Sticky

[Belangrijk!] Phishing of spamberichten in omloop

  • 30 October 2013
  • 121 reacties
  • 133184 Bekeken


Toon eerste reactie

121 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hi ikkie86,



Welkom op ons Forum!



Goed dat je dit bij ons meldt. Het gaat hier inderdaad om een phishing mail. Zoals Thalina ook aangeeft proberen wij iedereen zo goed mogelijk te waarschuwen op het forum, Facebook en Twitter.
Ook ik heb zo'n mail gekregen dat ik 78 euro moest overmaken. Heb de mail al verwijderd.
Reputatie 5
Hi YJanse,



Goed dat je 'm hebt verwijderd! Deel dit met zo veel mogelijk mensen zodat niemand hier in trapt.



Neem ook een kijkje in het voorstel topic. We zijn erg benieuwd naar wie je bent en wat jou dagelijks bezig houdt. 🙂
Ik heb niet het idee dat jullie er veel aan doen, jammer. Waarom niet een email-box hiervoor ingericht, zodat dit soort mails naartoe doorgestuurd kunnen worden, zodat je er echt iets aan kan doen (alleen dan heb je nl. de echte afzender gegevens). Net zoals banken dat doen....
Reputatie 7
Badge +9
Hi miloman,



Goed dat je dit aankaart. Wij zijn intern natuurlijk bezig met verschillende preventies en we hopen dan ook dat dit in de toekomst minder zal voorkomen. Mocht je zoiets ontvangen bekijk dan de tips in de openingspost.
Bij deze wil ik ook even melden dat ik een bericht heb gehad van ene de heer Jan Dekkers dat ik binnen 3 dagen 78,02 moet betalen. Toen ik deze email zag dacht ik wat is dit nu weer ik heb toch alles betaald. Ook ben ik niet gewend dat jullie dit via de email doen maar of via sms of via de post. En al helemaal niet met een zogenaamde vouchercode. Dan heb ik gelijk via mijn T-mobile gekeken en inderdaad alles is betaald. Mooi dat ik nu in dit topic precies dezelfde email zie staan onder de update van 12 juni 2016. Hartstikke bedankt voor de waarschuwing!. Ik ga er een screenshot van maken en dan verwijder ik de email. Groetjes
Reputatie 5
Hoi JosineSeif,



Allereerst welkom op het forum!



Goed dat je niet de betaling hebt gedaan. Daar zijn we blij om. Deel het ook met de mensen om je heen, deze e-mail wordt namelijk niet alleen naar T-Mobile klanten verzonden, maar ook naar niet-T-Mobile klanten.



We hopen je snel weer te zien op het forum. 🙂
Ik ontvang een mail van nieuws.abonnee@t-mobile.nl met daarin bijv. een link naar t-mobile.nl/liveforward, maar als ik over de link muis dan verwijst hij naar email.t-mobile.nl/public/r/ en dan nog een flink stuk erachter. Ik vertrouw dit niet, temeer omdat ik in de afgelopen weken al 4x de 'Bedankt voor uw reactie.....oh ja U moet betalen' email heb ontvangen.

Ik ben geen expert op het gebied van de email, maar als ik de muis op zo'n link zet verwacht ik eenzelfde adres als verwijzing. Kan dat toch anders zijn ?

Als dit phishing is, dan is het wel de eerste waarin mijn naam wordt gebruikt.
Reputatie 5
Hi Kjeldys,



Goed dat je dit navraagt bij ons. We kijken graag met je mee naar de e-mail om je van meer duidelijkheid te voorzien.



Ik heb je een privébericht gestuurd met meer informatie.
Reputatie 7
Hey Kjeldys,



Ik pak het even over van Issam, die is een paar dagen vrij. De mail is helemaal van ons en helemaal in orde. De extensie met e-mail.t-mobile.nl heeft er enkel mee te maken dat het een link is vanuit een door ons gestuurde mail naar de klanten. Alle links zijn helemaal veilig en linken netjes door naar de bijbehorende website. :)



Als je nog vragen hebt, laat het ons weten!
Reputatie 3
Vanmorgen ook een mail ontvangen, afkomstig van jokejuci@lackmail.ru met de gebruikelijke betalingsherrinnering van €78.02. Moet zeggen dat de kwaliteit van phising mails er wel op vooruit gaat, ziet er namelijk redelijk authentiek uit.
Reputatie 7
Badge +9
Hi FridgeNl,



Welkom op ons Forum!



