Beantwoord

Vodafone 5G, T-Mobile lost fusie beloften niet in

• 28 april 2020
  • 13 reacties
  • 550 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3

VodafoneZiggo heeft vandaag aangekondigd dat zij als eerste provider beginnen met de uitrol van hun 5G netwerk. Zij gebruiken daarvoor al bestaande frequenties. Deze frequenties werden tot vandaag uitsluitend gebruikt voor 4G. Dus een heel veel hogre snelheid hoef je niet te verwachten. Maar er wordt wel gebruik gemaakt van 5G technologie. Dus Vodafone lanceert als eerste een 5G netwerk en is binnen een aantal weken al landelijk dekkend. T-Mobile beloofde bij de fusie met Tele2 dat zij als eerste 5G zouden uitrollen. Dat is ze dus niet gelukt.

Er is nog een andere belofte die T-Mobile nog steeds niet heeft ingelost. Ze beloofde ook contractvrijheid. Dit zou betekenen dat je een abonnement bij T-Mobile maandelijks zou kunnen opzeggen. Dit is echter alleen maar mogelijk bij dochterondernemingen Ben & Tele2. Ook T-Mobile Thuis is niet maandelijks opzegbaar. Dit terwijl KPN sinds dit jaar vaste abonnement wel maandelijks opzegbaar beschikbaar maakte. 

Ik schrijf dit topic niet om T-Mobile enorm te bashen. Maar belofte maakt schuld!!

icon

Beste antwoord door Folkert 1 mei 2020, 10:54

Lees onderstaand verhaal (zie link) eens goed door en je begrijpt al snel dat Vodafone 5G gewoon een soort “nep” variant is van het echte 5G. Weliswaar zal je voor 5G geschikte telefoon het juiste symbooltje laten zien en ook de 5G modulatie techniek gebruiken maar als je kijkt welke apparatuur erachter zit gekoppeld dan zie je dat dit gewoon niets extra’s voorstelt t.o.v. van 4G.

https://antennekaart.nl/blog/vodafone-activeert-5g-in-een-deel-van-nederland

T-Mobile gaat een 5G netwerk uitrollen dat in de hele lijn voorzien is van snellere apparatuur, zo zeggen ze op Tweakers. Deze “truc” gaan ze dus niet toepassen.

Is Vodafone dan de eerste met 5G? Naar mijn persoonlijke mening enkel als het gaat om reclame, niet om prestaties en volledige uitrol. 5G uitrollen is echt meer dan een antenne omschakelen...

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @stefan.1997 En nu? 🙈 Misschien is het beter om geduld te hebben zodat wij er van uit kunnen gaan dat het ook perfect werkt dan overhaasten.

Maandabonnementen snap ik voor thuis zo al zo niet. Lijkt mij een mega gedoe wat schiet je daar nu mee op?

Reputatie 5
Badge +3

@CrisTien,

Deze beloften zijn door T-Mobile bij de Europese Commissie aangedragen om ze te paaien en de Fusie goed te keuren. Het gaat mij meer om het principe. Belofte maakt schuld. 

Overigens is contractvrijheid voor mobiele abonnementen wel een veel gevraagde optie. 

Reputatie 7
Badge +20

@stefan.1997 Contractvrijheid voor  mobiel lees je af en toe maar voor thuis heb ik die vraag nog maar één keer voorbij zien komen.

Persoonlijk vind ik het weinig toevoegen. 
Wat is het voordeel? 

Reputatie 2

@stefan.1997 

Dit betekend dat T-Mobile haar Eerste belofte al niet heeft nagekomen:

https://www.t-mobile.nl/BELOFTES

5G is dichterbij dan je denkt. Daar zorgen wij voor. Door de integratie van onze netwerken bieden wij al in 2020 als eerste landelijk 5G.

KPN en VodafoneZiggo, snel hè?

https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/vodafone-start-met-5g-nederland/ 

https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tja T-Mobile wat nu? 

Reputatie 5
Badge +3

Ja het is eigenlijk best raar dat die belofte nog online staat. Maar ze zullen het wel gooien op het feit dat het 5G netwerk van Vodafone nog niet landelijk dekkend is. Maar toch Vodafone zal waarschijnlijk eerder landelijk dekkend zijn als T-Mobile. 

Reputatie 2

Ja het is eigenlijk best raar dat die belofte nog online staat. Maar ze zullen het wel gooien op het feit dat het 5G netwerk van Vodafone nog niet landelijk dekkend is. Maar toch Vodafone zal waarschijnlijk eerder landelijk dekkend zijn als T-Mobile. 

Moet er even op terugkomen, lees dit verhaal maar eens:  https://tweakers.net/nieuws/166614/t-mobile-gaat-geen-5g-op-huidige-4g-frequenties-aanbieden.html

T-Mobile zegt niet te geloven in het delen van dezelfde frequentieband tussen 4g en 5g. "Voor ons betekent een state-of-the-art 5g-netwerk dat het landelijk dekkend is en er een toegewijde band beschikbaar is voor 5g, zodat we nieuwe 5g-klanten de optimale kwaliteit kunnen bieden die men van ons gewend is, zonder dat dit ten koste gaat van de service die we bieden aan bestaande 4g-klanten."

