Beantwoord

Toevoegen diensten Datavrije Muziek

  • 13 October 2016
  • 991 reacties
  • 187647 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Sinds de introductie van Datavrije Muziek en onze oproep om jouw favoriete muziekstreamingdienst aan te melden zijn we overspoeld met suggesties via Facebook, Twitter en het forum. Onwijs gaaf natuurlijk! :D

We gaan nu aan de slag om deze diensten toe te voegen. Hierin maakt het voor ons totaal niet uit of het een kleine of grote dienst betreft, iedereen is hierin gelijk.

Hieronder vind je de lijst van gegeven suggesties (op alfabetische volgorde). We zullen hier ook eventuele updates over de voortgang plaatsen. Als er nog niets bij de dienst staat dan zijn we nog niet gestart met het benaderen, maar dat gebeurt dan zo spoedig mogelijk! Pas wanneer de dienst onder het kopje 'Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek' kun je deze datavrij streamen.

Ter achtergrond: er is voor ons in principe geen enkel bezwaar om welke dienst dan ook toe te voegen. De gedachte is eigenlijk: ‘hoe meer, hoe beter’. Uiteraard geldt dit niet voor partijen waarbij er sprake is van discutabele content, naar alle redelijkheid.

Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek

► 40UP Radio
► AH.FM
► Astiga
► Bandcamp
► BesteHits.nl
► Deezer (NIEUW: inclusief audioboeken)
► DI.FM
► Fantasy Radio
► Grandprix Radio
► Happyhardcore.com
► HitsNL
► Hitz24
Hollands Palet
► Intense Radio
Radio JND
► MonsterHit Music
► Napster
► Neerlandika
► Olympia Radio
► OnlineRadio.nl
► Q-Music
► Qobuz
► Radio 8FM
► Radio Esperando
► SocialRadio
► Soul Radio
► Soulshow Radio
► Spotify
Sublime.fm 
► Tidal
► Universe Radio

Muziekdiensten door jullie aangedragen, maar nog niet aangemeld (laatste update: 25/05/2021)

Veel diensten zijn ‘geschrapt’ uit deze lijst omdat er heel lang geen reactie is geweest of omdat het proces lange tijd geleden is gestaakt. Laat vooral weten voor welke diensten we (nogmaals) een poging mogen doen. 


► Amazon Music Benaderd
► Digital Radio Benaderd
► NPO Radio (alle zenders) Benaderd
► Primephonic In behandeling. 
► Slam! FM In behandeling
► TuneIN Benaderd
► Youtube Music Benaderd
► Stingray Music Benaderd


Muziekstreamingdiensten die niet kunnen/willen meedoen

► 22Tracks - Wil niet meedoen
► Aha Radio - Geen muziekstreamdienst, maar content organiseren
► Airplay Radio - Niets (meer) van vernomen
► Amazon Music - Nog niet beschikbaar in Nederland
► Apple Music - Wil niet meedoen onder huidige voorwaarden*
► Beats2Dance Radio - Niets (meer) van vernomen
► ButtonRadio - Niets (meer) van vernomen
► Capital Radio - Niets (meer) van vernomen
► Dutch Eagle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Fun-x - Wil niet meedoen
► Google Music - Niets meer van vernomen
► Groove Music (Microsoft) - Wil niet meedoen
► Hotdanceradio - Niets (meer) van vernomen
► Housebeats FM - Niets (meer) van vernomen
► Jammfm - Niets (meer) van vernomen
► Juke (25/09) - Kan vanwege technische redenen geen onderdeel zijn van DVM.
► Maximaal FM - Niets (meer) van vernomen
► Mimi Music - Geen muziekstreamdienst
► Mixcloud - Wil niet meedoen
► Mixerbox - Biedt ook video aan
► Nederland.fm - Technische aanpassingen aan de zijde van Nederland.fm hebben ervoor gezorgd dat we het niet meer onder DVM kunnen/mogen laten vallen.
► Nostalgieradio - Niets (meer) van vernomen
► Ohio.FM - Niets (meer) van vernomen
► Oude Piraten Hits - Niet geaccepteerd vanuit veiligheidsoverwegingen
► Oude Radio Piraten - Niets (meer) van vernomen
► Our House FM - Niets (meer) van vernomen
► Party Tune - Niets (meer) van vernomen
► Piratenopname.nl - Geen eigen uitzending
► Plex - Privéstreaming-oplossing
► Puur NL - Was onderdeel van DVM. Nieuwe vergunninghouder zendt aanbod uit via Radio NL.
► Radioguide.fm - Radioguide.fm is net als Nederland.fm een verzamelsite van radiozenders. Hierin liggen dezelfde uitdagingen. Voorlopig valt Radioguide.fm niet onder DVM.
► Radio 509 - Niets (meer) van vernomen
► Radio Delta - Gestopt met uitzenden
► Radio Emmeloord - Niets (meer) van vernomen
► Radioexpansie - Niets (meer) van vernomen
► Radiu - Niets (meer) van vernomen
► Real Hardstyle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Reformatorische Omroep - Niets (meer) van vernomen
► SomaFM - Wil niet meedoen
► Soundcloud Niets (meer) van vernomen