Goed dat je dit bij ons aangeeft. Het is inderdaad bij ons bekend dat er weer een phisingmail rondgaat. Wij hebben ook een update geplaatst in de openingspost. Ons advies blijft om vooral niet te klikken op de linkjes in de mail en niet te betalen niet via die mail.
Geprobeerd te melden via https://www.t-mobile.nl/fraude-informatie , maar die pagina blijft maar met errors gooien. Dus maar even zo:



Ontvangen: email zogenaamd van T-Mobile met subject 'Je account op T-Mobile'.



Header info:

T-Mobile [wp@onsweb.nl]

to: xxxxxxxxxxxxx@gmail.com (Yes, this is you.) Learn more

date: 15 August 2016 at 15:36

subject: Je account op T-Mobile

mailed-by: barb1.onsweb.nl

encryption: onsweb.nl didn't encrypt this message



Body:

"Bedankt voor het aanmaken van een account op T-Mobile. Je gebruikersnaam is [nietmijnechteusername]. Je kunt je account hier raadplegen om je bestellingen te bekijken en je wachtwoord te wijzigen: http://t-mobile.mconomy.nl/mijn-account/"



Duidelijk vals, maar je weet maar nooit wie er wel in tuint. Ook gemeld als Phising attack aan Google/Gmail.
Reputatie 7
Hey RedinoxNL,



Welkom op ons forum en bedankt voor jouw oplettendheid! 🙂 Je weet inderdaad nooit wie er in trapt, dus zoveel mogelijk awareness is welkom.



Zou je kunnen aangeven welke foutmelding(en) je krijgt op onze site om fraude aan te melden? Heb je wellicht een screenshot? We kunnen dit dan nog even aankaarten bij de afdeling die hierover gaat.
Hey allemaal,



ik kreeg laatst een smsje van een +44 nummer dat:



Uw Apple-ID is opgeschort door verdachte inlogpogingen. Kijk hieronder om uw Apple-ID te valideren.



Dit is phishing want mij. Apple-ID werkt gewoon wel :)



Ik had al ergens gelezen dat dit soort smsjes in omloop zijn dus ik dacht wil hier het ook even melden voor de mensen die het nog niet wisten!!!



Groetjes, Daphne
Reputatie 7
Badge +9
Hi Daphne,



Dankjewel dat je dit aangeeft en andere waarschuwt. 😉
Vandaag ook een mail gekregen op een adres die jullie van t-mobile niet hebben bovenaan staat het logo van jullie





Geachte heer/mevrouw,





U ontvangt deze e-mail, omdat uit onze administratie gebleken is dat het door u te betalen saldo

voor de geleverde T-Mobile-internetdiensten van de maand Juli niet van uw rekening kon worden afgeschreven.

Wij hebben u meerdere malen per brief verzocht om over te gaan tot saldo,

daarom attenderen wij u per mail dat het saldostermijn inmiddels is verstreken.



Bedrag en informatie

Wij bieden u nog een laatste mogelijkheid aan om het openstaande saldo van €78,02 alsnog binnen 3 (werk)dagen te voldoen.

Door onderstaande stappen te volgen kunt u dit saldo eenvoudig via V3 betalings groep voldoen.

Klik hier om het openstaande saldo te voldoen, let op dat u de juiste waarde selecteert.

Zodra u het openstaande saldo heeft betaald, ontvangt u per mail een unieke 19 cijferige code.

Om de saldo succesvol af te ronden, dient u de 19 cijferige code in te vullen op onze site.



Klik hier om de per e-mail ontvangen 19 cijferige code zorgvuldig in te vullen.

Na dat u de 19 cijferige code zorgvuldig heeft ingevuld zult u automatisch worden doorverwezen naar onze homepagina.

Veelgestelde vragen

Heeft u nog vragen over uw openstaande saldo en de saldo ervan, kijk dan op t-mobile.nl/saldo

Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de openstaande saldo, de saldosmogelijkheden,

de saldo online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,



Bob Mols

Directeur Klantenservice



N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.

KvK Den Haag nr. 27124701, NL009292056B01
Reputatie 5
Hey Hethoofd,



Bedankt dat je dit aan ons laat weten. Goed dat je hier zo oplettend op bent. In de openingspost staat nu een screeshot van deze e-mail. Ik wil je verder adviseren om je e-mail te verwijderen.



