Sticky

[Belangrijk!] Phishing of spamberichten in omloop

  • 30 October 2013
  • 121 reacties
  • 133217 Bekeken


Toon eerste reactie

121 reacties

Ik had er vandaag een voor €48,80 . Zie bijlage. Deze bevat fouten: o.a. betalen in bitcoins en de rare tekst " uw asri is verstreken".

Reputatie 5
T-Mobile NL werkt niet met bitcoins. Wordt dat woord überhaupt genoemd in de brief, dan is het bullshit, ongeacht de afzender.



Bitcoins = Prullenbak.



Hij begint al met "Dit is een automatische ontvangstbevestiging. Wij hebben je e-mail ontvangen en geven hierop binnen 3 werkdagen reactie". Dat zegt al genoeg, want die aanhef slaat helemaal nergens op.



Aanmelden als Phishing bij je mailprovider als het kan, en gewoon negeren.



En zoals de reclame al jaren schreeuwt: "Bij twijfel, BELLEN!"



En ik blijf erbij, internetrijbewijs verplichten. Deze hele onzin zou geen bestaand probleem zijn als mensen eens leerden om te gaan met technologie.



Nu heb je miljoenen gebruikers die hun hele leven toevertrouwen aan iets waar ze totaal geen enkele gram kennis van hebben. En dan maar een ander de schuld geven als ze in hun eigen onwetigheid hun lever overhoop gooien.



En kom niet aanzetten met "Ja maar T-Mobile moet...!" Nee, T-Mobile kan niets. De Politie kan ook amper meer doen dan registreren.



Wil je dat Phishing aangepakt wordt, stem volgende verkiezing dan eens een keer op een partij die niet bestaat uit digibete senielen en primitieve technofoben die amper de aanknop op hun telefoon weten te vinden.
Nu krijg ik dus al de derde. met wederom je hebt nog niet betaald. Etc. Ik doe er niks mee want ik heb geen openstaande facturen maar dat ze dreigen met gerechtelijke kosten vind ik niet fijn. maar ik kan ook de afzender niet echt blokkeren want dan blokkeer ik ook de gewone mail van t mobile aangezien het op t-mobile.nl eindigt. Weten jullie misschien nog iets voor mij hoe ik die mail niet in mijn inbox krijg?
Bij mij ook een mail ontvangen....eerst schrik je en dan gelijk gaat het lampje branden als je met de muis op de Link gaat staan.

====================================================



Uw betalingstermijn is verstreken,





Dit is een automatische ontvangstbevestiging. Wij hebben je e-mail ontvangen en geven hierop binnenŃ werkdagen een reactie.





Wij stellen u thans nog eenmaal in de gelegenheid het verschuldigde bedrag van

€ 48,10 uiterlijk binnen een termijn van drie werkdagen te voldoen.

Doordat het automatische incasso het bedrag niet van uw rekening kon afschrijven,

verzoeken wij u te betalen via iDEAL.



Het openstaande bedrag is momenteel € 48,10 (inclusief kosten).



Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van € 79,90

indien het niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan.





- Klik hier op: online betalen om de factuur te voldoen, let op dat u de juiste bedrag: € 48,10 invult

- Klik vervolgens op kopen

- Bij uw bitcoinsadres vult u: 18KWAAYwiPRP2R6fSqvVfJLdi3LWmLodGa

- U kunt nu direct uw betaling doen via iDEAL. Kies hiertoe uw eigen bank.

- Zodra u het openstaande bedrag heeft betaald, ontvangt u een bevestiging email.





Let op: Als wij uw betaling niet voor vrijdagಙ augustus ǴDZ van u ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure. Voorkom bijkomende kosten.



Met vriendelijke groeten,





==========================================
Ook al een phishing mail ontvangen. Gelukkig zitten er wel wat spelfouten in, en betalen met bitcoins is sowieso al verdacht. Je kunt het adres gewoon blokkeren hoor Annemiek. Deze mails zijn afkomstig van abonnee@t-mobile.nl. T-Mobile laat weten dat het mailadres niet van hen is.
Er zijn weer fishing-emails in de omloop namens t-mobile.

Dus wees gewaarschuwd en klik niet op de link die in de emails staan
Reputatie 7
Bedankt allemaal voor de alertheid! In dit topic vind je altijd voorbeelden van de mails, dus houd dit ook in de gaten.



Onthoud dat wij nooit betaling in bitcoins vragen! Dan moet er al een hele grote bel gaan rinkelen! 😉
Goedenavond,



Ik heb ook enkele van deze bitcoin betaal herinneringen gehad.;)



Uiteraard is het altijd verstandig om als ontvanger goed de echtheid te checken, echter

het blijkt wel heel kinderlijk eenvoudig om het T-Mobile logo van jullie website te "stelen", zodat het de "echtheid" van de mail wel versterkt.:?