► Zuidwest FM - Niets (meer) van vernomen

*(Update 22/11/2017: Apple Music heeft aangegeven dat zij zich vooralsnog niet willen aansluiten bij een dienst gerelateerd aan zero-rating, in combinatie met officiële support. Zij laten het verder open om de dienst alsnog aan Datavrije Muziek toe te voegen. In theorie zou het dus mogelijk zijn, maar wij zijn natuurlijk wel verplicht om een overeenkomst te sluiten met een partij. Wij mogen geen onderscheid maken in onze DVM muziekstreamingpartners. Alle partners dienen we dus gelijk te behandelen. Oftewel, iedere partner dient de huidige overeenkomst te tekenen, inclusief bijlagen.)

icon

Beste antwoord door Mitch van Odido 17 November 2021, 12:10

Bekijk origineel

991 reacties

Reputatie 5
@Chewbaka

Hallo Chewbaka.

De enige dienst die momenteel gratis en beschikbaar is.. is nederland.fm.
Dit zijn gewoon radio stations.
Streaming diensten met gewoon normaal muziek.. kosten altijd geld.
Er zijn rechten nodig etc.
Daarom zijn de diensten die t-mobile beschikbaar stelt voor streaming.
Ook allemaal legaal.. en duurt het ook even voordat ze zijn toegevoegd

^Diego
TuneIN heeft al geruime tijd de status "In behandeling".

- Waarom duurt het zo lang om het toe te voegen aan de lijst van diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek?
- Wat is de gemiddelde doorlooptijd om een muziekdienst op de lijst te plaatsen?
- Aan welke critria moet een muziekdienst voldoen om op de lijst te mogen komen?

Ik hoop dat TuneIN snel op de lijst word gezet.
Reputatie 5

@Chantalcharley5 Dan kun je voor nu ook onlineradio.nl gebruiken. 

Reputatie 3
Ik zag toevallig dat hier een post van @David stond en vroeg me af of er inmiddels weer eens wat diensten toegevoegd waren.
Niet dus...

Ik ben daarop eens gaan zoeken in dit draadje, voor zover ik kan zien is deze post
Er zijn weer 6 nieuwe diensten toegevoegd aan Datavrije Muziek! :)

de laatste keer geweest dat er diensten zijn toegevoegd. Dat was op 14 maart, 4 maanden terug

Wat mij betreft begint het eerlijk gezegd allemaal een beetje ongeloofwaardig te worden.

