Vraag

Wijziging algemene voorwaarden per 1 april

Reputatie 2
Ik heb vandaag een sms ontvangen van T-mobile, waartin aangegeven wordt dat er vanaf 1 april een toevoeging in de algemene voorwaarden komt omtrent sms-diensten. Daar dit een wijziging is in de bestaande algemene voorwaarden, lijkt het mij dat dit dan ook een wijziging is in mijn originele contract. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om mijn contract te laten ontbinden. Kan iemand iemand hier meer duidelijkheid over verschaffen? Graag onderbouwd met punten uit de algemene voorwaarden, of eventuele wetsartikelen?

Met vriendelijke groet,

Roy Meijer

This topic has been closed for comments

22 reacties

Reputatie 2
Ik wilde de vraag ook al stellen :-)

Op zich redelijk tevreden met T-Mobile, maar sinds ik verhuisd ben heb ik bagger ontvangst ondanks de belofte dat in november 2010 een mast bijgeplaatst zou worden bij mij in de buurt....

Ik wil dus wel graag naar een provider die WEL dekking heeft bij mij in de wijk.
Reputatie 6
@egoboy123 & maceddy

Zoals de inhoud van de sms al zegt is dit een toevoeging van de Algemene Voorwaarden en geeft dit ook geen recht om het contract op te zeggen. De wetgeving is veranderd en T-Mobile is verplicht om dit op te nemen in de Algemene Voorwaarden, elke wijziging en toevoeging moet T-Mobile kenbaar maken aan haar klanten. Wat deze toevoeging inhoud met een toelichting hierop kun je hier nalezen.

@Maceddy

Je kunt op de dekkingskaart op de website controleren hoe de dekking bij jou in de buurt moet zijn, wanneer hier aangegeven word dat dit goed is en je nog problemen ondervind kun je dat hier ook doorgeven door een formulier in te vullen met een aantal korte vragen. Deze worden doorgestuurd naar een speciale afdeling die binnen een aantal dagen contact met je opnemen om tot een oplossing te komen.
Reputatie 2
@Chris076

Dat heb ik al eens gedaan, toen moest ik het met 5 verschillende toestellen oid proberen wat niks heeft opgeleverd.

Ik heb de hoop opgegeven, maar dat geeft niet.... Heb thuis een thuistelefoon en internet via Wifi...
Reputatie 5
@maceddy
Ik zie dat je in juli aangegeven hebt problemen met het netwerk te hebben en ik zie ook dat je daarna verhuisd bent. Dat je nu problemen ervaart op het nieuwe woonadres is erg vervelend. Zoals Chris076 het al aangeeft kan je het kenbaar maken via het formulier wat hij in zijn antwoord geeft. Momenteel is het formulier offline vanwege updates en heb ik je een privébericht gestuurd.
Reputatie 2
@Chris,

wat je zegt is niet correct wat betreft ontbinden contract.

Volgends de ConsuWijzer is het opzeggen van een contract naar aanleiding van een verandering in de algemene voorwaarden mogelijk mits: de wijziging minder dan 4 weken van te voren is aangekondigd; óf de wijziging nadelig is voor de consument; óf de wijziging wordt niet correct gecommuniceerd;

Aangezien de wijziging een paar dagen van te voren is gedaan, is het wel degelijk mogelijk het contract te ontbinden.
Reputatie 2
Beste,

Ik heb vorige week een sms van t-mobile gehad, over dat er op mijn huidige voorwaarden een aanvullend stuk zou komen T-Mobile.nl: Algemene voorwaarden.

Nu is het zo dat ik anderhalf jaar geleden heb getekend voor de voorwaarden van toen en niet voor de voorwaarden die er nu bij gekomen zijn.

Ik ben het er niet mee eens of de voorwaarden nou een positief of negatief invloed hebben op mijn contract, dus eigenlijk zou ik er vanaf moeten kunnen lijkt mij ? aangezien ik daar niet voor getekend heb.

Met vriendelijke groet,
Reputatie 2
Is dit nou mogelijk of niet? Anders bel ik t-mobile morgen even op om te vragen hoe het zit.
Reputatie 6
Zeg wat raar, ik heb helemaal geen sms ontvangen, terwijl voor alle klanten het contract wordt gewijzigd?
Reputatie 7
Bubbly schreef:

Zeg wat raar, ik heb helemaal geen sms ontvangen, terwijl voor alle klanten het contract wordt gewijzigd?

