Beantwoord

T-Mobile stopt in Nederland in 2019 na zeventien jaar met mms

• 2 februari 2017
  • 30 reacties
  • 3074 Bekeken

Toon eerste reactie

30 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik ben persoonlijk een groot fan van alles op een externe harde schijf. Daar kun je tenminste ook gewoon bij als je een keer géén internet hebt, en om bij je data te komen moeten ze fysiek inbreken in je woning.

De cloud is redelijk veilig, de zwakste schakel is de gebruiker zelf. De meste Cloud hacks zijn veroorzaakt door onveilige wachtwoorden en mensen die inloggen over onveilige verbindingen (openbare WiFi).

Goede cloud diensten hebben meerdere backups en hebben hun servers in verschillende regio's staan in verband met bovengemelde Privacy Shield overeenkomst. Tevens worden de bestanden verplinterd, zodat alleen de gebruiker het hele bestand krijgt.

Maar dat zijn niet de gratis diensten. Dat zijn de cloud diensten waar je duizenden euro's per jaar voor betaald.

Gratis diensten als Apple Storage, DropBox en Google Drive hebben wel een vorm van beveiliging, maar ik zou er persoonlijk niet mijn privacygevoelige data in op slaan. Ik zou er bijvoorbeeld niet mijn medisch dossier aan toe vertrouwen.

Haha, helaas, toch maar even door zoeken! Er is vast wel iemand met rood haar die wél kan koken! 😛
Reputatie 2
Bedank voor de info. Dus de conclusie is, beter een nas nemen, kan ik overal via internet er bij, en thuis zonder internet. En heb het in eigen beheer dan.
Ik vraag me wel af, wat kan je dan met die gratis cloud diensten als ze niet helemaal veilig zijn? Is de beveiliging beter als je er voor betaald bij bv Google?

Ach, me vriendin is blond, die verf ik gewoon eens een keer rood s nachts 😆.
Reputatie 7
Badge +9
De gratis cloud diensten zijn handig voor bestanden die niet privacy-gevoelig zijn.

Het maakt bijvoorbeeld niet bijster veel uit of Google of de NSA mijn bestanden met uitleg over de basisinstellingen van een DSLR, Samsung Bloatware lijst, Android batterij besparings tips of mijn lijst met stockphoto websites kan inzien. Dat is vrije data, en het de bestanden zijn sowieso open voor iedereen met de link.

Ook is het handig als backup locatie voor de foto's die je maakt met je smartphone, en om documenten en bestanden te delen met andere mensen. Maar als het gaat om bestanden die niemand anders mag zien, is een gratis cloud geen goed idee.

En een kopie van het boek Terrorism For Dummies op een gratis cloud dienst zetten is overigens ook geen goed idee. :8

Bij Google is de beveiliging alleen hoger als je betaald voor Google Work. Dan heb je een zakelijk abonnement, en krijg je client-side encryptie (Google heeft dan niet de sleutels.)

Met een consumenten versie van Google Drive, zowel gratis als betaald, zijn de bestanden alleen versleuteld op de server, en Google heeft de sleutels. Transport tussen gebruiker en server gaat over SSL, maar dat is niet 100% veilig. Gelukkig staan de servers wel in de EU.

Dropbox heeft alleen Europese servers voor betaalde zakelijke klanten met meer dan 250 gebruikers. De gratis dienst host alleen in de VS, en je data is dus niet beschermd door de EU. Dropbox heeft wel een goede versleuteling, maar je bent gebonden aan de VS z'n variant van privacy wetten.

Apple's iCloud is erger. Apple garandeert alleen privacy bescherming voor data op de iPhone zelf, zodra je een backup maakt naar de iCloud is die bescherming eraf, en mogen justitie en Apple zelf gewoon in je data kijken.

Een ander nadeel van Cloud stoage is dat je afhankelijk bent van externe servers. Zo is er een tijd geleden een blikseminslag geweest bij een datacentre van Google in België, en 0,1% van de data is verloren gegaan.

0,1% lijkt vrij weinig, maar 0,1% van ongeveer 2EB is 2 miljoen GB. Dat zijn ongeveer 400 miljoen (smartphone)foto's. Dat is nogal een schade.

Een NAS is inderdaad een prima oplossing, maar zorg dan wel dat deze achter een goede firewall en een goede router staat. Goedkope routers (ook die van providers) zijn vrij slecht beveiligd.

Een NAS, evenals een offline schijf, is natuurlijk ook nooit 100% onkwetsbaar. Als je de NAS in RAID laat draaien is je schijf wel beschermd tegen stroom-gerelateerde issues. (een NAS heeft twee schijven. In RAID dient de 2e schijf als backup van de eerste. Kost je de helft aan ruimte, maar het is wel veiliger voor je data.)

Een belangrijke optie bij elke cloud en account dienst is trouwens de 2-staps verificatie. Dan moet elk nieuw apparaat dat toegang wil krijgen eerst een code invoeren die naar jouw telefoonnummer wordt gestuurd. (per sms).

Blond is wel het makkelijkste om rood te verven. 🆒
Reputatie 6
Badge +17
Hoi fdpg1963,

Bedankt voor het delen van jouw tip 🙂 Leuk dat je dit doet, altijd handig voor anderen!
Reputatie 3
Badge +2
De man die in London een paar dagen geleden is ingereden op het publiek, een man neer stak en het parlementsgebouw probeerde te bereiken, had een paar minuten eerder erover lopen pochen op Whatsapp naar z'n vrienden. Als je nog bewijs zoekt dat er niet wordt gecontroleerd, aldaar.
Mja, dat zegt niet zo veel hoor. De terroristen die in Parijs verschillende aanslagen pleegden, hebben net voor de aanvallen gecommuniceerd via normale sms'jes.

Overigens worden SMSjes onder de bewaarplicht niet bewaard, het gaat (of eigenlijk: ging want de wet is door de voorzieningenrechter in maart 2015 buiten werking gesteld) alleen om de metadata. Dus van wie, aan wie, locatiegegevens en wanneer. En dus niet de inhoud van het bericht. De termijn was 1 jaar, geen 5.

Als het gaat om het zoeken naar een alternatief : ga eens kijken wat degenen gebruiken waarmee je contact wil hebben. En of die eventueel bereid zijn om iets anders te gaan gebruiken. Want je kan de mooiste app die er is uitzoeken maar als vervolgens blijkt dat je de enige bent die het gebruikt... tja...

Reageer