Er staan meer dan 70 aangemelde diensten op dit moment. Waarvan een deel dan wel in de loop van de afgelopen 4 maanden (na de laatste aanvulling) is toegevoegd maar ook een behoorlijk deel al veel langer -tot 8 maanden toe- 'in behandeling' is.
Dat al deze diensten in zo'n lange periode geen uitsluitsel zouden kunnen geven of ze mee willen en kunnen doen of geen kans zien de daarvoor dan benodigde technische gegevens te overhandigen wil er bij mijn niet in. We hebben het hier immers in veel (of zelfs de meeste?) gevallen over professionele, commerciële aanbieders en een 10-tal heeft zelfs zichzelf aangemeld. En we hebben het ook in een aantal gevallen over diensten die bij bijvoorbeeld T-Mobile USA wél al datavrij zijn en waarvan je dus mag verwachten dat het opgeven van de nodige gegevens niet al te ingewikkeld kan zijn (ja ik weet het, in Europa zullen deze andere servers gebruiken, maar toch).

Maar nee, alles blijft maand-in-maand-uit op 'in behandeling' staan.

En dan is er nog de andere onzin -door (oud)moderatoren- die ik hier teruglezend in het draadje tegen kom die aangevoerd wordt als reden voor de vertraging. Zoals bijvoorbeeld dat er toestemming nodig zou zijn om de naam van een dienst te gebruiken die je doorgeeft in uitingen van T-Mobile (dat mag gewoon, merkenrecht is op dat moment uitgeput) of dat er toestemming van de streaming-dienst nodig zou zijn om de data tegen een 0-tarief aan te bieden (want een merkhouder bepaalt tegen welk tarief je iets aanbiedt ? ).

Dat alles opgeteld... ik weet niet wat er precies aan de hand is, maar er zit een luchtje aan. En dat is geen fris luchtje helaas.

Eric

PS Ontbinding van abonnement wegens tekortkoming / non-conformiteit lijkt me voor veel mensen ook een reële optie te worden zo...
Zouden jullie Youtube music kunnen toevoegen?
Reputatie 5

Goedemiddag, 

Wellicht al bekend, maar voor alle zekerheid toch even een bericht. Enige tijd geleden is naar buiten gebracht dat we als T-Mobile stoppen met het aanbieden van Datavrije Muziek voor nieuwe klanten, bijvoorbeeld in dit artikel.

Zoals jullie ongetwijfeld hebben gemerkt is de aanwas van nieuwe diensten aanzienlijk gestagneerd, zeker als je het vergelijkt met de beginperiode. Apple Music was bijvoorbeeld een vurige wens van veel klanten, zo ook van ondergetekende. Echter heeft Apple Music meerdere keren aangegeven niet te willen meewerken aan Datavrije Muziek. Ook SoundCloud stond op veel verlanglijstjes, maar hebben we nooit als dienst kunnen verwelkomen onder DVM.

Het gehele proces is onderhevig aan allerlei regels en richtlijnen om het te mogen aanbieden. De verandering in de techniek maakt het ook dat we zien dat bij veel ‘verzameldiensten’ zoals een Nederland.fm, het niet meer mogelijk is om dit onder Datavrije Muziek te laten vallen. Daarnaast, zoals ook te lezen in het Nu.nl-artikel, zien we ook dat Datavrije Muziek niet langer één van de belangrijkste redenen lijkt te zijn in de overweging om een bepaald abonnement te kiezen.

Via deze weg wil ik een verwachting managen, omdat ik voorzie dat veel potentiële partners zich minder snel geneigd zullen voelen om aan te sluiten bij DVM. Daarnaast hebben we vrijwel alle aangedragen diensten al eerder benaderd en dit is op niets uitgelopen. Wij richten onze focus daarom voornamelijk op de stabiliteit van het aanbieden van DVM rondom de huidige aangesloten diensten.

Zojuist gelanceerd, de app van KINK.

