Sticky Beantwoord

[Belangrijk!] Phishing of spamberichten in omloop

  • 30 October 2013
  • 107 reacties
  • 130611 Bekeken

Volgens mij heb ik een phishing mail ontvangen, wat kan ik hier aan doen?

 

Belangrijk! Klik nergens in de mail op een knop of op een link, ook niet om te kijken wat er dan zou gebeuren! Stuur daarnaast ook geen persoonlijke informatie door!

Klikken op links in de mail kan zogeheten malware binnenhalen en soms omzeilt deze malware ook nog je firewall. Het kan gebeuren dat de ransomware bestanden vergrendelt, waarna er "losgeld" wordt geëist om de bestanden vrij te laten geven. Het is ook niet zeker of het na het betalen dan daadwerkelijk vrijgegeven wordt.

Van tijd tot tijd ontvangen we berichten over zogenaamde phishing e-mails. Dit zijn e-mails van fraudeurs die zich voordoen als een bedrijf. In deze berichten wordt dan vaak aangegeven dat er nog een betaling openstaat en dat deze voldaan moet worden om vervolgstappen te voorkomen.

Hoe kun je valse e-mails herkennen?
► Het logo van T-Mobile is magenta en bevat geen grijstinten
► Links in een officiële e-mail van T-Mobile verwijzen alleen naar URL's met daarin t-mobile.nl of tmnl.nu
► T-Mobile vraagt je nooit om te betalen in bitcoins
► De e-mailadressen zijn in veel gevallen ook al een signaal van phishing. In de mail-headers (of berichtkop) kun je het werkelijke e-mailadres van de afzender zien. Daar kun je dubbelchecken waar de e-mail vandaan komt.
► De inhoud van de e-mails is vaak slordig geschreven, er staan bijvoorbeeld veel spel- en grammaticale fouten in de tekst.

Spear phishing: Phishing via WhatsApp

Er is ook een nieuwere vorm van phishing actief en dit noemen we 'Spear phishing'. Iemand doet zich voor als een bekende van je en komt met een verhaal dat hij/zij iets moet betalen. Met vage antwoorden en reacties probeert deze fraudeur je te overtuigen om geld over te maken naar een rekeningnummer. Hier zie je een voorbeeld:


In dit topic plaatsen we updates over actieve phishing mails en als je twijfelt of een bericht van ons afkomstig is kun je hier ook een bericht achterlaten! We kunnen dan kijken of het echt of phishing is!

icon

Beste antwoord door David 25 August 2021, 10:19

[Update 25 augustus 2021]

Goedemorgen allemaal,

We ontvangen berichten dat er weer een nieuwe ronde SMS’jes worden verzonden over het hebben van een voicemailbericht of gemiste oproep. Klik niet op de link uit deze SMS! Meer info over dit onderwerp vind je in dit topic.

Hieronder vind je een voorbeeld van deze SMS:

 

Het is druk vandaag qua phishingmeldingen, want er is ook een andere phishingactie gaande. Bij deze manier van phishen krijg je via SMS allerlei willekeurige, vreemde teksten binnen. 

Het idee is dat je reageert op deze rare SMS’jes en dan zijn ze uiteindelijk uit op toegang tot jouw social media-accounts. Reageer dus niet op deze berichten, want dat is wat de phishers willen!

Dit zijn berichten die door bots worden verzonden, dus hier is vanuit ons jammer genoeg weinig aan te doen. De enige oplossingen zou zijn om de nummers te blokkeren of jouw nummer te wijzigen als de overlast te groot is.

Zie hier een voorbeeld:

 

Bekijk origineel

107 reacties

Reputatie 7
Badge +20

[Update 25 augustus 2021]

Goedemorgen allemaal,

We ontvangen berichten dat er weer een nieuwe ronde SMS’jes worden verzonden over het hebben van een voicemailbericht of gemiste oproep. Klik niet op de link uit deze SMS! Meer info over dit onderwerp vind je in dit topic.

Hieronder vind je een voorbeeld van deze SMS:

 

Het is druk vandaag qua phishingmeldingen, want er is ook een andere phishingactie gaande. Bij deze manier van phishen krijg je via SMS allerlei willekeurige, vreemde teksten binnen. 

