Beantwoord

Toevoegen diensten Datavrije Muziek

  • 13 October 2016
  • 991 reacties
  • 187647 Bekeken

Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Sinds de introductie van Datavrije Muziek en onze oproep om jouw favoriete muziekstreamingdienst aan te melden zijn we overspoeld met suggesties via Facebook, Twitter en het forum. Onwijs gaaf natuurlijk! :D

We gaan nu aan de slag om deze diensten toe te voegen. Hierin maakt het voor ons totaal niet uit of het een kleine of grote dienst betreft, iedereen is hierin gelijk.

Hieronder vind je de lijst van gegeven suggesties (op alfabetische volgorde). We zullen hier ook eventuele updates over de voortgang plaatsen. Als er nog niets bij de dienst staat dan zijn we nog niet gestart met het benaderen, maar dat gebeurt dan zo spoedig mogelijk! Pas wanneer de dienst onder het kopje 'Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek' kun je deze datavrij streamen.

Ter achtergrond: er is voor ons in principe geen enkel bezwaar om welke dienst dan ook toe te voegen. De gedachte is eigenlijk: ‘hoe meer, hoe beter’. Uiteraard geldt dit niet voor partijen waarbij er sprake is van discutabele content, naar alle redelijkheid.

Diensten die al aangemeld zijn bij Datavrije Muziek

► 40UP Radio
► AH.FM
► Astiga
► Bandcamp
► BesteHits.nl
► Deezer (NIEUW: inclusief audioboeken)
► DI.FM
► Fantasy Radio
► Grandprix Radio
► Happyhardcore.com
► HitsNL
► Hitz24
Hollands Palet
► Intense Radio
Radio JND
► MonsterHit Music
► Napster
► Neerlandika
► Olympia Radio
► OnlineRadio.nl
► Q-Music
► Qobuz
► Radio 8FM
► Radio Esperando
► SocialRadio
► Soul Radio
► Soulshow Radio
► Spotify
Sublime.fm 
► Tidal
► Universe Radio

Muziekdiensten door jullie aangedragen, maar nog niet aangemeld (laatste update: 25/05/2021)

Veel diensten zijn ‘geschrapt’ uit deze lijst omdat er heel lang geen reactie is geweest of omdat het proces lange tijd geleden is gestaakt. Laat vooral weten voor welke diensten we (nogmaals) een poging mogen doen. 


► Amazon Music Benaderd
► Digital Radio Benaderd
► NPO Radio (alle zenders) Benaderd
► Primephonic In behandeling. 
► Slam! FM In behandeling
► TuneIN Benaderd
► Youtube Music Benaderd
► Stingray Music Benaderd


Muziekstreamingdiensten die niet kunnen/willen meedoen

► 22Tracks - Wil niet meedoen
► Aha Radio - Geen muziekstreamdienst, maar content organiseren
► Airplay Radio - Niets (meer) van vernomen
► Amazon Music - Nog niet beschikbaar in Nederland
► Apple Music - Wil niet meedoen onder huidige voorwaarden*
► Beats2Dance Radio - Niets (meer) van vernomen
► ButtonRadio - Niets (meer) van vernomen
► Capital Radio - Niets (meer) van vernomen
► Dutch Eagle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Fun-x - Wil niet meedoen
► Google Music - Niets meer van vernomen
► Groove Music (Microsoft) - Wil niet meedoen
► Hotdanceradio - Niets (meer) van vernomen
► Housebeats FM - Niets (meer) van vernomen
► Jammfm - Niets (meer) van vernomen
► Juke (25/09) - Kan vanwege technische redenen geen onderdeel zijn van DVM.
► Maximaal FM - Niets (meer) van vernomen
► Mimi Music - Geen muziekstreamdienst
► Mixcloud - Wil niet meedoen
► Mixerbox - Biedt ook video aan
► Nederland.fm - Technische aanpassingen aan de zijde van Nederland.fm hebben ervoor gezorgd dat we het niet meer onder DVM kunnen/mogen laten vallen.
► Nostalgieradio - Niets (meer) van vernomen
► Ohio.FM - Niets (meer) van vernomen
► Oude Piraten Hits - Niet geaccepteerd vanuit veiligheidsoverwegingen
► Oude Radio Piraten - Niets (meer) van vernomen
► Our House FM - Niets (meer) van vernomen
► Party Tune - Niets (meer) van vernomen
► Piratenopname.nl - Geen eigen uitzending
► Plex - Privéstreaming-oplossing
► Puur NL - Was onderdeel van DVM. Nieuwe vergunninghouder zendt aanbod uit via Radio NL.
► Radioguide.fm - Radioguide.fm is net als Nederland.fm een verzamelsite van radiozenders. Hierin liggen dezelfde uitdagingen. Voorlopig valt Radioguide.fm niet onder DVM.
► Radio 509 - Niets (meer) van vernomen
► Radio Delta - Gestopt met uitzenden
► Radio Emmeloord - Niets (meer) van vernomen
► Radioexpansie - Niets (meer) van vernomen
► Radiu - Niets (meer) van vernomen
► Real Hardstyle Radio - Niets (meer) van vernomen
► Reformatorische Omroep - Niets (meer) van vernomen
► SomaFM - Wil niet meedoen
► Soundcloud Niets (meer) van vernomen