Je raadt nooit welke app ik voor Android en iOS ook nog even wil aandragen😇
Reputatie 1
Kunnen jullie de boel niet wat versnellen (fastforward) door jullie collega's in de VS te vragen hoe ze deze hele lijst al gratis streamend kunnen aanbieden? http://www.t-mobile.com/offer/free-music-streaming.html#
Daar staan onder andere Apple Music en Google Play Music ook al in....
Waar blijft TuneIn? Hoe lang gaat het nog duren? Kan iemands van T-mobile een status geven hiervan? Alvast bedankt
Reputatie 2
Ik heb net ontdekt dat via Juke, die ook op datavrije muziek zit, ook alle populaire zenders en nog veel meer te ontvangen is. Een heel goed alternatief voor Nederland.fm! Echter... Hier gaat de data uit de bundel ipv datavrij. Dat schiet dus niet echt op. Ik lees in de topic start dat dit bekend is bij T-Mobile sinds april. Is er een oplossing in zicht??
Reputatie 5

@ekses07 

Hey, ik heb nog geen update omtrent YouTube Music. Het contact verloopt uiterst stroef. 

 

@Jearnobyl 
Hey, ik heb je een privébericht gestuurd, dit gaat voornamelijk om een afspraak te maken om jouw gebruik van Tidal te laten testen. 

 

@Reemface
Hoi, we steken uiteraard graag energie in potentiële nieuwe aanwas. Om welk radiostation gaat het? 

 

 

Verder, ook ik ben mij ervan bewust dat het vastleggen van nieuwe diensten de laatste tijd minder is dan het is geweest. Ook kan ik mij voorstellen dat wanneer een update uitblijft, het gevoel ontstaat dat er op de achtergrond weinig energie wordt gestoken in DVM. Het tegendeel is echter waar. Het liefst zie ik ook meerdere diensten onderdeel worden van Datavrije Muziek en zie ik grote partijen als Apple Music en Soundcloud nog onderdeel worden. Het proces, zo heb ik ervaren, heeft bij grotere partijen vaak wat meer voeten in de aarde. Uiteraard wil ik enorm veel energie steken in bovenstaande. Op het moment dat een reactie langere tijd uitblijft zal ik altijd een reminder sturen. Op enig moment wordt wel de afweging gemaakt om het contact te staken. Dit aspect is onlangs wel gesystematiseerd, om zoveel mogelijk uit te sluiten dat ik het zelf niet vergeet om reminders te sturen. 

Om te voorkomen dat het gevoel van inactiviteit er in de toekomst in sluipt; wat zouden jullie graag zien van dit topic? Willen jullie frequenter updates, wat mogelijk als gevolg heeft dat deze eigenlijk geen nieuwe inhoud heeft. We hebben enkele statussen die we gebruiken in de communicatie (benaderd, in behandeling). We zouden dit kunnen uitbreiden met bijvoorbeeld een verduidelijking of er al een reminder is verstuurd > Benaderd (2). Dan is te zien dat er een reminder is verstuurd. Het in behandeling hebben kent ook verschillende stadia, maar wordt hier gecommuniceerd met dus één term. Willen jullie daar bijvoorbeeld een schifting in zien? Laat het vooral weten. 

Ik wil graag afsluiten met een opsteker: audioboeken van Deezer vallen inmiddels onder Datavrije Muziek! 

Veel luisterplezier. 
 

Apple music

Wellicht een idee om Saavn ook te ondersteunen.
http://www.saavn.com
Dit is vreselijk in strijd met netneutraliteit en zou wel eens een geweldige reden kunnen zijn dat ik jullie als provider verlaat. Netneutraliteit is erg belangrijk voor de toekomst van het internet en voor de vrijheid van waar mensen het voor gebruiken. Ik hoop dat het ACM hier zo snel mogelijk een einde aan maakt, maar het lijkt erop dat de enige reden om het bericht goed door te geven is door geen abonnement meer te nemen.