Niet alle klanten krijgen deze sms tegelijk, ik lees hier dat mensen de sms al op de 25e gehad hebben, ik kreeg de sms enkele uren geleden.
Reputatie 6
@XelNaha
Indien het gaat om voor de klant negatieve wijzigingen van de Algemene Voorwaarden zullen deze tenminste 4 weken vooraf individueel bekend worden gemaakt. Het gaat hier om een neutrale wijziging/toevoeging. Deze wijziging/toevoeging heeft geen nadelige gevolgen voor de consument. T-Mobile is echter wel verplicht om deze neutrale wijziging/toevoeging kenbaar te maken. Dit heeft T-Mobile gedaan nog voordat de wijziging ingaat.

@Jaydentje
Het is niet mogelijk om vanwege deze neutrale wijziging/toevoeging je contract op te zeggen.

@Bubbly
Je wordt hierover vóór 1 april per sms-bericht over geïnformeerd. De aanvulling op de voorwaarden kun je vinden op de T-Mobile website.
Reputatie 2
Volgends de ConsuWijzer is het opzeggen van een contract naar aanleiding van een verandering in de algemene voorwaarden mogelijk mits: de wijziging minder dan 4 weken van te voren is aangekondigd; óf de wijziging nadelig is voor de consument; óf de wijziging wordt niet correct gecommuniceerd; Aangezien de wijziging een paar dagen van te voren is gedaan, is het wel degelijk mogelijk het contract te ontbinden.

Geld dat dan niet Raymond?

Raymond schreef:

@XelNaha
Indien het gaat om voor de klant negatieve wijzigingen van de Algemene Voorwaarden zullen deze tenminste 4 weken vooraf individueel bekend worden gemaakt. Het gaat hier om een neutrale wijziging/toevoeging. Deze wijziging/toevoeging heeft geen nadelige gevolgen voor de consument. T-Mobile is echter wel verplicht om deze neutrale wijziging/toevoeging kenbaar te maken. Dit heeft T-Mobile gedaan nog voordat de wijziging ingaat.

@Jaydentje
Het is niet mogelijk om vanwege deze neutrale wijziging/toevoeging je contract op te zeggen.

@Bubbly
Je wordt hierover vóór 1 april per sms-bericht over geïnformeerd. De aanvulling op de voorwaarden kun je vinden op de [url=" http:=]T-Mobile website[/url].

Reputatie 2
Inderdaad Jaydentje

De consuwijzer heeft zich echt wel in dit onderwerp verdiept. Duidelijk komt in dat lijstje naar voren dat indien er 1 van de regels niet wordt nageleeft bij een wijziging, neutraal of niet, het contract ontbonden mag worden.

Lijkt mij trouwens ook onmogelijk dat t-mobile de algemene voorwaarden nadelig mag veranderen zonder dat je afstand mag doen van je contract. Ik denk dat t-mobile deze mogelijkheid voor het publiek probeert te verbergen.
Reputatie 6
Ik wacht even op 1 april en ik raad jullie aan om ook af te wachten. T-Mobile heeft nog niets gewijzigd en ik heb echt het idee dat ze door dit topic alleen al, een hele maand zullen gaan wachten.

Dus loop jezelf niet in de weg door hier je vragen hierover te stellen en kijk eerst of ze dit überhaupt op 1 april gaan doorvoeren of niet.
Reputatie 6
@Jaydentje, Jaaperd en Bubbly
De aanpassing is wettelijk opgelegd en zal van kracht worden per 1 april. Beëindiging van de overeenkomst is niet van toepassing in deze situatie.
Reputatie 2
Ik heb hierover een vraag bij www.consuwijzer.nl openstaan. Zodra ik reactie heb vernomen zal ik deze plaatsen.
Reputatie 2
Volgens consuwijzer:

Aanbieders van telefonie, internet en televisie mogen niet zomaar de algemene voorwaarden veranderen, als u al een abonnement hebt. Uw aanbieder moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren aan u laten weten. De aanbieder heeft verder nog de volgende verplichtingen:

hij moet u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen als de verandering nadelig voor u is;
hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief of e-mail. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.

Waar hebt u recht op?