De techniek van Vodafone, dynamic spectrum sharing, werkt door de signaling en de upload via het 4g-netwerk te laten verlopen. Als de zendmast doorheeft dat er een telefoon is die 5g ondersteunt, maakt het een klein deel van de hele band vrij voor communicatie met die telefoon. Dat kleine deel is alleen de download en maakt gebruik van '5g New Radio', de nieuwe radiotechniek voor 5g-netwerken.

Aan de achterkant maakt ook die 5g-band nog steeds gebruik van het corenetwerk van de 4g-infrastructuur, maar de gebruikte radiotechniek hoort wel bij 5g. Vodafone claimt dat het een snelheidswinst oplevert van 10 procent. Vodafone gebruikt de techniek op de 1800MHz-band en biedt nu dekking in grofweg de helft van Nederland.

Reputatie 2

Dit is 4G+ van T-mobile. Booiend, die 5G van Voda 😁

Reputatie 5
Badge +3

@RomanR,

Dan zit je zeker bovenop een mast? Ik haal bijna nergens meer dan 70mbits. Thuis haal ik maar 50mbits. Het wordt ook steeds minder. 

Geluksvogels, ik haal met wurgen de 3.5 Mbps, duurt effe via 4G.

Met wifi op 5Ghz band haal ik de 150Mbps niet slecht voor een 100Mb lijn.

Reputatie 2

@RomanR,

Dan zit je zeker bovenop een mast? Ik haal bijna nergens meer dan 70mbits. Thuis haal ik maar 50mbits. Het wordt ook steeds minder. 

Ja, ik zit ongeveer 300 m van mast maar woon ook een beetje in buitenwijk waar is concentratie van mensen wat dunner, denk ook dit rol speelt... Ik heb ook Voda van werkgever, die zit in S20 Ultra 5G ready, ben benieuwd... Gaat 5g ook in delft aan? Kon het nergens vinden, alleen maar Ranstad wat kan alles en niks  betekenen 😂

Thanks! 

Reputatie 7
Badge +18

Het trucje dat Vodafone doet is het 5G protocol uitrollen op 4G frequenties en achterliggende infrastructuur. Ze geven zelf al aan dat de snelheidswinst ca. 10% zal zijn door het efficiëntere protocol.

Maar toegegeven, het is een leuke PR stunt om te zeggen dat je 5G hebt voordat de echte 5G frequentieveiling heeft plaatsgevonden.

Bedenk dat het hele 5G gebeuren weinig voorstelt bij alle providers zolang de 3,5 GHz band niet gebruikt kan worden. Pas in 2022 gaat het echt los, tot die tijd is het meer “laten zien dat je een 5G symbooltje op he scherm hebt staan”.

Wat betreft de verschillen in 4G(+) snelheid: dat is van veel factoren afhankelijk. Afstand tot de zendmast, locatie (binnen/buiten), constructie van het gebouw waar je je in bevind, type telefoon (hoeveel Carrier Aggregate?), gebruikte test server voor de speedtest.

Reputatie 5
Badge +4

Het zijn inderdaad beloften waar klanten T-Mobile aan mochten houden, dus een reactie vanuit T-Mobile lijkt me op zijn plaats.

Kunnen ze gelijk ook de belofte voor afschaffen van ‘de gouden kooi’ toelichten. Op dit moment krijg je met meerdere producten nog steeds een korting die je verliest indien je één van de twee producten opzegt.

Voor wat betreft 5G is de belofte als eerste landelijk dekkend 5G. Zo lang Vodafone dat nog niet heeft aangeboden is de belofte nog mogelijk te realiseren.

Reputatie 7
Badge +18

Lees onderstaand verhaal (zie link) eens goed door en je begrijpt al snel dat Vodafone 5G gewoon een soort “nep” variant is van het echte 5G. Weliswaar zal je voor 5G geschikte telefoon het juiste symbooltje laten zien en ook de 5G modulatie techniek gebruiken maar als je kijkt welke apparatuur erachter zit gekoppeld dan zie je dat dit gewoon niets extra’s voorstelt t.o.v. van 4G.

https://antennekaart.nl/blog/vodafone-activeert-5g-in-een-deel-van-nederland

T-Mobile gaat een 5G netwerk uitrollen dat in de hele lijn voorzien is van snellere apparatuur, zo zeggen ze op Tweakers. Deze “truc” gaan ze dus niet toepassen.

Is Vodafone dan de eerste met 5G? Naar mijn persoonlijke mening enkel als het gaat om reclame, niet om prestaties en volledige uitrol. 5G uitrollen is echt meer dan een antenne omschakelen...

Reageer