Ik als klant moet opletten, maar ik mag van mijn aanbieder ook wel wat veiligheid verwachten.:8
Reputatie 4
Hi Cableguy,



Goed dat je er zo scherp op let!



Wij doen altijd ons best om onze klanten hiertegen te waarschuwen en te beschermen. De cybercriminelen worden steeds handiger en creatiever, maar wij zullen het nooit opgeven. De aanhouder wint altijd! 😃
Reputatie 7
[Update 5 februari 2019]



We zien sinds gisteravond meldingen van een nieuwe phishingmail die in omloop is. Het gaat om een e-mail over "openstaande vorderingen" voor een bedrag van €47,12 en met het kenmerk 2499/0. Wij versturen geen e-mails met de factuur als bijlage. Klik dus verder niet op de bijlage, markeer de afzender als spam en verwijder de e-mail.



Voorbeeld van de mail



Reputatie 7
[Update 25 mei 2019]



Goedemiddag!



We ontvangen weer wat meldingen van een nieuwe phishingbericht. Deze is dus niet van ons afkomstig! Check altijd goed het bericht en afzender. Bij twijfel mag je natuurlijk altijd even bij ons aankloppen!



Hier een voorbeeld van het bericht (van nota bene een KPN-klant, brutale phishers 🎣):





Reputatie 7
[Update 17 juli 2019]



Op dit moment is er een nieuwe phishing campagne aan de gang waarbij willekeurige klanten van T-Mobile (én overige providers) gebeld worden door een niet bestaand telefoonnummer (door middel van spoofing, oftewel vervalsen van een telefoonnummer). Je krijgt dan een bandje aande lijn waarop een Aziatisch sprekende vrouw te horen is. Na onderzoek blijkt nu dat de phishing gericht is op Chinees sprekende personen. Je wordt bijvoorbeeld gevraagd geld over te maken vanwege een ID kaart welke klaar zou liggen bij de Chinese ambassade.



We kunnen geen technische maatregelen treffen tegen deze vorm van phishing, omdat het om dusdanig veel verschillende nummers gaat dat het risico bestaat dat een valide nummer wordt geblokkeerd. Op dit moment is ons advies om de telefoontjes van voor jou onbekende telefoonnummers te negeren.



Mochten er vragen zijn, dan horen we het graag!
Reputatie 7

[Update 7 februari 2020 13:03]

Hi allemaal,

We zien op dit moment meldingen van twee verschillende soort phishingmails: Het ene bericht gaat over het meedoen aan een klantonderzoek en waarbij je een telefoon zou kunnen winnen en het andere bericht gaat over een zogenaamde mislukte incasso. Aan verschillende zaken (o.a. afzender, inhoud, rekeningnummer en afzender) is al te zien dat deze berichten niet van ons zijn.

Reageer/Klik niet op deze mails en verwijder deze direct! 

Onze specialisten zijn al bezig om deze phishingaanvallen de kop in te drukken. Hieronder zie je twee voorbeelden van de mails: 

 

Reputatie 7

[Update 10 februari 2020 15:11]

Goedemiddag iedereen,

Er is weer een nieuwe phishingmail in omloop. Dit keer gaat het om het winnen van een cadeaubon. Wederom is aan onder andere de tekst en afzender te zien dat dit om phishing gaat.

Klik dus niet op de link! 
 

Mocht je ooit twijfelen over de echtheid van een bericht wat afkomstig zou zijn van T-Mobile, check het dan eerst even bij ons. Dan kunnen wij zeggen of het echt of nep is.

Voorbeeld e-mail (er is veel onleesbaar gemaakt, omdat dit om de ontvanger gaat.)

 

Vandaag kreeg ik plots een scherm van T-mobile (lijkt er tenminste op) tijdens het surfen via Firefox. 

Het was dus geen phishingmail. Om de haverklap krijg ik nu dit scherm, hoe kom ik daarvan af? 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@ezinken 

Heb je op je pc/laptop een programma als CC cleane? Anders zou je cookies/geschiedenis kunnen verwijderen of gewoon de browser herinstalleren.

Reputatie 7

[Update 5 maart 2020]

Goedemorgen,

Er is een nieuwe phishing e-mail in omloop: 

 

Je kunt aan veel onderdelen van de e-mail zien dat deze niet afkomstig van ons is: e-mailadres afzender, afsluiter, rekeningnummer, spelfouten, etcetera. 

