Beantwoord

Toevoegen diensten Datavrije Muziek

  • 13 October 2016
  • 991 reacties
  • 187647 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Sinds de introductie van Datavrije Muziek en onze oproep om jouw favoriete muziekstreamingdienst aan te melden zijn we overspoeld met suggesties via Facebook, Twitter en het forum. Onwijs gaaf natuurlijk! :D

We gaan nu aan de slag om deze diensten toe te voegen. Hierin maakt het voor ons totaal niet uit of het een kleine of grote dienst betreft, iedereen is hierin gelijk.

Hieronder vind je de lijst van gegeven suggesties (op alfabetische volgorde). We zullen hier ook eventuele updates over de voortgang plaatsen. Als er nog niets bij de dienst staat dan zijn we nog niet gestart met het benaderen, maar dat gebeurt dan zo spoedig mogelijk! Pas wanneer de dienst onder het kopje 'Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek' kun je deze datavrij streamen.

Ter achtergrond: er is voor ons in principe geen enkel bezwaar om welke dienst dan ook toe te voegen. De gedachte is eigenlijk: ‘hoe meer, hoe beter’. Uiteraard geldt dit niet voor partijen waarbij er sprake is van discutabele content, naar alle redelijkheid.

Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek

► 40UP Radio
► AH.FM
► Astiga
► Bandcamp
► BesteHits.nl
► Deezer (NIEUW: inclusief audioboeken)
► DI.FM
► Fantasy Radio
► Grandprix Radio
► Happyhardcore.com
► HitsNL
► Hitz24
Hollands Palet
► Intense Radio
Radio JND
► MonsterHit Music
► Napster
► Neerlandika
► Olympia Radio
► OnlineRadio.nl
► Q-Music
► Qobuz
► Radio 8FM
► Radio Esperando
► SocialRadio
► Soul Radio
► Soulshow Radio
► Spotify
Sublime.fm 
► Tidal
► Universe Radio

Muziekdiensten door jullie aangedragen, maar nog niet aangemeld (laatste update: 25/05/2021)

Veel diensten zijn ‘geschrapt’ uit deze lijst omdat er heel lang geen reactie is geweest of omdat het proces lange tijd geleden is gestaakt. Laat vooral weten voor welke diensten we (nogmaals) een poging mogen doen. 


► Amazon Music Benaderd
► Digital Radio Benaderd
► NPO Radio (alle zenders) Benaderd
► Primephonic In behandeling. 
► Slam! FM In behandeling
► TuneIN Benaderd
► Youtube Music Benaderd
► Stingray Music Benaderd


Muziekstreamingdiensten die niet kunnen/willen meedoen

► 22Tracks - Wil niet meedoen
► Aha Radio - Geen muziekstreamdienst, maar content organiseren
► Airplay Radio - Niets (meer) van vernomen
► Amazon Music - Nog niet beschikbaar in Nederland
► Apple Music - Wil niet meedoen onder huidige voorwaarden*
► Beats2Dance Radio - Niets (meer) van vernomen
► ButtonRadio - Niets (meer) van vernomen
► Capital Radio - Niets (meer) van vernomen
► Dutch Eagle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Fun-x - Wil niet meedoen
► Google Music - Niets meer van vernomen
► Groove Music (Microsoft) - Wil niet meedoen
► Hotdanceradio - Niets (meer) van vernomen
► Housebeats FM - Niets (meer) van vernomen
► Jammfm - Niets (meer) van vernomen
► Juke (25/09) - Kan vanwege technische redenen geen onderdeel zijn van DVM.
► Maximaal FM - Niets (meer) van vernomen
► Mimi Music - Geen muziekstreamdienst
► Mixcloud - Wil niet meedoen
► Mixerbox - Biedt ook video aan
► Nederland.fm - Technische aanpassingen aan de zijde van Nederland.fm hebben ervoor gezorgd dat we het niet meer onder DVM kunnen/mogen laten vallen.
► Nostalgieradio - Niets (meer) van vernomen
► Ohio.FM - Niets (meer) van vernomen
► Oude Piraten Hits - Niet geaccepteerd vanuit veiligheidsoverwegingen
► Oude Radio Piraten - Niets (meer) van vernomen
► Our House FM - Niets (meer) van vernomen
► Party Tune - Niets (meer) van vernomen
► Piratenopname.nl - Geen eigen uitzending
► Plex - Privéstreaming-oplossing
► Puur NL - Was onderdeel van DVM. Nieuwe vergunninghouder zendt aanbod uit via Radio NL.
► Radioguide.fm - Radioguide.fm is net als Nederland.fm een verzamelsite van radiozenders. Hierin liggen dezelfde uitdagingen. Voorlopig valt Radioguide.fm niet onder DVM.
► Radio 509 - Niets (meer) van vernomen
► Radio Delta - Gestopt met uitzenden
► Radio Emmeloord - Niets (meer) van vernomen
► Radioexpansie - Niets (meer) van vernomen
► Radiu - Niets (meer) van vernomen
► Real Hardstyle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Reformatorische Omroep - Niets (meer) van vernomen
► SomaFM - Wil niet meedoen
► Soundcloud Niets (meer) van vernomen