► Zuidwest FM - Niets (meer) van vernomen

*(Update 22/11/2017: Apple Music heeft aangegeven dat zij zich vooralsnog niet willen aansluiten bij een dienst gerelateerd aan zero-rating, in combinatie met officiële support. Zij laten het verder open om de dienst alsnog aan Datavrije Muziek toe te voegen. In theorie zou het dus mogelijk zijn, maar wij zijn natuurlijk wel verplicht om een overeenkomst te sluiten met een partij. Wij mogen geen onderscheid maken in onze DVM muziekstreamingpartners. Alle partners dienen we dus gelijk te behandelen. Oftewel, iedere partner dient de huidige overeenkomst te tekenen, inclusief bijlagen.)

icon

Beste antwoord door Mitch van Odido 17 November 2021, 12:10

Bekijk origineel

991 reacties

Zojuist gelanceerd, de app van KINK.

Je raadt nooit welke app ik voor Android en iOS ook nog even wil aandragen😇
Ik stream heel vaak tijdens het sporten op de app Best Hardcore Radios. Ik ben vermoedelijk niet de enige. Het zou fijn zijn als dit ook datavrij wordt! Ik hoor graag of dit kan
Zojuist gelanceerd, de app van KINK.

Je raadt nooit welke app ik voor Android en iOS ook nog even wil aandragen😇

Ja, dat zou prettig zijn als Kink toegevoegd kan worden.
Lijkt mij ook gaaf als Kink erbij komt
Top dat KINK is benaderd!! Nu hopen dat het snel rond is!! 🙂
Graag RadioNED toevoegen.
Thnx.
Kink? Lekkere muziek.
Reputatie 2
Is er al iets bekend met tunein? Zou mooi wezen dat die er snel bij komen
Ik heb al meerdere posts op het forum gemaakt en heb deze vraag dus ook al een aantal keer gesteld. Inmiddels wacht ik al ongeveer een jaar of twee aan de toevoeging van Soundcloud. Is er iemand die een uitspraak kan doen over waarom dit zo bijzonder lang duurt of hoe lang dit nog zou kunnen duren? Ik zie dat de onderhandelingen weer hervat zijn, dus ik neem aan dat er een pauze tussen zat?
Ik heb al meerdere posts op het forum gemaakt en heb deze vraag dus ook al een aantal keer gesteld. Inmiddels wacht ik al ongeveer een jaar of twee aan de toevoeging van Soundcloud. Is er iemand die een uitspraak kan doen over waarom dit zo bijzonder lang duurt of hoe lang dit nog zou kunnen duren? Ik zie dat de onderhandelingen weer hervat zijn, dus ik neem aan dat er een pauze tussen zat?

Ja inderdaad! Zodra Soundcloud erbij zit verander ik meteen mijn abonnement naar 10GB voor de datavrije muziek. Maar helaas wacht ik al een jaar
Is Nederland.FM niet meer datavrij? Ik zie hem niet meer op het lijstje staan. Zou erg jammer zijn!
Reputatie 1
Inderdaad balen dat Nederland.FM niet meer datavrij is.
Wat zijn de alternatieven? Volgens mij alleen Juke an Radioguide.fm.
Het zou mooi zijn als TuneIn er nu snel bij kwam..
Reputatie 5
Hoi allemaal,

Nederland.fm valt voorlopig inderdaad niet onder Datavrije Muziek. We zijn op de achtergrond samen met Nederland.fm aan het kijken of en hoe we dit weer kunnen realiseren.

We hebben al enige tijd niets meer vernomen van Soundcloud. Vandaar dat de status is gewijzigd. Deze is niet langer in behandeling.
Wanneer verwachten jullie Youtube Music geregeld te hebben? ☺️
Reputatie 7
Hey @Tsjerry,

We hebben niks meer van YouTube Music gehoord, dus op het moment hebben we hier nog geen verwachtingen over. Hopelijk reageren ze snel!
Tuurlijk, Apple blijft het lastig maken om trouw te blijven...
Reputatie 1
Waarom is Soundcloud uit de “aangedragen” lijst gehaald?
Kunnen we aannemen dat Soundcloud van de baan is?
Reputatie 7
@MarjoleineS

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Is er iets waar wij bij kunnen helpen?