Het idee is dat je reageert op deze rare SMS’jes en dan zijn ze uiteindelijk uit op toegang tot jouw social media-accounts. Reageer dus niet op deze berichten, want dat is wat de phishers willen!

Dit zijn berichten die door bots worden verzonden, dus hier is vanuit ons jammer genoeg weinig aan te doen. De enige oplossingen zou zijn om de nummers te blokkeren of jouw nummer te wijzigen als de overlast te groot is.

Zie hier een voorbeeld:

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 18 augustus 2021]

Goedemiddag allemaal,

Op dit moment is er weer een nieuwe phishingactie aan de gang. Hierbij een voorbeeld van deze e-mail:

Er is ook een vergelijkbare mail die bedoeld zou zijn voor klanten met een zakelijk abonnement. Klik hieronder voor dit voorbeeld:

 

 

Aan de tekst, titel, geen optie tot afmelden en logo kun je al zien dat dit een phishingbericht is. Klik dus niet op de link!

Let op! Deze phishingmail is gebaseerd op actuele mails die we op dit moment verzenden, omdat we wel daadwerkelijk bezig zijn met een mailing over het updaten van onze My T-Mobile-omgeving. Houd er dus rekening mee dat je goed controleert of een mail daadwerkelijk van ons afkomstig is of van een fraudeur. 

Klik hieronder voor een voorbeeld van de e-mail die écht van ons afkomstig is:

 

Bij twijfel kun je altijd de tips uit dit topic volgen of even contact met ons opnemen om navraag te doen!

Reputatie 7
Badge +20

[Update 1 juli 2021]

Spearphishing was al bekend bij velen, dit is een manier om via WhatsApp geld afhandig te maken van nietsvermoedende mensen. De fraudeur doet zich dan voor als een naaste van de persoon die ze willen frauderen, met een noodsituatie waar veel geld voor nodig is. 

Deze manier van frauderen heeft nu een vervolg gekregen, zoals te lezen is in dit artikel van AD.

De situatie

De man werd benaderd door zijn “dochter”, maar hij rook gelijk onraad en ging hier verder niet op in. Later werd hij gebeld zogenaamd door iemand van ING met de melding dat er geprobeerd was om geld af te schrijven van zijn rekening. In paniek volgde de man de instructies van deze “medewerker”, oftewel de fraudeur, op en daardoor konden er alsnog duizenden euro’s worden gepikt van zijn bankrekening.

We doen ons best om zoveel mogelijk informatie te verspreiden over dit soort acties, maar wees dus altijd extra scherp op verdachte zaken! Mocht je ergens over twijfelen, dan kun je het altijd laten weten, hetzelfde geldt voor vragen! Stay alert! :triangular_flag_on_post:

Reputatie 7
Badge +20

Let dus goed op!

Reputatie 7
Badge +20

[Update 10 mei 2021]

Op dit moment zijn er een aantal phishing e-mails in omloop in de vorm van een nieuwsbrief en die gaan over tips over online veiligheid. 

Krijg jij een mail van het mailadres klanten@mailing.t-mobile.ml met de tekst 'Hoe veilig ben je online?' in de onderwerpregel? Wees dan op je hoede, want dit gaat om een phishing mail. Op deze pagina van Opgelicht kun je er ook meer over lezen. Het “.ml” gedeelte is geen vergissing, dat is echt het adres. Ze gebruiken dit in de hoop dat er overheen gelezen wordt. 

Let op! Deze e-mails zijn niet van ons afkomstig! 
Klik dus nergens op, markeer als spam en verwijder deze e-mail!

Mocht je twijfelen over de e-mails die je ontvangt, vraag het dan gerust even aan ons, want dan kunnen wij je verder helpen!

 

Voorbeelden van de phishing e-mails (ook in bijlagen):

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @ABC12345 

Je kan dit doorsturen naar phishing@t-mobile.nl. Ik hoop dat je zo verder komt!

Hallo Hajar, bedankt voor je reactie. Maar dit is geen antwoord van mijn vraag.

