je deze dus moet aansluiten op je auto, wat niet handig is als je een eigen kastje wil om in elke auto te gebruiken. Ik heb dan liever op mijn mobiel een app waar ik automatisch mee kan betalen bij parkeren of tanken.

Internet in de auto: ga met dealers praten of met de auto merken zelf. Ga met hun in gesprek om te vragen of ze zoiets in elke auto willen plaatsen en als we het dan willen, kunnen we het activeren. Maar ik denk dat je niet veel kans maakt.

Mijn conclusie:
Ga in gesprek met bedrijven die nu al WiFi Travel kastjes maken en zorg dat je een T-Mobile Wi-Fi Travel gastje krijgt die je kan gebruiken in de auto of gewoon thuis. Nou... kijk eens aan 4G voor thuis in combinatie met Unlimited in je mobiel, dat is handig! Kan je met het hele gezin altijd en overal via dat WiFi Travel kastje op internet. En ben je alleen thuis dan zit je op WiFi van T-Mobile Thuis :P

In de auto zelf en inbouwen is onhaalbaar, mits je dus goede gesprekken en afspraken hebt met bedrijven! En nogmaals, mijn mobiel abonnement is prima, hoef geen extra kastje in de auto 😛
Reputatie 1
Mits gecombineerd met aanvullende diensten wil ik er wel voor betalen. Hoeveel precies hangt een beetje af van de extra diensten.

Als we het bij de automatische hulpdiensten en Wi-Fi houden heb ik er waarschijnlijk zo'n 12 tot 17 euro voor over. (En voor alleen Wi-Fi dus helemaal niks. Op een of andere manier voegt die hulpdienst gevoelsmatig veel toe, ondanks ik hoop hem nooit nodig te hebben.) Ik denk echter dat T-Mobile een hele hoop extra diensten kan aanbieden, waarmee de prijs verder omhoog kan. Liefst in de vorm van maandelijks opzegbare modules natuurlijk.

Overigens verwacht ik bij de simpelere diensten, zoals een accu-check of parkeren, wel veel goedkope concurrentie zodra de IoT netwerken gemeengoed worden. Ik denk dat T-Mobile het vooral zal moeten hebben van dingen die echt bandbreedte nodig hebben. (Spreken met hulpdienst, internet, audio/video, etc.)

Een beetje off-topic, maar omdat je de hotspot ongemakkelijk vind: hands-free bellen is voor veel mensen ook nog altijd onhandig. Het zou mooi zijn als T-Mobile Auto automatisch de gesprekken overneemt van mijn gewone simkaart als ik de auto zit.
xnpu schreef:

Een beetje off-topic, maar omdat je de hotspot ongemakkelijk vind: hands-free bellen is voor veel mensen ook nog altijd onhandig. Het zou mooi zijn als T-Mobile Auto automatisch de gesprekken overneemt van mijn gewone simkaart als ik de auto zit.

Dat kan best interessant zijn idd. Bedoel je daarmee dat veel auto's nog niet een ingebouwde oplossing hebben en dus mensen een parrot in moeten bouwen?
Serviceweb schreef:

Ben het nog met mij zelf eens dat het NIET nodig is, maar geef graag antwoord op je vervolg vragen. Tarieven: Helemaal correct, zo'n bundel zou prima zijn en zeker niet meer dan 35,- euro per maand. Maar als je het goedkoper maakt dan loopt iedereen weer weg bij Unlimited. Dus de prijs zal toch rond de 30,- t/m 35,- euro moeten liggen.

ter check: met 35 euro p/m bedoel je dan alleen internet in de auto of ook de combi met mobiel? Ik bedoelde eigenlijk: stel dat je alleen onbeperkt internet in de auto kan afnemen, zou je dan 5 euro per maand on top of je abo betalen? (jij dus niet 😃, maar in algemeen?) Thx!
Reputatie 1
@T-MobileRindert
Ja. Maar ook als er wel iets ingebouwd is vinden mensen het niet altijd even makkelijk in gebruik. Zelf heb ik een carkit als onderdeel van mijn audio systeem. Die heb ik toen ik de auto kocht netjes aan mijn telefoon verbonden. Vervolgens wissel je echter van telefoon en vergeet je dat te doen/moet je het opnieuw uitzoeken en tegen de tijd dat je het allemaal weer in orde heb staat het volgende telefoon toestel alweer in te planning.
Reputatie 6
Badge +13
Een familielid van mij heeft een Opel Astra waar Opel OnStar zit ingebouwd. Het werkt heel lekker, vooral toen ik in het buitenland door mijn eigen internetbundel heen was.