► Zuidwest FM - Niets (meer) van vernomen

*(Update 22/11/2017: Apple Music heeft aangegeven dat zij zich vooralsnog niet willen aansluiten bij een dienst gerelateerd aan zero-rating, in combinatie met officiële support. Zij laten het verder open om de dienst alsnog aan Datavrije Muziek toe te voegen. In theorie zou het dus mogelijk zijn, maar wij zijn natuurlijk wel verplicht om een overeenkomst te sluiten met een partij. Wij mogen geen onderscheid maken in onze DVM muziekstreamingpartners. Alle partners dienen we dus gelijk te behandelen. Oftewel, iedere partner dient de huidige overeenkomst te tekenen, inclusief bijlagen.)

icon

Beste antwoord door Mitch van Odido 17 November 2021, 12:10

Bekijk origineel

991 reacties

Reputatie 7
Badge +9
@TheLong;

Als je aangeeft dat je het zelf hebt getest en dat je alleen Apple Music als dienst gebruikt dan zou het heel goed kunnne dat die al is toegevoegd. Ik ga morgen voor jou navragen of Apple Music inderdaad is toegevoegd! 🙂
Reputatie 5
@hajar ik heb ook getest maar nog geen data bij datavrij
Reputatie 7
Hey TheLong en Fluxsystem,

Apple Music zit nog niet bij de diensten die onder Datavrije Muziek valt. Hopelijk komt daar gauw meer duidelijkheid over.

@TheLong gebruik je verder geen andere muziekdienst, zoals radio of een app? Om hoeveel MB gaat het?
Reputatie 2
Ik zou het top vinden als de app van radio 10 er ook bij komt. Ik zag Stingray music er gelukkig al wel bijstaan dat die was doorgeven maar radio 10 nog niet.
Ik hoop wel dat datavrije music blijft bestaan want dat is wel een uitkomst.
Reputatie 5
Hoi Kijkdan,

Thanks voor jouw suggestie! 🙂 In de tussentijd zou je Radio 10 ook kunnen beluisteren via Nederland.FM. Deze dienst is al wel aangemeld bij Datavrije Muziek. In ieder geval leuk om te horen dat je er enthousiast over bent! Als je in de toekomst nog een suggestie hebt voor een dienst, laat het gerust weten.
Op de app van Nederland.fm Zijn zelfs ook een aantal digitale themakanalen te vinden!
Reputatie 5
Thanks voor de tip John! 🙂 Wat is jouw favoriete radiozender?
Reputatie 7
Hey allemaal,

Gister hebben we weer een aantal muziekdiensten toegevoegd, door jullie aangedragen! :)

Soulradio, Universe Radio, Neerlandika, Puur NL, Radio 8FM, Grand Prix Radio, Intense Radio, MonsterHit Music, Hitz24 en Radio Esperando stream je nu ook helemaal datavrij! Veel luisterplezier!
Reputatie 5
Hallo Iedereen.

Momenteel wil ik graag even een waarschuwing posten voor een van de volgende diensten voor datavrij muziek.
De dienst MonsterHitMusic die afgelopen weekend is toegevoegd aan datavrij luisteren bevat een virus op hun eigen website.
Na onderzoek ben ik hier achter gekomen, de website JS/Redir _F bevat.
Dit is een virus die na activatie van schadelijke software zichzelf kan vermenigvuldigen en andere bestanden kan infecteren.

