Beantwoord

Toevoegen diensten Datavrije Muziek

  • 13 October 2016
  • 991 reacties
  • 187647 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Sinds de introductie van Datavrije Muziek en onze oproep om jouw favoriete muziekstreamingdienst aan te melden zijn we overspoeld met suggesties via Facebook, Twitter en het forum. Onwijs gaaf natuurlijk! :D

We gaan nu aan de slag om deze diensten toe te voegen. Hierin maakt het voor ons totaal niet uit of het een kleine of grote dienst betreft, iedereen is hierin gelijk.

Hieronder vind je de lijst van gegeven suggesties (op alfabetische volgorde). We zullen hier ook eventuele updates over de voortgang plaatsen. Als er nog niets bij de dienst staat dan zijn we nog niet gestart met het benaderen, maar dat gebeurt dan zo spoedig mogelijk! Pas wanneer de dienst onder het kopje 'Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek' kun je deze datavrij streamen.

Ter achtergrond: er is voor ons in principe geen enkel bezwaar om welke dienst dan ook toe te voegen. De gedachte is eigenlijk: ‘hoe meer, hoe beter’. Uiteraard geldt dit niet voor partijen waarbij er sprake is van discutabele content, naar alle redelijkheid.

Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek

► 40UP Radio
► AH.FM
► Astiga
► Bandcamp
► BesteHits.nl
► Deezer (NIEUW: inclusief audioboeken)
► DI.FM
► Fantasy Radio
► Grandprix Radio
► Happyhardcore.com
► HitsNL
► Hitz24
Hollands Palet
► Intense Radio
Radio JND
► MonsterHit Music
► Napster
► Neerlandika
► Olympia Radio
► OnlineRadio.nl
► Q-Music
► Qobuz
► Radio 8FM
► Radio Esperando
► SocialRadio
► Soul Radio
► Soulshow Radio
► Spotify
Sublime.fm 
► Tidal
► Universe Radio

Muziekdiensten door jullie aangedragen, maar nog niet aangemeld (laatste update: 25/05/2021)

Veel diensten zijn ‘geschrapt’ uit deze lijst omdat er heel lang geen reactie is geweest of omdat het proces lange tijd geleden is gestaakt. Laat vooral weten voor welke diensten we (nogmaals) een poging mogen doen. 


► Amazon Music Benaderd
► Digital Radio Benaderd
► NPO Radio (alle zenders) Benaderd
► Primephonic In behandeling. 
► Slam! FM In behandeling
► TuneIN Benaderd
► Youtube Music Benaderd
► Stingray Music Benaderd


Muziekstreamingdiensten die niet kunnen/willen meedoen

► 22Tracks - Wil niet meedoen
► Aha Radio - Geen muziekstreamdienst, maar content organiseren
► Airplay Radio - Niets (meer) van vernomen
► Amazon Music - Nog niet beschikbaar in Nederland
► Apple Music - Wil niet meedoen onder huidige voorwaarden*
► Beats2Dance Radio - Niets (meer) van vernomen
► ButtonRadio - Niets (meer) van vernomen
► Capital Radio - Niets (meer) van vernomen
► Dutch Eagle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Fun-x - Wil niet meedoen
► Google Music - Niets meer van vernomen
► Groove Music (Microsoft) - Wil niet meedoen
► Hotdanceradio - Niets (meer) van vernomen
► Housebeats FM - Niets (meer) van vernomen
► Jammfm - Niets (meer) van vernomen
► Juke (25/09) - Kan vanwege technische redenen geen onderdeel zijn van DVM.
► Maximaal FM - Niets (meer) van vernomen
► Mimi Music - Geen muziekstreamdienst
► Mixcloud - Wil niet meedoen
► Mixerbox - Biedt ook video aan
► Nederland.fm - Technische aanpassingen aan de zijde van Nederland.fm hebben ervoor gezorgd dat we het niet meer onder DVM kunnen/mogen laten vallen.
► Nostalgieradio - Niets (meer) van vernomen
► Ohio.FM - Niets (meer) van vernomen
► Oude Piraten Hits - Niet geaccepteerd vanuit veiligheidsoverwegingen
► Oude Radio Piraten - Niets (meer) van vernomen
► Our House FM - Niets (meer) van vernomen
► Party Tune - Niets (meer) van vernomen
► Piratenopname.nl - Geen eigen uitzending
► Plex - Privéstreaming-oplossing
► Puur NL - Was onderdeel van DVM. Nieuwe vergunninghouder zendt aanbod uit via Radio NL.
► Radioguide.fm - Radioguide.fm is net als Nederland.fm een verzamelsite van radiozenders. Hierin liggen dezelfde uitdagingen. Voorlopig valt Radioguide.fm niet onder DVM.
► Radio 509 - Niets (meer) van vernomen
► Radio Delta - Gestopt met uitzenden
► Radio Emmeloord - Niets (meer) van vernomen
► Radioexpansie - Niets (meer) van vernomen
► Radiu - Niets (meer) van vernomen
► Real Hardstyle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Reformatorische Omroep - Niets (meer) van vernomen
► SomaFM - Wil niet meedoen
► Soundcloud Niets (meer) van vernomen