Ja, naar m.i. is dit heel handig. Je zou bijvoorbeeld met Android Auto of met Apple Carplay gewoon je content online bekijken. Of als je in het buitenland bent, dan heb je wel de mogelijkheid om nog dingen op te zoeken. Bijvoorbeeld wat je gaat doen als je in het buitenland bent aangekomen. Dit heb ik zelf ook gebruikt op de wifi-hotspot van de auto. Ik heb het daarnaast gebruikt om muziek te luisteren, radiostreaming, filmstreaming, navigatie e.d.

Nee, het zou gewoon onbeperkt moeten zijn. Stel je hebt kinderen die een aflevering op Netflix willen kijken, dan heb je aan 10 GB niet genoeg. Daarnaast nemen de diensten tegenwoordig veel data in. Als ik naar mezelf kijk, gebruik ik met unlimited zo'n 3-6 GB gemiddeld per dag.

Dit zou in het buitenland meer van pas komen dan in NL. Dus is het heel interessant om het ook buiten NL te doen.

Niet meer dan 100 euro per jaar. Anders kan ik net zo goed een abonnement nemen bij Opel zelf die 100 euro per jaar kost. 🙂

Ik zou het niet maandelijks opzegbaar maken, maar juist voor een heel jaar te betalen. Net wat Opel doet eigenlijk. Je betaalt één keer 100 euro en je hebt voor het hele jaar een wifi-hotspot in Europa.
Het mooie is wel dat je de simkaart gewoon in de bestaande modem van de auto kunt doen. 🙂

Ja, mits ze voldoende potentie bieden om een bepaalde marktdoelgroep te bereiken. Dit zijn natuurlijk de gezinnen of juist de mensen die vaak onderweg zijn in NL of Europa die een internetverbinding nodig hebben. Ik heb het zelf veel gebruikt bij een familielid in de auto. Er is potentie voor. 🙂
Hi T-MobileRindert,

Juist, 30,- euro per maand voor je Unlimited abonnement en niet meer dan 5,- of 10,- euro per maand meer voor OOK de auto. Eigenlijk wat ik ook heb gelezen hier, Opel kost 100,- euro per jaar. Dat is dat zeker de max dat ik er voor over heb. Ook gezien de meer functies, die ik denk dat Opel erin heeft zitten, en die je misschien niet kan realiseren met een kastje.

Maar een WiFi kastje (MiFi noemen ze die dingen ook) zou natuurlijk erg handig zijn!!
10,- euro meer op je Unlimited abonnement en je kan met het hele gezien op internet :)

En nee, ik zou er zo ie zo niet aan beginnen. Auto is om in te rijden en niet om een mobiele WiFi van te maken. Dus blijf het persoonlijk onzin vinden 😉
Reputatie 3
Badge +2
Beetje onduidelijk wát T-Mobile nu aan wil bieden ? Een soort kastje dat je in de sigaretten-aansteker steekt en dat dan 4G -> Wifi geeft in de auto ?
Geen enkele interesse in.
Ik heb maar zelden mensen in de auto die niet een eigen internet bundel hebben en als dat al het geval is (zoals mijn moeder) dan is dat omdat ze geen internet nodig hebben onderweg.
Voor wat betreft vraag 3 vraag ik me af of zoiets onder de nieuwe roaming-regels wel voor alleen NL aangeboden mág worden.

Overigens zou ik een simpele sim die alleen data doet en dan op 64 kbs (384 kbs?) voor een lage prijs (€ 5 - € 7,50) misschien wel interessant vinden voor gebruik in de auto. Autoradio met Android die zelfstandig internet-verbinding heeft voor apps als Flitsnav of Google Maps, of misschien het versturen van data van de OBDII poort via internet...
Reputatie 4
Badge +4
G.avond... bij deze ook even een duit in t zakje...