Controleer altijd via My T-Mobile jouw facturen en maak nooit zomaar een bedrag over zonder het rekeningnummer te checken! Als je twijfelt kun je altijd contact opnemen met ons (of welke partij de e-mail dan ook zou verzenden) en dan kijken we graag met je mee!

Reputatie 7
Badge +9

[Update 7 mei 13:12]

Hi allemaal,

Er is weer een phishing-actie via SMS in omloop. Aan de afzender en opmaak van het bericht kun je zien dat het niet van ons is. Als je twijfelt of een bericht van ons (of een ander bedrijf) afkomstig is, check dan altijd even bij de afzender. Een openstaand bedrag staat bijvoorbeeld altijd op My T-Mobile en is dus snel en eenvoudig te controleren. Hieronder zie je een voorbeeld van het phishing bericht. 

 

Reputatie 1

[Update 7 mei 13:12]

Hi allemaal,

Er is weer een phishing-actie via SMS in omloop. Aan de afzender en opmaak van het bericht kun je zien dat het niet van ons is. Als je twijfelt of een bericht van ons (of een ander bedrijf) afkomstig is, check dan altijd even bij de afzender. Een openstaand bedrag staat bijvoorbeeld altijd op My T-Mobile en is dus snel en eenvoudig te controleren. Hieronder zie je een voorbeeld van het phishing bericht. 

 

 

Ik heb vandaag een soortgelijke SMS ontvangen. Doet T-Mobile hier nog iets mee (afzender/operator), of verder gewoon negeren?

Reputatie 7

[Update 3 november 2020]

We krijgen meldingen van een nieuwe phishing-actie, vanuit onze naam. In de bijgesloten afbeelding zie je een voorbeeld van deze SMS. Als je een bericht niet vertrouwt controleer dan eerst jouw My T-Mobile of er daadwerkelijk iets openstaat en als je nog altijd twijfelt kun je altijd contact met ons opnemen. Wij zoeken het dan graag voor je uit en kunnen in geval van phishing gelijk verdere stappen ondernemen. 

Klik bij vreemde of verdachte berichten nooit zomaar op een link!

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, laat het gerust weten! 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

[Update 13 januari 2021]

We krijgen meldingen van een nieuwe phishing-actie, vanuit onze naam. In de bijgesloten afbeelding zie je een voorbeeld van deze SMS. Als je een bericht niet vertrouwt controleer dan eerst jouw My T-Mobile en als je nog altijd twijfelt kun je altijd contact met ons opnemen. Wij zoeken het dan graag voor je uit en kunnen in geval van phishing gelijk verdere stappen ondernemen. 

Klik bij vreemde of verdachte berichten nooit zomaar op een link!

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, laat het gerust weten! 

 

Reputatie 7

[Update 22 februari 2021]

Goedemorgen allemaal,

We kregen dit weekend berichten binnen dat er uit onze naam een phishingmail wordt verzonden. Hieronder vind je een voorbeeld van de e-mail en mocht je ooit twijfelen of je een vals bericht hebt ontvangen, kun je altijd even contact met ons opnemen om het te verifiëren. Op onze website vind je ook andere voorbeelden en tips hoe je phishing kunt herkennen.

 

Phishingmail

 

Reputatie 7

[Update 24 februari 2021]

Er is een nieuwe variant gespot, dit keer verstuurd naar T-Mobile Thuis klanten. In de e-mail wordt gevraagd om via Cryto te betalen, onderstaand zie je een voorbeeld:

 

 

Reputatie 7

[Update 29 maart 2021]

Hi allemaal, er is weer een phishing sms in omloop, zie onderstaand voor een voorbeeld.

Ontvang je onderstaande sms? Open de link dan niet, dit bericht is niet van T-Mobile afkomstig.

 

He wat jammer, dacht even dat ik 25 euro van jullie kreeg die jullie gevonden hadden, vond het wel vreemd dat ik het op het nummer kreeg dat alleen bij jullie als Mods bekend is en niet het nummer wat ik bij TM heb gehad, balen.😉😉😉

Maar kan gelukkig niks meer betalen, mijn rekeningen zijn geblokkeerd omdat ik de verificatie niet heb gedaan, mijn geld niet heb overgeboekt naar een veilige safe rekening en mijn credit card word ook al maanden geblokkeerd omdat ik niet op de link druk en de boel verifieer, en PostNL bezorgt ook al geen pakketten meer omdat ik porto moet betalen en mijn oud tante wil geld storten maar om dat vrij te maken moet ik eerst betalen, zoals je merkt, zit in een cirkel en had die 25 euro eigenlijk wel nodig.

En dan die oude bekende vrouwen nog die me op smoelenboek hebben gevonden en willen afspreken, druk druk dat ik het heb, sorry kon niet op de link klikken.

Reageer