Dit is te vergelijken met ransomware, alleen een andere soort variant.
Ook kan het de prestaties van een pc of smartphone beïnvloeden, gegevens kunnen beschadigd raken en gegeven kunnen gestolen worden.

Graag wil ik T-Mobile verzoeken om nogmaals te kijken naar deze dienst, aangezien ik mij zorgen maak om de klanten van T-Mobile, en hun privacy en veiligheid.

^ Diego
Reputatie 5
Hey Diego,

Scherp van je! Ik heb het ook meteen doorgestuurd naar de afdeling die hierover gaat. Zij gaan dit verder onderzoeken.

Bedankt!
Reputatie 5
@Issam Geen probleem!
Ik was bezig met mn studie en op het moment dat ik de lijst ging bekijken en ik klikte op de site kwam ik na inspectie in de script er achter.
Reputatie 5
Hoi allen,

We hebben dit gemeld bij MonsterHitMusic en er was inderdaad Malware aanwezig. Ze hebben dit natuurlijk meteen aangepakt door de malware te verwijderen. Je kan dus weer zorgeloos de website van MonsterHitMusic bezoeken.

Uit voorzorg gaan ze de aankomende tijd de website extra goed in de gaten houden zodat dit niet weer voorkomt.

@fluxsystem, nogmaals bedankt voor het doorgeven!
Reputatie 5
Geen probleem!
Ik zou het tevens ook in de gaten blijven houden.
Reputatie 5
Op MonsterHitMusic is nu de JS/Redir.27_F actief.
Dit is ook een malware variant, zelfs mijn virusscanner laat mij op de site niet meer toe.
Het zit hem waarschijnlijk in de reclame, zie bijlage
Reputatie 5
Hey Fluxsystem,

Hmm vreemd. Ik heb het nogmaals doorgezet zodat ze dit weer gaan onderzoeken. Thanks!
Reputatie 5
Ik vond het zelf ook vreemd, het lijkt wel of de website doelwit is van een malware hackers groepje
Hebben jullie iets van een indicatie wanneer we Google play music data vrij kunnen streamen?
Staat nu al een vrij lange tijd op in behandeling, maar het lijkt me dat dit niet zoveel tijd kost?
Reputatie 7
Hoi Mrkwint,

We hebben hier geen indicatie van. De 6 tot 8 weken die in het eerste bericht worden genoemd zijn al een verwachte tijd, maar is niet altijd haalbaar. Het lijkt misschien dat dit allemaal niet zo lang zou moeten duren, maar het heeft toch nogal wat voeten in de aarde. Zeker bij grotere diensten kan dit dus langer duren dan bij een kleine dienst.

We hopen snel weer een update voor jullie te hebben! 🙂
Ik wil graag Radio Stad Den Haag aandragen.

http://www.radiostaddenhaag.com
@david,

Ik keek in mijn data gebruik op my T-Mobile op de website, mijn normale voorraad ging naar beneden maar de datavrije muziek ging niet omhoog


Dergelijk probleem heb ik ook, net een post gedaan want ik gebruik altijd een VPN service binnen Nederland. Wat dit probleem niet zou moeten veroorzaken in mijn geval


Ik zie veel berichten die over een VPN gaan. En een goed verhaal staat er niet bij. Daarom heb ik besloten het zelf even uit te leggen en er daarbij geen doekjes om te winden. Belangrijk is dat er wel een mogelijkheid is om datavrij te streamen, terwijl je verbonden bent met een VPN.

Voordat ik dit ga toelichten wil ik graag eerst wat onduidelijkheden de wereld uit helpen en ga ik hierbij in op een bericht van fluxsystem.

@poudenes

Een vpn bevat een ander ip adres.. waardoor het ip van T-mobile komt te vervallen.
Jou ip wordt doormiddel van de software van de VPN tijdelijk gewijzigd.
Door die wijziging kom je wel nog steeds op internet maar herkent het systeem van T-mobile jou surf gedrag niet (m.b.t muziek)

Het luisteren gaat allemaal via 1 IP.
Elke T-mobile gebruiker heeft bijna het zelfde ip adres alleen veranderd er op het laatst een paar cijfers.