► Zuidwest FM - Niets (meer) van vernomen

*(Update 22/11/2017: Apple Music heeft aangegeven dat zij zich vooralsnog niet willen aansluiten bij een dienst gerelateerd aan zero-rating, in combinatie met officiële support. Zij laten het verder open om de dienst alsnog aan Datavrije Muziek toe te voegen. In theorie zou het dus mogelijk zijn, maar wij zijn natuurlijk wel verplicht om een overeenkomst te sluiten met een partij. Wij mogen geen onderscheid maken in onze DVM muziekstreamingpartners. Alle partners dienen we dus gelijk te behandelen. Oftewel, iedere partner dient de huidige overeenkomst te tekenen, inclusief bijlagen.)

icon

Beste antwoord door Mitch van Odido 17 November 2021, 12:10

Bekijk origineel

991 reacties

Reputatie 5
Hey all,

Terecht dat jullie vragen stellen over de diensten die zin aangemeld. Ik heb meteen navraag gedaan over Soundcloud, TuneIn en Afterhours.fm. Alle 3 de aanbieders zijn nog in behandeling, we zijn nog met ze in gesprek om ze toe te voegen aan Data vrije muziek. Zodra er een update is laten we het natuurlijk meteen weten! Houd dit topic dus goed in de gaten. 😉
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat voor eisen er gesteld worden aan de streamingproviders, aangezien sommige ervoor kiezen om niet mee te doen. Rekent T-mobile hier wellicht geld voor omdat ze dit niet bij de klanten kunnen halen?
Zou het nut hebben om aan de streamingproviders waar al gesprekken mee lopen aan te geven dat we het zouden waarderen als ze met T-mobile in zee te gaan?
@Snotaapje bedankt voor de info en sorry voor de late reactie!
Applemusic 🙌🏾
+1 voor de vraag die TommyboyNL stelt. Waarom zou een dienst weigeren? Wat zijn de nadelen t.o.v. de dienst zelf? Als er een bijdrage gevraagd wordt snap ik heel goed dat diensten dikke doei zeggen maar er zitten zoveel kleine dienstjes bij dat ik sterk betwijfel dat dit het geval is... What's up?
Reputatie 5
Hallo allen,

Ik zie dat er een aantal vragen zijn over hoe wij de aanvraag doen bij één van de muziek diensten. Wij maken geen onderscheid tussen de verschillende diensten, daarnaast vragen wij ook niet om een vergoeding van de dienst. Op deze manier worden alle diensten op dezelfde manier behandeld.

Wij sturen de desbetreffende diensten een vragenlijst toe om te controleren hoe zij hun systemen hebben ingericht en hoe wij daar op kunnen inspelen. Denk hierbij aan vragen als; gebruik je een vast IP adres, bied je nog andere diensten aan dan muziek, worden er advertenties getoond via je dienst, welke bitrate passen jullie toe en welke vorm van beveiliging hebben jullie. Dit zijn allemaal standaard vragen waarmee we kunnen vaststellen of een dienst in aanmerking komt voor Data Vrije muziek.

Het komt echter ook weleens voor dat een aanvraag wordt geweigerd door de dienst zelf, dit kan bijvoorbeeld komen doordat ze hun normale verkeer niet kunnen onderscheiden van het muziek verkeer. Sommige diensten hebben liever niet dat hun naam of logo wordt gebruikt in onze uitingen. Er zijn dus verschillende, kleine, redenen waarom een dienst niet toegevoegd wordt.