De vraag is: we moeten de valse e-mail berichten sturen naar desbetreffende organisatie. In dit geval T-mobile thuis. Maar in tegendeel krijg ik van Klantenservice T-mobilethuis dat deze NIET valse e-mail is en afkomstig is van T-mobile thuis.

Dit vond ik in hoge mate onverantwoord.

Nogmaals: heeft T-mobile thuis een adres voor valse berichten?

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @ABC12345 

De screenshot die jij hebt gestuurd is wel een phishing mail. Een combinatie van T-Mobile Thuis en Zakelijk is namelijk niet mogelijk en dat geeft de e-mail wel aan met referentie aan T-Mobile Beheer, Je kan deze mail dus als niet verzonden beschouwen en zoals je zelf aangeeft geven wij niet aan om accounts te verifiëren in een e-mail. 

Hoi Hajar, Ik krijg dagelijks dergelijke e-mails, maar volgens klantenservice van T-mobile is NIET vals en andere keer is wel vals. Omdat via e-mail een LINK klikken om je account opnieuw te veriferen is altijd Phishinge-mail.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @ABC12345 

Kun je een screenshot sturen van de e-mail die je ontvangt? Mochten er wel privégegevens op staan, zorg er dan voor dat je die verbergt. We zien je voorbeeld graag tegemoet!

Ik krijg in de afgelopen weken regelmatig valse e-mail en stuur ik ze naar klantenservice. Maar een keer krijg ik antwoord dat dit niet valse is en andere keer wel antwoord dat valse e-mail is. Weet iemand of T-mobile thuis een afdeling heeft voor bestrijding van sybercriminaliteit?

Reputatie 7
Badge +20

[Update 6 mei 2021]

Op dit moment zijn er een aantal phishing e-mails in omloop die gaan over het updaten van My T-Mobile, een storing in jouw postcodegebied en over een bericht dat klaar zou staan.

Let op! Deze e-mails zijn niet van ons afkomstig! 
Klik dus nergens op, markeer als spam en verwijder deze e-mail!

We zijn op dit moment wel écht bezig met het updaten van My T-Mobile, dus het kan zijn dat je hier ook legitieme berichten van ons over ontvangt.

Mocht je twijfelen, vraag het dan gerust even aan ons, want dan kunnen wij je verder helpen!

 

Voorbeelden van de phishing e-mails (ook in bijlagen):

 

He wat jammer, dacht even dat ik 25 euro van jullie kreeg die jullie gevonden hadden, vond het wel vreemd dat ik het op het nummer kreeg dat alleen bij jullie als Mods bekend is en niet het nummer wat ik bij TM heb gehad, balen.😉😉😉

Maar kan gelukkig niks meer betalen, mijn rekeningen zijn geblokkeerd omdat ik de verificatie niet heb gedaan, mijn geld niet heb overgeboekt naar een veilige safe rekening en mijn credit card word ook al maanden geblokkeerd omdat ik niet op de link druk en de boel verifieer, en PostNL bezorgt ook al geen pakketten meer omdat ik porto moet betalen en mijn oud tante wil geld storten maar om dat vrij te maken moet ik eerst betalen, zoals je merkt, zit in een cirkel en had die 25 euro eigenlijk wel nodig.

En dan die oude bekende vrouwen nog die me op smoelenboek hebben gevonden en willen afspreken, druk druk dat ik het heb, sorry kon niet op de link klikken.

Reputatie 7
Badge +8

[Update 29 maart 2021]

Hi allemaal, er is weer een phishing sms in omloop, zie onderstaand voor een voorbeeld.

Ontvang je onderstaande sms? Open de link dan niet, dit bericht is niet van T-Mobile afkomstig.

 

Reputatie 7
Badge +8

[Update 24 februari 2021]

Er is een nieuwe variant gespot, dit keer verstuurd naar T-Mobile Thuis klanten. In de e-mail wordt gevraagd om via Cryto te betalen, onderstaand zie je een voorbeeld:

 

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 22 februari 2021]

Goedemorgen allemaal,

We kregen dit weekend berichten binnen dat er uit onze naam een phishingmail wordt verzonden. Hieronder vind je een voorbeeld van de e-mail en mocht je ooit twijfelen of je een vals bericht hebt ontvangen, kun je altijd even contact met ons opnemen om het te verifiëren. Op onze website vind je ook andere voorbeelden en tips hoe je phishing kunt herkennen.