Zeker nu de Verenigde Staten zo dichtbij zijn met het afschaffen van netneutraliteit is het belangrijk dat Europa en Nederland hier sterk in blijven en onzin zoals dit meteen verbieden.

https://bof.nl/2017/07/13/wat-t-mobile-vrijheid-noemt-noemen-wij-iets-anders/

Moet wel zeggen dat ik het compleet unlimited abonnement een veel beter idee vind. Als de ACM niet al meerdere keren naar de rechter was geweest zou dat er waarschijnlijk ook niet zijn nu.

Hi T-Mobile,

Zouden jullie SoundCloud nog een keer willen benaderen. Las dat er geen reactie meer van hun is vernomen maar het is wel een hele fijne muziek app om te gebruiken. Ook kost het anders 1000en mb’s per maand vanwege de hoge audiokwaliteit

Reputatie 5

Hoi @Robin L.

Apple Music is inderdaad een partij die herhaaldeijk heeft aangegeven niet mee te willen doen met Datavrije Muziek. We doen ieder jaar een poging maar tot op heden heeft het nog niet geleid tot succes. 

 

 

Reputatie 1
Hierboven staan alle diensten die we nu van jullie hebben ontvangen als suggestie. Mochten hier nog toevoegingen op zijn, laat het dan in een reactie hieronder weten. We gaan er dan mee aan de slag! :) Mimi Music is geweldig; geeft o.m. Spotify en Soundcloud door (in de app gecorrigeerd voor het gehoorprofiel !!).
Reputatie 3
Hallo,

Welke van deze diensten is gratis? Ik wil niet nog een abo erbij hebben.


ik gebruik Tune-In een van de beste radio stream diensten en ook nog een gratis!!
Reputatie 5
Hoi allemaal,

Dank voor de signalen rondom Juke en Radioguide.fm. Dit is in onderzoek. Wat achtergrond; op het moment dat we een dienst benaderen dan dienen zij een vragenlijst in te vullen, waaruit wij kunnen opmaken of en hoe we de dienst kunnen toevoegen aan Datavrije Muziek. Het geheel betreft een specifieke afstemming waardoor het uiteindelijk datavrije kan worden beluisterd. Op het moment dat er bij een dienst iets wordt gewijzigd, dan zijn wij volledig afhankelijk van hun communicatie om deze wijziging(en) door te voeren met als resultaat dat het streamen datavrij blijft. Een alternatieve manier hoe we daarachter komen is via jullie, namelijk dat jullie signaleren dat er iets niet goed lijkt te gaan. Het nadeel daarvan is natuurlijk wel dat het reactief is. In de overeenkomst rondom Datavrije Muziek wordt ook aangegeven dat het in ieders belang is dat de aangesloten partij tijdig wijzigingen doorgeeft.

@06pieter

Hoi Pieter, via https://www.t-mobile.nl/datavrije-muziek kun je het contract opvragen en inzien. Ervaring leert dat het proces om een dienst toe te voegen aan Datavrije Muziek veelal strandt door het uitblijven van een reactie. We doen enkele pogingen om een dienst te herinneren, maar op enig moment besluiten we wel om de poging te staken als ook daarop geen reactie volgt. Zoals je zelf aangeeft hebben we lang geleden al een poging gedaan om Google Play Music toe te voegen. Onlangs hebben we wederom toenadering gezocht maar vooralsnog hebben we wederom geen reactie ontvangen. Vanuit ons is er geen enkel bezwaar (behalve een redelijk bezwaar dat zou zijn gebaseerd op de inhoud die een dienst zou aanbieden) om een dienst onderdeel te laten worden van Datavrije Muziek.
Loopt dit nog ?

Suggesties:
NPO 3 FM
NPO 2 FM
TuneIn
Reputatie 2
Suggesties: 3FM, Pinguin Radio en NPO Radio 2 app. Tune-In was al genoemd! 🙂
Loopt dit nog ?

Suggesties:
NPO 3 FM
NPO 2 FM
TuneIn

Ik zou dit ook graag willen weten.