- Een VPN bevat een ander IP adres
VPN zorgt ervoor dat je het internet op gaat, vanaf een ander Ip adres (indien het inertnetverkeer door de VPN verbinding gaat).
- Waardoor het IP van T-mobile komt te vervallen.
Dit klopt niet. Het IP adres van T-mobile wordt nog steeds gebruikt.
Het gaat zo (Telefoon met T-mobile IP) heeft verbinding met (VPN provider). (VPN provider) ziet jouw T-mobile IP adres. Je gaat het internet op vanaf (VPN provider) dus een site die je bezoekt ziet het IP-adres van (VPN provider) en niet jouw T-mobile IP adres, hoewel het T-mobile IP adres dus wel nog steeds wordt gebruikt door je telefoon -voor de verbinding met (VPN provider). (gewoon even om de feiten duidelijk te hebben)

- Door die wijziging kom je wel nog steeds op internet maar herkent het systeem van T-mobile jou surf gedrag niet (m.b.t muziek)
Als je een VPN verbinding voor je internetverkeer gebruikt, ziet T-mobile alleen maar (internet)pakketjes naar het IP adres van je (VPN provider) gaan. (internet)Paketten naar het IP adres van (VPN provider) vallen niet binnen datavrij streamen, dus daarom gaat het internet gebruik uit je bundel. Normaal gesproken ziet T-mobile dat je berichten verstuurd en ontvangt, ofwel communiceert met het IP adres van bijvoorbeeld Nederland FM. Zo weet T-mobile dat je muziek luistert*.
- Het luisteren gaat allemaal via 1 IP
Muziek luisteren doe je normaal gesproken altijd vanaf 1 IP, ook bij een VPN verbinding.
- Elke T-mobile gebruiker heeft bijna het zelfde ip adres alleen veranderd er op het laatst een paar cijfers.
Niet helemaal waar. T-mobiel gebruikt verschillende IP ranges dus de IP adressen die mobiele klanten krijgen verschillen. Het is wel zo dat binnen een range de eerste drie delen van het IP adres vaak hetzelfde zijn (maar dat heeft ook weer te maken met in welke klasse het IP adres ligt -A, B of C- en of er ge(super)subnet is -waarschijnlijk wel-). Dit maakt echter niet uit voor de werking van internet, je abonnement of datavrij streamen. Overigens is het ook mogelijk dat T-mobile gebruikmaakt van shared IP's (volgens mij wel), in dit geval 'deel' je het IP adres met meerdere klanten. Je merkt hier verder niks van en het heeft ook geen invloed op je telefoon of de werking van je abonnement o.i.d.

Dan ga ik nu als laatste in op de opmerking van Proudenes en zal ik vertellen hoe je, terwijl je verbonden bent met een VPN verbinding, toch gebruik kan maken van Datavrij streamen.

Hoi Poudenes,

Het ligt bij jou dan inderdaad aan het feit dat je gebruik maakt van VPN. Dan wordt het streamen van muziek namelijk niet herkend en dan gaat het dus van je reguliere databundel. Dit is overigens ook opgenomen in de FAQ over Datavrije Muziek.

Om dus datavrij muziek te streamen moet die VPN dus niet ingeschakeld staan. ;)


Best gek eigenlijk. Want zolang ik binnen Nederland blijf met een VPN server zou het niet mogen uitmaken. De streaming IP nummers / Hostnames blijven hetzelfde... Maar blijkbaar wordt er door T-Mobile daar niet naar gekeken.


- De streaming IP nummers / Hostnames blijven hetzelfde...
Dat klopt, hier veranderd niks aan. Tenzij de app 'ziet' dat je in een ander land bent.
- Maar blijkbaar wordt er door T-Mobile daar niet naar gekeken.
Nu komt het belangrijke stukje!
Nee, hier wordt door T-mobile niet naar gekeken. Dit komt doordat T-mobile dit niet kan zien.
Bij een VPN verbinding is het standaard dat je internetverkeer door de VPN tunnel gaat. Als dit gebeurt ziet T-mobile alleen maar dat je verbinding hebt met je VPN server, in plaats van dat je verbinding hebt met bijvoorbeeld Nederland.FM. (de VPN server kan wel zien dat je verbinding hebt met Nederland.FM. Helaas heb je hier niks aan...) Omdat ze alleen het adres van jouw VPN server kunnen zien, gaat het streamen uit je bundel.