Als je ziet dat een dienst in behandeling is dan hebben wij het volledige formulier al gestuurd met de bijbehorende verzoeken. Vaak duurt het even voordat de desbetreffende dienst met zekerheid antwoord kan geven op alle vragen. Indien nodig stellen wij natuurlijk weer wedervragen op basis van de antwoorden die we hebben gekregen. Zodra we alle benodigde informatie hebben en hun akkoord hebben ontvangen, voegen wij de dienst natuurlijk zo snel mogelijk toe!
Volgens mij heeft hierover een stuk gestaan op tweakers. Ging vooral om dat de streaming diensten inzage moeten geven aan tmobile in bepaalde zaken. Dit vooral om te kunnen herkennen welke data bij deze streaming dienst vandaan komt etc.
Hallo allen,
-lang verhaal-

Bedankt voor dit antwoord, ik had eerlijk gezegd geen inhoudelijk antwoord verwacht.
Reputatie 1
Het komt echter ook weleens voor dat een aanvraag wordt geweigerd door de dienst zelf, dit kan bijvoorbeeld komen doordat ze hun normale verkeer niet kunnen onderscheiden van het muziek verkeer.
Dus als ik het zo goed lees kan een dienst benadeeld worden doordat jullie systeem niet goed overweg kan gaan met hun architectuur? Dat het type verkeer niet kan worden beoordeeld is eigenlijk de normale manier van werken voor iedere service die TLS gebruikt.

En zou dit ook niet betekenen dat muziekdiensten geen gebruik zouden kunnen maken van Amazon Object Storage omdat de IP-adressen daar gedeeld worden met vele andere websites/onderdelen?

Het lijkt me van de zotte dat bedrijven hun hele IP-ranges/applicatiearchitectuur om zouden moeten gaan gooien om niet benadeeld te worden door het ontbreken van datavrije muziek. Zo'n wijziging kost tijd en is in veel gevallen niet zonder bijkomende kosten.
[quote=jeroenhd]-lang verhaal-

Het grote probleem zal wel zijn dat als providers gebruik maken van TLS in combinatie met een CDN, T-mobile het verkeer onmogelijk als muziek kan identificeren. Ze zullen dus wel met de streaming providers afspraken moeten maken over de te gebruiken IPs en poorten (waarbij een provider bijvoorbeeld plechtig belooft alleen muziek te serveren vanaf a.b.c.d:xyz), om op die manier encrypted streams te kunnen identificeren. Het issue is echter dat veel streaming providers juist (onder andere) over poort 443 serveren om door corporate proxies heen te kunnen komen, waardoor de streams érg lastig te onderscheiden zijn van het reguliere webverkeer dat vanaf het zelfde IP geserveerd wordt.
Reputatie 1
[quote=TommyboyNL]-lang verhaal-

Het grote probleem zal wel zijn dat als providers gebruik maken van TLS in combinatie met een CDN, T-mobile het verkeer onmogelijk als muziek kan identificeren. Ze zullen dus wel met de streaming providers afspraken moeten maken over de te gebruiken IPs en poorten (waarbij een provider bijvoorbeeld plechtig belooft alleen muziek te serveren vanaf a.b.c.d:xyz), om op die manier encrypted streams te kunnen identificeren. Het issue is echter dat veel streaming providers juist (onder andere) over poort 443 serveren om door corporate proxies heen te kunnen komen, waardoor de streams érg lastig te onderscheiden zijn van het reguliere webverkeer dat vanaf het zelfde IP geserveerd wordt.

Zoiets ben ik bang voor ja... maar dat betekent wel dat het hele verhaaltje van T-Mobile ("wij schenden netneutraliteit niet want iedere dienst kan zich zo bij ons melden") niet echt in stand blijft. Niet iedere dienst kan zich melden, alleen de diensten die toevallig al speciale IP-adressen en poorten in hun apps hebben geconfigureerd en diensten die nog in de ontwerpfase zijn komen praktisch in aanmerking.

Het zou mooi zijn als ze inderdaad zonder onderscheid alle muziekdiensten gelijkwaardig MB-vrij konden maken maar ik twijfel of dit technisch haalbaar is. Het hele verhaal stinkt ook nog eens naar grootschalige DPI waar KPN toen ook al op aangesproken is.

Corporate proxies zijn gelukkig niet zo'n enorm probleem meer geloof ik, steeds meer van die dingen doen nu HTTPS interception (*huiver*) en als je dan onbekend verkeer op 443 laat gaan, klappen die dingen helemaal dicht. De klassieke 443-truc werkt daar helaas niet meer 😞 (bron: ik werk bij een bedrijf waar ze die ongein uithalen)
Is het mogelijk om SoundCloud toe te voegen? Het zou mooi zijn!
Reputatie 5
Hallo Jeroen,

Het gaat niet zozeer om of onze systemen met hun architectuur om kunnen gaan, wij doen graag aanpassingen om een dienst alsnog toe te voegen aan Data Vrije Muziek. Echter zijn er wel bepaalde eisen voor bijvoorbeeld het herkennen van streaming. Als een dienst geen onderscheid kan maken tussen hun streaming verkeer en al het overige verkeer, dan kunnen we dienst niet aanmelden hiervoor. Omdat de kennis er bij mij niet (voldoende) is ga ik niet te ver op in de materie.