 

Phishingmail

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 13 januari 2021]

We krijgen meldingen van een nieuwe phishing-actie, vanuit onze naam. In de bijgesloten afbeelding zie je een voorbeeld van deze SMS. Als je een bericht niet vertrouwt controleer dan eerst jouw My T-Mobile en als je nog altijd twijfelt kun je altijd contact met ons opnemen. Wij zoeken het dan graag voor je uit en kunnen in geval van phishing gelijk verdere stappen ondernemen. 

Klik bij vreemde of verdachte berichten nooit zomaar op een link!

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, laat het gerust weten! 

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 3 november 2020]

We krijgen meldingen van een nieuwe phishing-actie, vanuit onze naam. In de bijgesloten afbeelding zie je een voorbeeld van deze SMS. Als je een bericht niet vertrouwt controleer dan eerst jouw My T-Mobile of er daadwerkelijk iets openstaat en als je nog altijd twijfelt kun je altijd contact met ons opnemen. Wij zoeken het dan graag voor je uit en kunnen in geval van phishing gelijk verdere stappen ondernemen. 

Klik bij vreemde of verdachte berichten nooit zomaar op een link!

Mochten er nog aanvullende vragen zijn, laat het gerust weten! 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 21 juli 2020 20:01]

Er is op dit moment een phishingmail in omloop die naar flink wat mensen wordt verzonden. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n e-mail. Je kunt aan verschillende aspecten zien dat dit 100% geen mail van ons is (afzender, afsluiting, taalgebruik, etc. etc.). 

Mocht je twijfelen over de echtheid van een bericht dan kun je het altijd even bij ons vragen! 

 

 

[Update 7 mei 13:12]

Hi allemaal,

Er is weer een phishing-actie via SMS in omloop. Aan de afzender en opmaak van het bericht kun je zien dat het niet van ons is. Als je twijfelt of een bericht van ons (of een ander bedrijf) afkomstig is, check dan altijd even bij de afzender. Een openstaand bedrag staat bijvoorbeeld altijd op My T-Mobile en is dus snel en eenvoudig te controleren. Hieronder zie je een voorbeeld van het phishing bericht. 

 

 

Ik heb vandaag een soortgelijke SMS ontvangen. Doet T-Mobile hier nog iets mee (afzender/operator), of verder gewoon negeren?

Reputatie 7
Badge +20

[Update 7 mei 13:12]

Hi allemaal,

Er is weer een phishing-actie via SMS in omloop. Aan de afzender en opmaak van het bericht kun je zien dat het niet van ons is. Als je twijfelt of een bericht van ons (of een ander bedrijf) afkomstig is, check dan altijd even bij de afzender. Een openstaand bedrag staat bijvoorbeeld altijd op My T-Mobile en is dus snel en eenvoudig te controleren. Hieronder zie je een voorbeeld van het phishing bericht. 

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 21 maart 9:40]

Goedemorgen!

Er is weer een phishing-actie via SMS in omloop. Aan de afzender en opmaak van het bericht kun je zien dat het niet van ons is. Als je twijfelt of een bericht van ons (of een ander bedrijf) afkomstig is, check dan altijd even bij de afzender. Een openstaand bedrag staat bijvoorbeeld altijd op My T-Mobile en is dus snel en eenvoudig te controleren.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

[Update 5 maart 2020]

Goedemorgen,

Er is een nieuwe phishing e-mail in omloop: 

 

Je kunt aan veel onderdelen van de e-mail zien dat deze niet afkomstig van ons is: e-mailadres afzender, afsluiter, rekeningnummer, spelfouten, etcetera. 

Controleer altijd via My T-Mobile jouw facturen en maak nooit zomaar een bedrag over zonder het rekeningnummer te checken! Als je twijfelt kun je altijd contact opnemen met ons (of welke partij de e-mail dan ook zou verzenden) en dan kijken we graag met je mee!

Reputatie 7
Badge +19

@ezinken 

Heb je op je pc/laptop een programma als CC cleane? Anders zou je cookies/geschiedenis kunnen verwijderen of gewoon de browser herinstalleren.

Reageer