Zeker TuneIn (of een vergelijkbare dienst) is belangrijk, omdat Radioguide.fm niet langer wordt ondersteund. Hiermee is er niet langer een dienst datavrij waarmee elk radiostation kan worden beluisterd! 😭

Ik lees dat het lastig is om diensten met meerdere streams op te nemen in DVM. Wat kunnen wij dan nu verwachten m.b.t. het toevoegen van apps van de populaire radiostations zelf?
Beste,

Zouden jullie kunnen aangeven hoe ver jullie zijn met de dienst Apple Music? ik gebruik deze dagelijks en het zou een fijne toevoeging zijn aan mijn abonnement.

Met vriendelijke groet,
Marc


Heb ook al meerdere keren vriendelijk gevraagd of ze "IETS" kunnen melden hierover. Zijn er gesprekken, gaan ze de goede kant op of verwacht men een nee. Ze geven geen antwoord daarop. Mensen die nu DataVrije muziek hebben (dus een duurdere bundel) wachten maar af zonder echt goed op de hoogte te worden gebracht. Ik kan mijn abbo verlengen nu bij T-Mobile en dat gaat denk ik niet een abbo worden met DataVrije muziek. Betaal voor iets waar ik tot op heden nog steeds geen gebruik van kan maken. Het wachten is inmiddels al langer dan een jaar lijkt wel


In de VS maakt Apple Music al sinds 2015 onderdeel uit van het datavrije plan. Dus ik zie niet in waarom het in NL zo lang moet duren.

@Tmobile, wellicht handing om in het overzicht van stations die in behandeling zijn een extra updateveld met laatste contact + actuele status toe te voegen. Nu zien wij "in behandeling" of "aangevraagd", maar dat staat er al bijna 1 jaar. 🙂
Reputatie 5
Hoi allemaal,

Vanuit mij weer even een update. Ik merk dat er veel vragen zijn rondom Apple Music. Ik heb daar meerdere keren een update over gegeven, maar ik kan mij voorstellen dat die informatie wordt gemist als we inmiddels een X aantal pagina's verder zijn. Vanuit die gedachte dacht ik dat het wellicht handig is om in de openingspost van David een update te plaatsen onder de desbetreffende dienst.

Ik hoop dat er begrip is voor het gegeven dat ik dit niet voor iedere dienst (zo uitgebreid) kan doen. Ik begrijp de wens om meer gedetailleerde informatie te zien dan 'in behandeling'. Door de verschillende stadia waarin het zich kan verkeren is het lastig te categoriseren en belangrijker, om dit voor iedere dienst zo gedetailleerd bij te houden. In theorie kan een dienst binnen twee weken worden toegevoegd, maar dan spreken we wel over het ideaalplaatje. In de praktijk duurt het lang voordat er een eerste reactie is. Partijen die zich willen aansluiten dienen een (technische) vragenlijst in te vullen. Ook hier gaat vaak veel tijd overheen. Soms kan het zijn dat we zelfs helemaal geen reactie ontvangen, zoals bijvoorbeeld bij Google Play Music. Uiteraard steken we veel energie in het contact leggen.

Op het moment dat er een specifieke update is rondom een dienst zal ik deze delen in de openingspost, onder de dienst waar het over gaat. Ook voorzie ik de update van een datum, zodat er daarin ook een duidelijker beeld ontstaat. De diensten die zijn aangedragen sinds mijn vorige update zijn toegevoegd aan de lijst.
Reputatie 1
Weer ff een kickje wat betreft tunein!! Zie daar geen extra opmerking bij zoals bij Apple!.......Duurt dit nog lang????
Van harte ondersteun ik dit verzoek om informatie. Na ruim een jaar ben ik toch wel benieuwd naar wat meer informatie dan "in behandeling"! Met één muziekdienst (in mijn geval Spotify) plus TuneIn kan je alle denkbare muziek en radiostations ontvangen! TuneIn zou daarom een van de topprioriteiten moeten zijn. Of is het dat ook? Dan lees ik dat graag!

Reageer