Mocht je hier in de toekomst nogmaals mee te maken hebben dan horen we het graag zodat we dit topic kunnen updaten. 🙂
Ik heb zojuist een mail ontvangen dat ik 279,97 euro moet betalen en ziet eruit als een mail die hierboven ook al zijn geplaatst. Er staat bij dat het automatisch vandaag wordt afgeschreven.

Volgens deze mail zou ik een service nummer hebben gebeld en kosten heb gemaakt in het buitenland.

Ik neem aan dat dit oplichters zijn?
Ook ik heb er 1 ontvangen..



Uw nieuwe factuur staat klaar op My T-Mobile.

Het factuurbedrag is € 258,73.



Bijzonderheden bij deze factuur



✔️ U heeft op 15/09/2016 gebeld naar een servicenummer. Op deze factuur betaalt u daarvoor € 87,22 (exclusief BTW) gebruikskosten. Het gesprek naar dit servicenummer viel voor een deel of volledig buiten uw bundel/tegoed. Meer weten over servicenummers op uw factuur? Ga naar onze website



✔️ U heeft uw abonnement gebruikt in het buitenland. Op deze factuur betaalt u daarvoor in totaal € 128,44 (inclusief BTW). Meer details over de gesprekken en sms'jes ziet u op uw specificatie. Zie ook t-mobile.nl/buitenland voor informatie over de tarieven.



✔️ Op deze factuur zijn gebruikskosten in rekening gebracht voor de datum 15/09/2016. Deze kosten hadden eigenlijk al op een eerdere factuur moeten staan, maar wij konden ze pas later verwerken in onze systemen. Onze excuses voor de onduidelijkheid.
Hallo ik kreeg vandaag deze mail dat we 275 euro moeten betalen voor bellwn in het buitenland...Neem aan dat het een phisingh mail is?
Vandaag een fishing mail gekregen dat er op 15/09 naar een servicenummer is gebeld.

Factuur bedrag € 173,67

Afkomstig namens T-Mobile alleen als je verder kijkt van het emailadres tmobile@threw88.com.

Het zou fijn zijn als dergelijke praktijken een halt toe geroepen zouden kunnen worden.
@Mirella36

Als je niet in het buitenland bent geweest en de factuur niet in je My T-Mobile ongeving staat, kun je uitgaan van phishing inderdaad.





@susandenboef

Ik reageer even op dit stukje:

Het zou fijn zijn als dergelijke praktijken een halt toe geroepen zouden kunnen worden.

Dat is alleen mogelijk als iemand de stekker uit het complete internet trekt, maar dan vallen dit soort mensen gewoon weer terug op telefoonscams, deur-aan-deur-scams etc. Je ontkomt er hoe dan ook niet aan.



Zolang je niet reageert op dit soort berichten en bovenal geen cent betaalt, is er niets aan de hand. Je kunt de e-mail rapporteren als spam, als veel mensen dat doen, verdwijnt de e-mail vanzelf direct in de spambox. Helaas weten die lui ook hoe je een nieuw e-mailadres aanmaakt en gaan zo vrolijk door met hun praktijken.
Reputatie 3
Voorbeeld fishing mail: https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2016/11/uw-nieuwe-factuur.png
Reputatie 5
@all,



Heel verstandig dat je jullie zo goed opletten en voorzichtig zijn! Zo te lezen gaat het allemaal om een phishing mail. Gisteren en vandaag krijgen we hier weer veel meldingen over binnen. In het openingsbericht van dit topic vind je een voorbeeld van de mail die op dit moment wordt verstuurd. Ook vind je daar tips om een phishing mail te herkennen. Als je zeker wilt weten dat je geen facturen bij ons open hebt staan, kun je zoals Kaassausje al aangaf kijken op My T-Mobile bij Facturen. Ik heb bij iedereen die hierboven heeft gereageerd gecontroleerd of er een factuur openstaat met zo'n bedrag en dat is bij niemand het geval.



Ik wil jullie dringend adviseren om nergens in de mail op een knop of op een link te klikken, ook niet om te kijken wat er dan zou gebeuren! Als je dit wel doet dan bestaat de kans dat de malware/virus zicht direct opent na het klikken.

Reageer