1. Wi-Fi in je auto? waarvoor?

Ja, zie het wel zitten (bij rijdende auto alleen voor de passagiers i.v.m. verkeersveiligheid) met een 4G(+) mifi-hotspot (ik houd van mobiele oplossingen) evt. met een zuignap te bevestigen.
In een vakantiehuisje/ caravan is deze 4G mifi-hotspot ook makkelijk te installeren: makkelijk internet voor iedereen!

Niet iedereen heeft een Unlimited abo. bij zijn/ haar mobiele telefoon.
Carkits zijn vaak aanwezig in nieuwe auto's of kunnen gemakkelijk geïnstalleerd worden... dat zoek ik niet in een On-board Wi-Fi apparaat.

2. Onbeperkt? 10GB ook ok?

Het liefst een vorm waarbij we omhoog en omlaag bij kunnen stellen (zoals bij de mobiele abonnementen, incl. een unlimited variant).

Het liefst incl. een periode EU binnen de bundel voor de autovakanties binnen de EU (zoals bij de mobiele abonnementen).

Prijzen vergelijkbaar aan die van de mobiele abonnementen/ concurrerende prijzen.
€ 100 p.j. is NIET reëel, Opel OnStar en 4G LTE wifi is vele malen duurder:
“De kosten voor de ingebouwde WiFi Hotspot variëren van 5 euro per dag tot 125 euro per jaar”,
"Kopers van een nieuwe Opel met OnStar en wifi aan boord krijgen één jaar gratis OnStar. Voor de onboard wifi geldt een gratis proefperiode van drie maanden of maximaal 3 GB (wat eerst wordt bereikt)."
(bron: AutoRAI.nl)

Eventueel data-abonnementen aan te bieden all-in.: mobiele data + 4G mifi-hotspot + Galaxy Tab/ iPad? :D:cool:

Naast een T-Mobile Thuis een T-Mobile Op Weg?
(Eventueel een combinatiekorting?)

5. Andere zaken?

Sommige OnStar-achtige services zoals
(te installeren) GPS tracker i.c.m.smartphone-/ tablet- app?
Hulplijnen?
Eventueel sneller afkopen abo. mogelijk maken?

Alle vertrouwen in T-Mobile 😉
Reputatie 2
Wifi in de auto is niet noodzakelijk. Je kunt je telefoon gebruiken. Misschien wel handig om een koppeling te kunnen maken tussen een scherm op het dashboard en telefoon die dan als hotspot dient
Nou, dat zijn mooie en betere reacties dan ik had gehoopt. Super bedankt allemaal voor jullie tijd en hulp! 🙂
Geeft mij voor nu genoeg richting en ideeën om verder te denken. Concreet: ik heb het gevoel dat het wel degelijk interessant kan zijn voor bepaalde mensen en ik ga kijken hoe we dit zouden kunnen aanbieden. Als ik een test ga doen of verdere vragen heb ga ik jullie zeker betrekken!

Aan anderen die dit onderwerp lezen en nog bij willen dragen: graag! Alle hulp is welkom.

Bedankt allemaal!
Rindert
Reputatie 4
Badge +11
voor mij heeft het weinig zin , zelf gebruik ik geen internet in de auto , behalve dat ik stel sta en dan gebruik ik mijn mobiele verbinding wat uiteindelijk ook het wifi signaal van weg komt .
de mensen die mee rijden hebben meestal ook mobiel internet .
Hi @T-MobileRindert,

Als je een test gaat doen, je weet ons te vinden!
Wij willen natuurlijk altijd wel testen of het allemaal werkt :)
Wie weet haal je ons er dan toch mee over :P

Zal mij benieuwen of het allemaal ook echt uit gaat komen. Want jullie kwamen ook een keer met vragen over webcam met simkaart zodat je niet meer WiFi hoeft te hebben en de cam overal kan plaatsen. Leek mij dus erg handig, nooit meer iets van gehoord. Jammer!

Maar wie weet is dit iets relevanter en willen meer mensen het hebben :)
We horen het graag, hoe alles verloopt.
Reputatie 4
Badge
Kort antwoord! NEE

Reageer