@Ferdi

Dat klopt inderdaad, jammer genoeg.. We hebben ze twee keer benaderd, maar telkens zonder antwoord. We willen natuurlijk graag iedere dienst toevoegen, maar als we geen reactie krijgen, dan kunnen we hier ook niet mee verder. Om valse verwachtingen te voorkomen hebben we daarom besloten Soundcloud uit de lijst te halen.

Je kunt natuurlijk wel altijd bij Soundcloud aankaarten dat je graag zou willen dat ze meedoen aan Datavrije Muziek. We staan er nog steeds voor open! 🙂
@David, ik bedoel dat Apple music niet in de lijst staat omdat Apple niet onder de zelfde voorwaarden als de rest wil samenwerken.
Vrees dat jij daar niets aan kunt doen.
Dus blijf ik maar mijn data gebruiken voor het streamen van mijn muziek.
Hoi allemaal,

Nederland.fm valt voorlopig inderdaad niet onder Datavrije Muziek. We zijn op de achtergrond samen met Nederland.fm aan het kijken of en hoe we dit weer kunnen realiseren.


Is dit een technischprobleem of eerder een licentieprobleem? Zo zonde dat dit probleem al zo'n 3 maanden speelt.
Reputatie 1
Doordat Nederland.FM nu niet langer onder datavrije muziek valt, lijkt het er op dat de radio zenders van Juke dit ook niet meer doen. Omdat ergens 'onder water' de Juke radiozenders gelinked zijn met Nederland.FM. Dit maakt streamen met Juke dus eigenlijk onbetrouwbaar als het gaat om het verrekenen van datavrije muziek of niet. Is dit ook geldig voor Radioguide.fm?
Op deze manier valt de een na de andere stream uit het aanbod.

Kan iemand dat checken?
Ik merk ook dat de data van radio via JUKE niet of nauwelijks bij datavrije muziek wordt geteld.
Zowel Radioguide.fm als Juke kosten mij op dit moment data.
Er vallen alleen maar stations i.p.v. dat er stations bij komen. Na al deze tijd nog steeds hele bekende namen op ‘in behandeling’ of ‘benaderd’.
Erg jammer.
Reputatie 1
Zo, Enkele jaren verder en Google play music is nog altijd niet over de streep? Wat zijn in hemelsnaam jullie voorwaarden dat ook welke partij dan ook niet mee zou willen doen?
Reputatie 5
Hoi allemaal,

Dank voor de signalen rondom Juke en Radioguide.fm. Dit is in onderzoek. Wat achtergrond; op het moment dat we een dienst benaderen dan dienen zij een vragenlijst in te vullen, waaruit wij kunnen opmaken of en hoe we de dienst kunnen toevoegen aan Datavrije Muziek. Het geheel betreft een specifieke afstemming waardoor het uiteindelijk datavrije kan worden beluisterd. Op het moment dat er bij een dienst iets wordt gewijzigd, dan zijn wij volledig afhankelijk van hun communicatie om deze wijziging(en) door te voeren met als resultaat dat het streamen datavrij blijft. Een alternatieve manier hoe we daarachter komen is via jullie, namelijk dat jullie signaleren dat er iets niet goed lijkt te gaan. Het nadeel daarvan is natuurlijk wel dat het reactief is. In de overeenkomst rondom Datavrije Muziek wordt ook aangegeven dat het in ieders belang is dat de aangesloten partij tijdig wijzigingen doorgeeft.

@06pieter

Hoi Pieter, via https://www.t-mobile.nl/datavrije-muziek kun je het contract opvragen en inzien. Ervaring leert dat het proces om een dienst toe te voegen aan Datavrije Muziek veelal strandt door het uitblijven van een reactie. We doen enkele pogingen om een dienst te herinneren, maar op enig moment besluiten we wel om de poging te staken als ook daarop geen reactie volgt. Zoals je zelf aangeeft hebben we lang geleden al een poging gedaan om Google Play Music toe te voegen. Onlangs hebben we wederom toenadering gezocht maar vooralsnog hebben we wederom geen reactie ontvangen. Vanuit ons is er geen enkel bezwaar (behalve een redelijk bezwaar dat zou zijn gebaseerd op de inhoud die een dienst zou aanbieden) om een dienst onderdeel te laten worden van Datavrije Muziek.

Reageer