Maar hoe los je dit probleem op? Dat is vrij gemakkelijk.

Je moet ervoor zorgen dat je internet niet door de VPN tunnel gaat. Als je internet niet door de VPN tunnel gaat, kan T-mobile zien waar het heen gaat en kunnen ze dus zien dat je bijvoorbeeld Nederland.FM streamt, waardoor het streamen niet uit je bundel gaat.
Alles dat je over je VPN verbinding doet (bijvoorbeeld foto's bekijken vanaf je NAS die thuis staat, of Word documenten bewerken vanaf de server op kantoor) kan T-mobile nog steeds niet zien. T-mobile ziet nog steeds hetzelfde en dat zijn (internet) paketten die naar je VPN server gaan. Dit gaat dus gewoon uit je bundel.

De oplossing is dus simpel; zorg dat je internet niet via de VPN verbinding loopt.
Let wel op dat als je dit doet, je niet goed beveiligd bent op bijvoorbeeld een publieke hotspot. Je internet over de VPN verbinding laten lopen, is vaak juist wat je wilt, omdat je dan beter beveiligd bent.

Maar ben je bijvoorbeeld een zakelijke gebruiker en werkt je op 3/4G en gebruik je de VPN verbinding enkel zodat je bij werk documenten e.d. kan, dan kan je aan de ICT'er op kantoor vragen je internetverkeer via T-mobile te laten lopen, want dan kan je verbonden zijn met VPN en toch Datavrij streamen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is. Het is meer een boek geworden, dan een korte uitleg, maar ik wou niemand tekort doen en zo volledig mogelijk zijn. Stuur me gerust een bericht als iets nog iets helemaal duidelijk is, want als gediplomeerd ICT'er help ik jullie graag uit de brand! ;-)


* T-mobile weet niet dat je muziek luistert. T-mobile kan alleen zien dat je (internet) paketten stuurt naar een bepaald adres. Door te kijken of dat adres toevallig van een bij Datavrij streamen aangesloten dienst is, bepalen ze of het uit je bundel gaat of niet. Met ander woorden; of je nu een film kijkt, download, of whatever, zo lang T-mobile het IP adres herkent als aangesloten bij Datavrij streamen, gaat het internetgebruik niet uit je bundel.
In de praktijk zal je echter zien dat de muziekapps voor de muziekstream een ander IP adres gebruiken dan voor bijvoorbeeld de albumart, zodat dus echt alleen het streamen van de muziek gratis is. Dat neemt niet weg dat T-mobile niet kan zien wat jij precies doet (muziek luisteren of een video kijken). Ze kunnen dit niet zien doordat deze (internet) paketten doorgaans zijn beveiligd. Dit is gebruikelijk bij betaalde muziekdiensten, bij gratis radio zenders zijn de paketten vaak niet beveiligd (maar ondanks dat T-mobile de inhoud van die paketten zou kunnen zien, kan je ervan uit gaan, dat ze hier niet in kijken).
Soundcloud had er allang bij moeten staan wat mij betreft.
Reputatie 7
@AMHeijboer

Top dat je op deze manier in de spreekwoordelijke pen bent geklommen en uitgebreid toelichting gegeven hebt! 🙂 Ik heb alles even gecheckt natuurlijk en je bent goed geïnformeerd, leuk dat je dit ook met ons deelt!
Reputatie 7
@Wolfrolf

Dank voor de suggestie, nemen we mee!

@Kees

Soundcloud wordt inderdaad veel gevraagd. Er zijn echter een aantal veranderingen bij Soundcloud zelf waardoor het voor ons en hen op dit moment lastig is ze toe te voegen aan Datavrije Muziek. Dit kan dus nog wel even duren, voor hier uitsluitsel over komt.
Al wat bekend over Tune In?.....
Reputatie 5
@kkc1983

Tunein is helaas nog niks van bekend zoals David al aangaf is het bij grote diensten is lastiger en duurt het vaak langer dan 8 weken (Dit is al een schatting)

We zouden met zn alle dus even moeten wachten.. het liefst zie ik ook Apple Music vandaag verschijnen maar dat duurt ook nog even.

David houd ons zeker wel op de hoogte!

Reageer