Is de verandering nadelig voor u? Dan mag u het abonnement zonder bijkomende kosten opzeggen. Wij adviseren u een aangetekende brief te sturen naar uw aanbieder, waarin u het abonnement opzegt. U hebt dan namelijk een bewijs dat uw aanbieder uw opzegging heeft ontvangen.

Uitijnderlijk kreeg ik het smsje 25 maart dit is dus NIET 4 weken van tevoren!

Dat is 1 van de punten waar jij recht op heb
Reputatie 2
Zelfde antwoord heb ik ook ontvangen van de consuwijzer. Dus even kijken of per 1 april de wijziging gaan doorvoeren of niet. Zo ja, dan opzeggen

.
Reputatie 2
Wel goed lezen allemaal.

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren aan u laten weten. Als een wijziging voor u als consument nadelig is - op welk punt dan ook -, mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.<p>Let op<br>Er is één uitzondering. Dat is als uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet. In dat geval kunt u niet zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.</p>Wat doe ik als de verandering nadelig voor mij is?<br>Is de verandering nadelig voor u als consument? En is de wijziging niet door de overheid of de wet opgelegd? Dan mag u het abonnement direct gratis opzeggen. Daar moet uw aanbieder aan meewerken. Doet uw aanbieder hier moeilijk over? Zegt hij bijvoorbeeld dat u moet betalen voor het opzeggen? Of zegt hij dat u uw telefoon weer moet inleveren? Neem dan contact op met ConsuWijzer.<p></p>

Let op<br>Er is één uitzondering. Dat is als uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet. In dat geval kunt u niet zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.<p></p>
Reputatie 6
Hmm, daar heb je een punt Edith. Ik krijg vanmiddag een telefoontje van de ConsuWijzer om zekerheid te scheppen.

Blokkeren premium-sms-diensten is vanaf 1 april gratis | Mobile | Tweakers.net Nieuws

Al anderhalve maand is dit bekend en andere provider(s) hebben het sinds toen al laten weten. T-Mobile wacht bewust tot minder dan een week ervoor. De jokerkaart dat het door een nieuwe regel/wijziging van de wet van de overheid als uitzondering geldt, vervalt hiermee in mijn ogen. Ik laat jullie weten wat de uitkomst van het gesprek is, T-Mobile speelt hier een gevaarlijk spelletje.
Reputatie 6
Goed ik heb dus net dat gesprek gevoerd met iemand van de ConsuWijzer en de punten die ik eruit kan trekken zijn als volgt:

- Het is een grijs gebied, want er zijn voor deze specifieke situatie geen regels opgegeven.
- Het is het als individu in mijn ogen niet waard hierover verder te gaan "tegen" T-Mobile, tenzij de OPTA zich ermee bemoeit en de consument gelijk geeft.
Ook heb ik de ConsuWijzer getipt over wat dit grijze gebied en onduidelijkheid heeft veroorzaakt. Ik hoop dat ze de regels aanscherpen zodat het zowel voor ons als consument, als voor T-Mobile als provider duidelijk wordt wat wél en wat níet kan.

Conclusie: T-Mobile 'wint' deze twist, omdat de regels niet duidelijk genoeg zijn en het bedrijf een sterkere positie heeft ten opzichte van individuele klanten.

Als iemand een aangetekende brief naar T-Mobile wilt schrijven om te zeggen "ik ben het er niet mee eens, want ik interpreteer de wijzigingen aan de algemene voorwaarden zo en zo" of dat het niet 4 weken van tevoren is gemeld, maar pas enkele dagen, kun je dat doen! Maar verwacht er niet teveel van en bedenk je T-Mobile's zakken zijn dieper dan die van jou + ze hebben meer ervaring in zulke zaken :)

Je kunt altijd nog de OPTA een brief schrijven (via hun website) ;)

Groetjes,
Reputatie 2
Wat wel opvallend is, is het feit dat men op de website www.tmnl/av1 aangeeft dat het (de)blokkeren kostenloos is en dat je daar een volgende website voor moet laden en daar staat dan dat het kostendekkend is voor €0.25. Erg fout T-mobile! En waarom kun je niet gewoon (de)blokkeren via My T-mobile? Ik begin langzaam aan jeuk te krijgen als ik T-mobile hoor noemen. Ze maken het er niet transparanter op.
Reputatie 2
Tot op dit moment wist ik helemaal niets van de aanpassing, ik heb namelijk geen SMS ontvangen.......