Maak jij al gebruik van Data Vrije Muziek? Zijn er diensten waar je graag gebruik van zou willen maken, maar die nog niet aangemeld zijn? Ik ben erg benieuwd naar je reactie!
Hoi,

Wordt Radiotunes ooit onderdeel van deze groep?
http://www.radiotunes.com/
Hoi t-mobile,

Ik zou graag willen weten of Apple Music al is toegevoegd is om datavrij te kunnen streamen.

Groet.
Hallo toppers,

Wanneer kan ik Beats2dance Radio verwachten ??
Was daar benieuwd naar, misschien dat jullie al een richting kunnen noemen.

Vriendelijke groet
Beats2dance Radio
www.beats2dance.com
Housebeats.FM
Suggestie: Coastline iRadio 24/7 soul, RnB, AcidJazz, disco, funk en meer. www.clfm.nl
Beste T-Mobile.

Ik ben zeer tevreden met deze service, wat ik alleen wel raar vind is het volgende.
Ik gebruik de DI.FM app om te streamen, en ik heb een versie zonder reclamen. Echter er staat in verbruik dat ik maar 153MB heb verbruikt in datavrij muziek, echter in mijn telefoon staat meer dan 800MB. Ik heb een ADV free app. dus welke data gebruikt mijn toestel dan, ik heb echt meer dan 8 uur muziek geluisterd afgelopen maand, omdat ik veel op de fiets zat. Dus 153 MB lijkt mij een beetje weinig. Dus niet echt vrij?? of heb ik het bij het verkeerde eind?


en helaas nog geen antwoord....
Reputatie 7
Badge +9
Hi allemaal,

Dankjulliewel voor de suggesties! Mitch is vrij, maar zodra hij terug is zal hij jullie voorzien van updates!

@MickeyMik; Wij mogen vanwege de wet op Privacy niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert slechts het aantal MB’s dat je verbruikt. Maar je kan wel zelf inzicht te krijgen in je dataverbruik door bijvoorbeeld een interne datateller. In dit topic vind je meer informatie hierover.
Hallo,

Zijn er al aanvragen geweest of loopt er al iets met de podcast app voor op de iphone?
Reputatie 2
Hallo iedereen.

Streaming diensten zoals eigen cloud muziek werkt echter niet.. met datavrije muziek.

T-mobile voegt alleen diensten toe die voor iedereen toegankelijk is.

Blijf diensten natuurlijk wel doorgeven!


En juist dit vind ik persoonlijk 'vaag' ... (ook omdat iSub hieronder valt).
Waarom?

1. icloud muziek of iSub zijn diensten die voor iedereen beschikbaar zijn, immers.. je moet de app installeren en de rest in je eigen backend configureren.

2. Spotify is ook voor iedereen beschikbaar en staat in de 'ondersteunde apps' lijst, maar je moet ervoor betalen, pas dan kan je het gebruiken.

3. Bij mijn reactie werd aangegeven dat T-Mobile niets kan 'configureren', graag zou ik hier meer over willen weten. Want 'wat' moet T-Mobile dan kunnen configureren? Als ze de API of bundle ID weten van de app (developer) dan is dat genoeg? Indien gewenst kan T-Mobile contact met mij opnemen daar ik veelvuldig met EMM/MDM werk.
Reputatie 2
Zou graag de app Pocket Casts (Android) aan de lijst toegevoegd zien! Dank Alvast
MyTuner Pro zou ik ook graag erbij willen zien.Radio zenders van zowel Nederland als de rest van de wereld zijn hierin te vinden. Evenals podcasts.
Apple Music is de enige serieuze dienst die toegevoegd moet worden aan data vrij streamen.

5 maanden geleden geroepen. Zijn dus al 5 maanden verder. Nog geen vooruitgang, het is niet terug te vinden. Jammer 😞 ik heb mijn hoop beetje opgegeven. Over 4 maanden mag ik verlengen, maar zal denk ik wel een ander abbo gaan nemen. Zonder Apple Music is een dienst met DataVrije muziek geen optie meer voor mij. Tenzij Apple Music op dat moment wel ondersteund wordt.

Mijn mening is nog steeds dat T-Mobile "Vaag" blijft in verstrekken van de vooruitgangen met de partijen. Terecht of onterecht: aan het lijntje worden gehouden gevoel...

Reageer