Sticky Beantwoord

[Belangrijk!] Phishing of spamberichten in omloop

  • 30 oktober 2013
  • 107 reacties
  • 130611 Bekeken


Toon eerste reactie

107 reacties

Hallo Hajar, bedankt voor je reactie. Maar dit is geen antwoord van mijn vraag.

De vraag is: we moeten de valse e-mail berichten sturen naar desbetreffende organisatie. In dit geval T-mobile thuis. Maar in tegendeel krijg ik van Klantenservice T-mobilethuis dat deze NIET valse e-mail is en afkomstig is van T-mobile thuis.

Dit vond ik in hoge mate onverantwoord.

Nogmaals: heeft T-mobile thuis een adres voor valse berichten?

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @ABC12345 

Je kan dit doorsturen naar phishing@t-mobile.nl. Ik hoop dat je zo verder komt!

Reputatie 7
Badge +20

[Update 10 mei 2021]

Op dit moment zijn er een aantal phishing e-mails in omloop in de vorm van een nieuwsbrief en die gaan over tips over online veiligheid. 

Krijg jij een mail van het mailadres klanten@mailing.t-mobile.ml met de tekst 'Hoe veilig ben je online?' in de onderwerpregel? Wees dan op je hoede, want dit gaat om een phishing mail. Op deze pagina van Opgelicht kun je er ook meer over lezen. Het “.ml” gedeelte is geen vergissing, dat is echt het adres. Ze gebruiken dit in de hoop dat er overheen gelezen wordt. 

Let op! Deze e-mails zijn niet van ons afkomstig! 
Klik dus nergens op, markeer als spam en verwijder deze e-mail!

Mocht je twijfelen over de e-mails die je ontvangt, vraag het dan gerust even aan ons, want dan kunnen wij je verder helpen!

 

Voorbeelden van de phishing e-mails (ook in bijlagen):

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Let dus goed op!

Reputatie 7
Badge +20

[Update 1 juli 2021]

Spearphishing was al bekend bij velen, dit is een manier om via WhatsApp geld afhandig te maken van nietsvermoedende mensen. De fraudeur doet zich dan voor als een naaste van de persoon die ze willen frauderen, met een noodsituatie waar veel geld voor nodig is. 

Deze manier van frauderen heeft nu een vervolg gekregen, zoals te lezen is in dit artikel van AD.

De situatie

De man werd benaderd door zijn “dochter”, maar hij rook gelijk onraad en ging hier verder niet op in. Later werd hij gebeld zogenaamd door iemand van ING met de melding dat er geprobeerd was om geld af te schrijven van zijn rekening. In paniek volgde de man de instructies van deze “medewerker”, oftewel de fraudeur, op en daardoor konden er alsnog duizenden euro’s worden gepikt van zijn bankrekening.

We doen ons best om zoveel mogelijk informatie te verspreiden over dit soort acties, maar wees dus altijd extra scherp op verdachte zaken! Mocht je ergens over twijfelen, dan kun je het altijd laten weten, hetzelfde geldt voor vragen! Stay alert! :triangular_flag_on_post:

Reputatie 7
Badge +20

[Update 18 augustus 2021]

Goedemiddag allemaal,

Op dit moment is er weer een nieuwe phishingactie aan de gang. Hierbij een voorbeeld van deze e-mail:

Er is ook een vergelijkbare mail die bedoeld zou zijn voor klanten met een zakelijk abonnement. Klik hieronder voor dit voorbeeld:

 

 

Aan de tekst, titel, geen optie tot afmelden en logo kun je al zien dat dit een phishingbericht is. Klik dus niet op de link!

Let op! Deze phishingmail is gebaseerd op actuele mails die we op dit moment verzenden, omdat we wel daadwerkelijk bezig zijn met een mailing over het updaten van onze My T-Mobile-omgeving. Houd er dus rekening mee dat je goed controleert of een mail daadwerkelijk van ons afkomstig is of van een fraudeur. 

Klik hieronder voor een voorbeeld van de e-mail die écht van ons afkomstig is:

 

Bij twijfel kun je altijd de tips uit dit topic volgen of even contact met ons opnemen om navraag te doen!

Reputatie 7
Badge +20

[Update 25 augustus 2021]

Goedemorgen allemaal,

We ontvangen berichten dat er weer een nieuwe ronde SMS’jes worden verzonden over het hebben van een voicemailbericht of gemiste oproep. Klik niet op de link uit deze SMS! Meer info over dit onderwerp vind je in dit topic.

Hieronder vind je een voorbeeld van deze SMS:

 

Het is druk vandaag qua phishingmeldingen, want er is ook een andere phishingactie gaande. Bij deze manier van phishen krijg je via SMS allerlei willekeurige, vreemde teksten binnen. 

Het idee is dat je reageert op deze rare SMS’jes en dan zijn ze uiteindelijk uit op toegang tot jouw social media-accounts. Reageer dus niet op deze berichten, want dat is wat de phishers willen!

Dit zijn berichten die door bots worden verzonden, dus hier is vanuit ons jammer genoeg weinig aan te doen. De enige oplossingen zou zijn om de nummers te blokkeren of jouw nummer te wijzigen als de overlast te groot is.

Zie hier een voorbeeld:

 

Reageer